مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

چند نکته ی مهمی که درباره ی لانه ی عروس هلندی باید بدانید.

نمایی از یک جوجه عروس هلندی ماده

با وجود پست های متعددی که در این خصوص در سایت گذاشته شده ، تصمیم گرفتم که باز هم پستی جدید تر و با اطلاعات دقیق تر در این زمینه برای دوستان ترتیب دهم.


لانه ی عروس هلندی یکی از مهمترین عوامل در تکثیر عروس هلندی است.


این لانه ها در انواع و اشکال متعدد و رایجی در شهر ها و کشور های مختلفی به فروش می رسند به خاطر تنوع شدیدی که ساخت لانه ها وجود دارد همواره سبب عملیات ناموفق آمیز شرایط تکثیر میان پرورش دهندگان خواهد شد.

به همین دلیل در اولین قدم پیشنهاد می شود که حتی الامکان لانه را خود فرد پرورش دهنده بسازد زیرا خود فرد نسبت به رفتار ها ی عروس های خود آشنا بوده و در این امر تاثیر گذار خواهد بود.

برای کسب اطلاع در خصوص چگونگی ساخت لانه لطفا به پست تخصصی مربوطه موجود در سایت مراجعه نمایید)


قدم بعدی تمیز بودن یا همان ضدعفونی نمودن  لانه است  زیرا همواره باکتری ها و ویروس های متعددی سلامتی جوجه ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.


قدم سوم در مورد چگونگی  جایگاه لانه ی عروس هلندی است به همین دلیل است که همواره در پست ها اشاره کرده که از قفس های بزرگ اشاره نمایید.


بهترین شرایط قرار گرفتن لانه ، قرار گرفتن آن در سطحی نزدیک به کف قفس باشد زیرا در این حالت درصد اطمینان عروس ها ازا منیت لانه بیشتر خواهد بود (در صورتی که لانه در ارتفاع بیشتری نصب گردد ممکن است با بزرگ شدن جوجه و افتادن به بیرون از لانه سبب  آسیب رسیدن به آنان نگردد.


پیشنهاد می گردد لانه به گونه ای قرار گرفته که سوراخ لانه  در محلی فاقد نور اضافی و در معرض دید عروس ها نباشد(برخی تصور کرده در صورتی که لانه در معرض دید افراد و...قرار گیرد این کار سبب اطمینان خاطر عروس ها شده و این درحالی است که به محض ورود افراد به محل عروس ها پرنده ها مدام لانه را ترک خواهند کرد و چه بسا سبب آسیب رسانی به تخم ها شود و یا دراثر تکرار از خوابیدن بر روی تخم ها صرف نظر نمایند.)


بهتر است جنس چوب لانه از ام دی اف و یا اچ دی اف باشد که هم سبب اطمینان از استحکام آن می شود و هم امکان تمیز نمودن آن به راحتی میسر است.


در قفس هایی در اندازه های کوچک بهتراست لانه را در بیرون از قفس قرار دهید به نحوی که فقط سوراخ لانه در قفس قرار بگیرد.


مواد تشکیل دهندی کف قفس باید تمیز وعاری ازهرگونه مواد شیمیایی باشد.(زیرا فضای لانه به دلیل ضعیف بودن تهویه ی آن محل مناسبی برای استفاده از مواد شیمیایی مانند چسب و ...نیست.


پیشنهاد می گردد از چوب های رنده شده در اقطار متوسط و کوچک استفاده کنید.

همچنین می توانید از پودر آلیاژهایی نظیر ام دی اف و اچ دی اف استفاده کنید زیرا بسیار نرم بوده و همچنین حافظ تخم ها خواهدبود.


استفاده از ماسه نیز به میزان متوسط پیشنهاد خواهد شد.


عادت نمودن عروس ها به لانه ی خود به میزان سه روز تا یک هفته طول خواهد کشید (متغیر است)

به همین دلیل عجله ای در رفتن آنها به لانه نداشته باشید.


از قرار دادن دانه و غذاها در لانه ی عروس پرهیز نمایید.


لانه را دستکاری نکرده و مواد آنرا جابه جا نکنید.


در زمان تخم گذاری عروس ها لانه را دستکاری نکرده و همچنین قفس را در یک محل ثابت قرار دهید.


نظرات 18 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 27 آذر 1390 ساعت 20:49

سلام. از وبلاگه خوبتون ممنون. همونطور که قبلا گفته بودم من یه عروس خاکستری ماده داشتم که اول وحشی بود ولی با استفاده از روش های مؤثر شما کاملا دستی شده بود. چند روز پیش متوجه شدم از خودش نشونه های مست شدن مثل آوردن سر به پایین و یا باز کردن دم ها را نشون میده. امروز براش یه جفت گرفتم. عروس نر هی دورش میچرخه ولی ماده اونو میزنه. مغازه دار گفت براشون کوزه بزارم. به نظر شما کوزه بهتره یا لانه چوبی؟ کف لونه رو فقط خرده چوب بریزم؟ من وبلاگتونو گشتم ولی پست مربوط به چگونگی زودتر کردن جفت خوردن عروس ها و پست چگونگی ساخت لانه چوبی رو پیدا نکردم. اگه میشه چند تا عکس از لانه چوبی و لانه سفالی( کوزه) با اندازه هاشون بزارین. خیلی ممنون. مطالبه مبلاگتون واقعا کارسازند.

علیرضا دوشنبه 30 بهمن 1391 ساعت 17:29

لطفا ابعاد لانه ارتفاع * طول * عرض و اندازه سوراخ لانه را هم بیان بفرمایید لطفا جواب را به ایمیلم ارسال فرمایید

فرزام یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 06:52

سلام چرا لونه که گذاشتم عروس نر مدام میره توی لونه ونمیزاره مادا نزدیک بشه و بشدت اونو میزنه و پرهای کمرشون میکنه چکار کنم

Fazlollah شنبه 9 اردیبهشت 1402 ساعت 23:26

باسلام
چرا عروس نر وماده من مقاومت می کنند در برابر رفتن به لانه که برای آنها گذاشته ام

Fazlollah شنبه 9 اردیبهشت 1402 ساعت 23:42

عروس ماده از علائم که دارد نزدیک به تخم گذاری است ولی داخل لانه نمی رود و چون آزاد هستند در جای از سالن در کنافهای ساختمان مکانی را به خودش اختصاص داده و چه عروس نر چه خودما که نزدیک شویم می خواهد حمل کند و بزند دو روز است که من درب قفس را بسته ام ونمی گذارم بیرون بیایند تا مجبور به رفتن داخل لانه شود ولی داخل لانه نرفته ‌و عصبانی شدهاند به نظر شما چه کار کنم

Fazlollah یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 ساعت 22:38

سلام
لطفا جواب در مورد نرفتن عروس هلندی به داخل لانه بدهید ویک تخم هم امروز در کف قفس انداخت و ترک خورد

على چهارشنبه 15 شهریور 1402 ساعت 15:41

عروس هلندى من دیشب تو قفس بال بال زد و دیدماز بالش خون میاد خونش بند اومد ولى میترسم عفونت کنه چه راهکارى پیشنهاد مى کنید؟

محمد یکشنبه 28 آبان 1402 ساعت 08:26

من یه جفت عروس گرفتم نه میزاره بخوابیم نه استراحت کنیم خلاصه خونه رو به جنگل تبدیل کردن

بهزادمصطفوی جمعه 3 آذر 1402 ساعت 23:17

مجتبی جمعه 17 آذر 1402 ساعت 18:53

سلام وقت بخیر جوجه عروس هلندی من از تخم بیرون اومدن تا چه زمانی دست به لانه نمیشه زد میخام خاک اره ها رو تعویض کنم

امید شنبه 2 دی 1402 ساعت 13:13

سلام وقتی جوجه عروس توی لانه مدفومیکنه بایدخاک ارهاروعوض کنیم ممنون میشم جواب بدین

مرتضی پنجی یکشنبه 10 دی 1402 ساعت 20:38

سلام نظرمن لوتینومست ماده یک ده روزگرفتم دوکت چکارکنم زودترجفت کنن لانه بزارم نزارم نظافت چطورکنم نترسن قطره بدم ادس

پریناز یکشنبه 1 بهمن 1402 ساعت 08:23

سلام من لونه گذاشتم براشون ولی نمیرن توش چیکار کنم

سامره یکشنبه 15 بهمن 1402 ساعت 12:59

سلام طوطی عروسک 4تا جوجه داره الان 11روزشونه میشه پوشال توی لونه شوعوض کنم
میگم شاید عفونت بگیره مریض بشن ممنونم جواب بدین

محمدرضا پنج‌شنبه 19 بهمن 1402 ساعت 21:09

سلام بزرگوار قبلا از پاسخهایتان تشکروقدردانی میکنم.من یک جف عروس دارم دودوزه ۱۵روزه وروزهای دارم البته تخم سوم هنوز باز نشده سوالم اینه بفرمائید امکان داره تخم سوم باز شود واینکه جوجه ۱۴روزه از دیروز بیشتر ب پهلو می‌خوابه دوراز جانش عین اینکه درحال جان دادن است بفرمائید چ کنم دکتر نیاز داره.ضمناغذاارزن وکتان و روزی نصف تایک سفیده تخم مرغ آپزمیدم ب پدرومادشان در همین سایت نوشته بود حبوبات آب پزشده وسینه مرغ آب پز و جعفری. گشنیز.شویدجهت تغذیه بدم نظر شما چیست ازراهنمائی ومحبت شما تشکرمتشکرم. بفرمائید مشهد آدرس دارین حضوری هم خدمت برسم

حمید.د شنبه 21 بهمن 1402 ساعت 15:58

سلام یک جفت عروس هلندی دارم که حدود دوماه پیش که از تولک درآمدند براشون لانه گذاشتم و هر روز هم جفت گیری میکردند ، بعداز مدتی نر داخل لانه میرفت اما اجازه نمیداد ماده وارد شود بعداز حدود ده روز از این وضعیت خسته شدم و فکر کردم کف لانه پوشالش کافی نیست و اقدام‌ به ریختن پوشال کردم که بعداز آن دیگه نر وارد لانه نشد و حتی تا چندوقت پیش پرریزی داشت و الآن مجددا نر به لانه سر میزند و به آن بصورت متوالی نوک میزند اما فعلا وارد لانه نشده و ماده هم فعلا جفت گیری نمیکند، لطف کنید بگویید چکار کنم آیا باید صبر کنم و لانه نیاز به تغییر دارد؟ و یا برداشتن و بعداز مدتی مجددا گذاشتن دارد یا خیر؟ متشکر

امیر یکشنبه 19 فروردین 1403 ساعت 21:33

سلام چرا اعروس هلندی های من از لانه ای که براشون گذاشتم میترسن و ازش دور میشن؟!
و یه سوال دیگه من اینه که اگر لانه نباشه هم عروس هلندی تخم گذاری میکنه؟!

عرفان سه‌شنبه 21 فروردین 1403 ساعت 19:00

چرا عروس هلندی های من به لانه نمیرن و همیشه بعد از ظهر ها اصلا هیچ صدایی ندارن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد