مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

روش های شناسایی تخم نطفه دار عروس هلندی

تصویری از تخم بی نطفه ی عروس هلندی

بسیاری از دارندگان عروس هلندی ، زمانی که عروس هلندی آنان اقدام به تخمگذاری نمود ، قصد داشته از نطفه دار یا نطفه دار نبودن تخم ها اطمینان حاصل کرده ؛درنتیجه مانع ایجاد ضعف در عروس خود بشوند و همچنین به بررسی علت نطفه دار نبودن تخم بپردازند.

از این رو ابتدا خلاصه ای را از عکس العمل عروس هلندی ها نسبت به تخم گفته و سپس به تعیین نطفه می پردازیم.


عروس هلندی ها زمانی که اقدام به تخم گذاری می کنند (که ابتدا با رفت و آمد های مکرر به درون لانه و جفتگیری های مکرر تا زمان اولین تخمگذاری)طبق عادات ذاتی خود به شدت از تخم های خود حفاظب کرده به گونه ای که بیشتر زمان ها عروس نر بر روی تخم ها می خوابد.

از این رو درصورت آزار آنان ممکن است با عکس العمل حمله مواجه شوید.

عروس از لمس شدن تخم هایشان توسط انسانها چندان دل خوشی نداشته و ممکن است با بو گرفتن تخم ها با لمس دست انسان ها ، عروس ها بر روی تخم ننشسته و یا تخم را بشکنند.

البته در برخی از عروس های رام ، خلاف این فرضیه ثابت گشته است.


حالا به نحوه ی تعیین نطفه می پردازیم:


نکته ی  مهم: تعیین نطفه ی تخم ها در عروس هلندی معمولا در 6 الی یازده روزگی قابل تعیین خواهد بود(بستگی به شرایط محیطی دارد.)


مرحله ی اول: ابتدا در لانه را باز کرده و عروس ها را از  لانه بیرون کرده و در مقابل چشمان آنان تخمی را برندارید.

مرحله ی دوم:تخم را از بالا و پایین با استفاده از دو انگشت سبابه وشصت گرفته  و آن را در مقابل نور شدید آفتاب و یا زیر نور لامپ معمولی 100 وات قرار دهید.

مرحله ی سوم: به دقت به درون تخم خیره شوید. درصورتی که نور به طور کامل از تخم عبور کرده و داخل تخم فاقد هر گونه نطفه ای و یا رگه هایی در داخل بود ؛ تخم عروس هلندی شما فاقد نطفه است.برای اطمینان بیشتر عمل مذکور را تا روز یازدهم انجام دهید.

درصورتی که تخم دارای نطفه باشد؛ نور از آن به آسانی عبور نکرده و شما جسمی تیره را مشاهده خواهید نمود که تنها نور از قسمت هایی از آن رد می شود.

در برخی از تخم های نطفه دار نیز شاهد وجود رگه هایی نسبتا بزرگ در تخم هستیم که به معنای شکل گیری جنین است و تخم نطفه دار خواهد بود.

مرحله ی چهارم: اگر مجددا عروس ها در لانه بودند ، ابتدا آنان را بیرون رانده و سپس تخم را قرار دهید.

نکته ی مهم:برای گرفتن تخم در دستان خود حتما از دستکش استفاده کرده تا تخم ها بوی دست شما را نگیرد.

نکته ی بسیار مهم:هرگز، در محیطی که عروس هلندی زندگی می کند یا دارای تخم هستند ، از لامپ های کم مصرف استفاده نکنید ، تشعشعات فروسرخ یکی از عوامل تلف شدن جنین در تخم است.

بنابراین لامپ های عادی از بی ضررترین لامپها هستند.

برای اطلاع بیشتر در زیر تصاویر از تعیین نطفه ی تخم ها قرار داده شده است:


تصویری از تخم بی نطفه عروس هلندی



تصویری از تخم نطفه دار عروس هلندی



جهت مطرح نمودن هر گونه پرسش می توانید از طریق پل ارتباطی تماس حاصل فرمایید.

باتشکر

نظرات 12 + ارسال نظر
منصور پنج‌شنبه 12 آبان 1390 ساعت 13:18

سلام دوست عزیز من یک جفت عروس هلندی دارم که خودم آنهارا جفت کردم وازاین موضوغپع سه ماه میگذره وحدودا ازدوماه پیش شروع به جفت گیری کردند حال سئوال من اینه که کی تخم گذاری میکنند ممنون میشم راهنماییم کنید.
باتشکر

masoud پنج‌شنبه 12 آبان 1390 ساعت 22:57

سلام
واقعا ممنونم از این همه راهنمایی خوبتون.امروز صبح دیدم تخم گذاشته.حالا باید چیکا کنم؟دیگه تو آبشون ویتامین نریزم؟اگه امکان داره 1 برنامه غذایی بزارین که تو این مدت چی به عروس بدیم.راستی 1 دستمال پارچه ای خیس انداختم رو قفس بالای لونه.با تشکر

مرتضی یکشنبه 22 آبان 1390 ساعت 22:27

سلام
با عرض تقدیر از راهنمایی عالیتون متاسفانه عروسام از اول جفت گیریشون با توجه به بالغ بودنشان سه مرحله تخم گذاشتن ولی بی نطفه بودن زردی داخل تخم هم داشتن البته بالای سر آنها لامپ کم مصرف هست ممکنه اشکال از نر باشه یا چیز دیگریست لطفا راهنمایم کنید با تشکر

وحید یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 ساعت 22:42

سلام.یه جفت عروس هلندی دارم یه تخم گذاشتن بعد تخمگذاری همچنان جفتگیری میکنن و اینکه چهار روز از اولین تخمگذاری گذشته دیگه تخم نزاشتن نر یکم روش میخوابه ماده اصلا نمیخوابه اما همچنان جفتگیری ادامه داره.چه کاری نیازه که انجام بدم؟

محمد حسین سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 ساعت 14:03

سلام .
من یه جفت عروس هلندی دارم تخم هاشونو که دین نصفش پر بود یه حالت زرد رنگی داخل تخم دیده می شد و نصف دیگه تخم خالی بود و الان از اولین تخمی که گذاشته 23روز میگذره میخواستم ببینم که این تخو جوجه میشه یا خیر ؟

آرش شنبه 31 تیر 1402 ساعت 14:19 http://http(s)://

سلام من یک جفت عروس دارم تخم گذاشتن چهار تا تخم گذاشتن
سه تاشون هم رگ داره هم نطفه العان باید چیکار کنم هشت یا نه روزه تخم گذاشتن چند روز دیگه جوجه میشه

محمد شنبه 22 مهر 1402 ساعت 21:15

سلام ببخشید عروس من سه تاتخم گذاشته جلونورمیگیری داخلش زردوسفیدمیزنه مثل رگه میمونه چسبیده به پوست تخم نفهمیدم نطفه داره یا نداره میشه راهنمایی کنین

فریده پنج‌شنبه 27 مهر 1402 ساعت 17:22 http://hiik(v)/:-

سلام من دوتا عروس هلندی دارم که جفتن تخمم گذاشتن ولی الان یکم بالای تخم سیاهه و پایین تخم یکمممم خیلی کم رگه دیده میشه ولی الان چندین هفتس که گذشته ولی باز نمبشه میخواستم ببینم جوجه میشه یا نه؟

زهرا سه‌شنبه 2 آبان 1402 ساعت 22:11

سلام من یک جفت عروس هلندی دارم یک بار تخم گذاشتند ۲۳ روز روش خوابید ولی نطفه نداشت دوباره تخم گذاشته جفت نر جفت گیری میکند ولی بلد نیست درست انجام بدد باید چیکارکرد

فائزه یکشنبه 21 آبان 1402 ساعت 15:28

سلام من عروس هلندیم تخم گذاشته ولی اشتباهی ک کردم تاریخ برنداشتم ک ببینم کی باز میکنن بعد دو سه روز از 22 روز میگذره تخم ی حاله خاکستری دوتا دورتادور تخم افتاده ممکنه نطفه نداشته باشه یا داره؟

رضا چهارشنبه 6 دی 1402 ساعت 19:25

سلام من یه جفت عروس دارم تازه یه دونه تخم گذاشته ولی نه ماده می‌ره داخل لونه ونر می‌ره واین که دیگه تخم می‌زاره به جز این یکی وباید چکار کرد برن داخل لونه

سجاد جمعه 8 دی 1402 ساعت 10:51

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد