مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات کاربران به روز رسانی .2**

سپیده

سلام اقا حامد خسته نباشین عروس من زیاد خودشو پاک میکنه وقتی که خودشو پاک میکنه یه پوسته هایی ازش خارج میشه عادیه؟ واینکه یکی از دوستام که عروس داشته میگه که عروستو باید آزاد بزاری غداشم از تو قفس برداری اگه گشنش بشه صدا میکنه وبعدها یاد میگیره خسته شد بره خودش داخل قفس درسته به نظر شما اگه غلط هستش من چیکار کنم؟ ممنون زیاد شد ببخشید اذیتتون میکنم.

سلام

برای اینکه تو این کار موفق تر باشید...می تونید تا دم در قفسش از دونه ی مورد علاقه اش بریزید...تا امکان یادگیری رفتنش به لونه بیشتر باشه...وجود کرک هایی که شما فرمودید کاملا طبیعیه...

ولی در کل بهتره پرنده رو زیاد ازاد نذارید که براتون دردسر می شه/به عنوان مثال هر وقت مسافرت یا بیرون از خونه تشریف ببرید...با زحمت زیاد می شه پرنده رو به موندن تو قفس عادت داد...ضمنا باید مراقب باشید پرنده فرار نکنه...چون هر عروسی چه سرنگی پرورش داده شده باشه و یا چه عادی...با دیدن فضای آزاد میل به پرواز و فرار دارن...به هر حال خیلی مراقب باشید..


محمد

با عرض سلام و خسته نباشید به دوست خوبم حامد
عروسم جلوی کولر ماشینم بود که شروع کرد بالاشو باز کردن وچرخیدن دور خودش حالتی که از اون باد لذت      می برد .من ترسیدم و زود کولرو خاموش کردم به نظر شما گرمشه یا به باد حساسه ممنونم از راهنمایی های خوبتون

سلام

به نظر بنده از باد کولر خوشش اومده...ولی هیچوقت در معرض باد مستقیم نذارید...تا سرما نخوره..


ابوالفضل

سلام حامد عزیز
داداش من یه ۵ روزی عروس ها رو جدا کردم صدای همدیگه رو  میشنیدن اما همدیگه رو نمیدیدن حالا اومدم   انداختمشون تو یه قفس لونه هم  گذاشتم  ماده تو لونه میرم و میاد بیرون گاهی اوقات   نر و ماده هم که   جفت نیستند   امروز براشون کافیشه - تخم شاهدونه - تخم کتان  خریدم  ضمن اینکه  ۷ تخم خودشون هم داره اما خیلی کمتر خدا کنه جفت بخورن ..... رفتاراشون رو زیر نظر دارم  نر خیلی ماده  رو نمیزنه اما   گاهی اوقات بهش نوک میزنه  وقتی ماده نزدیک میشه گاهی اوقاتم که کنار همدیگه هستند... ایا غذای محرکی دیگه بهش بدم ؟ چی بهشون بدم  یا چیکار کنم تحریک به جفتگیری بشن ؟! ممنون میشم کمک کنی  ضمنا جوجه  گلباقالی رو هم دیدم
مبارکه :

سلام خیلی ممنونم...

ابتدای کارتون...یه اشتباهی که انجام دادید ...اینکه هیچوقت تا زمانی که اثری از جفتگیری ندیدید لطفا لونه رو در قفس قرار ندید...چون که عروس هلندی ها مثل مرغ عشق ها نیستند که تا زمانی که لونه نباشه جفتگیری نکنند...

شما می تونید علاوه بر غذایی که براشون استفاده می کنید از گشنیز، سفید تخم مرغ استفاده کنید و کمی صبر کنید تا شرایط تکثیر براشون محیا بشه...و لطفا عجله هم نکنید...


