مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات کاربران:به روز رسانی 1#

میرحامد

سلام اقا این عروسایه من چن روزیه که هر روز معمولا دوبار جفتگیری میکنن شکر خدا منم براشون یه لونه در ابعاد ۳۰*۱۷*۱۶ گذاشتم الان توش رفتو امد دارن و خرده چوبهای توشو میندازن بیرون اول میخاستم بدونم اگه تو کارم اشتباهی وجود داره یا کم کاری چیزی راهنماییم کنین بعدشم اینکه اندازه لونه به نظرتون خوبه یا نه؟

سلام
راستش من یه جفت فیشر دارم که چند وقت پیش جفتشون انداختم بعد دوسه هفته اول همین ماه تو لونشون سه تا تخم دیدم ولی جفتگیری انچنانی ازشون ندیده بودم تا اونوقت. بعد چند روز دیدم یکیشون سوار بر اونیکیه فکر کنم داشتن جفتگیری میکردن خلاصه الان اخره ماهه دیروز لونه رو یه نگاه کردم هفت تا تخم دیدم یکیشونو با قاشق اوردم بیرون تستش کردم دیدم نطفه نداره شکستمش دیدم لق شده سفیده و زردش قاطی بود با بقیه تخما کاری نداشتم فعلا به نظرتون بقیه تخمام بدون نطفه هستن درشون بیارم یا هنوز منتظر باشم فیشرا معمولا اکثر روزو رو تخما  میخابن نگرانشونم لطفا راهنمایی کنید.

باسلام

در خصوص سوال اول اندازه ی لونه مشکلی نداره. در خصوص بیرون ریختن خرده چوب ها باید گفت که بستگی به طبیعت آنها دارد برخی عروس ها می پسندند و برخی دیگر خیر.برای رفع این مشکل می تونید با استفاده از کمی چسب چوب ،مقداری از چوب های رنده شده را به کف لانه بچسبانید تا شرایط بهتری برای تخمگذاری اونها محیا بشه.چون وجود خرده چوب ها مانع از تکان های بی مورد تخم و یا فشار وارد شدن از سوی والدین به اونها همچنین باعث رد بدل شدن هوا در بین تخم ها می شه.شما می تونید علاوه بر چوب رنده شده، از پوشال چوبی یا پودر چوب هم استفاده کنید.

در مورد فیشره ای شما باید گفت ،آن دسته از تخم هایی که مطمئن هستید مربوط به زمان قبل از جفتگیری هست با دست مجهز به دستکش آنها را بردارید و سایرین را جاشون قرار بدید.

چون اگر برندارید ممکنه گرما به اندازه ی کافی به تخم های نطفه دار نرسد.در ضمن تخم های قبلی را کاملا چک کنید چون ممکنه نطفه دار باشه و.....برای انجام این کار هم بهتره فیشر ها را چند دقیقه ای ازقفسشون دور کنی تا احساس ناامنی از لونشون نکنند و بعد از اینکه تخم بی نطفه ی قبلی را برداشتید سپس وارد قفسشون کنید.


امید:

سلام ایشالله که از سوالهای زیادم خسته وناراحت نشده باشی.1-به نظرشما کدام شیوه جوجه های بیشتر وهمچنین باکیفیت بالاتری خواهد داد؟هریک جفت یک قفس یا چندجفت در تورخونه؟2-شما خودتون حدود چندتا عروس داری؟یه گکم از خودتون و شگردهاتون بفرمایید(البته در صورت تمایل)3-اینکه قفس ها تابستونی وزمستونی دارید چه مزیتی دارد؟4-بهترین راهکار چیه؟با چند جفت شروع کنم؟جوجه بگیرم یا باید حتما جفت خورده بگیرم؟ممنون

باسلام

به نظر من بهترین شرایط برای جوجه کشی بیشتر استفاده از کلن عروس ها یا همون ایجاد فضای کلی برای  جفت های عروس ها است چون در واقع آنان را به حالت طبیعیشون برمی گردونه .

ولی با این حال معایبی هم دارد. از جمله پخش شدن بیماری بین همه ی عروس ها و یا نزاع یا درگیری .من خودم عروس های جفت خورده را از کلن جدا می کنم و جداگانه در یک قفس دیگر قرار می دم.و بعد از جوجه کشی دوباره به کلن برمی گردند.حتما یک پست از دست آورد ها و شگرد های خود قرار می دم.من در حال حاضر هشت جفت عروس دارم.بقیه ی جوابهاتون را برای اطلاع همه ی کاربران در یک پست چدید پاسخ می دم...


جمشید

ببخشید من یه جفت عروس دارم که هر دو شون مسن ولی ندیدم عروس نر سوار بر ماده بشع علتش چیه حتما جواب بدین

باسلام

جفت نشدن عروس هلندی ها می تونه دلائل متعددی داشته که از جمله ی آنها:

فراهم نبودن امکانات لازم برای تکثیر مانند موادغذایی مورد نیازآنها و دمای هوای محل

مورد دیگر می تونه افزایش سن عروس ها باشه که سبب قطع کامل جفتگیری نشده بلکه تکثیر را به تاخیر می اندازد.

مورد دیگر می تونه ناشی از هم جنس بودن عروس هلندی ها باشه.

همچنین گاهی برخی بیماری ها در تکثیر دخیل هستند .

لطفا عکس عروس هاتون را به ایمیلم ارسال کنید تا وضعیت بررسی بشه.


امید

سلام تاپیک فوق العاده ای بود .میخواستم بپرسم فضای کلی قفس کلونی از ضرب فضای یک قفس معمولی در جفت عروسهاست یا بایستی خیلی بزرگتر گرفت؟-2- برای تولید رنگ خاص این شیوه جوابگو نیست درسته؟3-بعداز اولین جفت بایست سواشون کنیم یا دیرتر؟4-عروسهایی که جفت میخورن بعد توی قفس کوچک بزاریم آرامش دارن یا نه؟و درنهایت فکر میکردم شما خیلی بیشتر عروس داشته باشید.راستی این تعداد جفت (8جفت)البته با تولیدمتوسط صرفه اقتصادی داره؟حدودا چقدر؟بازم تشکرمیکنم از تاپیک خوبتون.ممنون

باسلام

عذر خواهی می کنم که این مطلب مهم کمی ناقص ماند.در کل  برای درنظر گرفتن یک قفس جمعی به صورت کلی باید برای هر  جفت عروس هلندی  فضایی به مساحت 120 سانتی متر(تخمینی 1متر) در نظر گرفت(بنابه درنظر گرفتن  افزایش جمعیت در طی یک سال)در پاسخ به سوال دوم شما باید  گفت  فرقی  در تکثیر رنگ خاصی ندارد و برای  گونه ها جوابگو است.

معمولا زمانی که عروس  ها قصد تکثیر داشته باشند تعدا د مراحل جفت گیری زیاد ه  بنابراین شما حداکثر 10 روز فرصت دارید که در قفس مجزا قرار بدید که باید گفت الزامی نیست و تنها روشی است برای جلوگیری از نزاع عروس ها و ممکنه بین همه ی عروس ها شایع نباشه.

سپس عروس های جفت خورده را در  یک قفس با اندازه ی استاندارد  قرار میدهید و  در یک محیط ساکن می گذاریدشون و در این مدت  تنها به غذای آنها رسیدگی بشه .

بنده  تابستان سال پیش 25 عدد عروس را بین  دوستان تقسیم کردم و جای کافی برای نگهداری عروس ها ندارم که بخوام بیشتر جفت بزنم و از  طرفی شغلم اجازه نمی ده تمام وقت را به تامین آن ها بگذرونم.درضمن بنده هرگز به  صرفه ی اقتصادی فکر نمی کنم و هدفم تنها تفریحیه. و علاقه ای  هم به فروختن ندارم

ولی در کل باید گفت شاید  با نهایت تلاش بتوانید حداقل سالیانه در حدود یک میلیون تومان عاید خود کنید.


میرحامد

ممنون از راهنماییتون ولی یه چیز دیگه من دقیق نتونستم تخمهارو بشمارم ولی فکر کنم جمعا ۸ یا ۹ تا باشن به نظرتون زیاد نیس
من دوتا از تخمارو شکستم از توش فقط زرده بیرون اود که محکم شده بود (مثله کره) این معنیش اینه که بدون نطفه هستش و اینکه چطور نطفه دار بودنشونو چک کنم پرنده هام از لونه بیرون نمیرن باید به زور بیرونشون کنم ؟

سلام

تعداد تخم ها درسته که زیاده ولی باید بررسی بشه کدامیک نطفه دار هستند.

در مورد این دو مورد که ذکر کردید نشان از ضعف نر است لطفا بیشتر رسیدگی کنید تا دفعه ی بعدی به مشکل برنخورید.

معمولا برای بیرون آوردن صحیح آنها از لانه می تونید با استفاده از تدارک غذای مورد علاقشون آنها را بیرون بکشید و یا اینکه کمی به زور متوسل شده و برای چند دقیقه ای آنها را از لانه بیرون کنید و در قفسی دیگر بگذارید.

برای چک کردن نطفه ی تخم ها لطفا به اینجا و اینجا و اینجا مراجعه کنید.


میرحامد

ممنون از راهنماییتون راستش  دلم نیومد به زور بیرونشون کنم و میترسم دیگه روی تخما نخوابن. راجع به عروسامم   امروز یکی از دوستام برام سیپیا داده گذاشتم تو قفس عروسام میجونش میشه راجع به این ماده توضیح بدین راجع به فواید و مضراتش

باسلام

لطفا به این لینک مراجعه کنید.




نظرات 5 + ارسال نظر
میرحامد سه‌شنبه 1 آذر 1390 ساعت 14:46

ممنون از راهنماییتون ولی یه چیز دیگه من دقیق نتونستم تخمهارو بشمارم ولی فکر کنم جمعا ۸ یا ۹ تا باشن به نظرتون زیاد نیس
من دوتا از تخمارو شکستم از توش فقط زرده بیرون اود که محکم شده بود (مثله کره) این معنیش اینه که بدون نطفه هستش و اینکه چطور نطفه دار بودنشونو چک کنم ژرنده هام از لونه بیرون نمیرن باید به زور بیرونشون کنم ؟

میرحامد سه‌شنبه 1 آذر 1390 ساعت 17:32

ممنون از راهنماییتون راستش دلم نیومد به زور بیرونشون کنم و میترسم دیگه روی تخما نخوابن. راجع به عروسامم امروز یکی از دوستام برام سیپیا داده گذاشتم تو قفس عروسام میجونش میشه راجع به این ماده توضیح بدین راجع به فواید و مضراتش

امید چهارشنبه 2 آذر 1390 ساعت 02:00

بازم سلام.ببخشیدمنظورم این بود اگه چند رنگ عروس داشته باشیم وبخواهیم یک رنگ خاص را تولید کنیم امکانش توی کلونی کمه.(البته اگر انتخاب جفت را کامل به عهده خود عروس بگذایم)راستی در مورد چند خط بال بهترین راهکار برای جفت کردن دو عروس مورد نظر چیست؟3-اگر جای قفس کلونی آفتاب گیر نباشه چطور بایستی این نقیصه رو جبران کرد؟4-تولیدمتوسط سالنه یه جفت عروس با در نظرگرفتن تمام شرایط متوسط چن جوجه میباشد؟5-فیشرها از چند ماهگی قابل تکثیرهستند؟متوسط چن تخم میگذارند؟زحمت جفت کردنش به اندازه مصیبتهای عروسه یا نه؟ممنون

میرحامد چهارشنبه 2 آذر 1390 ساعت 13:16

سلام
اقا این فیشرایه من جمعا ۱۱ تا تخم گذاشتن اخه مگه یه ماده میتونه ۱۱ تا تخم بذاره یکی از دوستام بهم گفت یا بی تجربه هستن دوبار تخم گذاشتن تخمایه کهنه رو دور نریختن ویا اینکه هر دوشون ماده هستن از بس اماده هستن با هم نمایش و عدایه جفتگیری در اوردن تو فکر کردی نر مادن ولی از ظاهرشون به نر ماده میان یکیشون سرش پهنتره اقا من تخماشونو الان بیرون اوردم با چراغ فلش موبایلم تستشون کردم ولی چیزی سر در نیاوردم دوباره گذاشتمشون تو لونه به نظرتون چیکار باید کنم.راستی اولین تخمشونو یادمه درست یه ماه ژیش گذاشته بودن

یاسمین پنج‌شنبه 11 آبان 1391 ساعت 17:58

سلام ببخشید میخواستم بدونم أکر عروس هلندی خود را برای حمام کردن در تشت بر از شامبو واب. بکذاریم به طوری که سرش از اب بیرون باشد و بعد از خیس شدن جند بار روی ان اب بریزیم برای او ضرر دارد؟(اب به صورت ولرم است)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد