مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

میل به کاغذ خواری در عروس هلندی ها

بارها دیده شده که در قفس هایی که افراد درآنها پرندگانی نظیر طوطی سانان نگهداری میکنند شاهد کاغذ خوری کف قفس آنان هستیم. و چه بسا صاحبانی هستند که از این امر چشم پوشی نموده و بی توجهی می کنند.


کمی درمورد کاغذ بدانیم:

کاغَذ ماده‌ای است پهن و نازک که از فشردن الیاف موادی مانند خمیر چوب، برنج یا کتان درست می‌شود و بیش‌تر برای نوشتن و نقاشی به کار می‌رود.

میر کاغذ بیشتر از چوب سوزنی برگان ساخته می‌شود (به دلیل داشتن الیاف طولانی تر)

کاغذ یکی از فراوردهای مهم چوب است. برای ساختن کاغذ ابتدا تنه درخت را به وسیله دستگاه خردکن به خورده چوب تبدیل می‌کنند.سپس خرده چوب‌ها را به وسیله مواد شیمیایی و روشهای مختلف در برج پخت خمیر تجزیه می‌کنند و از آنها الیاف سلولوزی به دست می‌آید که خمیر کاغذ نامیده می‌شود. از درهم رفتن الیاف سلولوزی و بعد از پرس آنها ورقه کاغذ ساخته می‌شود.


بنابراین طبق این تعریف خواهیم دانست که عنصر اولیه و تشکیل دهنده ی کاغذ چوب درختان هستند ،بنابراین ممکن است تصور شود که چوب بی ضرر است بنابراین کاغذ هم بی ضرر است.

ولی باید دانست که از آنجایی که در ساخت کاغذ ها از سایر مواد شیمیایی استفاده می شود بنابراین کاغذها در کل نمی توانند جایگاه غذای پرنده را گرفته و چه بسا که سمی باشند.

با این وجود ذکر این نکته ضروری است که میزان به مواد شیمیایی در کاغذهای مختلف متفاوت است.به عنوان مثال کاغذهای سفیدی که تحت عنوان a4  شناخته می شوند یکی از پرضرر ترین کاغذها برای پرندگان و به دنبال آن کاغذ های روزنامه:


در واقع کاغذهایی که در تهیه ی روزنامه به کار میرند حاوی مقدار بسیار زیادی از مواد شیمیایی از جمله جوهر ها و سرب موجود در کاغذ هستند.

لذا در صورتی که از روزنامه ها استفاده می کنید و در قفس هیچگونه مانعی میان پرنده و روزنامه وجود ندارد پیشنهاد می کنم از استفاده روزنامه صرف نظر کرده.

زیرا که جوهر ماده ای بسیار سمی برای پرنده بوده و سبب مسمومیت و به دنبال آن پرنده به تدریج تلف خواهد شد.


بنابراین برای پوشش کف قفس از چه چیزی استفاده کنیم:


صاحبان پرنده برای حفظ نظافت کف قفس پرنده خود می توانند از دو روش استفاده کنند:


1.عدم استفاده از هر کاغذی :در این صورت کف قفس باید روزانه شسته شده و خشک شود.

2.استفاده از کاغذها:حال، برای استفاده ی کاغذ کف قفس پیشنهاد می کنم که بهترین کاغذها، نوع کاهی آنهاست که اصولا رنگی کرم داشته و درصد مواد شیمیایی آن کمتر است.و نکته ی مهمتر آنکه کاغذ مورد استفاده فاقد هرگونه نوشته باشد.


در کل باید بدانیم که استفاده از کاغذها را نمی توان برای پرنده ممنوع کرد زیرا که این جزء طبیعت پرندگان است که به الیاف سلولزی علاقمند بوده و با یافتن آنها میل شدیدی به کندن و خوردن آنها دارند ،بنابراین این ما هستیم که باید نکات بهداشتی را درمورد آنها رعایت کنیم.


مضرات کاغذ روزنامه:


1.اصولا از آنجایی که کاغذهای روزنامه به صورت بازیافتی هستند بنابراین به دلیل وجود جوهر آلات و مواد شیمیایی مختلف هرگز استفاده نشود.


2.جوهر به کار برده شده در روزنامه،عموما جوهرآلاتی هستند که در قسمتی از ساخت آنها برخی مواد سمی استفاده می شود لذا استفاده ازآنها را پیشنهاد نمی کنیم.


3.همچنین کاغذ های روزنامه ازآنجایی که همواره تحت تماس های مختلف از جمله محیط های غیربهداشتی قرار می گیرند ، بنابراین نمی توانند برای خوردن شدن توسط پرنده مناسب باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
شیوا سه‌شنبه 29 آذر 1390 ساعت 21:20 http://www.shahaabhoseiny.blogsky.com

سلام
خیلی مطلب خوبی بود
عروس منم خیلی کاغذ دوست داره ، اما فقط خرد میکنه.نمیخوره.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد