مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

تعیین جنسیت در جوجه عروس هلندی ها( 2 ماه تا5 ماه)


تعیین جنسیت جوجه عروس هلندی ها، نسبت به نوع بالغ با کمی دشواری همراه هست ویکی از روش های دائمی تعیین جنسیت بر اساس جمجه ی پرندگان بود که در چندین پست توضیح داده شد

ولی با توجه به دشوار بودن این امر برای صاحبان تازه وارد، قصد دارم روش جدیدتری رو به شما آموزش بدم...

پس همراه باشید

ابتدا یک تقسیم بندی انجام می دهیم و سپس به اصل موضوع می پردازیم:


دسته ی اول: جوجه های خاکستری

دسته ی دوم: جوجه های لوتینو

سایر دسته : شامل نژاد های ابلغ ،وایت فیس و آلبینو می شود که متاسفانه روشی که قصد صحبت در مورد آن را داریم..قابل استفاده برای این سری از نژاد ها نمی باشد.



دسته ی اول: جوجه های خاکستری (شامل خاکستری روشن، تیره و دارچینی)


هدف اصلی ما در این جوجه ها؛ تنها و فقط دم اصلی این جوجه هاست...زمانی که دم اصلی جوجه به نهایت رشد خود رسید؛ دم را بررسی کرده؛ همه می دانیم که نژاد های خاکستری و دارچینی دارای دم های خال خالی یا به اصطلاح عوامانه دون دون هستند.

که این یک وجه مشترک میان جنس های نر و ماده می باشد؛ ولی

در جنس نر شاهد روشن بودن دم اصلی هستیم به طوری که این خال ها بر روی دم آنها تا حدودی محو هستند.

در حالی که در جنس ماده ؛هر چند که دم اصلی دارای خال می باشد ولی خال ها همگی تیره و نمایان هستند و به عبارتی دیگر خال ها محو نیستند.




دسته ی دوم: نژاد های لوتینو ( لیمویی و معمولی)


در لوتینو های لیمویی( به عروس هلندی هایی گفته می شود که به همراه وجود پرهای سفید ، شاهد پرهای زرد روشنی در ناحیه ی سینه زیر پرها و قسمتی از پرهای دم هستیم):


در این سری از عروس هلندی ها ، رنگ زرد یک عامل کمک کننده به تعیین جنسیت جوجه ها می باشد؛ به طوری که اگر دم هر دو جنس نر و ماده رو در نظر گرفته:


در جنس نر ؛میزان رنگ زرد به مقدار بسیار، ناحیه ی دم را فرا گرفته و خال های سفید رنگ به سختی قابل دید هستند و معمولا در جنس نر ، رنگ زرد ، روشن بوده و باعث ترکیب شدن آن با خال های سفید می شود و به همین دلیل خال ها به سختی دیده  می شوند.


در حالی که در جنس ماده: در نور مناسب به سادگی شاهد خال های برجسته بر روی دم هستیم و حتی پس از ریزش...پرها به روال قبلی تولید می شوند.

و در جنس نر هم با ریزش پرهای دوران قبل از بلوغ ، پرهای جدیدی که جایگزین می شوند تقریبا همانند پرهای دوران قبل از بلوغ و تا حدودی روشن تر هستند.



در لوتینو های عادی ، تعیین جنسیت بر اساس دم و خال های آن با خطاهای فراوانی همراه هست و به همین دلیل روش جمجمه دقیق ترین روش تعیین جنسیت می باشد.

با این حال بد نیست که خلاصه توضیحاتی در مورد این روش داشته باشیم.


در جنس ماده ، شاهد خال های ریز و نمایان هستیم که حتی پس از ریزش ،پرهایی به شکل پرهای  قبلی جایگزین می شوند.

در حالی که در جنس نر ِ، شاهد خال هایی محو و نیمه درشت هستیم و با ریزش آنها پرهایی روشن تر جایگزین سری قبلی خواهند شد.

نظرات 13 + ارسال نظر
یلدا محمدزاده یکشنبه 15 بهمن 1391 ساعت 12:41

با عرض سلام خدمت شما در ابتدا از شما بابت مفیدتون متشکرم.
من دختر 2 ساله ای دارم که مثل خودم علاقه فراوانی به حیوانات داره از 1 سالگی متوجه شدم علاقه زیادی به پرنده ها داره در ابتدا براش ماهی خریدم هیچ روزی رو فراموش نمیکنه که باید به ماهی خودش غذا بده حالا هم می خوام براش پرنده بگیرم و عروس هلندی رو انتخاب کردم منتهی نمیدونم که جفت بگیرم یا تک و چون به الطبع خودم باید ازش نگه داری کنم نمیدونم از چه سنی بگیرم که هم دست آموز بشه و بتونه با دخترم ارتباط خوبی داشته باشه و هم از نظر نگهداری اذیت ( پرنده)نشه . اگر می تونید راهنماییم کنین .متشکرم.

omid پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 18:01

salam agha hamed man ye ravesh baladam bara taeen jensiate aroosa har har senni ke bashan ke khodam kashfesh kardam .va motmaen ham hastam ke javab mide age tamayol dari bedoni faghat kafie ye email baram befresti ta begam

(Ojube) omid پنج‌شنبه 19 بهمن 1391 ساعت 18:27

mikham beheton amozesh bedam ke chejor bayad taeen jensiat kard . in ravesh ra mishavad bar roye har 2aroos ahli va vahshi injam dad . khob shoroh mikonim.miri kenar arooset ye seday AAAAAA ya EEEEEEE ya OOOOOO dar miari ke aroosa be mizare boldand bodan seda sareshon ro tekon midan ke in seda barashon nahanjare khob .motmaeaan hame aroosa sareshon ro tekon midan ama khob havaset bashe ke avalin aroosi ke saresh ro tekon mide on made ast .(mitoni emtehan koni bad to web bezari ) ama taman bego ke man ino ravesho pida kardam . in ravesho man bar roye 10 12 ta aroos ke nemishnakhtameshon ham injam dadam be ghir az aroosaye khodam

ابوعدنان جمعه 20 بهمن 1391 ساعت 00:34 http://abooadnan.blogsky.com

جالب بود استفاده کردیم

خواهش می کنم
قابلی نداشت

بیتا جمعه 20 بهمن 1391 ساعت 18:51

با سلام. برای تعیین جنسیت در عروسها چه جوجه و چه بزرگ 1 راه وجود داره که 100% جواب میده. عروس رو در دست بگیرید و کمرش رو خیلی آروم نوازش کنید از قسمت پشت گردن تا انتهای دم بعد از چندین بار اگه عروستون نر باشه هیچ عکس العملی نشون نمیده اما اگه ماده باشه کمرش رو خم میکنه و شروع میکنه صدای جیر جیر از خودش درآوردن.
من جوجه عروسهامو وقتی 1 ماهشونه از این طریق تعیین جنسیت میکنم.
موفق باشید.

ابوالفضل مهرادوند یکشنبه 22 بهمن 1391 ساعت 19:04 http://www.iroption.com

سلام
اقا حامد ابوالفضل هستم اگر یادتون باشه از یزد خیلی بابت عروس مزاحمتون شده بودم بالاخره عروس ها تخم نطفه دار گذاشتند و جوجه دادن... همون جفت جوان که گفتید صبر کنم.... خواستم از زحماتی که کشیدید و به سوالام پاسخ دادید تشکر کنم. مرسی امیدوارم موفق باشید

sobhan شنبه 11 خرداد 1392 ساعت 11:00

سلام دوست عزیز
خسته نباشید
اگر راهنماییم کنید ممنون میشم
دیشب از بازار پرندگان زینتی آزادگان یه جوجه عروس سه ماهه خریدم کلاً سه تا داشت و ایرانیم بودند نه پاکستانی
گفت به احتمال زیاد نره میشه شما مطمئنم کنید؟
عکساشو واستون میذارم اگر مشخص نبود بگید بازم میفرستم
منتظر پاسختون هستم
ممنون

محمد نوری شنبه 18 خرداد 1392 ساعت 21:05

با سلام خدمت شما و تشکر از مطالب خوب و آموزنده ی شما...

یه سوال داشتم : دیروز (جمعه 17 خرداد ) رفتم خلیج برای خریدن جوجه عروس ؛ یه دونه جوجه خریدم ، فروشنده بهم گفت که حدودا یه ماهه ست و نره چون لپش قرمز تره ، ولی من مطمئن نیستم لذا خواستم شما برام تعیین جنسیت کنین.

توضیحات : وقتی گشنش میشه یا میترسه یه صدایی تو مایه های صدای کاسکو در میاره. عکس هاش هم گذاشتم تو ایمیلتون ، اگه ماده است چی کار کنم یعنی اصلا بدرد نمیخوره؟ لطفا توضیحات کاملی ارائه دهید ... با تشکر ایمیل من : mr.nouri76@yahoo.com

محمد نوری سه‌شنبه 21 خرداد 1392 ساعت 10:36

سلام آقا حامد براتون عکاس رو با حجم پایین ایمیل کردم... اگه ماده است هر چی با هاش حرف زدن کار کنم نتیجه بخش نیست؟

محمد نوری چهارشنبه 22 خرداد 1392 ساعت 09:48

سلام آقا حامد عزیز ...
ممنون از اینکه جوجه منو تعیین جنسیت کردین، جوجه من یه ریز سوت هایی می زنه ولی آواز نمی خونه ، بسیار رام هستش (البته ممکنه به خاطر چیده شدن بالهاش باشه ) صورتش هم زرد است و لپ هاش رنگ قرمز تیره ای هم داره
ممکنه که نر باشه یا قطعا ماده ست؟ به نظر شما صبر کنم تا پر بریزه یا سریع ببرم پیش فروشنده و عوضش کنم؟
راستش خیلی جوجه خوبیه ولی من دوست دارم تقلید صدا کنه ... لطفا یه راهنمایی کنین... منتظرم

از پاسخ گویی شما ممنون

محمد نوری یکشنبه 26 خرداد 1392 ساعت 13:02

سلام آقا حامد گل...
راستش من جوجه عروسم رو با یه جوجه لوتینو چشم قرمز تعوض کردم و اینبار دیگه فکر کنم نر باشه ولی از اون یکی عروسه چند ماه بزرگ تره و نیمه رام هستش ... باز هم براتون چند تا عکس حجم پایین ایمیل میکنم تا هم جنسیتش رو تشخیص بدین و هم حدود سن و سالشو...
راستی نژاد اصیل لوتینو چشم قرمز است؟؟؟

منتظرم ...
ممنون...

سجاد چراغی جمعه 24 آذر 1402 ساعت 01:23

سلام من عروس هام جوجه هاش تقریبا دوماهه شدن یکیش خاکستری شده یکیشم لوتینو روش دقیقی هست که متوجه بشم که ماده ان یا نر؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

Sara چهارشنبه 1 فروردین 1403 ساعت 15:22 https://cockatiels.blogsky.com/1391/11/14/post-658/#comment-form-box

سلام میشه به منم کمک کنید برای اینکه بفهمم عروس هلندیم نره یا ماده جوجه ۳ ماهه هستش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد