مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

همه چیز درباره ی مدفوع عروس هلندی(تخصصی )

در این پست مقاله ای تخصصی در مورد مدفوع عروس هلندی ها منتشر کرده و امیدوارم که برای تمامی کاربران مفید واقع بشه و توصیه کرده حتما یک مرتبه آن را مطالعه کنید تا از تمام اطلاعات آن بهرمند شوید.

ضمنا این متن ترجمه ی یک مقاله ی تخصصی و پزشکی بوده که بنده آن را ترجمه نموده ام.

برای مشاهده ی  متن اصلی  به **اینجا ** مراجعه کنید.

یکی از مهمترین عوامل در تعیین سلامتی عروس هلندی ها مدفوع آنان است که اغلب از جانب دارندگان آنها مورد غفلت قرار می گیرد.، چراکه با بررسی اشکال و اختلالات موجود درآن به راحتی می توان به وجود عامل بیماری زا در آنان پی برد و به راحتی آنان را مورد درمان قرار داد.

از علائم یک مدفوع سالم می توان به حالتی نسبتا سفت و جامد بودن آن به همراه مقداری مایع اشاره نمود.یک مدفوع سالم فاقد هرگونه بویی بوده زیرا که پرنده مدفوع و اورات خود را به صورت همزمان ازبدن دفع می کند.

به طور کل مدفوع عروس هلندی متشکل از سه حالت است:

حالت گرد بودن آن:اصولا مدور  و جامد بوده  ولی باید به این نکته توجه نموده و شیوه ی شکل گیری مدفوع در روده در شکل تاثیر داشته بنابراین هر نوع شکلی از مدفوع را نمی توان دال بر مریض بودن عروس دانست.

قسمت اورات:که این قسمت حاصل دفع محصولات پروتئینی و متابولسیم های مربوطه که از روده ها دفع می گردند.اورات معمولا غیر شفاف و به رنگ سفید و کرم هستند.

اوره(حالت مایع یا همان ادرار):که به صورت آبکی از کلیه ها دفع شده که به صورت یک مایع فاقد رنگ هستند.

تغییرات حاصل در رنگ مدفوع عروس هلندی:

تغییر رنگ قسمت جامد مدفوع بستگی به غذاهایی دارد که عروس هلندی شما استفاده می کند.معمولا زمانی که عروس شما از دانه ها استفاده می کنند مدفوعی به رنگ سبز دارند.عروس هایی که از چاشت ها استفاده می کنند مدفوعی به رنگ  نارنجی روشن و همچنین زمانی که از سبزیجات و صیفی جاتی نظیر هویج و اسفناج استفاده می کنند مدفوعی  به رنگ سبز تیره خواهند داشت.

قسمت مایع مدفوع عروس هلندی در حالت نرمال باید کاملا شفاف  وبدون رنگ باشد و همچنین اورات موجود در مدفوع آنان قسمتی به رنگ سفید خواهد داشت.بنابراین در صورت وجود هرگونه تغییر رنگ در قسمت مایع مدفوع عروس خود حتما به یک دامپزشک مراجعه نمایید.

گاهی قسمت مایع مدفوع آنان همرنگ سایر قسمت شده ؛بنابراین شما باید دفع انجام شده بر روی روزنامه یا کاغذ موجود در قفس را مورد بررسی بیشتر قرار بدید.به عبارتی باید مطمئن شده که تغییر اساسی در قسمت مایع مدفوع آنان به وجود نیامده است.

از طرفی همواره باید به این نکته توجه کامل نمود که تغییر رنگ مدفوع عروس ها می تواند علل دیگری هم داشته باشد که از جمله ی آنها وجود حالت استرس در عروس و رژیم غذایی آنها است.

به طور کل هرگونه نشانه ای از تغییر رنگ غیرعادی در رنگ مدفوع ،حجم و غلظت آن مشاهده نمودید می تواند نشانه ای از بیماری در عروس هلندی شما باشد که در این صورت نیازمند به معاینه دامپزشک است تا علت دقیق آن مشخص بشود


ویژگی مدفوع عروس هلندی:

*اورات موجود در مدفوع عروس باید به رنگ سفید  واورین (مایع آن) باید پاک و روشن باشد.

*مدفوع به رنگ سبز یا زرد نشانه ای از بیماری های کبدی هستند.

*بیشتر پرندگانی که از دانه ها استفاده می کنند اغلب مدفوعی به رنگ سبز تیره دارند.

*و پرندگانی که از غذاهای آماده ی پرندگان نظیر پلت استفاده می کنند اغلب مدفوعی  قهوه ای یا تیره  یا رنگی دارند.

وجود خون سیاه یا قرمز در مدفوع عروس هر دو نشانه از خونریزی در مجرای گوارشی یا روده ای  و یا عفونت یا تومور ها  یا وجود شی در مجاری معده ، وجود انگل یا گیر کردن تخم در بدن است.

*وجود مدفوع سبز روشن چسبناک یا زرد رنگ  می تواند نشانه ای از بیماری chlamydoisis (بیماری باکتریایی که از طریق رابطه ی جنسی با جفت به دیگری انتقال پیدا می کند  و همچنین شامل نوعی تب در خانواده ی طوطی سانان می باشد).این بیماری حتی می تواند به انسان ها نیز انتقال پیدا کند.

*مدفوع متمایل به رنگ قرمز یا قرمز رنگ می تواند نشانه از مسمومیت ناشی از اجرام فلزی باشد.

*وجود رنگ قرمز روشن در مدفوع عروس هلندی ها می تواند ناشی از قسمت تحتانی مجرای معده باشد یعنی قسمت هایی که مربوط مجرای دفع و یا تخم گذاری پرنده باشد و همچنین می تواند نشانه ای از وجود تومور در پرنده باشد و حتی گاهی شما خواهید توانست رنگ قرمز روشن را توسط یک خلال دندان از سایر قسمت ها جدا سازید.

بنابراین وجود این دسته خونریزی در پرنده به طور روزانه سبب تضعیف پرنده شده به طوری که ظرف چند روز عروس شما تلف خواهد شد.در غیر این صورت حتما برای معاینه به دامپزشک مراجعه نمایید.

*مدفوع به رنگ سیاه یا قیری رنگ  گاهی می تواند نشانه از خونریزی در قسمت فوقانی مجاری معده باشد.

مدفوعی به رنگ فوق تیره  که در واقع می تونه به رنگ خزه ی تیره باشد به راحتی از روی مدفوع با جداسازی توسط خلال دندان قابل تشخیص است.همچنین وجود مدفوعی به این رنگ می تونه ناشی از ترشح صفرا یا بیماری کبدی در عروس شما باشد.

*مدفوع کوچک و باریک یا به طورکل معدود؛می تواند نشانه ای از کاهش اکسیژن در خون پرنده باشد  که سبب کم خوراکی پرنده می شود.

*مدفوع به رنگ زرد یا متمایل به زرد یا زرد متمایل به سبز نیز نشانه ای پیشرفته از بیماری کبدی باشد.

*مدفوع (قسمت مایع آن)به رنگ زرد نشانه ای از بیماری باکتریایی یا وجود اثرات شیمیایی در بدن پرنده و یا وجود بیماری کلیوی در عروس طوطی شما باشد.

*وجود حباب در مدفوع پرنده نشانه ای از وجود گاز معده یا وجود عفونت در پرنده باشد.

*وجود غذای هضم نشده در مدفوع عروس هلندی شما (می تواند شامل دانه هایی باشد که عروس شما خورده ویا سایر غذاها) علائم عارضه ی PDD  یا (نوعی بیماری مختص به خانواده ی طوطی سانان که این بیماری در آراها بسیار شایع است:که بیشتر ناشی از حالات عصبی و خشونت در طوطی است؛از جمله علائم این بیمای عبارتند از : استفراغ یا برگشت غذا،گیر کردن غذا در بدن پرنده،وجود اشتهای مفرط در طوطی،کاهش وزن در طوطی  و همچنین از ویژگی های ظاهری این سندرم می توان به ناهماهنگی در حرکت عروس ،فلج شدن پرنده یا افزایش دمای بدن وی ،تحریک شدن عضلات درون بدنی و ناکارایی آنها، همچنین وجود تومور در ناحیه ی سر،ضعف ماهیچه ای و سایر امراض ناگهانی دیگر : منبع ویکی پدیا :مترجم :حامد نجفی)

و همچنین همچنین ضعف گوارشی و انگل ها و همچنین بیماری های روده ای و لوزالمعده ای را شامل می شود.

کاهش  اندازه ی مدفوع که  به رنگ قیر است و معدود و کوچک بوده می تواند نشانه ای از بی خوراکی عروس  یا وجود گرفتگی در ناحیه ی روده ی عروس هلندی شما باشد.

*افزایش میزان مایع در مدفوع عروس شما نشان از استرس یا افزایش رژیم حاصل از خوردن میوه جات یا سبزیجات یا وجود آب در معده ناشی از استحمام عروس خود یا وجود بیماری دیابت یا کبدی در طوطی شما باشد.

*کاهش میزان مایع در مدفوع عروس شما ناشی از پسابیدن یا کم آب شدن بدن عروس هلندی شما است.

*عروس مسهل مدفوعی به شکل نرمال و مدوری نداشته  و نشانه ای از اختلالات گوارشی ،عفونت در پرنده یا وجود انگل در پرنده و همچنین می تواند علائمی از تخم گذاری عروس شما باشد وهمچنین علل دیگری مانند فتق ناحیه ی شکمی ، وجود سرطان در پرنده و همچنان ضررهای ناشی از آنتی بیوتیک ها به بدن طوطی شما  و یا مسمویت طوطی شما با اجرام خارجی .همچنین فتق در پرنده سبب گیر کردن و چسبیدن پرهای دم و مقعد می شود.

*مدفوع آبکی یا همان فزون ادراری:نشانه از استرس، رژیم غذایی مملوءأ از میوه جات و سبزی جات،ورود مقادیر بالایی از آب به بدن پرنده در اثر استحمام،بیماری باکتریایی ،عارضه های قارچی و انگلی ، دیابت یا بیمای کلیوی در عروس شما است.

*قطع شدن مدفوع عروس شما:عواملی همچون آمادگی تخم گذاری در عروس هلندی ماده،یا گرفتگی در ناحیه ی روده ی طوطی ،تومور ها و اسهال شدید در عروس ها که سبب کاهش میزان مواد دفعی و از طرفی سبب چسبش در ناحیه ی مقعدی طوطی خواهد شد.(برای مطمئن شدن پرنده را دست گرفته و از باز بودن مجرای مقعد اطمینان حاصل کنید و همچنین آگاهی یابید که مجرای مقعد توسط مقادیری از مدفوع مسدود نشده باشد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ داده لطفا به وسیله ی چوب پنبه جرم را از مقعد خارج کنید و یا اینکه به وسیله ی آب گرم محل را تمیز کرده و و خشک کنید سپس به وسیله ی بخار آب (به طوری که سبب سوختن مقعد پرنده نشود) محل را چنان گرم و مرطوب نگاه دارید تا اینکه اجرام نرم شده( گاهی اوقات این عارضه در عروس های ماده ای که در سنین پایانی عمر خود به سر می برند اتفاق می افتد، و حتما در این راه از دامپزشک کمک بگیرید= به دلیل وجود چنین اسهالاتی در عروس خود.

**بسیار مهم است که شما روزانه مدفوع عروس خود را چک کنید تا از سلامتی پرنده ی خود اطمینان حاصل نمایید.هر گونه تغییر در رنگ یا حجم آن تنها نمی تواند نشانه از عارضه های غذایی باشد و حتما وی را مورد معاینه ی دامپزشک قرار دهید.

*مدفوع آبکی :مدفوع آبکی که شامل مقادیر بسیاری از (اوره ی مدفوع ) است که اصطلاحا  فزون اداری گفته می شود:استرس و سایر شرایط  می تونه در حجم میزان مایع بودن مدفوع تاثیر بگذارد.

و این برای هر عروسی طبیعی است که در اثر ترس یا اضطراب یا استفاده بسیار از آب  یا استفاده از غذاهایی نظیر میوهجات و سبزیجات و یا اینکه در اثر استحمام مقادیر زیادی آب وارد بدنش شده باشد مدفوعی آبکی داشته باشد.

و این حالت ممکن است که از یک روز تا حداکثر دو روز ادامه داشته باشد ولی اگر بیش از دو روز ادامه یافت می تواند شرایطی مزمن به خود بگیر. فزون اداری مزمن حالتی عادی نبوده  و عواملی مانند دیابت ها و بیماری های کلیوی( ویا بیماری های نظیر انگل ها و قارچها و باکتری ها) در این حالت اثر گذار هستند.بنابراین در صورتی که ادرار آبکی عروس شما بیش از دو روز به طول انجامید حتما به یک دامپزشک مراجعه نمایید.

***یک تفاوتی عمده میان میان فزون اداری و اسهال وجود دارد، یک اسهال همانند توده ای قطعه وار است و هیچ شکلی نداشته  و گاهی به صورت لکه هایی به اطراف مجرا مقعد و پرهای آن ناحیه و دم می چسبد. و این در حالی است که حالت فزون ادراری یا همان ادرار آبکی هرگز به نقاط بدن نچسبیده و اگر دارای شکلی خاص بود نمی تواند اسهال باشد.اسهال نشان وجود نرمال و عادی در پرنده نبوده و می تواند نشانه از سرماخوردگی   و یا اختلالات گوارشی یا بیمای های انگلی یا فتق ناحیه ی شکمی یا سرطان یا زیاده روی در مصرف آنتی بیوتیک ها، یا مسمومیت ناشی از اجسام مختلف خارجی باشد.

حتما به مدفوع پرنده ی خود روزانه دقت نمایید و با مشاهده ی هرگونه حالتی نسبت به نمونه ی عادی آن شما قادر به تشخیص حالت عادی و غیر عادی آن با توجه به رنگ ومقدار آن خواهید بود.

درصورتی که پرنده شما مدفوعی غیر عادی به مدت بیش از یک یا دو روز داشت حتما به دامپزشک مراجعه نمایید.پرنده ی بیماری باید سریعا توسط دامپزشک معاینه شود.


مترجم:حامد نجفی



برای طرح پرسش خود می توانید از طریق پل ارتباطی اقدام نمایید.

نظرات 19 + ارسال نظر
۲ چهارشنبه 23 آذر 1390 ساعت 20:05

پریسا پنج‌شنبه 24 آذر 1390 ساعت 13:46

دستتون درد نکنه ،مطلب مفیدی بود

سلام
خواهش می کنم
باتشکر

عادل سه‌شنبه 29 آذر 1390 ساعت 23:28

با سلام
عروسی هلندی دارم که مدتی است اشتهای خوبی ندارد مدفوع تیره(قیری) دارد و در ناحیه مخرجی تورم ایجاد شده ...
لطفا راهنمایی کنید؟

سجاد چهارشنبه 30 آذر 1390 ساعت 01:14

سایت عالیه

مهدی پنج‌شنبه 18 خرداد 1391 ساعت 00:25

salam man ye joft aroos holandi daram ke 6 ta tokhm dareh az emrooz 17/3/91 aroos madam kesel shodeh tooloneh roo tokhm nemireh parasho poosh kardeh baed ziad ghaza mikhoreh ghfasesham boo mideh age mishe komakam konid

ali جمعه 22 دی 1391 ساعت 01:11

salam aros madeh madfoei nomal dasht dar hengam joft jiri jadidan rizi yek bar madfo mikonad onam be meghdar ziyad (yek ghashogh ghaza khori) lotfan rahnamayi konid elat az che mitavanad bashad ba tashakor

[ بدون نام ] چهارشنبه 21 فروردین 1392 ساعت 15:03

نیلوفر پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1392 ساعت 19:15

سلام
عروس من 39 روزشه
از دیروز 1پاش بی حس شد
امروزم 2تا پاش
یه جورایی انگار فلج شده
چرا اینجوری شده؟
همش خونه بود
نه استرس نه چیزی
سرلاکشم سیب و موز و هویج پخته 1پسته 3 قاشق پودر ارزن و کتان
2هفته میشه اینجوری دارم تغذیه میکنم
خیلی سر حال بود
از دیروز صبح یهو اینجوری شد
:(

سمیرا پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1392 ساعت 01:22

سلام خسته نباشید
عروس من یک ماهشه
یک هفته س ک دیگه باسرنگ غذانمیخوره
سیب . تخم مرغ آبپز نده شده بیسکویت مادرله شده ....
میخوره
خیلی هم خوراکش زیاده اصلن به غذا نه نمیگه از اول همینجور بود
حالا سوالی ک من دارم
ینی مشلی که واسم پیش اومده اینه که دوروزه مدفوعش میچسبه به معقدش و نمیفته
مجبورم یا بشورم یابادستمال پاک کنم
نگرانشم
مشظلش جیه

آمستیس جمعه 14 تیر 1392 ساعت 16:03

سلام
عروس من تقریبا یک ماهس
دو روزه که خریدمش احساس میکنم بی حاله
زیاد به محیط توجه نمیکنه
اسهال شده فکر میکنم
باید چکار کنم؟

ممنون

مریم جمعه 4 مرداد 1392 ساعت 13:52

عروس ما اسهال شده و خیلی بی حاله ولی اصلا او ار اس یا هر چیزی که توی آبش بریزم رو نمی خوره فقط اب خالی می خوره غذا هم نمی خوره نمی دونم میشه با سرنگ بهش دارو داد یا نه امروز تعطیله و نمی دونم تا فردا چکار کنم از امروز صبح هم تند تند نفس می زنه میشه کمک کنید

نگار دوشنبه 26 آبان 1393 ساعت 18:36

سلام عروسم دیگه آواز نمی خونه بعد از سرماخوردگی اینجوری شده چیکار کنم؟

مریم دوشنبه 1 اسفند 1401 ساعت 22:02

سلام عروس بنده خیلی بی حاله هیچی نمیخوره سه ماهشه، آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین و هر چند ساعت بهش بدم خیلی ممنون ::

بهزاد جمعه 5 اسفند 1401 ساعت 23:24

سلام یکی ازپرندهایم خیلی بی حاله داخل فضولش دانهایی که خورده مشخصه خواهشاراهنمایی کنید

Moryeza یکشنبه 20 فروردین 1402 ساعت 07:32

سلام من یه عروس ماده دارم ک بعد از جفت گیری الان نزدیک ۲۰ روزه مدفوعش سفت حالت لوله ای به رنگ سفید شده و پر ریزی هم داره میکنه ولی هنوز تخم نزاشته نمیدونم چش شده اگ دوستان اطلاعی دارن راهنمایی کنن ممنون

خدایی یکشنبه 27 فروردین 1402 ساعت 14:35

سلام وقتتون بخیر عروس هلندی نر من چند روز بی حاله استفراغ و اشکال سفید رنگ و آبکی داره
چند روز پیش یه عروس هلندی ماده خریدم
بعد از اون که عروس هلندی ماده آمد عروس هلندی نر اصلا نمی خونه و کم اژدها شده الان برایش سرکه سیب دادم با آب بهتر شد به نظر شما بازم بهش سرکه سیب بدم

زوزو جمعه 30 تیر 1402 ساعت 21:21

عروس هلندیم وقتی بهش توجه نمی کنم مدفوعش رو نگه می داره راهی برای درمانش هست؟

Melika سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 ساعت 09:46

سلام وقت بخیر عروس هلندی من تازه دانه خور شده تقریبا ۴ ماهشه جدیدا بهش سبزی جات دادم بغیر از دانها و مدفوع اون ابکی و سبز و سفیده مشکلی نداره لطفا جواب بدین خیلی نگرانم

Donya پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 21:13

سلام من حدودا ۵ روز میشه که دوتا عروس هلندی جوجه خریدم نگفتن چند ماه هستن پر های کمی دارند ، یکیشون خیلی ضعیفه و همیشه خوابه اون اوایل مدفوع آبکی داشت ، بردیم دامپزشکی قطره داد گفت توی آب سرلک جفتشون بریز و الان دو روز هسن که مدفوع خونی دارع و همش خوابه غذا نمیخوره، ولی اون یکی خیلی سرحال هست ، چیکار کنم خوب بشه نه صدا میده نه چیزی با سرنگ سرلاک میدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد