مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بررسی تخصصی پرکنی و پرجوی در طوطی سانان (قسمت دوم)


در قسمت پیشین ،توضیحات آغازین و تعاریفی در باب پرکنی و پر جوی ارائه شد، در قسمت دوم قصد دارم به بررسی هر یک از علت های مختلف و دخیل در این عارضه ها بپردازم و امیدوارم که این موضوع مورد عنایت کاربران قرار گرفته باشه.

پرکنی و پر جوی در طوطی سانان علل و دلایل مختلفی دارد که این علت ها رو قصد دارم به صورت تخصصی و انفرادی بررسی کنم.


علت اول : قصد پرنده برای ورود به دوره ی تولید مثل :در میان پرورش دهندگان طوطی سانان این تفکر باب شده است و با دیدن نشانه های پرریزی  اقدام به تهیه ی جفت برای طوطی خود می کنند.


علت دوم: این پر ریزی ها و پرجوی ها اغلب اوقاتی رخ می دهد که پرنده یا طوطی شما از سوی صاحب خود ، مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته است.


علت سوم : به دلیل آغاز دوره ی بلوغ : طوطی ها ،زمانی که در حال رسیدن به سن بلوغ هستند فاقد توازن های هورمونی می باشند (جنسیت هنوز مشخص نیست) در این دوره طوطی ها دارای احساس نامفهومی می باشند البته نه به این معنی که آماادگی فعالیت های تولید مثلی و یا وظایف والدینی را دارد.

اغلب آنها در جوار خود طوطی دیگری ندارند که از او یاد بگیرند. تولید مثل و بزرگ کردن جوجه ها در طوطی غریزی نیست. اگر جوجه ها در یک گله و در شرایط وحش زندگی کنند به سرعت برخی مسائل را از دیگر طوطی ها یاد می گیرند. وقتی طوطی به عنوان پرنده خانگی در منزل نگهداری می شود ، گله ی او  ، زندگی انسان هاست. در چنین شرایطی وی یاد نمی گیرد که با دیگر طوطی ها ایجاد ارتباط کند و یا جوجه ها را پرورش دهد. وارد کردن این طوطی ها به شرایط جفت زدن و تولید مثلی  دقیقا مثل یا بدتر از زمانی است که قصد داریم دختر بچه ی یازده ساله ای را به ازدواج وادار سازیم. در این شرایط، او محکوم به تحمل برخی نقایص و سختی ها می شود.

با این حال حس می کند درست در زمانی که احتیاج به مراقبت داشته ، تنها گذاشته شده است . در صورتی که یک طوطی خانگی به مرحله ی تولید مثلی وارد یا وارد شود ، لازم است که ابتدا با جفت خود آشنا بشود(روش های جفت زدن در پست های قبلی توضیح داده شد).

بهتر است قبل از اینکه جفت پرنده را در کنار یکدیگر و در داخل یک قفس بیندازیم توجه کنیم که دو پرنده مشغول نزاع با یکدیگر نشوند و برای اینکه پیوند میان آنها ایجاد کنیم باید به آنها یاد بدهیم که همدیگر را تحمل کنند (مانند روش دور آشنایی) و زمانی که پرنده های ما یکدیگر جفت شدند باید قبول کنیم که دیگر آنها مثل قبل پرنده ی خانگی و مونس ما نیستند مخصوصا در عروس هلندی ها که زمان جفت شدن با صاحب خود غریبه می شوند.


پس به طور کلی همانطور که در قسمت اول توضیح داده شد، بلوغ در پرنده ها یکی از عوامل دخیل در پرکنی می باشد،به خصوص در زمانی که پرنده می بایست به طبیعت تعلق داشته باشد تا باید ها و نباید ها همسانان خود را بیاموزد ، ما آنها را در منزل نگهداری کرده و آنان بدون آموزش این موارد و اجتماعی نشدن، منزوی شدن ممکن است دچار پرکنی شوند.


علت چهارم : غفلت و ابزار شدن برای صاحب خود :زمانی که طوطی هدف عصبانیت و محروم سازی صاحب خود قرار گیرد ممکن است دچار پرکنی و پرجوی شود.و در بیشتر موارد آنچه که مورد بی توجهی و غفلت قرار می گیرد ، در نظر نگرفتن نیاز های طوطی است. و همچنین ممکن است ویژگی ها و رفتار هایی در طوطی سانان شکل گرفته  باشد که نتوان او را تحمل کرد و در نتیجه او را به یک نقطه پرت و منزوی مثل زیرزمین و ...قرار می دهند.مانند جیغ زدن های کاکادو برای جلب توجه !

مسلما می توان این مورد را به عنوان اشکالی از سوء استفاده و غفلت تلقی کرد و لی اغلب آنها عمدی نیستند.

بنابراین اگر بخواهیم یک طوطی مورد سوء استفاده و مبتلا به پر کنی را نجات بدهیم باید دقت داشته باشیم که علت آن غفلت و سوء استفاده ی ما نباشد مثلا مربوط به شرایط تغذیه ی او باشد که این مشکل قابل برطرف شدن است ولی اگر شامل این مورد باشد ، چه بسا حتی در صورت استفاده از بهترین شکل مواد غذایی و مقوی بودن آن ، پرهای پرنده هیچ وقت رشد نکند.


علت پنجم : عدم توازن غذای مصرفی : کمبود یا فزون مواد مغذی ممکن است طوطی را دچار عارضه ی پر کنی بکند. برای مثال کمبود پروتئین در غذا ، سبب تحریک کردن طوطی به خوردن پرها می شود. در اینجا پرها به عنوان مکمل در نظر گرفته می شود.

البته تنها پروتئین دخیل نیست به عنوان مثال در کاسکو ها کمبود چربی  سبب پرکنی می شود پس  به طور کلی  هر طوطی به صورت انفرادی و به شیوه متفاوتی به متابولیسم مواد می پردازد.

بنابراین اقدامی که برای یک طوطی  مناسب است  ممکن است برای سایر طوطی سانان مناسب نباشد.

پس زمانی که پرکنی یا پرجوی در عروس هلندی یا طوطی سانان خود مشاهده نمودین ، در صورتی که احتمال می دهید که این پرکنی ها به دلیل کمبود مواد مغذی خاصی هست ، حتما با بنده یا دامپزشک مورد نظر در ارتباط باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد