مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

تعیین جنسیت عروس هلندی وایت فیس


تعیین جنسیت در عروس  هلندی های وایت فیس تا حدودی همانند عروس های پاریس یا خاکستری انجام میشود و البته استثنائاتی بر آن مندرج هست که حتما توضیح می دم.


تعیین جنست وایت فیس نر:

برحسب رفتاروی :عروس های نر به طور کل همانند سایر نژاد های دیگر عروس هلندی معمولا آغاز دوران سن بلوغ آنها همراه به آوازهایی به صورت ریتم بوده و اخلاق و رفتاری مانند ضرب گرفتن و یا بلبلی خواندن داشته که در مورد رفتار نرها در پست های مختلفی بررسی شد.


تعیین جنست وایت فیس نر بر اساس ویژگی ظاهری:

جوجه عروس های وایت فیس نر قبل از رسیدن به دوره ی اولیه ی بلوغ ،پرهایی به نسبت خاکستری روشن و با گونه ای همدست با سایر پرهای بدنش است. وی در قبل از بلوغ همواره پرهایی خال خالی و یا با نقوشی دایره وار بوده ولی زمانی که به سن بلوغ اولیه رسیده و پرریزی آغاز می شود به تدریج پرها شروع به ریختن می کند به نحوی که پرهای تیره ای جایگزین پرهای روشن دوران جوجگی شده و بالهای دارای نقوش جای خود را به بال هایی یکدست و فاقد نقش و نگار می دهد.

همچنین در ناحیه ی گونه ی وایت فیس نر، پرهای تیره ریزش کرده و پرهایی سفید جایگزین آنها شده به طوری که صورت نر به رنگ سفیدی کاملا روشن می شود.(مبحث رنگدانه ها)

مستی در نرها مانند سایر نژادهای دیگر همچون سر دادن اواز های به همراه نوعی ریتم و دور کردن بالها از بدن انجام می گیرد.


تعیین جنسیت عروس هلندی ماده وایت فیس:

تعیین جنسیت در عروس ماده ی وایت فیس تا حدودی مانند نژاد های خاکستری صورت می گیرد بدین صورت که:

ویژگی رفتاری:عروس ماده همانند سایر نژاد های عروس هلندی آوازی فاقد ریتم و نهایتا به صورت جیغ هایی خواه ممتد و خواه بافاصله.عروس ماده نسبت به جنس نر تحرک کمتر و آواز کمتری می خواند(قطعی نیست)

همچنین عروس های ماده همانند جنس نر خود به سادگی توانایی تکلم را پیدا نمی کنند لذا بیشترین استفاده ی آنها تنها برای تولید مثل است.


تعیین جنسیت بر حسب ویژگی های ظاهری:

عروس ماده نسبت به جنس نر خود در ناحیه ی کمر اندامی درشتتر(لگن خاصره) وفاصله ی پاها نسبت به نر ،از همدیگر بیشتر است.

عروس ماده دارای دمی خال خالی و یا اصطلاحا دارای نقوش است (درصورتی که عروس ماده شما وایت فیس ترکیبی نباشد.)همچنین این نقوش در حاشیه ی سینه ی عروس هلندی ماده دیده می شود.

رنگ گونه در عروس هلندی ماده همرنگ سایر پرهای گردن بوده و در برخی ممکن است رگه هایی کمرنگ سفید دیده شود.

همچنین در عروس های وایت فیس اصیل پرهای بال دارای خال های هستند که نشان از جنسیت ماده بودن آنها داره.


استثنائات:گاها از آنجایی که عروس های وایت فیس را با برخی دیگر از نژادها همچون ابلق ها و ناقلین لوتیون جفت می زنند ، تعیین جنسیت بر حسب رنگ پرها تا حدودی متغیر می شود.

به عبارتی ممکن است به راحتی نتوان به نقوش در پرهای ماده و یا برحسب رنگ گونه به جنسیت قطعی پی برد

که در این صورت بهترین علائم را می توان اندازه ی لگن و استخوان جمجمه و رفتارهای ظاهری عروس ها را ملاکی برای تعیین جنسیت آنها قرار داد.

بنده جهت اطلاع بیشتر نمونه ای از عکس ها را تهیه کرده و همراه با تعیین جنسیت به اطلاع دوستان می رسانم:

وایت فیس سمت راست نر و  وایت فیس سمت چپ ماده ی جوان

                     تصویری از وایت فیس ماده

       وایت فیس مقابل عروس ماده (حاصل از نژاد ابلق) و  وایت فیس پشت نر

وایت فیس جلو نر و عروس پشت؛نژاد ابلق ماده(گل باقالی)

نمونه از چهار ناقل وایت فیس جوجه

تعیین جنسیت احتمالی از راست به چپ:ماده، ماده،نر ،ماده



بررسی بیشتر وایت فیسها:


وایت فیس ها بنا به جفت شدن خود با نژادهای مختلف؛گونه های دیگری را به وجود می آورند که عبارتند از:


وایت فیس خاکستری:در این نژاد بدن وایت فیس ها همچون عروس هلندی های خاکستری بوده و جهت تعیین جنسیت؛ گونه های نر روشن تر از گونه های ماده ی آن است و ماده ی آنها گونه ای متمایل به خاکستری دارند.همچنین ماده دارای خطوطی در ناحیه ی بالهای دم دارد که عروس نر فاقد آن است.


وایت فیس مرواریدی:در عروس های نر وایت فیس مرواریدی ، آنان رنگ مرواریدی خود در سن شش ماهگی از دست داده و همانند عروس های وایت فیس خاکستری خواهند بود ،در حالی که در عروس ماده رنگ مرواریدی همچنان باقی می ماند.


وایت فیس ابلق:

در حالت عروس ترکیبی از رنگ های سفید و خاکستری در نواحی مختلف بدن خود خواهد داشت،و از لحاظ ظاهری به سادگی قادر به تعیین جنسیت آنها نخواهیم بود.


وایت فیس ابلق مرواریدی:

در این حالت نیز رنگ های ترکیبی از سفید و خاکستری و به صورت پخش در کنار یکدیگر خواهیم دید.که عروس نر نیز رنگ مروارید خود را در سن شش ماهگی از دست داده و به صورت سفید خاکستری درمی آید در حالی که عروس وایت فیس ماده رنگ مرواریدی خود را حفظ خواهد کرد.


وایت فیس دارچینی:

که در این حالت رنگ سینامون یا دارچنین با رسیدن به سن بلوغ تبدیل به رنگ خاکستری می شود.


وایت فیس ابلق دارچینی یا سینامون:

که در سن بلوغ رنگ دارچینی جایگزین رنگ های وابسته به ابلق می شود.در نتیجه عروس ترکیبی از رنگ سینامون و صورت سفید خواهد بود.


وایت فیس مرواریدی ،دارچینی:

در هر دو جنس رنگ خاکستری به همراه دارچینی و مرواریدی بوده و در سن شش ماهگی عروس نر رنگ مرواریدی خود را از دست می دهد در حالی که عروس ماده همچنان ترکیبی از مرواریدی باقی خواهد ماند.


نژاد آلبینو:

در اینجا منظور ما آلبینوی مطلق بوده که ترکیبی از عروس هلندی وایت فیس و لوتینو است.که در این حالت ژن  وایت فیس ، رنگ های زرد و نارنجی گونه را از بین برده و از طرفی ژن لوتینو  رنگ سیاه و سفید را از بین می برد که نتیجه ی آن یک آلبینوی چشم قرمز می شود.که تعیین جنسیت کمی مشکل هست و می توان از طریق آزمایشات ژنتیک جنسیت را مشخص نمود.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهربان جمعه 14 مهر 1391 ساعت 20:23

سلام
من یه عروس هلندی ماده دارم که حدود یکسالش میشه اما بجز سوت زدن کار دیگه ای بلد نیست و هر کاری می کنم حرف نمی زنه .به نظر شما باید چیکار کنم که بتونه حرف بزنه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد