مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

مبحث عقیم بودن عروس هلندی


یکی از مشکلات متعددی که در بسیاری از دارندگان عروس هلندی مشاهده می شود.بحث نطفه دار نبودن تخم های عروس هلندی آنان است.

حال کمی به  بررسی تخصصی این موضوع می پردازیم.

برخی مدعی هستند که عروس آنان به دلیل تخم های بی نطفه ای که میگذارند ناشی از عقیم بودن عروس آنان است ولی باید گفت که عقیم بودن تنها دلیل برای به اثبات رساندن نطفه دار نبودن تخم عروس ها نیست بلکه علل مختلفی می تواند عامل آن باشد از جمله می توان:


مشکلات سنی میان زوج عروس

مشکلات کمبود ویتامین در زوج عروس یا یک از طرفین

مشکلات محیطی و پیرامونی زوج عروس

بیماری های شایع میان عروس ها

 و در پایان عقیم بودن عروس آنها:


معمولا عروس هایی که افراد مستقیما به صورت جفت از مغازه ها خریداری می نمایند در بیشتر موارد تخم های بی مورد و یا بی نطفه ای را صاحب می شوند.

که این می تواند ناشی از بالا بودن یا پایین بودن سنین یکی از جفت عروس های یا هر دوی آنها یا ناشی از عقیم بودن عروس آنها باشد .

زیرا زمانی که عروس ها به سنین بالای ده سال می رسند دچار ضعف های مختلف بدنی خواهند شد که یکی از آنها نطفه دار نبودن تخم های آنها است.

و معمولا درسنین بالا اینچنین مشکلاتی قابل برطرف کردن نیست.

در مقابل آن عروس هلندی هایی هستند که در سنین زیر دوسال به سر می برند و به دلیل عدم آمادگی طرفین (بلوغ دیر رس پرندگان=زیرا زادگاه اصلی آنان ایران نیست و دچار برهم خوردن تعادل هورمونی خواهند شد)منجر به نطفه دار نبودن تخم ها می شود.

و یا حتی در مواردی که افراد به صورت اتفاقی به چفت های عقیم دست پیدا می نمایند آنها را به مغازه می فروشند و مغازه ها مجددا آن را به دیگری می فروشند و مشکل پشت سر هم شروع می شود...


مشکل دیگر مربوط به کمبود ویتامین در هردو عروس یا یکی از طرفین به خصوص در عروس نر است.

ویتامین ها یکی از ضرورت های زندگی هر جانداری است و سبب بقای جاندار حفظ تعادل بدنی و هورمونی و به طور کلی سبب حفظ سلامتی عروس ها می شود .

حال به دلیل سوء تغذیه ناشی از استفاده یک نوع مواد غذایی در چرخه ی غذایی عروس ها سبب بی نطفه بودن تخم های آنان می گردد.

در این مرحله پیشنهاد می گردد که حتما از مولتی ویتامین ها و در صورت امکان  از غذاهای طبیعی که لیست آنان در پست های قبلی بیان شده استفاده کنید و نتایج مفید آنها را ظرف دو هفته مشاهده خوهید نمود

همچنین نور خورشید  نیز در سلامتی عروس (سبب جذب کلسیم و ویتامین د  موجود در بدن موجودات می گردد)بسیار موثر است.


یکی دیگر از رایچترین علل در نطفه دار نبودن تخم ها میتواند ناشی از نادرست بودن محیط استقرار قفس عروس ها باشد.

گاهی قفس در جایی قرار می گیرد که در معرض رفت و آمد مدام انسان ها بوده و قطعا عمل لقاح پذیری و آمیزش صورت نخواهد گرفت.

همچنین ممکن است عروس ها در فضایی قرار بگیرند که همواره اضطراب و استرس برآنان حاکم است که یکی از مهترین عامل در نطفه دار نبودن تخم های آنان می باشد:ترشحات برخی هورمون ها سبب خنثی شدن برخی فعالیت های بدنی می شد.

میزان نور طبیعی در محیط زندگی آنان بسیار موثر است و همچنین دما نیز از عوامل تاثیر گذار در تکثیر آنان است به طوری مشاهده خواهید نمود که در فصول سرد سال جفتگیری ها به حداقل میزان خود خواهد رسید.

و مورد دیگر نیز چوب نشیمن آنان است و باید توجه نمود که حتما از چوب های طبیعی و با فرم طبیعی برای آنان قرار داد تا آمیزش با موفقیت انجام شود.

نکته ی بعدی که خود شما هستید باید دخالت خود را در مراحل زندگی آنان کم کرده و تنها به تغذیه ی آنان رسیدگی نمایید زیرا گاهی وسواس فکری شما در این امور دخیل خواهد بود.


عامل بعدی می تواند ناشی از بیماری های مختلفی باشد که سلامتی عروس شما را به خطر می اندازد که از جمله ی انها می توان به سوء تغذیه اشاره نمود و در موارد بعدی که نام آنها همراه با توضیح در سایت گنجانده شده است.


عامل مهم و اساسی در نطفه دار نبودن تخم ها یعنی عقیم بودن عروس شما:


بارها این اخبار بیان شده است یک دسته ای از عروس های وارداتی به ایران دچار مشکل عقیم هستند.

که ممکن است عروس شما یکی از آنها باشد ولی بنده طبق تحقیقاتی که کردم این آمار مربوط به چهارسال پیش است و درصورتی که از سن عروس خود آکاه هستید(به پست مربوطه مراجعه نمایید) در مورد صدق یا عدم مطابقت آن خودتان داوری کنید

ویژگی پرنده ی عقیم:دارای جثه ای کوچکتر از عروس های عادی هستند.بر روی سطح بدن آنها گاها شاهد توده های پاپیلو یا زگیل خواهیم بود.نر آنها حتی درسن جوانی کمترین صدا را خواهند داشت.صورت آنها از نظر رنگ آمیزی طبیعی کمی نامنظم است.

در مقابل ماده واکنشی نشان نمی دهند و یا در صورت انجام واکنش بی نتیجه خواهد بود.


( گاهی اوقات آمیزش به دلیل بلند بودن پرهای اطراف مخرج صحیح صورت نمی گیرد که حتما پیشنهاد می گردد که پرهای اطراف مخرج را کمی کوتاه نمایید)



گاهی اوقات نر عقیم حاصل از جفت اندازی های خانوادگی یعنی جفت گیری جوجه های یک والدین یا همراه با والدین خود است که سبب بیمای های وارثتی می شود که یکی از نتایج آن بی نطفه بودن تخم ها است.


متاسفانه درمانی برای عقیمی وجود ندارد......



نظرات 2 + ارسال نظر
امیر دوشنبه 9 مرداد 1402 ساعت 23:14

از چند سالگی یا ماهگی میشه عقیم کرد

خدایی سه‌شنبه 14 شهریور 1402 ساعت 22:31

سلام وقتتون بخیر من عروس هلندی نر دارم که 2سالشه و یک عروس هلندی ماده خریدم 1سالو 1ماهشه اینا باهم جفت شدن آیا ماده تخم می زاره یانه
عروس هلندی ماده از وقتی که آمد نر حرف نمی زند فقط موقع بوردن جلوی آینه می خونه یا من سوت زدنی توی قفس دهنشو تکون میده ولی نمی خونه بعد ماده میاد جفت گیری می کنند
بعد من از همون اول که نر رو خریدم که 4ماهش بود بهش وفقط یکی دوبار ویتامین دادم
برای همین کوچیک مونده آیا اینم میشه که بخاطر کوچیک بودن عقیم باشه من بهش هیچ ویتامین نی ندادم ولی از موقعی که ماده رو خریدم چند روزه که ویتامین AD3E میدم
حالا اینا تخم می زاره یا نه لطفاً جواب بدید ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد