مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

عروس هلندی از دیدگاه دکترین ( به همراه زیرنویس فارسی)

دوستان علاقمند به نگهداری عروس هلندی و همچنین دارندگان عروس هلندی توصیه می شود؛ حتما این ویدئو را تماشا کنند.(به همراه ترجمه و زیرنویس فارسی)


نکته : جهت مشاهده ی زیرنویس فارسی ؛ هر دو فایل را از فایل زیپ استخراج کرده و سپس آن را پخش نماید.

پاسخ به سؤالات

علی

سلام
شما که به ذکر منبع اسرار دارید منبع اون عکس بالایی هم بفرمایید دیگه.


سلام علی آقا

90 درصد عکس های عروس هلندی که در هر پست جهت زیبایی وبلاگ قرار داده میشه متعلق به کاربران هستش که از طریق ایمیل یا گذاشتن لینکش داخل نظرات به دستم می رسه و به این صورت در موردشون از من سؤال می پرسن؛ بنابراین عکس ها هیچ اهمیّتی ندارن ( حتّی اگر به قوانین مالکیت معنوی توجه کرده باشید عکس ها در صورت غیر هنری بودن و عدم خلاقیّت در عکس ها و عدم تازگی فاقد اعتبار هستند) و اصل متون هستند که گاهی بنده در لابه لای پست ها (ذکر منبع) درج می کنم و هر در ایمیل ها شاهد اطلاع رسانی در مورد درج بدون منبع مطالب وبلاگ هستم.که برای بنده مسئله ای نیست و مهم این هست که اگر کاربری تازه وارد با این مطلب مواجه شد و سوالی براش پیش اومد؛ فرد کپی کننده ی مطلب توانایی پاسخگویی به سوالات ایشون داشته باشه و گمراهش نکنه!


رضا(رشت)

سلام بر حامد عزیز. ممنون از توجه و وقتی که میذاری. یک سئوال داشتم در خصوص رام کردن جوجه عروس. من یک جوجه لوتینو دو ماه و نیمه دارم که از ابتدا خلق و خوی تندتری نسبت به 3 جوجه دیگر داشت. و کلا از من فراری بود. ضمن اینکه از زمان جدا سازی از پدر و مادرش خودش به صورت مستقل دونه خورد ولی بقیه کم و بیش به خاطر خوردن غذا از سرنگ رام تر شده و خوی وحشی گری شون رو از دست دادن. ضمن اینکه این جوجه من تنها نر در میان 4 جوجه است سعی دارم روش وقت بذارم. من تمام مطالب مربوط به رام کردن و دستی کردن عروس رو چه از وبلاگ شما و چه جاهای دیگه خودنم. الانم گذاشتمش توی یک محیط آروم (نه ساکت نه شلوغ) که رفت آمد اونجا نمیشه و فقط من میرم پیشش) ولی یکمی شرایط این جوجه متفاوته. مثلا شما فرمودی دست رو از از جلو ( و نه از پشت و بالا) به اون نزدیک کنیم ولی اینقدر که این جوجه میترسه سعی میکنه سریع دنده عقب بره و بعد از رعایت فاصله پشتشو میکنه به دستم که نبینه تا کمتر بترسه. با روش برداشتن دون هم عمل کردم با ترس و لرز اومد از دستم هم دون خورد ولی سیر که میشه بازم میشه همون آش و همون کاسه. ضمن اینکه من کوتاه نیومدم و حدود 3 هفته است که این روش رو دارم ادامه میدم. سئوال:
ممکنه به خاطر اینکه توی قفسش دست میبرم یکم احساس نا امنی کنه و خودشو به در و دیوار میکوبه؟ ضمن اینکه وقتی بهش گشنگی میدم فضله خوریشو ادامه میده و کلا دلم نمیاد که با گشنگی اذیتش کنم. (تو این مدت اذیت شده به اندازه کافی).اون حتی گاز هم نمیگیره و فقط فرار میکنه . چون تقریبا تمام مراحل ذکر شده وبلاگتون رو مو به مو انجام دادم کلا پیشنهادتون چیه واسه رام شدنش و شاید نظرتون این باشه که باید تعویضش کنم؟

سلام؛آقا رضا

جوجه ی دو ماهه رفتار انعطاف پذیری داره و بهتره زودی تصمیم به عوض کردنش نگیرید.

ولی با این حساب و تمام تلاش شما برای رام کردنش و ناموفق بودن شما در این مسئله؛شاید بهتر باشه این کیس جوجه رو فقط برای تکثیر نگهداری کنید.

اینکه اکثر اوقات با بیرون آوردن این چنین جوجه هایی مخالفت می کنم؛به خاطر خوی وحشی آنها و فرار کردنش و اصابت به در و دیوار و پنجره و شکستن پاها و پرها باشه.

اگر توانایی چنین جوجه ای را ندارید در نهایت ناچاری می تونید عوضش کنید.


فرزان کاکایی

سلام عروسهام تمام این رفتاریو که گفتی انجام دادن و همیشه کنار همن و اگه جدا شن جیغ میکشن تا به هم برسن ماده هم مدام خودشو پف میده یعنی جفت هستن؟ اگه هستن برای تخم گزاری باید چیکار کنم

سلام آقای کاکایی عزیز

با توجه به گفته های شما؛ عروس هلندی های شما در واقع بیشتر دوست هستن و به هم عادت کردن ولی همین رفتارها، هم می تونه علائم خوبی برای جفت شدنشون باشه و همین وابستگی مقدمه ای برای جفتگیریشون هست.

ولی در مورد پف دادن در شرایط مختلف تعریفی جداگانه داره :

مثلاً پف دادن در زمان نگهداری از تخم ها جهت گرم نگه داشتن

پف دادن در زمان پر ریزی و یا پف دادن در اثر سرماخوردگی، پف دادن در سنین بالاتر  و بسیاری مسائل دیگه.

و اما در مورد تخم گذاری، شما لونه تهیه کنید ولی فعلاً قرار ندین، مدّتی رفتار جفت تون زیر نظر بگیرین و به محض دیدن علائم  اوّلیه ی جفت گیری مثل غذا دادن به همدیگه و خاروندن سر هم و در علائم ثانویه ؛یعنی جفتگیری بلافاصله درون لونه ای که تهیه کردین خاک ارهّ بریزید و لونه رو داخل قفسشون بذارید ( یادتون باشه که فاصله ش از کف قفس کم باشه و سوراخ لونه در جایگاهی قرار بگیره که جفت شما از داخل لونه شاهد هر منظره ای از اطراف نباشن)


آوا

سلام جناب نجفی .من یک جوجه عروس دارم که ۲۸اسفند ۹۱ دنیا امد شواهدش نشون میده ماده است.لپاش کم رنگه خطوط زیر دمش افقیه .اما الان یک ماهه که شروع به اواز کرده هرروز صبح زود شروع میکنه به خواندن تا موقع خواب.بااینکه روشو کاور میکشم بازم از سرصبح شروع میکنه وسایر پرنده هارو هم بیدارمیکنه شروع میکنن به سروصدا بنظرشما عروسم نره؟برای کم شدن اواز صبحگاهیش چیکنم؟مرسی

سلام دوست عزیز

برای اطمینان بیشتر در مورد جنسیت عروس هلندی خود یک عدد عکس با کیفیت و حجم مناسب( کمتر از 200کیلوبایت)  به ایمیل بنده cockatiels_site@yahoo.com ارسال کنید.

بهترین و ساده ترین راه در حین ناچاری ؛ استفاده از رو انداز قفس هستش که امروز حتی صورت آماده ش در پرنده فروشی ها هم موجود هست؛ از زمان خواب پارچه را روی قفس کشیده و ده ساعت ( صبح هنگام) بردارید و مدّتی که ادامه بدین پرنده ی شما شرطی می شه و حتی اگر از رو انداز استفاده نکنید درساعت مقرری که پارچه برداشته میشد؛ شروع به خوندن می کنه!


behzadd

با سلام
من یه عروس لوتینو دارم که 2سالو 3ماهشه
اولین جوجه جفتمه که یه ماه پیش واسش جفت گرفتم راستی عروسم نره
2روزه علایم پرریزی داره اما مشکلی که نگرانم کرده اینه که خیلی بیحاله همش میخوابه و هیچی نمیخوره
اخه تو این سن میشه پرریزی کنه
غذاشم ارزن تخم کتان گاهی روزا تخم افتابگردان و سفیده تخم مرغه
اینم اضافه کنم که کاملا دستییه نکنه مریضه لطفا راهنماییم کنید

سلام آقا بهزاد

اگر مطالب وبلاگ در حوزه ی پرریزی مطالعه کرده باشید ؛پرریزی تنها مرتبط با سن پرنده نیست بلکه نوسانات دمایی،ترس و اضطراب و افراط در استحمام و استفاده ی بی اندازه از داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها موثر در پریزی هستن و معمولا در هر پریزی در نیمی از پرندگان ( راسته ی طوطی سانان) شاهد کسل بودن، کم خوراک بودن و مدفوع آبکی هستیم که البته گذراست و نیازی به دارو و درمان نداره.


شادی

سلام میتونم بپرسم قیمت عروس هاتون چنده

سلام دوست عزیز، پستی که شما مطالعه فرمودین ،متعلق به سال گذشته ست که تا الان همگی به فروش رفتن!


شیدا

تو رو خدا به دادم برسیم عروسم داره میمیره پاهاش سفید شده غذا نمیخوره مدفوعشم سبز پر رنگ شده تورو خدا داره میمیره.چیکارش کنم؟!

سلام دوست عزیز

آرامش خودتون حفظ کنید ؛ مواردی که شما ذکر کردین ؛ دلایل مختلف داره و بی جهت و بی دلیل پرنده دچار چنین عوارضی نمیشه؛ پرنده ی شما چی خورده؟ آسیبی دیده؟کجا نگهداری می شه؟

لطفا هرچه سریعتر اعلام کنید تا کمکتون کنم!


امیر

سلام دوست عزیز.اگر ممکنه من رو راهنمایی کنید.2 تا عروس هلندی به دستم رسیده یعنی صاحبش نمی تونسته نگهشون داره داده به من.من زیاد اطلاعاتی راجع به این پرنده ناز و خوشگل ندارم.می شه راهنماییم کنید؟جنسیتشون رو می شه از رو عکس تشخیص داد؟خاکستری خیلی باریگوشه و انگشتم رو نوک می زنه و سوت هم می زنه و لی لوتینو ساکت و خیلی کم جنب و جوش داره .عکس هاشون رو براتون گذاشتم اگه منو راهنمایی کنید ممنون می شم.با تشکر


http://www.8pic.ir/images/64400644739411851348.jpg
http://www.8pic.ir/images/45213519383177913687.jpg
http://www.8pic.ir/images/55939865122582799190.jpg

سلام دوست گلم

عروس هلندی خاکستری با جنسیت نر

و عروس هلندی لوتینو با جنیست ماده

به نظر جفت هستن ولی جفت شده (مولد) نیستن!


توصیه می کنم برای نگهداری این جفت حتماً بخش های تغذیه و تکثیر عروس هلندی را مطالعه کنید.


محمد

سلام و غرض خسته نباشید متشکر از راهنمایی های ارزشمندتون یه نر عروس هلندی بالغ دارم که حدود 7ماه قبل واسه ش یه ماده گرفتم و اشیونه گذاشتم ماده بعد چند روز 5تا تخم گذاشت ولی همه تخم ها بوچ وبدون نطفه بود البته از2روز قبل تخم گذاری اسهال گرفته بود.الان دوباره ماده اماده تخم گذاری شده علایم اش رو داره ولی نر نمیذاره ماده بره تو لونه وبه ندرت ماده به زور میره داخل لونه ایا دلیلش چیه؟و یه سوال دیگه اینکه الان هم باز قبل تخم گذاری ماده اسهال داره اسهال میشه باعث بی نطفه شدن تخم ها بشه؟دیدم که جفت عروس ها سر هم رو بخارونندو...ولی جفت گیری شون ندیدم.ممنون میشم راهنماییم کنید

سلام آقا محمّد

آیا شما قبل از تخم گذاری شاهد جفتگیری پرنده هاتون بودین یا خیر؟

در صورتی که جواب شما منفیه؛ مسلّماً جفت نشدن و ماده از روی مستی تخم گذاری کرده؛ که بهتره ابتدائاً لونه را برداشته تا جفتگیری صورت بگیره و بعد لونه رو قرار بدین در غیراینصورت گذاشتن تخم های هرزه همچنان ادامه خواهد داشت که به ضرر و سلامتی ماده ی شماست.

و در صورتی که جواب شما مثبت هست؛ و در حالی که از لحاظ تغذیه استاندارد غذایی را رعایت کرده باشید و به اندازه ی کافی به جفت های خود رسیده باشید ولی در عین حال پس از حداقل دو سری جفتگیری ؛شاهد پوچ بودن تخم ها هستین،توصیه می کنم جنس نر را با یک نر بالغ و آماده به جفتگیری تعویض کنید.

اسهال شدن صحیح نیست بلکه ماده به دلیل گذاشتن تخم ها براساس فیزیولوژیک بدن؛ مدفوع خودش را نگه داشته و این باعث بیشتر شدن حجم مدفوع و فوق العاده بدبو شدن مدفوع شده و اغلب اوقات مدفوع در این دوره به صورت آبکی هست و رنگی میان سبز پررنگ تا قهوه ای تیره داره که جای نگرانی نداره و طبیعی هستش.


امیر

سلام اگر طوطی خودش رو به قفس زد بعد بالش خون اومد البته زیاد نه ولی رو بالش جای خون مونده باید چکار کنم خودش خوب میشه ها نه تو رو خدا زودتر جواب بدین

سلام دوست عزیز

زمانی که چنین اتفاقی روی داد؛ ابتدائاً محل بریدگی و خونریزی را با آب سرد کاملا شستشو می دیم، در صورتی که حیوان ما رام باشه، پنبه ای را الکلی کرده و زخم را کاملاً ضدعفونی می کنیم.

اگر همچنان خونریزی ادامه داشت به شکلی که خون بند نیامده، بنابراین نیازمند عمل بخیه هست در غیر اینصورت اگر حیوان شما کمی خونریزی سطحی داره؛مقداری زردچوبه (نوک انگشت) به محل بزنید تا کاملا بند بیاد و سپس پاکش کرده و برای ترمیم بهتر و همچنین جلوگیری از خشک شدن زخم و خونریزی مجدد از ناحیه، به مقدار یک عدس از پماد ویتامین آ چشمی بر محل زخم بمالید.


محسن

آقا حامد سلام
چند تا کامنت براتون در مباحث مختلف گذاشتم اما جواب ندادید امیدوارم این یکی رو ببینین.
من یه جفت از عروس هلندی هام مدتی پیش سه تا تخم گذاشتن اما بعد از گذشت چند روزی هر دو از تخم بلند شدن و دیگه نشستن وقتی تخم ها رو شکوندم دو تا از تخم ها زرده و سفیدش سالم بود فاسد نشده بود اما یکی دیگشون نصف جنین تشکیل شده بود اما فک کنم بخاطر ترک کوچیکی که داشت جوجه نشده بود منم لونه رو برداشتم و از روزی که برداشتم دو تا مشکل دارم یک اینکه هر روز صبح تا ظهر مدام جیغ میزن که این موضوع باعث شد که حواس جفت دیگم رو پرت کرده چون مجبوره مدام جواب اینو بده یکی از دوستان گفتن دوباره لونه رو بزار که دیروز دوباره گذاشتم اما امروز صبح دوباره جیغ زدنشون ادامه داشت سوال دوم در خصوص اینه که چی بهشون بدم از دارو گرفته تا غذا تا اینبار تخم هایی که میزاره جوجه بشن؟

سلام آقا محسن عزیز

نظرات بدستم می رسه و در این مورد کاملاً مطمئن باشید ولی متاسفانه امکان پاسخدهی روزانه برای بنده میسر نیست و تمام تلاشمو می کنم که حداقل هفته ای یک مرتبه به تمام سوالات کاربران پاسخگو باشم.

برای رفع سر و صداشون لونه رو برداشته ، تمیز و ضدعفونی کرده  و محتویات تمیز داخلش ریخته و از روز بعد در قفس قرار بدین (مختص جفت های مولد)

بهترین شیوه: استفاده از غذای طبیعی هست که لینکشو براتون در اینجا قرار دادم و حتما مطالعه کنید

و در کنار غذای طبیعی می تونید از مکمل های تقویتی پرندگان که در پرنده فروشی ها و دامپزشکی ها موجود هست ( مولتی ویتامین های مایع) خریداری کرده و استفاده کنید .


ایمان

سلام
تالان عروسام به صورت ازاد بودن ودر این حالت نتونستم ازشون به خوبی جوجه بگیرن چون گاهی اوقات 3 تا ماده با هم تو یک لونه تخمگذاری میکردن وهیچکدوهم رو باز نمیکردن
حالا تصمیم گرفتم اونارو به صورت جفت جداگانه داخل قفس قرار بدم وبه این صورت جوجه گیری کنم به نظر شما با توجه به اینکه تا حالا ازاد بودن داخل قفس جوجه میدن چون از وقتی تو قفس قرارشون دادم خیلی بیقراری میکنن
با تشکر

سلام آقا ایمان

واکنش پرنده های شما نسبت به فضای بسته کاملاً طبیعی هست ولی برطرف شدنیه و حداکثر ظرف دو هفته به وضعیت جدیدشون عادت می کنن و لازم نیست نگران باشید.


صادق

Salam...vghean mamnoonam az etelate khubetoon..man az shoma va hame bekhatere inke english minevisam ozekhahi mikonam..ghol midam dafeye bad hatman farsi bashe!azatoon ye soale mohem dashtam,nemidoonam bayad chikar konam:alan 2,3 mahe ke aroosam joft giri kardan,,jadvale ghazaieeyo rayat kardam va az ghatre multivitamin ham estefade kardam..alan 10 rooze ke poshe parande made bozorg va gholombe shode mesle ghode...dige joft giri ham nemikonan..too loone ham kamtar miran..man bayad chikar konam??merci

سلام دوست گرامی؛ ان شاء الله که در نظرات بعدی شاهد فارسی نوشتن شما باشیم.

با توجه به گفته های شما؛ متورم شدن محل دفع ماده ی شما ؛ خبر از این موضوع میده که پرنده ی شما مدفوع نگهداری کرده و جای نگرانی نداره ( ماده با فاصله ی زمانی زیاد دفع می کنه)

پس با این اوصاف میشه از ماده انتظار تخم گذاری رو داشت!

لطفا مصرف مولتی ویتامین متوقف کنید و حتما در کنار غذاهایی که براشون استفاده می کنید ،میوه جات رو هم در دستور کار قرار بدین تا راحتتر دفع کنه.


محبوبه

سلام خسته نباشید من یک جفت عروس هلندی دارم که برای پرنده نر یک مشکلی پیش امده می خواستم اگر ممکنه به من کمک کنید پرنده نر خیلی دستیه و تا 5 کلمه حرف می زنه و سرود ملی و با سوت میگه چند وقته خودش و یعنی ناحیه تناسلی اش را به چوب می ماله من به نظافتش خیلی می رسم حمام می برمشون و جلوی آفتاب هم می زارمشون خیلی ناراحتم که این کارو می کنه لطفا اگر علتشو می دونین به من کمک کنین.مرسییییییییییی

سلام دوست عزیز

خوشبختانه یا متأسفانه؛ پرنده ی شما آماده ی جفت گیری شده ولی به خاطر رام بودنش شرایط جفتگیری رو بلد نیست!

از این پس، اگر قصد شما جفت زدن عروس هلندی هاتون هست، لطفا جفت فقط داخل قفس نگهداری بشن تا نر شما به شرایط طبیعت وحش برگشته و آماده ی جفتگیری با ماده بشه!



نیما

با سلام و خسته نباشید

من 4 ماه پیش یک عروس نر از دوستم گرفتم که قبلا جوجه داده بودند و خودم دیده بودم که مادش مریض شد و مرد و نر موند و من این نر خریدم.
بعدش یک عروس ماده خریدم که انگار هنوز بالغ نشده بود چون فروشنده هم گفت جوون هست و تا حالا تخم نزاشته. چند ماهی جفتگیری میکردند ولی خبری از تخم نبود.
حدودا از 2 هفته پیش تعداد جفتگیری ها بیشتر شد تا اینکه چند روز پیش اولین تخم رو گذاشت و تا الان 4 تا تخم گذاشته.
حالا مشکل اینه که از صبح تا شب نوبتی یا هر دو باهم رو تخم میخوابن ولی وقتی تقریبا ساعت 9 شب میشه هر دو باهم میان بیرون و دیگه تا صبح رو تخم ها نمیخوابن اون موقع چراغ هنوز روشن هست یعنی مربوط به نور فکر نمیکنم باشه 10:30 چراغ خاموش میکنم.
به نظرتون مشکل چی هست؟

یادم رفت بگم دما هم 29-27 درجه هستش

سلام دوست عزیز

علت اصلی چنین مشکلی تنها به بی تجربه بودن جفت شما برمی گرده که حداقل  در دوسری اول تکثیر این سری مشکلات پیش میاد و بعد از آن پرنده های شما روی دور می افتن.

بنابراین خودتون نگران وضعیت ابتدایی جفتتون نکنید و حتماً پس از ده روزه شدن اوّلین تخم ،تخم ها رو از حیث نطفه داشتن چک کنید و اگر فاقد نطفه بودن، مجددا جفت بزنید.


امیر

با سلام
میخواستم بگم من یه جفت عروس دارم ماده لوتینو و نر خاکستری هست. موقع جفت گیری وقتی ماده دمشو میده بالا عروس نر میره کنارش سرشو میخارونه ولی سوارش نمیشه فقط لبه لونه وایمیسه دمشو میماله به لونه و تکون میده. آیا راه حلی داره؟ اگه سوارش نشه به هیچ وجه تخم نمیذاره؟


سلام دوست عزیز

آیا جفت شما رام هستن؟

چرا که مشکل خودارضایی فقط در پرنده های رام شده اتفاق می افته!

بنابراین در درجه ی اوّل جفت تون فقط در قفس نگهداری کنید وبیرونشون نیارید و در مرتبه ی دوم در قسمت فوقانی قفسشون یک میله ی نشیمن از جنس چوب قرار داده تا راحتتر روی اون جفتگیری کنن!


پریا.س

سلام،خسته نباشید.
من یک جفت عروس دارم و پریروز متوجه شدم که عروس ماده ام به جای لونه داخل ظرف آب تنیش تخم گذاشته و شکسته. فکر کردم شاید اشکال از لونه بوده که باعث شده تخم قل بخوره و بیفته.به خاطر همین امروز لونه ی جدیدی براش گذاشتم ولی باز هم دیدم که دومین تخمش رو توی ظرف غذاش گذاشته. وقتی زمستان پارسال برای اولین بار تخم گذاشته بود، چنین اشکالی پیش نیومد. به نظر شما علتش چیه؟
ممکنه به خاطر عوض شدن جاشون باشه؟چون تقریبا یه هفتس که به خونه ی جدید نقل مکان کردیم.

سلام دوست عزیز

نقل امکان تا حدودی موثر هست ولی برای جلوگیری از این مشکل بهتره به جای ظرف آب ؛ از جاآبی استفاده کنید.

و نکته ی بعدی ؛جفتگیری پرنده های شماست و اینکه آیا تا به حال جفتگیری کرده بودن یا تخم گذاری تنها از روی مستی ماده بوده؟

ازین پس شرایط توصیه شده رو رعایت کنید و یادتون باشه همیشه مقداری خاک ارّه داخل لونه بریزید و تا زمانی که اثری از جفتگیری مشاهده نشده ؛ لونه رو قرار ندین!







اختلاف جفت در زمان نگهداری از تخم ها

شاید این پست سوال بسیاری از پرنده داران و پرورش دهندگان باشد و امیدوارم که این پست پاسخگوی تمام سؤالات آنها در این زمینه باشد.


کپی برداری از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است


 

ادامه مطلب ...

پاسخ به سوالات

رضاپور

سلام بخاطر سمی بودن پمادی که فرمودید جرات نکردم ازش استفاده کنم.ایا پرنده رو بصورت تک به مدت طولانی نگهداری کنم روندی در بهبودش داره؟

سلام آقای رضاپور عزیز

جریان پرنده ی شما برای بنده به ترتیبی هست که بدون معاینه و بدون آزمایش قصد داشته باشیم ،پرنده را درمان کنیم!

بنابراین در مورد پمادی که خدمتتون معرفی کردم، قبلش از سمّی بودنش برای عروس هلندی ،تذکّر دادم.

واکنش بدن به چنین ضایعاتی و درمانشون به صورت طبیعی امکان پذیر هست ولی احتمالاً کمی طولانی تر باشه.

متأسفانه اطلاعات کافی در مورد پرنده ی شما در دسترسم نیست وگرنه اگرتشخیصم درست بوده باشه  پماد نیستاتین فوق العاده موثر هستش!


رضا (رشت)

سلام حامد جان. عروسهای من برای بار دوم امسال تخم گذاشتن و الان بعد از بیست روز رو تخم نشستن 24 ساعته که تو لونه نمیرن. البته نا گفته نمونه که تقریبا دو روزه هوا اینجا حدود 10 درجه افت پیدا کرده و یکسره باد و بارون که میباره. من از ابتدای سال به خاطر مشکلات تنفسی خانواده عروسهامو گذاشتم روی بالکن و اگه یادت باشه تو این مدت 4 تا جوجه به دنیا آوردن . الان هم سعی کردم هر طوری شده به محیطی با درجه حرارت بالاتر (مناسبتر) منتقلشون کنم ولی باز هم داخل لونه نمیرن. لازم به ذکره که فکر کردم شاید اشکالی پیش اومده و تخمها مشکل دارن پس تخمها رو چک کردم و یک مورد خرابی (کاملا مایع و دارای شکستگی) داشت که برداشته شد. ولی سه تای دیگه ظاهرا سالمن حتی یکی از اونها ضربان قلبش کاملا مشهوده. ولی نمیدونم با اینطور سرد شدن هوا و ننشستن الی و تیکو چقدر دووم میارن.
حالا سئوالم اینه که: 1- فکر میکنی دلیل بلند شدنشون از رو تخم چی میتونه باشه؟ 2- درجه حرارت مناسب برای به ثمر رسیدن این تخمها دقیقا چقدره ؟؟ و نهایتا 3- فکر میکنی با توجه به محدذودیت جا در داخل منزل میتونم با دادن پوشش مناسب برزنتی برای بالکن هوای اونجا رو برای فصلهای آتی مناسب نگهداری عروسهام درست کنم؟؟ چون به هر حال حتی با دادن پوشش برزنتی خیلی خوب هم درجه حرارت اونجا با درجه حرارت مناسب ما آدمها ( که همیشه از اون به عنوان دمای مناسب نگهداری یاد میشه) فرق داره و خیلی سردتر خواهد بود.

سلام دوست عزیزم

1. تغییر محیط یکی از عوامل مؤثر و دخیل و مرتبط با شرایط پرنده های شماست که امیدوارم هر چه زودتر محیط مناسبتری براشون پیدا کنید وگرنه این وضعیت همچنان ادامه پیدا می کنه

2. دما می بایست میان 27 الی 30 درجه باشه و بعد از تولد هم جوجه ها در سنین یک تا دو روزگی ، دمای نگهداریشون می بایست بین 33 تا 35 درجه باشه و از این پست می تونید درجه به درجه دما رو پایین بیارید تا اینکه نهایتاً  دما به 23 درجه سانتیگراد برسه

3. مورد رو بنده خواستم عنوان کنم، خودتون اشاره کردین، شما، حتی الامکان یک انباری براشون در نظر بگیرید و اگر بالکن شما فضای کافی داره ، اقدام به بنایی کرده   و با مصالح و عایق پشم شیشه ، براشون محیط مناسب فراهم کنید.


آناهیتا

سلام
شاد و سلامت باشید
من عروس هلندی نرم مریض شد و اونقدر ضعیف شده بود که حتی نمیتونست روی چوب قفس وایسه
بردمش دامپزشکی
البته هر جفتشونو بردم
اونجا دکتر گفت تا 90 درصد عروس هلندیا عقیمن
چون وارداتین و خود وارد کننده ها اونارو این کارو از قصد انجام میدن. واسه همینه که خیلی از جفتای عروس هلندی تخم هاشون جوجه نمیشه.
حالا میخوام ببینم چقدر حرف دکتر میتونه صحت داشته باشه.
ممنون از وقت و اطلاعاتی که در اختیار ما میذارید.

سلام دوست عزیزم

با اجازه بنده این رقم اصلاح می کنم و می گم 65 درصد

عقیم کردن پرنده ها با شرایط پزشکی نیازمند هزینه های زیادی هستش بنابراین از مهمترین عوامل  میشه به بیماری های قارچی و تکثیر نسل به نسل پرنده های هم خانواده اشاره کرد.


محمّد رضا

من ۱دانه عروس هلندی دارم که۳سالش است آیا می توانم آن را دراین سن دستی کنم

سلام دوست عزیزم

متأسفانه عروس هلندی شما درسنی نیست که بتونید به گونه ای رامش کنید که روی دست شما بیاد

ولی تا حدودی می تونید رفتارهاشو کنترل کنید. بنابراین توصیه می کنم حتما؛این لینک و این لینک مطالعه کنید.و اگر هم عروس شما گاز می گیره این لینک مطالعه بفرمایید.


شیوا مامان چیکو

سلام استاد
ناخن جیکورو گرفتیم متأسفانه یکیش خون اومدکلی ترسیدم اشکم درومد.به زور خونشو بند آوردیم.تاحالا چند بار گرفته بودیم اینجور نشده بود.سایتو گشتم نتونستم مطلبی پیدا کنم.میشه راهنمایی کنین تو این جور مواقع چه کارایی باید کرد؟

سلام دوست عزیزم

اتّفاقا چند وقت گذشته، مطلبی در این باب منتشر شد ( این لینک)

ولی به هر حال، ممکنه درچنین شرایطی افراد به داروهای مذکور دسترسی نداشته باشن

بنابراین بهترین روش و طبیعی ترین روش اینه که بعد از شستشوی محل خونریزی با آب سرد، در محل خونریزی مقداری زردچوبه بریزید(به مقدار نوک انگشت خود)


محمّد

سلام..
من یک عروس هلندی دارمکه ماده س و یک عروس هلندی نر از همسایمون گرفتم که شنس از عروس من بیشتره و یک پاش هم کجه.ماده هه توجه زیادی به نره داره و روزایی که ازادن هر جایی نره بره اون هم دنبالش میره. ولی نره همیشه اونو دفع میکنه و پس میزنه.الان یک هفتس تو قفس کردمشون ولی بازم فرقی نداره و نره همچنان پس میزنه.تازه براشون لولن گذاشتم و هنوز 2 دقیقه نشده بود که نره خونه رو تصرف کرد و از ورود ماده به شدت جلوگیری میکنه و میزنتش.موندم چه کنم با اینا لطفا راهنماییم کنید. و اگه میشه لطفا جواب رو ایمیل کنید.ممنون

سلام آقا محمّد عزیزم

بنده فقط اشکالات شما رو میگم و امیدوارم برطرفشون کنید.

یک. حتی الامکان از عروس نر با پاهای سالم استفاده کنید، نر باید توانایی ایستادن برروی ماده را داشته باشه در غیر اینصورت عمل جفتگیری انجام نمیشه ولی این موضوع درمورد ماده صدق نمی کنه و ایرادی نداره.

دو. لونه گذاری پیش از جفتگیری که بنده اکیداً مخالفم و بارها اشاره کردم تا زمانی که اثری از جفتگیری دیده نشده ، لطفا یا در لونه رو ببندین یا اینکه به کل لونه رو بردارید.

سه. شما از هیچ روشی برای جفت زدن استفاده نکردین بنابراین حتما این لینک مطالعه بفرمایید.

تفاوت سنی جفت ها اهمیّت زیادی نداره و اصل مهم سلامت جفته.

برای اینکه پاسخ سوال شما به ایمیلتون ارسال بشه، می بایست سؤالتون را به ایمیل بنده ارسال کنید، نه اینجا!


مواردی را که گفته شده، رعایت کنید؛حتما به نتیجه میرسید و یادتون نره اصل مهم : صــــــــــــــبــــــر


ستایش

درمان سرماخوردگی چیه؟

سلام. عروس هلندیم دوره بینیش قرمز شده. عطسه میکنه چیکار باید بکنم . لطفا فوری جواب بدید ممنون. انگار صداشم گرفته


سلام دوست عزیزم

جهت آشنایی با سرماخوردگی و درمان سرماخوردگی لطفاً به این لینک مراجعه کنید.

برای درمانش هم می تونید ،یک چهارم محتوای داخل کپسول تتراسایکلین در 100 سی سی آب حل کنید و آبشو هر شش ساعت تعویض کنید و به مدت پنج روز انجام بدین.




رامتین

سلام.واقعا سایت خیلی توپی دارین خسته نباشین
من ی جفت عروس دارم حدود 6 ماهه اما مشکلی که دارم اینه عروس ماده کپی عروس نر میخونه حرکاتشم شبیه نره هر جال هم که بردم واسه تعیین جنسیت یکی میگه نره یکی میگه هر دو مادن نمیدونم حالا چیکار کنم.فیلم هر دو عروس هلنذیمو توی سایت www.aparat.com گذاشتم لطف کنید برید فیلما هارو ببینید که روشن شه جنسیتشون. توی سایت آپارات سرچ کنید ( حنا و هانی ) فیلمشون مساد.مرسی

سلام دوست عزیزم

عکس ها و فیلم ها بررسی شد

هر دو نر هستند.


نسیم

سلام من یه جفت عروس هلندی دارم نرازجنس ابلق ماده ازجنس خاکستری الن حدوددوماهه که باهم هستن ولی تاالان جفت نشدن همدیگرومیزنن البته نرمیره تولونه اوازمی خونه ولی ماده اهمیت نمی دهقبلاهم یه نردیگه هم داشت بااون هم جفت نشدولی بااون به لونه می رفتن تخم هاش پوچ می شدن منم تعویض کردم الان هم که بازجفت نشدن اگه می شه راهنمایی کنین

با سلام

بنده اشتباهات شما رو میگم و شما اصلاح کنید:

یک. تا قبل از ندیدن اثری از جفتگیری ، لونه را از قفس بردارید یا درشو ببندین تا لونه جنبه ی اسباب بازی پیدا نکنه.

دوم. پرنده ها ؛مخصوصاً عروس هلندی،با کنار هم انداختن، به این سادگی جفت نمی زنن، پس این لینک مطالعه کنید.

 آیا از جنسیت عروس هلندی های خود مطمئن هستین؟

از یک رژیم غذایی درست استفاده کنید مثل این رژیم

و در پایان صــــــــــــــــــبر!


آذر

سلام عروس من چند روزیه که کسل شیطنت و یر صدا نمی کنه هر چی می خوره بر میگردونه حالت غوز کرده داره لطفا زودتر علت ان را توضیح دهید تا بدانم چه کار کنم

سلام دوست عزیز

لطفا بیشتر توضیح بدین که چه غذاهایی بهش دادین؟

و چند سالشه؟



شیوا مامان چیکو

بلهههه درسته 

بیماری باکتریایی اشرشیا کولای

به طور طبیعی در روده جانوران خونگرم زندگی میکنه ودر تولید ویتامین کا نقش داره.از طریق مسیر مدفوعی-دهانی میتونه منتقل بشه و بیماری ایجاد کنه.با این حساب بعد از استفاده از توالت قبل اینکه عروستو دستمالی کنی ،دستاتو بشور[:S015:]



حسین

با سلام
یک عروس 50 روزه دارم که از 20 روزگی خریدم و با سرنگ بهش غذا دادم.
میخوام بدونم از کی باید آب در اختیارش بذارم ضمنا هنوز به ظرفی که توش ارزن ریختم و ذر ذسترسش گذاشتم اهمیتی نمیده. برای ترک سرنگ کار خاصی باید انجام بدم؟
پیشاپیش ممنون از وقتی که میگذارید.

سلام آقا حسین

امروز قصد داشتم یک پست اختصاصی برای ترک سرنگ منتشر کنم.

ولی پیش از منتشر شدن بهتره به مطالب قبلی هم نگاهی بندازید مثل این لینک و این لینک


مریم

عروس ما اسهال شده و خیلی بی حاله ولی اصلا او ار اس یا هر چیزی که توی آبش بریزم رو نمی خوره فقط اب خالی می خوره غذا هم نمی خوره نمی دونم میشه با سرنگ بهش دارو داد یا نه امروز تعطیله و نمی دونم تا فردا چکار کنم از امروز صبح هم تند تند نفس می زنه میشه کمک کنید

سلام

اسهال شدن دلایل متعدد داره از جمله عفونت گوارشی و تداخل غذاها و دادن غذاهای فاسد به پرنده و استفاده ی مداوم و غیراستاندارد تقویتی ها!

بنابراین ابتدا باید علت پیدا کرد و سپس درمان! و امیدوارم که خودتون به علّت پی برده باشید.

لطفا خودتون به صورت دستی تغذیه ش کنید، غذا خیلی آبکی نباشه و از مصرف میوه و سبزیجات فعلاً صرف نظر بشه و با دیدن علائم بهبودی، غذای اصلی رو به زنجیره غذایی اضافه کنید.


شیوا زارع

من یک جفت نر و ماده عروس هلندی را با4 ماه پیش با هم جفت کردم. به تازگی ماده 2تخم گذاشته بود و روی آنها می نشست که 2 روز پیش هر دو را خورد. هم نر و هم ماده با هم تخم را می خورند. دلیلش چیست و شما چه پیشنهادی دارید؟ ممنون

سلام دوست گرامی

سوال اوّل : آیا ز قبل جفتگیری کرده بودن و تخم ها نطفه دار بود؟

سوال دوم : در زنجیره ی غذایی عروس هاتون از چه غذاهایی استفاده می کنید؟

سوال سوم : عروس هلندی ها شما رام هستن یا وحشی؟


قبل از اینکه قصد داشته باشید به سوالات بنده جواب بدین؛ حتماً از این جدول جهت تقویت غذایی و کمبود پروتئین و مواد معدنی استفاده کنید

در کنار استفاده از غذاهای طبیعی از قطره ی مینرال حیوانات که در پرنده فروشی ها موجود هست استفاده کنید و اگر امکان دسترسی وجود نداشت ، سنگ معدنی استفاده کنید.

و در آخر یادتون باشه که کف دریا می بایست همیشه داخل قفسشون موجود باشه.



بررسی تخصصی تغذیه ی طوطی سانان ( عروس هلندی ) در زمان پر ریزی


این پست در پاسخ سوالات بسیاری از دوستان منتشر میشود که متأسفانه به خاطر مشغله ی کاری ،زمانی برای انتشار این مطلب نبود که هم اکنون شاهد انتشار این پست می باشید و امیدوارم موثر واقع بشه و نکته ی مهم کپی برداری از مطالب وبلاگ با درج منبع بلااشکال می باشد!


  ادامه مطلب ...

پاسخ به سوالات

شیوا مامان چیکو

سلام استاد خسته نباشید
من به دلایلی به مولتی ویتامین حیوانات دسترسی نداشتم و با این قطره که معرفی کردین هم آشنا نبودم.خودم قرص جوشان مولتی ویتامین رو مصرف میکنم.چند باری یک چهارم قرص رو تو ظرف آب ۱۵۰میلی جیکو حل کردم خورد.به نظر شما این روش هم خوبه که ادامه بدم؟اگه میشه بگید دوزش چقدر باشه؟ ممنون

سلام دوست عزیز

بنده تا به حال سابقه ی مصرف قرص جوشان برای هیچ پرنده ای نداشتم ولی نکاتی که در این مورد می دونم :


فساد پذیری یا به عبارتی ، اثر ویتامین بیشتره بنابراین بهتره آب مصرفی را زود به زود تعویض کنید.

گاز محلول که گرفته شد، قرار بدین تا مشکل اتساع پیش معده ( تهوع) برای پرنده پیش نیاد.

مقدارش کافیه...دوزش از قبل تعیین شده ولی برای اطمینان بیشتر بهتره از موارد خارجی استفاده کنید مثل vita fizz و...

ولی در کل بنده هیچ وقت استفاده از قرص جوشان توصیه نمی کنم!


محسن

آقا حامد سلام
چند تا کامنت براتون در مباحث مختلف گذاشتم اما جواب ندادید امیدوارم این یکی رو ببینین.
من یه جفت از عروس هلندی هام مدتی پیش سه تا تخم گذاشتن اما بعد از گذشت چند روزی هر دو از تخم بلند شدن و دیگه نشستن وقتی تخم ها رو شکوندم دو تا از تخم ها زرده و سفیدش سالم بود فاسد نشده بود اما یکی دیگشون نصف جنین تشکیل شده بود اما فک کنم بخاطر ترک کوچیکی که داشت جوجه نشده بود منم لونه رو برداشتم و از روزی که برداشتم دو تا مشکل دارم یک اینکه هر روز صبح تا ظهر مدام جیغ میزن که این موضوع باعث شد که حواس جفت دیگم رو پرت کرده چون مجبوره مدام جواب اینو بده یکی از دوستان گفتن دوباره لونه رو بزار که دیروز دوباره گذاشتم اما امروز صبح دوباره جیغ زدنشون ادامه داشت سوال دوم در خصوص اینه که چی بهشون بدم از دارو گرفته تا غذا تا اینبار تخم هایی که میزاره جوجه بشن؟
ممنون

سلام دوست عزیزم.ببخشید..چند وقته فرصت پاسخگویی به تمام سوالات وبلاگ و ایمیل ها رو نداشتم.

نکته ی اول : برای تنظیم میزان سر و صداشون، چون جفت هستن، بهترین روش ، استفاده از نور طبیعی هست، به عبارتی با غروب خوابیده و با طلوع بلند شده و اگر صبح سر و صداشون آزار دهنده ست، بهتره از سر شب یک عدد پارچه ی نازک و تیره روی قفسشون بندازین...و بعد از اطمینان از صحت جفتگیری ها، نیازی به استفاده از رو انداز نیست.


نکته ی دوم. مسلما، علت اصلی سوء تغذیه پرنده های شماست، انواع ویتامین داخل وبلاگ معرفی شده ،بهترین انواع حیوانی و خارجی مثل ovi vit  و انواع ایرانی مثل ویتالین و اگر به نوع حیوانی دسترسی ندارین ، می تونید از مولتی ویتامین نوزادانی که در پست اخیر معرفی کردم استفاده بفرمایید.

و در مورد غذای طبیعی هم ، اصل مهم یعنی جوانه ی گندم فراموش نشه!


محمّد نوری

می خوام یه غلط علمی از این مطلب بگیرم !!!

امروز من از معلممون پرسیدم که آیا باکتری اشرشیاکلی در بزاق وجود دارد ، ایشان پاسخ دادند خیر در روده وجود دارند ...

آخه مام رشته تجربی می خونیم دیگه ...

سلام دوست عزیزم

شرمنده که فرصت نداشتم که در مورد این باکتری و رابطه ی انسان ها با این باکتری توضیح بدم، کاملاً درسته ولی چون فرصت ندارم، بهتره در مورد روش های انتقال یا مبتلا شدن انسان ها به این باکتری  را تحقیق کنید...


حسام

سلام میخوام یک جوجه عروس بخرکم چند ماهش باشه خوبه و به من عادت میکنه؟؟؟؟؟؟

سلام دوست عزیزم

اگر مرتبه ی اوّل شماست و هیچ اطلاعی در مورد نحوه ی بزرگ کردن این پرنده ها ندارین، توصیه می کنم یک جوجه عروس حداکثر سه ماهه بخرید... قطعا عادت می کنه!!!


محمّد نوری


عروس هلندی یا مرغ مینا

اگر دوستان متمایل اند که پرنده را برای سخنگویی انتخاب کنند و هزینه ی زیادی هم نمی توانند پرداخت کنند ، به نظر من مرغ مینا نسبت به عروس هلندی بسیار بهتر است ، به این دلایل :

1. جوجه مینا به راحتی و یا هزینه ای پایین حدود 70 هزار تومان در مرکز فروش پرندگان ( واقع در خلیج ) به فروش میرسد . در حالی که جوجه عروس بسیار گران است و در حدود 200 تا 300 هزار تومان می باشد.

2. نگهداری از جوجه مینا به مراتب از نگهداری جوجه عروس آسان تر است .

3. کلمات زیادی را می آموزد. در حالی که عروس هلندی اگه اشتباه نکنم تا حد اکثر 10 کلمه می آموزد.

4. برای آموزش تکلم ( نسبت به عروس ) زمان کم تری نیازمند است .

5. کلمات را عینا با همان لهجه و گویشی که به آن آموزش می دهید فرا می گیرد . در حالی که در عروس هلندی توانایی سخنگویی بسیار پایین تر است.

6. حتی اگر زمان کافی هم برای آموزش نداشته باشید مرغ مینا خودش کلمات را خود به خود یاد میگیرد.

والبته معایبی هم دارد ازجمله :

1 . از نظر زیبایی ودلربایی نسبت به عروس در سطح خیلی پایین تری قرار دارد.

2. دارای رنگ قهوه ای تیره متمایا به سیاه است . در حالی که عروس دارای رنگ های لوتینو و آلبینو (سفید ) زرد ، دارچینی و... است .

3. دارای بوی بد. در حالی که عروس اصلا اصلا اصلا بو نمی دهد.

4. نیاز به نظافت بیشتر دارد زیرا فضله بیشر و بد بو تری تولید میکند.

5. پر هزینه تر . زیرا غذای بیشتری مصرف میکند .

6. هرگز مثل عروس دستی نمی شود و نمی گذارد که او را ناز کنید.

من خودم هر دوی این پرندگان را داشتم و از داشتنشون لذت بردم ... ولی باید بگم که عروس هلندی یه چیز دیگه است...


ساسان
سلام حامد جان، ممنون از پاسخ به سوالات. اگه یادت باشه تو سوال قبلیم گفته بودم عروس هلندی نرم ، ماده رو می زنه و هر چند که اوایل جفت گیری به مدت حدود دو هفته تقریبا روی یک الی دو بار جفت گیری می کردن اما بعد از دو هفته دیگه ندیدم جفت بخوردن و ماده روزی دو الی سه مرتبه مستی می کنه و می خواد با نر جفت گیری کنه اما تا طرف نر می ره نر می زنتش (ماده صدای ریز در میاره و ناله می کنه و سرش و پبایین می گیره) و نر امتناع می کنه از جفت گیری (تقریبا هر روز). بندرت دیدم سر هم و بخارونن و همون چند بار هم بعد ار کمی خاروندن نر شروع کرده به زدن ماده .لونه هم گذاشتم اما نر اصلا طرف لونه نمی ره فقط برخی اوقات ماده دم در لونه می شینه ولی تو لونه نمی ره. نا گفته نماند که این چند وقته پودر پسته،بادام و گردو و تخم مرغ و گندم و هفت تخم هم بهشون دادم. ممنون می شم به سوالهام پاسخ بدید:
1- آیا به نظر شما دو تا عروس ها جفت خوردن یا نه؟ به نظر شما ماده تخمگذاری می کند؟ به نظر شما نر ممکنه سنش پایین تر از ماده باشه و بخاط همین عدم تمایل به جفتگیری داشته باشه؟ (موقع خرید فروشنده گفت ماده و نر حدود یک سال و نیم تا دو سال دارند)
سلام دوست عزیز...
سخن اوّل اینکه به هیچ فروشنده ای اعتماد نکنید......اونا فقط طالب پولن..حتی حاضرن در این راه قَسَم هم بخورن...!!
ولی در مورد جفت های شما، فقط مصرف دانه های روغنی متوقف کنید...مصرف سایر غذاها به روال عادی پیش بره...
احتمال داره ماده تخم گذاری کنه بنابراین تخم ها که گذاشته شد و هشت روزی گذشت، تخم ها رو سریعاً چک کنید و اگر نطفه نداشتند، لونه و تخم ها رو برداشته و نر و ماده را حداقل یک ماه از هم جدا بذارید...(یه جورایی جفت شما برای هم عادی شدن..در واقع جفت شده نبودن...فقط جفت بودن )
باز هم جای نگرانی نیست...مدتی از هم جدا بمونن و مجدداً کنار هم بندازید و نتیجه را بسنجید.
2- تو این چند وقته چند بار در قفس و باز گذاشتم ماده بیرون می یاد و چرخ می زنه بازی می کنه و گاهی اوقات پرواز می کنه اما نر بیرون نمی یاد و به نظر می رسه می ترسه بیرون بیاد.(فقط یک بار بیرون اومده) ممکنه سرد شدن نر و عدم جفت گیری بخاط بیرون اومدن از قفس باشه؟ آیا صلاح هست در قفس و باز بزارم بیرون بیان؟

مورد مهم اینجاست ؛زمانی که عروس هلندی ها رو در حالت مصنوعی جفت ( خارج از طبیعت) جفت میندازن، حتی داخل قفس گروهی هم باشند، زمان تکثیر ، هر کدام قفس جداگانه باید داشته باشن...چه برسه به اینکه شما جفتتون آزاد می ذارید...که اکیداً ممنوعه.
3-آیا لازمه و یا صلاح هست پر ها شونو بچینم آخه چند باری موقع پرواز به در و دیوار خوردن؟ به نظر رو پرواز تسلط ندارند.
دوست عزیز، شما که قصد جفت انداختن عروس هاتون را دارید، لطفا فکر رام کردن و آزاد سازی عروس هاتون را فراموش کنید...لطفا یک هدف دنبال کنید وگرنه به هیچ یک نمی رسید!!!
4- آیا صلاح هست بهشون تخم سیاهدانه بدم یا تو غذاشون بریزم؟ ان شاء الله ، شما ؛ مواردی که توضیح دادم ،رعایت کنید، نیازی به سیاه دونه نیست.
5- در کل سطح استرس نر از ماده بیشتره و موقع غذا و آب گذاشتن تو قفس پر می زنه و یا طرف قفس می رم سریع می ترسه و یا خس خس می کنه و جیغ می کشه و یا حالت حمله می گیره. اکثر اوقات هم طرفش می رم بدنش و بال هاش می لرزه؟ البته ماده هم برخی اوقات می ترسه ولی خیلی کمتر. به نظر شما می شه سطح استرسو پایین آورد و درمان کرد؟ (شاید عدم تمایل به جفت گیری هم همین باشه).
رفتار ها و عکس العمل ها غریزی هستن، و قابل برطرف شدن نیستن....همونطور که در جواب سوال قبل شما گفتم؛لطفا فقط به جفت زدن فکر کنید...اگر قصد رام کردن و بازی کردن با عروس هاتون دارید....توصیه می کنم با یک جوجه عروس تعویض کنید...!
6- به نظر شما استحمام با آب پاش محتوی آب و چند قطره سرکه صحیح است؟
روشی اشتباه و عامه که هیچ گونه تاثیر در کاهش پرز و کرک های طوطی سانان تا به حال نداشته! بهتر هست که با آب معمولی خواه به صورت افشانه یا ظرف آب ، براشون استفاده کنید.
ممنون می شم راهنماییم کنی چطور می تونم تخم و جوجه بگیرم از عروس هام با این شرایطی که دارند.
ارادتمند
شما ، موارد بالا رو رعایت کنید...مطمئن باشید ،نتیجه می گیرید...

سپیده
سلام من طوطیم چند روزه یکی از ناخن هاش رنگش تیره شده بعد اون پاش مدام کیر میکنه به نخ مجبوره هی پاش بکشه تا در بیاد میشه کمکم کنین چیکار کنم مشکل ناخنش چیه به نظرتون
سلام دوست عزیز
روش کوتاه نمودن ناخن در وبلاگ مطرح شده که در اینجا و اینجا می تونید مشاهده کنید و مطابق الگو پیش برید.
بلند شدن ناخن ها ، عوامل متعددی داره که از ساده ترین موارد می شه استفاده ی مدام از ویتامین ها نام برد تا بدترین وضعیت ؛کبد چرب در پرنده ها....شما مورد اول رعایت کنید...و یک مرتبه کوتاه کنید ، امیدوارم که مشکل حادّی نباشه!

عارف
سلام متاسفانه جوجه عروس هلندی من موقع غذا دادن شیلنگ سرم سر سرنگ رو هم بلعید میخواستم ببینم تا وقتی پیش دامپزشک برسونمش چیکار باید بکنم؟
سلام دوست عزیزم
جوجه را با کمترین حرکت نزد دامپزشک برده و بهتره سر جوجه تا قبل از رسیدگی به سمت بالا گرفته بشه!

اومید
غذای مورد علاقه ی عروس جیه ؟
سلام دوست عزیزم
قبل از اینکه در باب تغذیه عروس هلندی ها توضیح تکراری و اضافی بدم توصیه می کنم حتما این لینک را مطالعه بفرمایید.

نسیم
سلام آقای نجفی
خواهش میکنم زووود جواب بدین الان دیدم یه جا زیر بال عروسم یه نقطش قرمزه دس زدم دیدم خوووونههه.:-(((
باید چیکار کنم؟
سلام دوست عزیز
اگر از قبل سابقه ی پرخاراندن نداشته و یا پرکنی....احتمالا بنا به دلایل مختلفی که شرح می دم پرش کنده شده؛
محل خونی را با آب سرد بشورید و زمانی که از قطع شدن خونریزی اطمینان حاصل شد،  به اندازه ی نوک انگشتتون پماد چشمی ویتامین آ به محل زخم بزنید تا زودتر ترمیم بشه و هم مجددا به خونریزی نیفته!
کنده شدن پر هم دلایل متعددی داره :
مثل ترسیدن و فرار کردن از شی یا حیوان و...، یا کمبود اسید فولیک و ویتامین د و پروتئین بدن و از موارد بعدی می شه به گزش حشرات  ، حساسیت های غذایی اشاره کرد.

بهار
باسلام وخسته نباشید عروس نری دارم که باانتخاب خودش ماده ای رو خریدم بااینکه نر تمایل زیادی داره ودایما برای جفتش آواز میخونه ماده اجازه جفت گیری نمیده وازدیروز ماده هم گاهی میخونه البته نه مثل آواز نر!!به نظرتون باهم جفت میشن یا باید مجدد ماده رو تعویض کنم باتشکر.
سلام دوست عزیز
لطفا یک عکس با حجم مناسب به ایمیل بنده ارسال بفرمایید تا احراز جنسیت بشن....
و بعد بتونیم در موردشون قضاوت کنیم!

حانیه
سلام.
میخواستم بدونم که پودر انگل رو به چه صورت و چه مقدار و با چه فاصله زمانی به عروس داد.و یا اصلا دادن این دارو لازم هست یانه؟
سلام دوست گرامی
لطفا اسم دارو، دُز دارو را ذکر کنید...تا بتونم کمکتون کنم!

آناهیتا
سلام خسته نباشید
من یه عروس هلندی نر داشتم که رفتم یه عروس ماده که گلباقالی بود خریدم
توی 1.5 ماهی که اینارو داشتم یه بند بهشون همه جوره میرسیدم. توی این ماه روزی 3 بار جفتگیری میکردن ولی اصلا ماده تخم نمیذاشت. طوری که نرم دیگه همش میرفت تو لک و عصبی شده بود
آخر بردم توی شهر پرنده توی خیابون انقلاب.
دید گفت هردوشون نرن
تعجب کردم
مگه میشه 2 تا همجنس جفت گیری کنن؟
سلام دوست گرامی
لطفا و حتما یک عدد عکس با حجم مناسب برای بنده ایمیل کنید...تا بهتر بتونیم قضاوت کنیم...به سخن مغازه دار جماعت اعتماد نکنید!!!منتظرم. حتما در ایمیلی که ارسال می کنیم موردتون مشخص کنید ؛به خاطر حجم زیاد ایمیل ها تا یادآوری بشه.

پریا س
سلام، خسته نباشید.
1 -عروس های من خاک اره لونشون رو بیرون می ریختن تا این که به فرموده شما با چسب چوب چسبوندمش ولی حالا می بینم که اون رو هم می تراشن و بیرون می ریزن.باید چه کار کنم؟ ایا چیز دیگه ای هست که جایگزین خاک اره بشه؟
سلام دوست گرامی
با توجه به توضیحات شما و پافشاری عروس های شما!!! اجازه بدین همون مقدار باقی مانده داخل لونه بمونه و بعد از تولد جوجه ها، ما بقی خاک اره رو به اندازه مناسب کف لونه داخلش بریزیدتا برای پاهای جوجه ها مشکلی پیش نیاد.
2- من تو شهرمون کف دریا پیدا نکردم و به جاش یه بلوک معدنی از دام پزشکی خریدم ( می خورنش) به نظر شما اشکالی نداره؟ یه سوال دیگه هم داشتم، اگه قطره آ د تو ابشون بریزم مشکلی پیش نمیاد؟
خیلی ممنون که برای پاسخ به سوالات وقت میذارین.
خیر، ایرادی نداره...در مورد قطره ی آ. د ...هم ایرادی نداره ولی برحسب استاندارد بهتره هر نصف ماه استفاده کرده و نیمه ی دوم ماه استراحت داده و مجددا استفاده کنید.

علی
درود بی پایان.چنتا سوال داشتم.
من به چند نفر لوتینو خودم رو نشون دادم نظرات زیادی دادن،هنوز نمیدونم جنسیتش چی هست.عکسش رو برای شما قبلا ارسال کردم...شخص مطمئن رو در شیراز سراغ ندارین که بتونه راهنمایی کنه..؟؟؟ و اینکه...از روش قفسی کردن استفاده کردم ولی خیلی نا آرومی میکنه،راه دیگه ای نیست!؟ مثل جفت داشتن! البته ٩ ماهش هست. با تشکر قبلی.
سلام دوست عزیزم
متاسفانه بنده ارتباطی با پرنده فروشان در هیچ جای ایران ندارم!!!
می تونید براش جفت تهیه کنید...البته به شرط اطمینان از جنیست پرنده...ولی لطفا عجله ای برای جفت خوردنش نداشته باشید...ضمنا همونطور که مطلع هستید...جفت دار شدن پرنده در رفتار پرنده تغییراتی ایجاد می کنه!

محسن
سلام آقا حامد عزیز
من یکی از جفتام در تاریخ 4 تیر امسال شروع به تخم گذاری کرد و کلا سه تا تخم گذاشت و در تاریخ بیست تیر هر دو از خوابیدن روی تخم هاشون امتناع کردن وقتی تخمها رو شکستم یکی از تخم ها که ترک خورده بود جنینش نصفه تشکیل شده بود ولی دو تای دیگه از تخم ها فاسد نشده بودن ولی جنینی هم درونشون شکل نگرفته بود البته این موضوع برای صاحب قبلیش هم پیش اومده و بعد از گذشت ده تا دوازده روز هر دو از روی تخم بلند شدن من فک میکردم با تقویتشون و دادن قطره آد س ای بتونم مشکل رو حل کنم اما ظاهرا نشد.
حالا سوالم اینه که به اینها یکبار دیگه یک ماه استراحت بدم و بازم تقویتشون کنم بعد اگه بازم اینجوری شد نرش رو عوض کنم یا نه از همین الان برم دنبال یه نر ؟
سوال بعدیم در خصوص سر و صدای صبحشونه که بعد از برداشتن لونه زیاد شده و مدام جیغ میکشن.
ممنون میشم زودتر جوابم رو بدین
سلام دوست عزیزم
مشکل اصلی اینجاست که تمام کاربران این تصور دارن؛ که از استفاده از قطره یا مولتی ویتامین ها تنها مختص دوران تکثیر هست؛ در حالیکه با توجه به شرایط زندانی بودن پرنده داخل قفس و محدود شدن غذاهاشون به اقلام محدود؛ توصیه می کنم تنها در دوران تکثیر از تقویتی ها استفاده نکنن و در سایر زمان ها، هم استفاده کنن!
مورد شما هم به همین ترتیب هست...ان شاء مدّتی استراحت بدین و در وهله ی اول از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید و در وهله ی دوم تقویتی هم فراموش نشه...چون کمتر موردی پیش میاد که پرنده عقیم باشه و توانایی تکثیر نداشته باشه!
پرورش دادن پرنده ها با نور طبیعی یکی از روش های کاهش عادات نادرست پرنده هاست...البته برای جلوگیری از مزاحمت در  صبح زود...می تونید زمان خوابشون یک پارچه ی نازک و تیره روی قفسشون بکشید...

احسان
سلام اقا حامد
بنده یه جفت عروس دارم ,اینا در صورتی که اصلا با هم جفت گیری نکردن اما مادهه امروز یه تخم گذاشت میخواستم ببینم دلیل این کارشون چیه وچه راه حلی وجود داره که این کارو نکنه ؟ وممکنه تو روزهای بعد باز هم تخم بذاره؟ ممنون میشم اگه در اسرع وقت به سوال من جواب بدید
سلام آقا احسان
ماده ی شما اگر سن و وضعیت بدنی مناسبی داشت باشه؛قطعاً تخم هرزه می ذاره شاید سه تا و یا بیشتر...
علت اصلی ؛آماده شدن پرنده ی ماده برای سیر طبیعی زندگی ؛یعنی بارور شدن هست! رفتاری کاملا غریزیه...
البته استفاده از غذاهای با طبع سرد می تونه تا حدودی این عادات رو کاهش بده و همچنین استفاده از داروی Egg Stop موثر هست ولی درمان قطعی نداشته و بهتره ماده ی خودتون را با یک نر مست و آماده جفت بزنید.
سلام اقا حامد
من یه جفت عروس دارم ,تقریبا جوونن. به نطر خودم مادهه همیه نشانه های جفت گیری داره (دائما در حال خوندنه وهمش میره داخل لونه....) .ولی نره اینطور نیست فقط گاهی اوقات سره مادهرو میخارونه ,ولی وقتی که ماده شروع به خوندن میکنه نره از مادهه دور میشه یابهش نوک میزنه ,در ضمن من از لحاظ تغذیه و ویتامین هم خیلی بهشون رسیدگی میکنم .بنظر شما باید چی کار کنم که نره هم اماده جفت گیری بشه ممنون میشم اگه جواب بدید.

سلام دوست عزیزم
شما حدأقل به مدت بیست روز ، از هم جدا نگهشون دارید...زمانی که علائم وابستگی بینشون مشاهده کردین..مجدداً کنار هم بندازیدشون.

علی
سلام حامد جان. عروس من از نژاد لوتینو هست و به صورت آزاد تو خونه نگهداری میشه و فقط واسه خواب شبانه به قفس میره.طبیعی هست که به خاطر رنگ سفیدش خیلی کثیف میشه،آیا میشه با شوینده خواصی شستشو کرد یا خی.؟تازگیا به خاطر شرایط کاری طبق برنامه خودتون خواستم قفسیش کنم که خیلی بی تابی میکنه!!! راه حل دیگه ای هست؟ مثل جفت....آیا شخص خاصی رو در شیراز سراغ دارید که هم جنسیت عروسم رو بگه و بتونم جفتی براش تهیه کنم!!
سلام دوست گرامی
هرگز....اکیداً ممنوع...شوینده های موجود در بازار کاملا شیمیایی و غیر طبیعی هستند... البته امروزه گمونم داخل ایران شامپوهایی برای شست و شوی حیوانات خانگی مانند سگ و گربه باشه که خارجی هستن، درسته که پرنده تون تمیز می کنه ولی یادتون باشه ، پوست پرنده ها موادی رو همواره ترشح می کنه که باعث لطافت پرها و استحکام پرها می شه و مسلما با شستشوی پرنده ، این مواد شسته می شن و ممکنه پرریزی ها یا شاهد کرک های بیشتری در پرنده باشید..

رضاپور
سلام من دوتا داروخونه شهرمون سوال کردم نداشتن ایا میشه از انسانی استفاده کردیا داروی که قبلا گفتید استفاده بکنم؟
باتشکر
سلام
اگر یافت نمی شه، انسانی استفاده کنید.!

صدف
سلام سلام!
این دو تا مامان بابای الفی ( دیدم اسم صفا بهش نمیاد) هستن؟
این جوجه هه که بهش غذا میدن هم الفیه منه؟
سلام دوست عزیز
خیر ،عکس های گذاشته شده متعلق به یک سال و نیم قبل هستن در حالی که الفی شما متولد اردیبهش امسال بود، دوربین دیجیتال می گردم، اگر عکس یا ویدئویی هنوز ازش باقی مونده باشه، می ذارمشون!

امید
سلام اقا حامد
من یه جفت عروس دارم که تا حالا ۲ سری از جوجه هاش که بیرون میان پاهاشون کج وکوله هست .سری اول خوب شد پاشون ولی این سری ۱ماهی هست که نه از لونه بیرون امده نه پاهاش درست شده بنظر شما مشکل چی میتونه باشه
سلام آقا امید
کج شدن یا در رفتن پاهای جوجه ها به دو علت معمولاً رخ می ده:
مورد اول، نبود خاک ارّه در کف لونه ست  که به میزان حدأقل می بایستی داخل لونه باشه چرا که جوجه ها در ضعیف ترین شرایط ممکن به سر می برن و بدن کاملاً نرم و شکل پذیری دارن و این سهل انگاری باعث کج شدن پاها میشه
و مورد بعدی ؛ استفاده از تقویتی هست...
ضمنا برای درمان این حالت؛ خودتون می بایست دو پای جوجه رو به هم نزدیک کنید و ببندین و اگر از والدین غذا نگرفت، خودتتون بزرگش کنید وگرنه حالت بد فرم بودن پاها ، برای همیشه قطعی میشه و برای خلاص شدن پرنده ناچارید خلاصش کنید!

رامتین
dadash in shomare mane mishe vase aroosat k movaledan behem zang bezani mamanoonetam
سلام آقا رامتین...پیامتون به دستم رسید...جفت ؛ تخم گذاری کردن، !

فرزان
سلام . چند ماه ‍یش تگه یادت باشه در مورد عروس هلندیم که لوتین بود باهات حرف زدم آخرش متوجه شدم نر بود و دادمش به یکی از دوسستان بجاش یه ماده گرفتم که با نر خودم جفت شه نژادش مرواریدیه و نر خودمم خاکستری حالا نمیدونم چرا با هم جفت نمیشن بعضی مواقع نره ماده رو میزنه البته نه شدید ولی کمی اذیتش میکنه یه مطلب دیگه که هست اینکه یه ‍‍‍پای ماده چند سانت بالا تر از نزدیک کتفش دراومده به صورت مادر زادی .ممنون منتظر جوابت هستم
سلام دوست عزیز
مشکل پا در ماده ، مانع جفت شدن نمیشه ...نگرانش نباشید
ولی در مورد جفت زدن آیا این بخش از قبل مطالعه کرده بودین؟


دانیال
با سلام

یه جفت عروس خریدم
نر خاکستری -------ماده گلباقالی و دستی و رام
نر کاملا بالغ و زیاد هم مستی میکنه
نر دو سه بار رفت تو لونه و شروع کرد به اواز خوندن. و بعد ماده هم رفت داخل لونه
این کارا یعنی هم دیگرو قبول کردن یا نه؟؟؟؟؟؟؟
سلام آقا دانیال
ایراد اصلی اینجاست...که شما قصد جفت زدن پرنده هاتون دارید و هنوز علائم جفتگیری ندیدین...لونه رو گذاشتید که کاملا اشتباهه...نر و ماده ی شما قصد سرگرم شدن داخل لونه را دارن تا جفت شدن،لطفا لونه را ابتدا برداشته...زمانی که علائم جفتگیری مشاهده کردین لونه را در قفس قرار بدین.
ولی من ندیدم سر هم رو بخارونن
فکر میکنم ماده هنوز بالغ نیست
اگه میشه بگید برای تشخیص بالغ بودن ماده باید چی کار کنم؟؟
ایا امیدی به جفت خوردن انا هست یا نه؟،؟؟؟؟

با تشکر
حداقل سن ماده ، برای تکثیر موفقیت آمیز یک سال و نیم هست، بنابراین اگر این شرط نداره...می بایست کمی صبر کنید.
از علائم بالغ شدن ماده ها ، معمولا حالت مستی هست ، که شامل ریز ریز خوندن، و خم کردن خود به سمت پایین و بالا دادن دم هست...در سایر موارد می شه از علائم ظاهری مثل ، بلند بودن تاج و بزرگی جثه صحبت کرد و چون احتمالاً بار اوّل شماست...فکر نمی کنم ، کمکی بکنه...لطفا یک عدد عکس با حجم پایین برای بنده به ایمیلم ارسال کنید.
اگر عجله نکنید...قطعا اُمیدی هست!

آرش
سلام اقا حامد کمک کنید من یک عروس خریدم که 10 روزش هست غذا سرلاک میدهم ولی از صبح که بیدار شدم دیدم کسل است وچشم هایش تنگ مشود لطف کنید بگوید چکار کنم ؟ چه غذایی بدم با تشکر
سلام دوست عزیزم
همیشه استفاده از غذای طبیعی برای پرورش دادن جوجه های سرنگی رو تاکید می کنم...
و امیدوارم که اگر استاندارد ها رو رعایت کرده باشید و انضمام بهداشت تغذیه...نگران نباشید، جوجه تون کمی ضعیفه...با رسیدگی بیشتر و گذشت زمان برطرف می شه...
در غیر اینصورت و عدم رعایت مسائلی که در بخش جوجه های سرنگی گفته شده ...کاری از دستم ساخته نیست!

صادق
Salam..vaghean mamnoonam ke mitoonam bahatoon tamas dashte basham az tarighe email..azatoon ye rahnamaiee mikhastam..lotfan komakam konid
man 1 joft aroose holandi daram ke aroose nar khakestari va 2 saleshe..aroose made:19 maheshe va lootino hast...az 8 mahegi aroose made ba nar bozorg shode..alan 3mahe ke joft giri mikonan roozi 2 bar...tooye loone miran va modate ziadi mimoonan...ama harchi sabr mikonam khabari az tokhm nist....mitoonam montazere tokhm basham???lotfan rahnamaiee konid mano..merciiiii
سلام دوست گلم!
آیا از نظر تغذیه مواردی که گفته شده رو رعایت کردین؟
اگر پاسخ شما منفی هست حتما این لینک را مطالعه بفرمایید.

مورد بعدی آمادگی ماده برای تخم گذاری در اولین مرحله ی تکثیرش هست یا اصطلاحاً ماده ی بی تجربه و تازه کار که مسلّماً نسبت به حالت عادی ممکنه کمی طول بکشه که جای نگرانی نیست