مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

اختلاف جفت در زمان نگهداری از تخم ها

شاید این پست سوال بسیاری از پرنده داران و پرورش دهندگان باشد و امیدوارم که این پست پاسخگوی تمام سؤالات آنها در این زمینه باشد.


کپی برداری از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است


 

شاید برای بسیاری از پرورش دهندگان این اتّفاق ناگهانی رخ داده باشد، که جفت مولد آنها پس از  بروز علائم جفتگیری و جفتگیری و سپس تخم گذاری ، به صورت ناخودآگاه اختلافی میان جفت به وجود می آید که گاهاً این اختلاف به واکنش های فیزیکی و زد و خورد بینجامد براستی  علّت این منازعات چیست؟



این درگیری ها به  8 دلیل رخ می دهند :


دلیل اوّل: تغییر مکان : در چرخه ی زندگی اکثر طوطی سانان ، پرنده ی نر، نقش نگهبان و محافظ برای جفت خود و جوجه ها و یا حتی تخم ها را دارد، بنابراین با تغییر مکان، با اولین واکنشی که رو به رو خواهید شد، محافظت نر از تخم ها و ممانعت وی از خوابیدن جنس ماده بر روی تخم ها می باشد.


دلیل ثانی : دستکاری لوازم و اشیاء قفس : برخی از جفت ها، در زمان تکثیر نسبت به محیط اطراف خود بسیار حسّاس هستند،مخصوصاً هنگامی که پرورش دهنده یا صاحب جفت، زمانی که اقدام به دستکاری لانه کرده، مانند افزایش خاک ارّه لانه یا برداشتن تخم ها جهت انجام کندلینگ و نطفه یابی و... بسیار حسّاس شده و به سبب عدم اعتماد به لانه و تخم ها، نه تنها ممکن است از خوابیدن بر روی تخم ها امتناع ورزند بلکه ممکن است تخم ها را از بین ببرند ، از سویی ممکن است یک از جفت درصورت دستکاری شدن لانه تصمیم به خوابیدن روی تخم ها و نگهداری از آنها را داشته باشد ولی جفت او مانع می شود و سرانجام سبب اختلاف و درگیری می شود.


دلیل ثالث:رژیم غذایی غیر استاندارد : پرورش دهنده می بایست در نوع غذایی که برای جفت های مولد خود ، در زمان نگهداری از تخم ها استفاده می کند، نهایت دقّت را به خرج دهد.به یاد داشته باشید، استفاده از غذاهای مست کننده دز زمان نگهداری از تخم ها برای جفت ها،احتمال مست شدن و مسبب آمادگی نابهنگام جفت یا یکی از آنها برای تکثیر شود؛ در نتیجه ، یا جفت از نشستن بر روی تخم ها امتناع کرده و یا اینکه تخم ها را از بین می برند؛مانند شکستن و خوردن تخم ها

و در صورتی که یکی از جفت، مست باشد، مخصوصاً جنس، از طریق اعمال فیزیکی مانند نوک زدن و گاز گرفتن ماده را از خوابیدن بر روی تخم ها باز داشته ( هرچند ممکن است ،جنس نر زمان هایی بر روی تخم بخوابد ولی به زودی تخم ها را رها می کند) و انصراف ماده از نگهداشتن تخم ها، زمینه ی تکثیر مجدد را به زودی فراهم می آورد.


دلیل رابع :اختلاف سنی: در این مبحث اختلاف سنی به این معنا نیست که هر یک از جفت در صورتی که اختلاف سن آنها به عنوان مثال بیشتر از چهارسال باشد، بلکه به این معناست که یکی از جفت ، به دلیل سن پایین ( به بلوغ جنسی نرسیده ؛هرچند که سنی بین یک الی دو سال داشته باشد) مسلماً نسبت به جفت بزرگتر خود جوجه تلقی می شود و بدین سان در زمان نگهداری از تخم ها؛ احتمال این هست که جفت بزرگتر مانع از نشستن جفت کوچک بر روی تخم ها شود.


دلیل خامس :وحشی بودن یکی از جفت ها: در این حالت ،اختلاف زمانی رخ می دهد که یکی از جفت ها وحشی بوده و دیگری را باشد ؛ به عبارتی دیگر جفتی که رام هست؛مسلماً در ارتباط با صاحب خود میباشد؛( بوی انسان را می گیرد) بنابراین در زمان نگهداری از تخم ها؛ این احتمال وجود دارد که جفت وحشی به جهت بو نگرفتن تخم ها،مانع از نشستن جفت خود بر روی تخم ها شود.


دلیل سادس :تغییرات دمایی :بدن عروس های ماده برخلاف عروس های نر در قسمت سینه ی خود دارای چربی خاصی بوده که درآینده در نگهداری از تخم ها و گرم نگه داشتن آنها کمک بسزایی می کند؛ حال با تغییرات ناگهانی دما و سرد شدن محیط ،ماده به صورت غریزی جهت گرم نگه داشتن تخم ها ،اصرار بسیاری به نشستن بر روی تخم ها دارد که این رفتار غریزی او گاها سبب اختلاف بین نر وماده شده  و نر اجازه ی نگهداری از تخم ها را در پُست خود، به ماده اش نمی دهد.


دلیل سابع :رام بودن جفت پیشین :دلیل هفتم خلاف دلیل پنجم می باشد؛ در توضیح این دلیل باید گفت؛ که گاها رخ می دهد؛ افراد عادی ابتدا اقدام به خریداری یک عدد پرنده (عروس هلندی ) کرده و آن را رام  و دستی کرده و پرنده غریزتاً آن قفس و لوازم و متعلقات آن را در ملکیت خود می داند و پس از مدتی صاحب پرنده اقدام به خرید جفت جدید برای پرنده ی قبلی خود نموده و از این پس در پرنده ی پیشین حسّ قلمرو طلبی به وجود می آید و حتّی پس از جفتگیری و گذاشته شدن تخم ها ، نسبت به لانه و تخم های آن احساس مالکیت کرده و مانع از خوابیدن جفت خود بر روی تخم ها می شود.


دلیل ساتع:بدجنس بودن هر یک از جفت: بدجنس بودن در بین حیوانات رفتاری غریزی ست و غیر قابل درمان، به عنوان مثال یک نر  بدون هیچ کدام از دلایل فوق، مانع از خوابیدن جفت خود بر روی تخم ها میشود هر چند که برخی پرورش دهندگان جهت تنبیه پرنده ، او را مدّتی از جفت خود دور نگهداری می کنند ولی پاسخگو نیست. شاید علّت اصلی این سندرم ،نگهداری و حبس کردن این پرندگان در قفس باشد!



با توجه به دلایل گفته شده در فوق؛به استثنای مورد هشتم، سایرین هر چند را درمان دقیقی ندارند ( به این علت که تمامی برخورد هایی که صورت می گیرند بر حسب غریزه هستند و این رفتارهای غریزی قابل کنترل هستند ولی قابل درمان نیستند)


راه حل : در صورت مقاومت کردن هر کدام از جفت در دور کردن جفت دیگر از تخم ها، او را به صورت موقت از قفس و تخم و لانه دور کرده و در قفسی دیگر ،کنار قفس پیشین نگهداری کنید و هر چند ساعت اجازه ی ورود به قفس تخم ها را بدهید.

در زمان نگهداری از تخم ها استفاده از غذای مست کننده ممنوع بوده و جدول پیشنهادی توصیه می گردد.


درصورتی که با انجام عملیات فوق به صورت چندین مرحله و پاسخگو نبودن آن؛ چاره ی کار تعویض پرنده ی مشکل دار      می باشد.

نظرات 10 + ارسال نظر
جکی چان پنج‌شنبه 10 مرداد 1392 ساعت 22:07 http://jakifilms.mihanblog.com

فروش آرشیو کامل فیلم های جکی چان در :

http://jakifilms.mihanblog.com

بهترین فیلم های کمدی-رزمی در دنیا

هر DVD فقط 2000 تومان


------ارسال شده توسط اسپمر اتوماتیک نیوکامنت------
www.newcom.loxblog.ir

پریا .س پنج‌شنبه 10 مرداد 1392 ساعت 23:49

سلام،خسته نباشید.
من یک جفت عروس دارم و پریروز متوجه شدم که عروس ماده ام به جای لونه داخل ظرف آب تنیش تخم گذاشته و شکسته. فکر کردم شاید اشکال از لونه بوده که باعث شده تخم قل بخوره و بیفته.به خاطر همین امروز لونه ی جدیدی براش گذاشتم ولی باز هم دیدم که دومین تخمش رو توی ظرف غذاش گذاشته. وقتی زمستان پارسال برای اولین بار تخم گذاشته بود، چنین اشکالی پیش نیومد. به نظر شما علتش چیه؟
ممکنه به خاطر عوض شدن جاشون باشه؟چون تقریبا یه هفتس که به خونه ی جدید نقل مکان کردیم.

ایمان شنبه 12 مرداد 1392 ساعت 23:40

سلام
تالان عروسام به صورت ازاد بودن ودر این حالت نتونستم ازشون به خوبی جوجه بگیرن چون گاهی اوقات 3 تا ماده با هم تو یک لونه تخمگذاری میکردن وهیچکدوهم رو باز نمیکردن
حالا تصمیم گرفتم اونارو به صورت جفت جداگانه داخل قفس قرار بدم وبه این صورت جوجه گیری کنم به نظر شما با توجه به اینکه تا حالا ازاد بودن داخل قفس جوجه میدن چون از وقتی تو قفس قرارشون دادم خیلی بیقراری میکنن
با تشکر

محسن یکشنبه 13 مرداد 1392 ساعت 09:29

آقا حامد سلام
چند تا کامنت براتون در مباحث مختلف گذاشتم اما جواب ندادید امیدوارم این یکی رو ببینین.
من یه جفت از عروس هلندی هام مدتی پیش سه تا تخم گذاشتن اما بعد از گذشت چند روزی هر دو از تخم بلند شدن و دیگه نشستن وقتی تخم ها رو شکوندم دو تا از تخم ها زرده و سفیدش سالم بود فاسد نشده بود اما یکی دیگشون نصف جنین تشکیل شده بود اما فک کنم بخاطر ترک کوچیکی که داشت جوجه نشده بود منم لونه رو برداشتم و از روزی که برداشتم دو تا مشکل دارم یک اینکه هر روز صبح تا ظهر مدام جیغ میزن که این موضوع باعث شد که حواس جفت دیگم رو پرت کرده چون مجبوره مدام جواب اینو بده یکی از دوستان گفتن دوباره لونه رو بزار که دیروز دوباره گذاشتم اما امروز صبح دوباره جیغ زدنشون ادامه داشت سوال دوم در خصوص اینه که چی بهشون بدم از دارو گرفته تا غذا تا اینبار تخم هایی که میزاره جوجه بشن؟
ممنون

علی شنبه 19 مرداد 1392 ساعت 02:34

سلام
شما که به ذکر منبع اسرار دارید منبع اون عکس بالایی هم بفرمایید دیگه.

احمد یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 ساعت 22:28

سلام
من یک عروس نر نیمه دستی مست داشتم ، یک عروس بالغ ماده گرفتم ، چند بار هم جفت گیری دیدم داشتند ، الان که تخم گذاشته ، نمیگذاره عروس نر بره تو لونه و عروس ماده تنهایی روی تخم ها می نشینه , آیا این تخم ها تبدیل به جوجه میشه یا پوچ است ، ممنون

حسبن چهارشنبه 8 آذر 1402 ساعت 14:44

سلام عروس ماده داشتم براش نر گرفتم که اوایل با هم خوب بودن بعد نر ماده رو میزد حالا ماده تخم گذاشته و نر رو میزنه البته ندیدم جفت گیری کنند چون یک ماه هست که این عروس ها با هم هستن خواستم علت این اتفاق رو بدونم

آرمان شنبه 11 آذر 1402 ساعت 01:48

درود و عرض ادب یه جفت عروس دارم که جوجشو بزرگ کرده و دوباره جفت خورده تخم گذاشته خوابیده بعد چند روز نر ماده خودشو انداخته بیرون و دوباره جفت خورده آیا روی تخم قبلی میشینه جوجه شه یا نه؟خواهشا جواب بدین خیلی ناراحتم چون چند روز دیگه باید جوجها به دنیا بیان سپاس

سعید یکشنبه 26 آذر 1402 ساعت 13:38

سلام علی آقا خسته نباشی عروس هلندی من جفت هست همدیگر رو دوست دارم تخم گذاشتن ولی ساکتند غذا هم کم میخورند علت میشه بگی چی هست

سعید یکشنبه 26 آذر 1402 ساعت 13:43

علتش چی هست تخم گذاری کردند ولی هم دیگر رو دوست دارند غذا کم میخورند ساکت هستند میشه لطف کنید بگی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد