مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

تاثیر تخم مرغ بر سلامتی عروس هلندی


در این پست قصد داشته در مورد فواید و اثرات مفید تخم مرغ بر سلامتی عروس هلندی بحث نماییم.


تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین ها و املاح ضروری است و می تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی عروس هلندی شما وجود داشته باشد.


ارزش انرژی زایی تخم مرغ :


یک عدد تخم مرغ متوسط 76 کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، 3 درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و 4 درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می کند.

پروتئین :


تخم مرغ منبع بسیارغنی پروتئین است. ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت ها و حبوبات غنی تر است. پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه های ضروری برای سلامتی بدن عروس هلندی می باشد.



12.5 درصد وزن تخم مرغ را پروتئین تشکیل می دهد و هم در زرده و هم در سفیده وجود دارد. ولی بیشتر در سفیده تخم مرغ و به نام آلبومین وجود دارد.به همین دلیل بیشتر پیشنهاد می گردد که از سفیده ی آن به مقدار بیشتری در تغذیه ی عروس هلندی خود بگنجانید.


در نمودارهای ارزیابی کیفیت پروتئین موجود در موادغذایی، همیشه تخم مرغ در بالاترین حد یعنی 100 قرار دارد و بعنوان استاندارد مرجع برای سنجش پروتئین سایر غذاها استفاده می شود.

ویتامین ها:


تخم مرغ، بیشتر ویتامین های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را دارد. تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه B و ویتامین A می باشد. همچنین ویتامین D و ویتامین E را به مقدار کافی و لازم تأمین می کند.بنابراین می تواند نقش یک مولتی ویتامین محدودی را در غذای عروس ها داشته باشد.و شما جهت تامین ویتامین c میتوانید از میوه ها استفاده نمایید که در پست های پیشین به صورت تخصصی بیان گردید.

املاح :


تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتیعروس هلندی است. به خصوص اینکه منبع بسیار خوب ید و فسفر می باشد که ید برای ساخت هورمون ها و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان های بدن عروس ها به خصوص جوجه ها ی آنها لازم  می باشند.


املاح مهم دیگری که در تخم مرغ وجود دارند شامل: روی، سلنیم، آهن و کلسیم می باشند.
روی باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می شود و عفونت را نیز از بین می برد.


سلنیم نیز یکی از آنتی اکسیدان های مهم می باشد و رادیکال های آزاد ناشی از سوخت ناقص چربی ها را در بدن از بین می برد و می تواند بر علیه عوامل ایجادکننده تومور پرنده ها  نقش داشته باشد.


کلسیم نیز برای عملکرد بهتر سیستم عصبی، رشد بهتر افراد استخوان ها و استحکام ها آنها لازم است.که نقشی اساسی در دوران جوجگی  عروس ها را ایفا می کند.

آهن یکی از اجزاء اصلی و حیاتی گلبول های قرمز خون است و تامین کننده ی نیاز مهم بدن عروس هلندی است.


کربوهیدرات و فیبرغذایی:


تخم مرغ به مقدار خیلی کم کربوهیدرات دارد و نیز فاقد فیبرغذایی است.لذا پیشنهاد می گردد که در دوران تکثیر و جوجه داری عروس ها حتما استفاده نمایید زیرا فیبر کم آن سبب از بین رفتن آب بدن آنها به طور ناگهانی نشده و همچنین در تقویت آنها موثر است..

همچنین پیشنهاد می شود که تخم مرغ را با پوسته ی آن در قفس آنها قرار دهید.

و برای جلوگیری از پاشیده نشدن تخم مرغ می توانید از جا تخم مرغی موجود در پرنده فروشی ها استفاده کنید که با قیمت پایین (200 الی 250 تومان )به فروش می رسد.


بهتر تخم مرغ  ها را روزانه دو ساعت در قفس عروس خود قرار دهید و سپس برداشته و در نایلونی قرار داده و در یخچال گذاشته و در روزهای آتی مجددا استفاده نمایید.


بهتر است هفته ای سه بار تخم مرغ برای عروس ها استفاده شود ولی افراط نشود زیرا نوشیدن آب عروس ها به طور متوالی سبب اسهال شدن عروس هلندی می شود.


درصورت وجود هرگونه سوال یا مشکلی لطفا مدیر سایت را از طریق پل های ارتباطی مطلع سازید.

نظرات 7 + ارسال نظر
ابراهیم سه‌شنبه 15 فروردین 1391 ساعت 11:54

دوست عزیز،
آیا زرده تخم مرغ برای پرنده ضرر ندارد؟!

منصور دوشنبه 6 آذر 1391 ساعت 18:32

سلام ممنون از توجه و وقت گذاشتنتون
حدود2 هفته بپیش یک جفت عروس هلندی خریدم اما تا حالا هرچی تخم مرغ بهشون می دم نمی خورن حتی با ارزن هم مخلوط کردم اما باز لب نزدن امکان داره از تخم مرغ خوششون نیاد و آیا میتونم چیز دیگه ای جایگزین کنم؟

با سپاس

شیداحیدری شنبه 23 اردیبهشت 1402 ساعت 12:10

سلام عرض ادب
بمدت سه روز است که عروس هلندی ما جوجه هاش از تخم بیرون آمدن نگرانشان هستم که چگونه وبدرستی مادرشان تغذیه شوند وآیا تغذیه خاصی دارند؟؟؟

Asgar شنبه 6 آبان 1402 ساعت 08:50

سلام‌ بنده یه جفت عروس هلندی داره میتونم که الان ۷ تا تخم دارن بهشون سفیده تخم مرغ بدم

حسین چهارشنبه 17 آبان 1402 ساعت 16:08

سلام خیلی ممنون از راهنمایی کامل که کردین...

محمد یکشنبه 5 آذر 1402 ساعت 10:03

سلام عزیزان من ۴ تا عروس هلندی دارم ماده هایشان تخم مرغ می خورند ولی نر ها خیلی کم تخم مرغ می خورند اشکالش چیست؟

حکیمه چهارشنبه 11 بهمن 1402 ساعت 19:51

باسلام من دوتا جوجه عروس هلندی دارم وفقط زرده تخم مرغ میدم بخورن بدون سفیده اشکالی نداره؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد