مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات

عادل

با سلام
عروسی هلندی دارم که مدتی است اشتهای خوبی ندارد مدفوع تیره(قیری) دارد و در ناحیه مخرجی تورم ایجاد شده ...
لطفا راهنمایی کنید؟

باسلام

تورم در ناحیه ی  مخرج چند علت داره

یک.ماده ی شما آماده ی تخمگذاری هست که کاملا طبیعه.درصورتی که احتمال میدید تخمی در بدن عروس شما گیر کرده لطفا بخش گیر کردن تخم را در وبلاگ مطالعه کنید.

دوم.ضعف گوارشی :در این حالت به خاطر استفاده از غذاهای کربوهیدارتی مانند صرف دانه هایی که استفاده می کنید:برای این منظور استفاده از میوه ها و سبزیجات فراموش نشه

سوم:بیماری باکتریایی یا وجود غذه در بدن پرنده که نیاز به معاینه داره تا علت اصلی مشخص بشه که در صورت وجود بیمای های باکتریایی استفاده از آنتی بیوتیک ها و در صورت غده:جراحی به طور کل تا معاینه صحیح انجام نگیرده ، تنها احتمالی میشه علت را مشخص کرد.

در صورت امکان لطفا عکس از آن را ارسال کنید


مهدی

سلام خسته نباشید. چند روزه که عروسام خیلی چرت میزنن. نسبت به قبلا تحرک ندارن و اکثر موقع ها خوابن. نره هم از قبل کمتر میخونه. بعضی مواقع هم ( خیلی کم) عطسه میکنن. لازمه بهشون دارو بدم؟ لطفا نام دارو رو هم بنویسید. از اینکه به تمام سوالات پاسخ میدین خیلی ممنونم.

باسلام

صرف چرت زدن نمی تونه دلیلی بر سرماخوردگی عروس ها باشه.

معمولا کاهش نور محیط یا پایین بودن دمای محیط باعث چنین حالتی در پرنده ها می شه.

در مورد عطسه درصورتی که شاهد ترشحاتی ملموس در بینی شدید نشان از سرماخوردگی داره.

در حال حاضر تنها می تونم پیشنهاد کنم از مولتی ویتامین استفاده کنید.

درصورتی که شاهد هرگونه علائم غیر عادی مثل گرفتگی صدا، تورم در چشم ها ، در هم رفته شدن پرها به شکل غیر طبیعی  و یا مدفوعی با مقادیر بالایی اوره حتما بهم اطلاع بدین تا داروی دقیق را تجویز کنم.


مهدی

از نشونه هایی که گفتید ماده نداره ولی نره دور چشمش متورم و قرمزه.  چشمش بیرون تر به نظر میرسه.

لطفا عکس از عروستون را به ایمیلم ارسال کنید تا معاینه بشه.


مهدی

سلام. ممنون از راهنمایی تون. برای عروس هلندی باید از داروی تتراسایکلین مخصوص پرندگان از دامپزشکی استفاده کرد یا استفاده از تتراسایکلین انسان ها هم اشکالی ندارد؟ شما کدام نوع را پیشنهاد میکنین؟ داروی تتراسایکلین انسانها به دو صورت کپسول و شربت وجود دارد. از شربت در آب پرنده استفاده کنم یا از پودر کپسول در آب پرنده؟

باسلام

تتراسایکلین حیوانات جدا از داروی انسان ها هست.بنابراین لطفا از داروخانه ی دامپزشکی تهیه کنید.




ویدئویی از عروس هلندی تربیت شده:

                                 دانلود ویدئو

پاسخگویی به پرسش ها:به روز رسانی***4#**

میرحامد

اول از همه ازتون ممنونم که زود پاسخ سوالارو میدین
اگه یادتون باشه لونه عروسارو دستکاری کرده بودم الان ماده شبا میره رو تخما میخابه ولی نر دیگه روزا نمیخابه(قبلا روزا میخابید رو تخما)از صبح تا شب مدام داره اواز میخونه خودشو برا ماده مست میکنه بالاخره امروز دیدم دارن جفتگیری میکنن اونم دوبار الان چیکار کنم تخمارو بردارم لونه رو بردارم تخمام تقریبا ۱۸ روزه ازشون میگذره

راستی یادم رفت بپرسم که چیکار کنم تا این فیشرا بچه بدن شرایطشونو که مفصل براتون عرض کردم قبلا.

خیلی اقایی اقاحامد
ممنون که به ما توجه دارین.

باسلام

خواهش می کنم البته امکان به روز رسانی وبلاگ احتمالا تنها تا دو هفته ی دیگه برام امکان پذیره و به دلیل مشکلات کاری و تحصیلی امکان رسیدگی به وبلاگ را دیگه ندارم.

در مورد جفت عروس های شما و وضعیت رسیدگی به جوجه هاشون طبق روال طبیعی خودشون هست.درمورد اواز خوندن نر هم باید گفت اگه شب ها از لامپی در محلشون استفاده می کنید ، لطفا آن را خاموش کنید یا از یک لامپی با کمترین نور ممکن استفاده کنید تا پرنده هاتون استراحت داشته باشن.

از اونجایی که تخم عروس ها معمولا در ایران در روز های بیست با بیست و یک روزگی باز می شن بنابراین تا تولد جوجه ها صبر کنید و بعد از تولد اونها جفتگیری والدین قطع می شه و امکان تخم گذاری قبل از بزرگ شدن جوجه ها غیرممکن یا بسیار کمه و والدین همه ی وقتشون را به رسیدگی جوجه صرف می کنند ،پس ؛جای نگرانی نیست. درضمن اگر در این زمان از مولتی ویتامین استفاده می کنید،لطفا مصرف را قطع کنید تا پرنده آمادگی جفتگیری مجدد را نداشته باشه یا اینکه به تعویق بیفته.

در مورد فیشر های شما، در صورتی که از بی نطفه بودن یا فاسد بودن تخم اطمینان حاصل کردید، لطفا آن ها دور بندازید . لانه را برای مدتی کوتاه حداکثر تا یک ماه بردارید و فیشرهاتون را کاملا تقویت کنید.بعد می تونید با دیدن جفتگیری های بعدی لونه را در قفس بذارید.

در مورد تغذیه ی کوتوله ها هم حتما یک مطلب برای عموم کاربران قرار میدم.

خواهش می کنم. لطف دارید.


میرحامد

راجع به اینکه نر دیگه وضیفشو انجام نمیده و رو تخما نمیخابه توضیح ندادین اقا حامد تو سوال قبلی؟چیکار کنم بنظرتون تخما در نمیاد یعنی!

باسلام

در مورد انجام ندادن وظیفش دیگه ممکنه به خاطر بی نطفگی تخم ها باشه که با این کارش کم کم ماده شو از این کار منصرف می کنه.

بنابراین اگر بیشتر از بیست و یک روز گذشته و جوجه ای متولد نشده دیگه بهتره از تخم ها صرف نظر کنید و به فکر آماده کردن جفت ها برای تولید مثل بعدی باشید.


امید

آقا سلام .خوبی؟اگه یادت باشه یه بار گفتم نرگسهام تخمشون با اینکه جوجه داشت ولی یک یا دو روز قبل از تولد جوجه مرده بود.متاسفانه این اتفاق برای مرغ عشقها هم افتاده.چی شده که این مشکل همه گیر داره میشه؟ممنون

باسلام

پیشنهاد می کنم محیط زندگیشون را کمی ضد عفونی کنید. غذاشون هم کمی بررسی کنید . در صورت نیاز غذای جدید از یک محل دیگه خریداری کنید.

به رژیم غذایی اونها هم توجه کنید چون که اگر سه ویتامین اصلی یعنی آ و د و ای نباشه باعث ضعیف شدن جنین در تخم می شه.

رطوبت فضا هم خیلی مهمه .معمولا گاهی جوجه ها به دلیل نبودن رطوبت هوا مناسب در محیط شان قادر به خروج از تخم نیستند.


پیمان

سلام
1.لوتینو من هی پرهای زیر گلوشو باد میکنه پرهای بدنشو باد نمیکنه دلیلش چی میتونه باشه؟(بی حال نیست ولی عروس خاکستریم سرحال تر از لوتینو هست  لوتینو میاد تو اتاق همه جای اتاق میرن با خاکستری همش پیش  همن)
2.عروسای من که خاکستری ماده و احتمالا لوتینو نر هر جا یکیشون میره اون یکی هم میره حتی وقتی یکیشون رو از قفس میارم بیرون اون یکی جیغ و داد میکنه که بیاد پیش این یکی سرو گردن هم رو که مخارونن اینا میتونه نشونه ای از جفت بودن باشه؟

باسلام

احتمال داره یک جور حساسیت هوایی باشه که نیازی  نیست از دارویی استفاده کنید. در ضمن استحمام هم یادتون نره چون گاهی حشرات و مایتها باعث بروز این عارضه می شن.

در پاسخ به سوال دوم شما باید گفت که این ها همگی می تونه نشانه ای از جفت شدن اونا و عادت کردن اونها به هم باشه ولی قطعی نیست.



مهدی

سلام. از وبلاگه خوبتون ممنون. همونطور که قبلا گفته بودم من یه عروس خاکستری  ماده داشتم که اول وحشی بود ولی با استفاده از روش های مؤثر شما کاملا دستی شده بود. چند روز پیش متوجه شدم از خودش نشونه های مست شدن مثل آوردن سر به پایین و یا باز کردن دم ها را نشون میده. امروز براش یه جفت گرفتم. عروس نر هی دورش میچرخه ولی ماده اونو میزنه. مغازه دار گفت براشون کوزه بزارم. به نظر شما کوزه بهتره یا لانه چوبی؟ کف لونه رو فقط خرده چوب بریزم؟ من وبلاگتونو گشتم ولی پست مربوط به چگونگی زودتر کردن جفت خوردن عروس ها و پست چگونگی ساخت لانه چوبی رو پیدا نکردم. اگه میشه چند تا عکس از لانه چوبی و  لانه سفالی( کوزه) با اندازه هاشون بزارین. خیلی ممنون. مطالبه مبلاگتون واقعا کارسازند.

سلام

پیشنهاد می کنم از لانه ی چوبی استفاده کنید تا علاوه بر سهولت تخم گذاری عروس هاتون، قادر به دسترسی آسان به جوجه هم باشید و از طرفی تمیز کردن کوزه یا قلک سفالی کمی سختتر از لانه هست.

در مورد جفت شدنشون هم عجله نکنید . در ضمن اگر به تازگی خریداری کردید نباید سریعا در کنار هم بذاریدشون ؛اول در قفس های مجزا بذارید و کمی از هم دور باشند تا اول با صدای همدیگر آشنا بشن و به هم وابسته بشن بعد اونها را برای تولید مثل در یک قفس بندازید تا بتونید راحتتر جفت بزنید.

کف لونه هم حتما خاک اره بذارید تا فضای مناسبی برای تخم ها فراهم باشه .

برای نحوه ی ساخت لانه لطفا به **اینجا  و اینجا  و اینجا و اینجا**مراجعه کنید.

خیلی ممنونم

اگر باز هم مشکلی بود ،در خدمتم...


میرحامد

سلام یه دوستی دارم به نام مجتبی این برنامه غذایی رو برام فرستاده تا برا عروسا بدم میخاستم نظر شمارو بدونملطفا توضیح بدین
:تخم چغندر و تخم کاهو – کنف – کتان شاهدانه قاطی کن بده بخورن توی آبشون هم عسل بریز ببین چی میشه گندم جوانه زده و ذرت تازه هم بده بخورن تعداد تخم ها و دفعات تخم گذاری به حد جالبی افزایش پیدا می کنه خودم داشتم پنج تا و یه بار هم شش تا تخم گذاشت در صورتی خیلی هنر کنن ۳ تا ۴ تا تخم می کنن راستی دانه ذرت تازه اگه نداشتین دانه خشک رو از ۲۴ تا ۴۸ ساعت خیس کنید بعد بپزید و بدین بخورن نخود و لوبیا رو هم بعد از ۲۴ ساعت خیس خوردن بپزید و بدین بخورن!

سلام

در کل رژیم غذایی مناسبی است ولی باید یک سری مواردی را رعایت کنید:

1.استفاده از عسل:من خودم استفاده نکردم ولی فکر نمی کنم قند زیادی برای بدن پرنده مناسب باشه.

2.لطفا دانه ی ذرت را در صورت خشک بودن آبپز کنید ولی هفته ای یک بار کافیه...

استفاده از حبوبات هم هم هفته ای دو الی سه مرتبه کافیه .

و نکته ی دیگر اینکه حتما هفته ای دو مرتبه از سفیده ی تخم مرغ آبپز استفاده کنید.......


حمید

با سلام
من یک عروس هلندی خاکستری ماده دارم تو خونه پیش خودم نگه میدارم حدودا یک ساله است سر حال اروم نسبت به خودم  واکنش ارومی داره از دستم دون میخوره رفتارشم ارومه اما با توجه به اینکه من حیوونی دوست دارم که سر وصدا را بندازه و ادمو از تنهایی در بیاره و همچنین بازیگوش باشه تمایل دارم با یه نر بازیگوش خاکستری عوضش کنم یه نر جوون و بازیگوش
منتظر جوابتون هستم اگه ادرس فروشگاتون بدیم میارم ببینیدش ماده خوبیه به درد جوجه کشی میخوره
من تمایلی به جوجه کشی ندارم فقط یه پرنده بازیگوش میخوام!

سلام

متاسفانه بنده در حال حاضر نر جدا ندارم ولی از دوستانی که الان دارن این پیام را می خونند در خواست می کنم در صورتی که به ماده نیاز دارن و یا تعویض می کنند حتما به ایمیل ایشون پیغام بدن.uori_12@yahoo.com


پیمان

سلام
۱.من مطالب درباره بهداشت لونه رو میخوندم سوال برام پیش اومد که ایا ویروسها یا حشرات در قفس به وجود نمیان؟ با توجه به اینکه عروسها و قفسشون تو اتاق هستن که محیط سردی نیست که میتونه باعث بوجود امدن ویروسها و حشرات موذی بشه مثل شپش  درکل میشه مواردیپیشگیری رو بگین که مشکلی نه واسه محیط نگهداری  نه عروسا بشه وباعث بوجود اومدن ویروس و حشرات نشه؟
2.من عروسامو که میبرم ابتنی با سشوار خشک میکنم از لحاظ سرحال بودن واسشون اتفاقی نمییفته ولی ایا سشوار میتونه رو پوست یا پرشون تاثیر بدی بذاره؟

باسلام

با توجه به گفته ی  شما اصولا  تکثیر و وجود ویروس ها یا حشرات بستگی به محل نگهداری پرنده ها داره.

در کل جهت پیشگیری از چنین وضعیتی حتما به  بهداشت قفس توجه کنید:

لطفا کف قفس را در صورت  افزایش آلودگی تمیز کنید.

استفاده از مواد غذایی که به نوعی حاوی مقداری آب هستند مثل  میوه جات ، حداکثر بعدا از سه الی چهار ساعت از قفس دور بشن.

لطفا قفس را  در معرض هوای آزاد نذارید.

لطفا پرنده ی غریبه را بلافاصله وارد قفس مذکور نکنید.

به دانه هایی که  استفاده می کنید دقت کنید که فاقد هرگونه حشره باشن.

استحمام ماهی دو مرتبه عروس ها را پیشنهاد می کنم.

در مورد استفاده از سشوار هم بهتره استفاده نکنید چون حرارت مصنوعی نمی تونه جایگزینی مناسب به عنوان خورشید باشه.

لذا بعد از حمام کردن عروس هاتون لطفا آنها را در یک فضایی نسبتا گرم:30 درجه برده و به مدت بیست دقیقه در آنجا بمونن بدنشان کاملا خشک می شه و یا اینکه به مدت ده دقیقه ای مقابل نور آفتاب گذاشته تا بدنشان را خشک کنند.

در ضمن زمانی که از سشوار استفاده می کنید لطفا  از قسمت سر پرنده ها صرف نظر کنید.

گفته می شه استفاده از باد گرم سشوار باعث  کم پشت شدن پرها و از طرفی  باعث پخش شدن کرک های عروس تون می شه.



مهدی

سلام خسته نباشید. عروسامو از هم جدا کردم. از اون موقع که جدا کردم نره همش داره می خونه. عروسام نه کسلند نه چرت میزنن فقط یه موقع هایی عطسه میکنن. محیط زندگی شون هم اصلا سرد نیست. لازمه بهشون دارو بدم؟ اگه لازمه لطفا اسم داروهارو هم بنویسید. راستی ناخن ها و نوک نری که تازه خریدم سیاهه. مریض که نیست؟

سلام

عطسه در صورتی که شدت نداشته باشه مشکلی نیست.

استفاده از دارو را هم پیشنهاد نمی کنم چون مضراتشون بیشتر از فوایدشونه.در کل حتما لیستی از داروها را در آینده در وبلاگ ثبت می کنم.

در مورد نوک و ناخن عروس شما هم ،درصورتی که عروستون خاکستری هست کاملا طبیعه و حتی با گذشت زمان امکان تیره تر شدنش هم هست.

استفاده از مولتی ویتامین هم فراموش نشه.



پیمان

سلام
درباره استفاده از سشوار برای عروسام سوال کردم که گفتین باعث کم پشتی پرها میشه از اونجایی که با اب پاشیدن پرهای عروسها تمیز نمیشه مخصوصا لوتینو که رنگ پرشون روشنتره سیاهی و چرک رو پرشون میمونه من واسه تمیزی بهتر زیر اب ولرم میشورمشون بعد شستن کاملا خیسن تو دمای اتاق یا حتی زیر نور خورشید اگه زود خشک نشن میلرزن و سرما میخورن (مثل ادما) پس مجبور میشم از سشوار استفاده کنم باز هم اگر باید مساله ای دیگرو رعایت کنم ممنون میشم بفرمایید

سلام
عروسهای من زیاد تو اتاق میگردن هر جا میرن هر کاغذی رو میبینن میجون نمیدونم حالا میخورن کاغذرو یا نه ایا خوردن کاغذ ضرری واسه عروسا داره؟

باسلام

منظور بنده از کم پشتی در واقع به دلیل تاثیر هوای بسیار گرم بر روی پوست حساس پرنده اس که باعث سست شدن پرها می شه.

پیشنهاد می کنم در مورد عروس هاتون زیاد وسواس نباشید و به نظر بنده استفاده از یک ظرف مسطح حاوی آب ولرم براشون مناسبه و یا اینکه از آبپاش استفاده کنید.

هدف ما از آب پاشیدن تنها تمیز کردن پرنده نیست بلکه برای تقویت پرها و کاهش شوره ها و از طرفی سرگرم کردن پرنده است.

بنابراین اگر هم از آب ولرم استفاده می کنید مراقب باشید آب را به ناحیه ی سر نپاشید.

و از هیچ ماده ی شوینده ای هم استفاده نکنید و استحمام تنها برای دو دقیقه کافی هست.

در مورد استفاده از کاغذ حتما یک مطلب عمومی در وبلاگ منتشر می کنم تا بقیه ی دوستان هم بهره ببرند.



پاسخ به سوالات:تعیین جنسیت فیشرها

تعیین جنسیت فیشرها

در طی چندین پرسش در مورد تعیین سن لاوبردها تصمیم گرفتم یک پست تخصصی در این زمینه برای کاربران قرار بدم.

برای مطالعه ی مقاله لطفا اینجا را مشاهده نمایید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به این دو ویدئو مراجعه نمایید.

ویدئوی اول:تعیین جنسیت بر حسب روش دی ان ای و همچنین نحوه ی رفتار جفت ها را با یکدیگر بیان می کند.


دانلود ویدئو

ویدئوی دوم:نحوه ی تعیین جنسیت با روش DNA


دانلود ویدئو

همه چیز درباره ی مدفوع عروس هلندی(تخصصی )

در این پست مقاله ای تخصصی در مورد مدفوع عروس هلندی ها منتشر کرده و امیدوارم که برای تمامی کاربران مفید واقع بشه و توصیه کرده حتما یک مرتبه آن را مطالعه کنید تا از تمام اطلاعات آن بهرمند شوید.

ضمنا این متن ترجمه ی یک مقاله ی تخصصی و پزشکی بوده که بنده آن را ترجمه نموده ام.

برای مشاهده ی  متن اصلی  به **اینجا ** مراجعه کنید.

ادامه مطلب ...