ارش

سلام اقا حامد...
میخواستم ببینم فقط لامپ کم مصرف برا طوطی ضرر داره؟
یعنی لامپ ها زرد معمولی یا مهتابی برای پرنده ضرر نداره؟
با تشکر

درود

مبحث لامپ های کم مصرف....خواستم این موضوع را اطلاع رسانی کنم که استفاده ازاین دسته لامپ ها نه تنها برای خود انسان ها بلکه برای حیوانات هم مضره...و دلیلش هم ساطع شدن اشعات از لامپ هست...

اگر قصد استفاده از کم مصرف یا مهتابی را دارید...لطفا کمتر استفاده کنید...


مرتضی

سلام حامد جان

ببخشید از اینکه زیاد سوال میپرسم!

دیروز که داشتم میرفتم دانشگاه برای عروسهام خیلی غذا گذاشتم(ارزن،تخم مرغ،گندم خیس + تخمه ) امروز که اومدم خونه دیدم همشو خوردن! تو لونه رو یه نگاهی که انداختم دیدم 2تا از 5تخم جوجه نشدن و یکی از جوجه ها دمه سوراخ لونه بود! (فکر کنم مرده! ) تفریبا میتونم بگم یه 8ساعتی بدون غذا بودن تا من بیام خونه! آیا این میتونه باعث مرگ جوجه شده باشه؟!
اصلا رفتار عروس با جوجه ی مرده چیه؟! میندازتش بیرون؟! اگه ارتفاع 10سانتی متری وجود داشته باشه چی؟! بازم میتونن اینکارو بکنن؟! یا علت دیگه ای وجود داره؟! فعلا نه اون 2تخم و نه جوجه رو دست نزدم!

حالا میخواستم نظر شما رو در مورد اون 2تخمی که جوجه نشده و اون یه جوجه ای که افتاده تو لونه! چیه؟!
2تا جوجه هام یکشون 10روزه و یکی دیگه8 روزش!

اولین سری که من دارم ازشون جوجه میگرم! بعد از 7ماه! (به گفته فروشنده قبلا جوجه گرفتن ازش! )
اینم باید بگم که کف لونه چیزی نیست! آخه هرچی پوشال چوب بود رو ریختن بیرون حتی خاک اره ها رو !!!

ببخشید از اینکه طولانی شد!

و ممنون از اینکه با حوصله جواب سواتمون رومیدی!

سلام

در پاسخ به سوال اولتون...امکانش هست چون معمولا در غذا خوردن بین چند جوجه رقابت برای بقا زیاده...

اگر جوجه ای بمیره ، اگر سوراخ لونه به کف لونه نزدیک باشه ، بیرون انداخته می شه در غیر اینصورت...جوجه به یه گوشه انداخته شده و توجهی بهش نمی شه...و این وظیفه ی پرورش دهندس که اونو بیرون بیاره...

البته گاهی هم والدین به جوجه های فلج متولد شده ی خودشون هم غریزتا غذا نمی دن...

در مورد اون دو تخمی که جوجه نشدن، احتمالا فاقد نطفه ان...و این وظیفه ی شما بود که بعد از گذشت 10 تا 15 روز از گذاشته شدن تخم ها ...اونا رو کندلینگ می کردین...که  کار رسیدگی جفت هاتون به تخم هارو سخت نمی کردید

در پاسخ به سوال آخرتون هم بهتربود  از چوب رنده شده یا همون خاک اره استفاده می کردید و اونو با چسب چوب به کف لونه می چسبوندید...

ولی یک نکته ی مهمی که بنده مخصوصا توی جفت های خودم بارها و بارها می بینم اینه که، زمانی که خاک اره توی لونه هست، جفت ها خاک اره را یک گوشه ی لونه جمع می کنن، و روی کف لونه تخم می ذارن و بعد از تولد جوجه ها ، خاک اره ها رو کف لونه پخش می کنن


موفق باشید..



....

سلام.خسته نباشید.شما در جواب یکی از کاربران گفتید که تا قبل از اینکه اثر جفت گیری از جفت هاتون ندیدید براشون لونه قرار ندید.چون من برای عروس هام لونه گذاشتم و تقریبا رفت و آمدشون تو لونه زیاده...میخواستم  ببینم علتش چیه و اگر قرار بدیم چه مشکلی پیش میاد؟ممنون

سلام

قرار دادن لونه تا قبل از زمانی که اثری از جفتگیری نشده...ممکنه چند عوارض پایین را داشته باشه:

1.بیهوده مست شدن ماده و گذاشتن تخم هرزه

2.گذراندن اوقات زیاد در لونه  و جفتگیری نکردن

3.احاطه کردن فضای قفس و نامناسب نمودن محیط برای جفتگیری

4.لونه نقش یک اسباب بازی را داشته و کاهش درصد تولید مثل

البته مسائل بالا تنها به صورت احتمالیه...

اگر عروس هاتون جفت خورده ان و سابقه دارن...مشکلی نیست...حتما لونه رو براشون بذارید...


ترکان

سلام.من حدود 12 روز خونه نبودم .سفر بودم.الان که برگشتم دیدم پای عروس ماده سیاه شده.قبل سفر قرمز بود.ولی حالا سیاه شده.مشکلی هم در راه رفتن نداره.فقط سیاه شده.عکسش قبل ساهی و عکس الانش رو قرار میدم.مشکلش چیه؟

http://iranparrot.ir/images/lxirqu35f9g4yzm6xed.jpg

http://iranparrot.ir/images/01bkqji5ij94hf01yj1.jpg

سلام

در مورد  پای  عروس ماده تون  صحبت شد... وقرار شد که هرچه سریعتر به دامپزشک نشون بدید...تا اوضاع وخیم تر  نشده مشکلش زودتر حل بشه..و به خاطر این کوتاهی شما از شما گله مندم...

همونجور که محضرتون گفتم، عفونت هست و باید سریعتر مراجعه می کردید...احتمال تزریق داروی وریدی هست...لطفا عجله کنید..وگرنه سیاهی بیشتر میشه و خشک می شه و پای ماده شما....


ارش

سلام و خسته نباشید...
میخواستم ببینم باد پنکه به صورت  ملایم و غیر مستقیم برای پرنده مشکل ایجاد نمیکنه؟
مرسی

سلام

مشکلی نیست...


رضا

سلام آقا حامد
من اولین باره که میخوام از جوانه گندم استفاده کنم
چندتا سوال دارم
وقتی گذاشتم 24 ساعت گندم تو آب خیس خورد یه جا پهن کنم و صبر کنم جوانه که سرش سفیده از گندم بزنه بیرون درسته؟ صبر کنم جوانه چقدر بزرگ شه تا بزارم پیش عروسها؟
با گندم بزارم یا جوونشو جدا کنم و فقط جوونشو بزارم؟
راستی در مورد گندم خیس شده یعنی بزارم 24 ساعت گندم خیس بخوره بعد بزارم پیش عروسا.
اگه یادتون باشه 3 ماه سنشونه
ببخشید آقا حامد که انقدر سوال میپرسم
ممنون

سلام

جوانه به اندازه ی یک سانت  و حداکثر تا دو سانت رسید مصرفش کنید...و به طور کل خود گندم رو با جوونه ش برای عروستون بذارید...

در مورد خیس خوردن یا اصطلاحا نرم شدن گندم از 12 ساعت بعد گندم تقریبا قابل استفاده هست... و در مورد گندم خیس خورده عروس ها اغلب فقط مغز گندم می خورن و پوسته شو میندازن...

موفق باشید..


پیامک دوستان

دو روزه  یک عروس لوتینو که هنوز یک سالش نشده خریدم.پرهای سرش ریختن.وقتی که دستمو بهش نزدیک می کنم صدای هیس از خودش درمیاره و نوک می زنه...مشکل اینجاست که غذا نمی خوره..

چیکار کنم غذا بخوره؟

اهلی می شه؟؟

سلام

در مورد ریخته شدن پرهای سر در بیشتر عروس ها طبیعیه..چون سر آخرین مرحله ای هست که پرهای اون به بیشترین مقدار رشد خودش می رسه...

در مورد صدای هیس که فرمودید...نشون دهنده ی ترس یا هیجانی شدن پرنده تونه...کمی به شما عادت کنه...رفتارش بهتره می شه...

علت غذا نخوردن یا کم غذا بودنش هم به خاطر حس غریبی  هست که به محل جدیدش داره...

برای اینکه زودتر عادت کنه

مقداری تخمه رو توی ظرفش ریخته و در قفس بذارین...

آب هم توی کاسه یا ظرفش بریزید و نزدیکش بذارید

ارزن رو هم توی یک ظرف سرباز بذارید تا راحتتر ببینه و زودتر به خوردنش عادت کنه

شب ها ، هنگام خواب هم براش یه لامپ خیلی ضعیف(چراغ خواب) روشن کنید تا هم نترسه و امکان غذا خوردن برایش محیا باشه...

لطفا تا زمانیکه پرنده به قفس و محیطش عادت نکرده...براش مزاحمت ایجاد نکنید، و بعد از اینکه عادت کرد طبق روش های اهلی کردن که در وبلاگ منتشر کردم عمل کنید تا نتیجه بگیرید...

موفق باشید


ابراهیم

سلام دوست عزیز،

یکی از دوستانم یه عروس داره که از دیشب حالش بد شده! هرچی می خوره بالا میاره! یا بی حاله یا بیقراری می کنه! اینم بگم که تو بالکن بوده و باد شدید بهش خورده! به نظر شما چه باید کرد؟!

سلام

مبحث تهوع در پرندگان گسترده ست و حتما باید نمونه گیری بشه تا علت مشخص بشه ولی درکل بنده خلاصه ای از هر کدومو ذکر می کنم:

1.اختلال در سیستم گوارش پرنده:مثل استفاده از چند نوع غذای ناسازگار با همدیگر یا استفاده از غذاهایی که گوارش پرنده حاضر به هضم آن نیست...

2.مسمومیت غذایی:این مبحث تنها شامل استفاده از غذاهای عادی و اصلی خود نبوده و شامل استفاده از سبزیجات سمپاشی شده، خوردن یا جویدن فلزات و مواد شیمیایی یا استفاده از آب های کاملا غیر بهداشتی...

3.تکثیر بی رویه: و بالا آوردن مکرر غذا برای سیر کردن جوجه ها سبب ضعیف شدن بدن پرنده و بالا آوردن های بی رویه...

4.انگل ها و باکتریها: که باز هم این مبحث همانند شماره ی 2 بوده و بی توجه شدن به این موضوعب باعث مرگ سریع پرنده می شه...


و درمان هر کدوم، نیاز به داروهای جداگانه داره که حتما میزان دز آن را باید با توجه به وزن و شرایط فعلی پرنده سنجید و تجویز کرد..به عنوان مثال در شماره ی چهارم سایمتدین یا سیزاپراید مناسب هستند

یا در مورد هر کدوم از مسمومیت ها داروهای جداگانه ای باید استفاده کرد

به همین خاطر به  دوستتون توصیه کنید تا شرایط بدتر نشده حتما به دامپزشک مراجعه کنن...




نظرات 7 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 ساعت 16:35

سلام.خسته نباشید.شما در جواب یکی از کاربران گفتید که تا قبل از اینکه اثر جفت گیری از جفت هاتون ندیدید براشون لونه قرار ندید.چون من برای عروس هام لونه گذاشتم و تقریبا رفت و آمدشون تو لونه زیاده...میخواستم ببینم علتش چیه و اگر قرار بدیم چه مشکلی پیش میاد؟ممنون

ترکان دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 ساعت 18:53





سلام.من حدود 12 روز خونه نبودم .سفر بودم.الان که برگشتم دیدم پای عروس ماده سیاه شده.قبل سفر قرمز بود.ولی حالا سیاه شده.مشکلی هم در راه رفتن نداره.فقط سیاه شده.عکسش قبل ساهی و عکس الانش رو قرار میدم.مشکلش چیه؟

http://iranparrot.ir/images/lxirqu35f9g4yzm6xed.jpg

http://iranparrot.ir/images/01bkqji5ij94hf01yj1.jpg

ترکان سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1391 ساعت 02:14

فدات شم سفر بودم.تو اون روزا اونقدر سرم شلوغ بود که نشد کاریش کنم بعدشم که رفتم سفر...
.فردا حتما میرم پیش دامپزشک

سلام
متشکرم...

ابراهیم سه‌شنبه 12 اردیبهشت 1391 ساعت 10:30

سلام دوست عزیز،

یکی از دوستانم یه عروس داره که از دیشب حالش بد شده! هرچی می خوره بالا میاره! یا بی حاله یا بیقراری می کنه! اینم بگم که تو بالکن بوده و باد شدید بهش خورده! به نظر شما چه باید کرد؟!

ترکان چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 ساعت 10:45

سلام.من دیروز بردمشون دکتر.طرف گفت تشخیص بیماریش سخته.چون هیچ علائمی نداره.فقط سیاهی و متورمی.گفت احتمال بیماری انگلی یا ویروسی یا یه ضربه که به پاش خورده باشه هست.گفت فعلا دلیل رو بر بیماری ویروسی میذاریم.اگه ویروسی باشه احتمال خوب شدنش 50 50 هست.و داروی تتراسایکلین برا جلوگیری از عفونت و یه داروی تقویتی ویتامین a d داد که کلا سیستم ایمنیش تقویت شه...
گفت تا یکشنبه مصرف کن ببین چی میشه.
تتراسایکلین رو بریز تو آب و ویتامین رو بریز رو غذاش.

انشاالله که خوب بشه.
باید به فکر یه ماده خوب باشم.
ماده خوب و اماده و جوان سراغ دارین شما یا خودتون دارین؟
اصلا میشه یه ماده دیگه با این نر جفت زد.
چون الان که جداشون کردم جفتشون خیلی کسل شدن و خاطر همدیگه رو میخوان.

ابوالفضل جمعه 15 اردیبهشت 1391 ساعت 15:45 http://www.iroption.com

سلام دوباره
من عروس نر خاکستری دارم و یه عروس ماده گل باقالی ماده 3 سال رو داره اوایل میخواستم بخرمش از رو مستی صدا از خودش در میاورد اما از روزی که اوردمش خونه هیچ خبری نیست از مستی دانه های گرم مثل کافیشه شاهدونه تخم کتان و جوانه گندم هم بهشون میدم 3-4 روزی بود تو یه قفس بودند بدون لونه من لونه هم براشون گذاشتم بعد دیروز لونه رو برداشتم تو این مدت هم نر و ماده تو لونه میرفتن حالا نمیدونم چطوری جفتشون بندازم خواستم از هم جداشون کنم ماده رو بردم تو یه قفس دیگه با فاصله 1-2 متری رو به روش گذاشتم همدیگه رو میدیدن اما ماده اینقدر تقلا کرد میخواست بره پیش نر ناچار شدم انداختم تو یه قفس به نظر شما چیکار کنم جفت بخورن ؟ ممنون میشم کمک کنید

جاسم یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 ساعت 19:04

من دیروز یه جوجه عروس سفید کاملا دستی و رام برام آوردن نیم ساعت باهاش بازی کردم بعد وقتی دو جفت عروس هلندی نیمه رام رو دید دوتا جیغ روش کشیدن پر زد و رفت گمش کردم دلیلش چیه که فرار کرده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد