مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بررسی جامع تخم های هرزه عروس هلندی

یک تخم هرزه از عروس هلندی های خودم

تخم هرزه به تخمی گفته می شه که به وسیله ی پرنده ی ماده در هنگامی که هیچ گونه عمل جفتگیری صورت نگیره گذاشته می شه...

در واقع تخم هرزه از آنجایی که فاقد نطفه بوده هرزه نامیده می شه....

 

تخم هرزه در چه حالتی به وجود میاد؟

معمولا زمانی که عروس هلندی ماده آمادگی لازم برای تولید مثل را پیدا کرده ولی از آنجایی که عروس هلندی نر بنا بر اقتضای سن و یا غریزه ی خود از جفتگیری با ماده ی خود امتناع می کنه ، عروس هلندی ماده اقدام به گذاشتن تخم هرزه می کنه...

 

نشانه های تخم هرزه در عروس هلندی ماده چیست؟

عروس هلندی ماده در ساعات معینی از روز از خود حالت مستی تولید کرده و اغلب در کنار جفت خود مست شده  و از خود ریزه صداهایی تولید می کنه...این اقدام ماده ممکن هست از یک هفته و تا چند هفته طول کشیده و سرانجام آن گذاشتن تخم هرزه هست...



چه عواملی در گذاشتن تخم هرزه دخالت دارند:

عوامل مختلفی در تولید تخم هرزه تاثیر دارند که از جمله موثر ترین آنها به ترتیب عبارتند از:

1.      وجود لونه در قفس به عنوان یکی از قوی ترین محرک ها برای عروس هلندی ماده

2.      استفاده از دان ها و غذاهایی با طبع گرم برای پرنده ها

3.      تقویت بی رویه ی جفت ها با استفاده از ویتامین های شیمیایی

4.      افزایش دمای محیط

5.      نگهداری نر  زیر سن بلوغ در کنار ماده ی بالغ

6.      اختصاص دادن ساعات روشنایی زیاد برای جفت ها به عنوان مثال از هشت صبح تا دو نصف شب

7.      نگهداری چند ماده در کنار یکدیگر

8.      عدم رسیدگی به تک ماده و تنها گذاشتن پرنده باعث منزوی شدن پرنده و درنهایت تولید تخم هرزه

نمونه های بالا تنها مختصری از تاثیرات عوامل مختلف بر تولید تخم هرزه می باشد...

 

تخم هرزه چه ویزگی هایی دارد؟

اگر به ظاهر یک تخم هرزه نگاهی بندازید کاملا شبیه یک تخم نطفه دار هست(البته استثنائاتی هم وجود داره که به آنها می پردازیم) بنابراین در اعلب اوقات از روز ظاهر تخم نمی شه تشخیص داد که تخم گذاشته شده هرزه هست یا خیر!!!

از جمله ویژگی های عمومی یک تخم هرزه عبارتند از:

1.      .تخم های هرزه نسبت به تخم های رایج جثه ی کوچکتری دارند(همیشه صادق نیست)

2.      از لحاظ شکلی ، کمی فرق داشته به طوری که ممکن هست دارای سری کشیده و یا گردالی شکل باشند یا قسمت بالایی تخم نوک تیز باشد

3.      در صورتی که درمقابل نور چراغ قرار بدین جز زرده و سفیده هیچ شی دیگری دیده نمی شه

4.      برخی تخم های هرزه رنگی متفاوت نسبت به تخم های عادی دارند

5.      در فاصله ی زمانی کوتاه گذاشته می شوند

 

چگونه تشخیص بدیم که یک تخم هرزه است؟

اگر مطمئن نیستید که تخم مورد نظر هرزه هست یا خیر بعد از گذشت ده الی دوازده روز از گذاشته شدن تخم ، آنر ا برداشته و در مقابل نور خورشید و یا نور لامپ قرار داده در صورتی که تخم دارای رگ های به رنگ قرمز در اطراف خود و یا به وجود شی تیره رنگ و اغلب مدور پی بردین تخم مورد نظر نطفه دار هست ولی در صورتی که تخم خالی از هرگونه رگ های قرمز یا شی تیره رنگ دراطراف آن بود و یا تنها زرده و سفیده ی تخم دیده می شد تخم مورد نظر فاقد نطفه بوده و بهتره تخم را بردارید...که به این عمل کندلینگ تا آزمایش تعیین نطفه گفته می شه...

 

چکار کنیم ماده مون تخم هرزه نذاره:

راه کارهای مختلفی برای جلوگیری از گذاشتن تخم های هرزه به کار می ره و از جمله راه کارهای اثبات شده عبارتند از:

1.      برداشتن لانه از قفس

2.      استفاده از دون ها و غذاهایی با طبع سرد

3.      پرورش ماده با نور طبیعی به طوری که با سپیده صبح بیدار  و با غروب خورشید بخوابد

4.      یکنواخت کردن دمای محیط

5.      استفاده از وسایل بازی برای سرگرمی

6.      استفاده نکردن از داروهای تقویت کننده برای ماده

7.      در صورتی که راه کارهای بالا عملی نشد می تونید از داروی اگ استاپegg stop  یا متوقف کننده ی تخم برای ماده ی خود استفاده کنید...



ماده چند عدد تخم هرزه می ذاره؟

از آنجایی که تخم هرزه در بدن ماده کمترین عملیات بر روی تولیدشون صورت می گیره اغلب با فاصله ی زمانی کمتر و با تعداد بیشتر از حالت معمولی تولید می شوند...به عنوان مثال اگر ماده در حالت عادی تنها دو عدد تخم نطفه دار می گذاشت اینبار ممکن هست سه عدد و یا تا 4 الی 5 عدد تخم هرزه گذاشته(این رقم نسبی هست و دقیق نیست)


تخم های هرزه را چه زمانی برداریم؟

برای آنکه عملیات تخم گذاری زودتر پایان بگیره و برای جلوگیری از ضعیف شدن ماده بهتر هست گذاشته ماده تخم های خود را گذاشته و بعد از اطمینان تخم ها رو یکدفعه با یکدیگه برداشته

چرا که گاهی دیده شده در صورت برداشتن تک عدد تخم ها ماده را ترغیب به گذاشتن تخم های هرزه حتی تا مرز هشت عدد کرده و این عمل نتیجه ای جز ضعیف شدن ماده و یا مرگ او نخواهد داشت...

 

حالا که تخم های هرزه را برداشتیم چیکار کنیم؟

وقتی که تخم های هرزه را  برداشته و عوامل تحریک کننده ی ماده که در بالا ذکر شد را از قفس دفع کردیم:

جای پرنده ها را برای مدت کوتاه و یا برای همیشه عوض کنیم تا با محیط جدید آشنا شده و این کار تحریک جنسی ماده را به حداقل می رسونه...

حتما پرنده را استحمام کرده تا حالت مستی او به حداقل برسه...

و حتما با نور طبیعی پرورش بدین

و از غذاهای طبیعی و مقوی مثل ذرت ، گندم خیس و نرم ، تخم مرغ و سبزیجات استفاده کنید...

 

اصلا چرا ماده ها تخم هرزه می ذارن؟

جواب خیلی واضح هست، ماده ها زمانی که مست می شن...در واقع قصد بروز آمادگی جنسی را درخود داشته و در این راستا از آنجایی که فاقد نر و یا فاقد نر مناسب باشند اقدام به گذاشتن تخم هرزه و بی رویه می کنند و این یک حالت طبیعی در هر پرنده ای از جمله عروس هلندی ها است و تا زمانی که این حالات وجود داشته باشه به معنای آماده بودن ماده برای جفت زدن و جفت گیری هست و هر چقدر که سن ماده بالاتر رفته این رفتارها کمتر در او هویدا شده و رفته رفته به حداقل می رسه..پس جای نگرانی نیست....



نمایی از داخل یک تخم هرزه...ارسالی از کاربران وبلاگ



در صورت وجود هر گونه سوال یا مشکلی از طریق پل ارتباطی وبلاگ در ارتباط باشید

 

نظرات 17 + ارسال نظر
مرتضی چهارشنبه 7 تیر 1391 ساعت 09:42

سلام حامدجان

این همون عکسی بود که میخواستم
حالا یه سوال الان توی تخم سمت راست بالایی یه خطهای سفیدرنگی هم وجود داره،اونا نطفه نیستن؟!

آرش چهارشنبه 7 تیر 1391 ساعت 18:37

ممنون حامد جان بابت این پست عالی و مفیدت

سلام آرش جان
خواهش می کنم

عباس جمعه 4 فروردین 1402 ساعت 11:26

سلام.بعد از اینکه ماده تنها تخم هرز گذاشت چند وقت بعد میشه یه نر آورد کنارش واسه جفت گیری و تخم گذاری.آیا بعد از تخم هرز باید مدت طولانی صبر کنیم یا خیلی زود میتونه با یک نر جفت بشه و تخم بذاره؟

REZA پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1402 ساعت 17:07

فاطمه یکشنبه 7 خرداد 1402 ساعت 23:19 http://۲۳۵

سلام ببخشید طوطی من ماده نزدیک ۲ سالشه انروز تخم هرز کرده برداشتم دوباره یکی دیگ کرده باید چیکار کنم همشم روشون میشینه و اجازه نمیده نزدیک قفس بشیم

Amir یکشنبه 21 خرداد 1402 ساعت 09:55

سلام یه جفت عروس هلندی دارم ک به تازگی جفت شدن ماده تخم کرده یک روز درمیان تا الان شده ۲تا ولی نر رو داخل لونه راه نمیده و بطور کلی خودش رو تخم ها نشسته چند باری دیدیم از قفس میاد بیرون اما نر اجازه ورود نداره ایا مشکلی داره؟

اسماعیل حیدرنژاد جمعه 23 تیر 1402 ساعت 11:34

علی بود از نظر وراهنمایی شما

ایلیا جمعه 14 مهر 1402 ساعت 17:14

دستتون درد نکنه فقط ی سوال برای ماده ی مست مجبور به خرید عروس هلندی نر هستیم یا خیر؟

سلام پنج‌شنبه 18 آبان 1402 ساعت 18:19

سلام

مصطفی خانساری یکشنبه 12 آذر 1402 ساعت 22:44

سلام .ماده عروس من چند تا تخم مستی گذاشته تلان یه نر تهیه کردم و انداختم پیش هم به نظر شما مشکل حل میشه

مهدی برزه پنج‌شنبه 14 دی 1402 ساعت 19:19

من ی عروس هلندی ۱ سال خورده ای داشتم رفتم براش ی جفت ماده گرفتم کم بیش باهم دعوا میکنن نره بیشتر وقتا ازش فرار میکنه،، ماده دوتا تخم گذاشت وقتی رو چوب میشینی از بالا تخم میزاره تخم ها میشکنه تخمش پر ولی نطفع نداره الان من باید این چیکار کنم ممنون میشم بگید

مرتضی پنجی دوشنبه 2 بهمن 1402 ساعت 02:18

سلام عروس هلندی من یک هفته مست نرنمیتونه جفت بره سن فکرکنم نرسیده میخام نرعوض کنم تاسریع جفت کنه چکارکنم تاتخم هرزنزارماده

محمد دوشنبه 2 بهمن 1402 ساعت 06:22

سلام خسته نباشید ببخشید مزاحم شدم من یه کوتوله دارم چند روزی بود هی پف میکنه بعد خواستم قفسش رو تمیز کنم دیدم یه تخم شکسته کف قفسش هست و تخم هرز گذاشته بعدش مدفوعش به مقعدش آویزان بود گذاشتمش تو آفتاب و مدفوع کرد بدش ابکی شد کوتوله ممکنه چند تا تخم هرزه بگذارد و جفت براش بگیرن خوب میشه

ایدا شنبه 7 بهمن 1402 ساعت 22:28

سلام
عروس ماده ی من دو ماه پیش ۳،۴ تا تخم هرز گذاشت من یکی یکی از تو قفسش برمیداشتم.
امشب دوباره تخم هرز گذاشت ولی میخوام همونطور که گفتین برندارم تا بازم بزاره بعدا همشو باهم بردارم.
حالا میخوام براش یه نر بخرم، ماده ام ۲سال و نیمشه، سن نر که میخوام براش بخرم چقدر باشه بهتره؟؟؟ میخوام جفتگیری کنه که دیگه تخم هرز نزاره ضعیف شه

یگانه پنج‌شنبه 3 اسفند 1402 ساعت 15:48 http://رشت

سلام پرنده ماده من ۴ تاتخم هرز گذاشت من تخم ها رابرداشتم یه تخمی که داخلش جوجه بود زیرش گذاشتم بعداز ۱۵ روز دوباره باداشتن اون جوجه دوباره تخم هرز گذاشته چه کنم جوجه هنوز کوچیکه

سبا جمعه 4 اسفند 1402 ساعت 15:28

سلام. یگانه. میشه بگی تخم نطفه دار از کجا پیدا کردی؟

حسین شجری یکشنبه 6 اسفند 1402 ساعت 17:14

سلام من یک جفت دارم ماده دوبار تخم گذاشتم هرز چیکارش کنم نرش عوض کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد