قرقاوول ریوز Reeve's Pheasant

قرقاوول ریوز

Reeve's Pheasant

خواستگاه اصلی این نژاد قرقاوول ، کشور چین ، قسمت مرکزی چین و در نواحی جنگی و کوهستانی می باشد.

قرقاوول ریوز ، زیبا و فریبنده با پرهایی به رنگ قهوه ای براق ، و خال های سفید و سیاه ، پرهای نواحی صورت به رنگ سفید به همراه نوار سیاه رنگی که از منقار تا پشت سر کشیده شده است ، دارای طوق گردنی و دمی زیبا و بلند که در حدود150 سانتیمتر می رسد می باشد. پاها به رنگ خاکستری و نوک به رنگ سفید است.

ادامه نوشته

میمون بند انگشتی(marmosetmonkey)

میمون بند انگشتی

marmoset

 

این گونه میومنها از لحاظ جثه و اندازه بسیار کوچک می باشند از اینرو به آنها لقب "بند انگشتی" داده اند و نام اصلی آن میمون "پیگمی مارماست pygmymamoset" می باشد که نسبت به دیگر نژادهای میمون مارماست (بوزینه کوچک با دمی انبوه)، کوچکتر است. میمون های بند انگشتی نه تنها جزء کوچکترین گونه خانواده میمون سانان به شمار می رود، بلکه می توان گفت از کوچکترین گونه پستانداران نیز محسوب می شود.

اندازه این میمون کوچک در زمان بلوغ بین 14 تا 16 سانتیمتر است و وزن آنها به کمتر از 150 گرم می رسد نوزاد آنها نیز در زمان بدو تولد بسیار کوچک می باشد به درستی می توان به آنها لقب "میمون مینیاتوری" داد.

 

 

ادامه نوشته

معرفی هفت نژاد محبوب مرغ و خروس زینتی

معرفی محبوبترین نژادهای مرغ و خروس زینتی

 

 

1.مرغ وخروس مینیاتوری(Sebright Fowl):

این نژاد مرغ زینتی 2 واریته اصلی به نام سبرایت نقره ای و سبرایت طلایی دارد، این مرغ و خروس ها بسیار فریبنده و دوست داشتنی هستند و با جثه نسبتاً، کوچکی که دارند احتیاج به فضای کمتری نسبت به نژادهای دیگر مرغ و خروس دارند. ولی بسیار چابک می باشند، خروس های مینیاتوری نیز بسیار شجاع می باشند به طوری که به آنها لغب جنگجو را داده اند. آنها همیشه با خروس های دیگر و یا با خروسهای نژادهای دیگر نزا می کنند و همیشه پیروز نهایی خروس های مینیاتور هستند. خروس مینیاتور اصل دارای خصوصیات ظاهری همچون تاج گوشتی یا همان گلسرخی(چهل تاج) می باشد که در جلو پهن و با شیب تندی به عقب باریک می شود وزن خروس آن 800 و مرغ آن در حدود 600 گرم است.

 

 

ادامه نوشته

شوگرگلایدرSugar glider

شوگرگلایدر

Sugar glider

 

شوگرگلایدر نوعی جانور کیسه دار درختی استرالیایی، از خویشاوندان کانگروها و از خانواده پستانداران کیسه دار استرالیایی به شمار می رود. شوگر گلایدرها از لحاظ ظاهری شبیه به سنجابهای پرنده می باشند به طوری که در هنگام پریدن از درختی به درخت دیگر به مانند گلایدر یا همواپیمایی با موتورهای خاموش در هوا سر می خورند از اینرو به آنها (گلایدر glider) گفته می شود. همچنین از لحاظ تغذیه ای علاقه فراوانی به مواد غذایی با طعم شیرین، میوه های شیرین دارند از اینرو به آنها (شکر Sugar) گفته می شود.

 

 

ادامه نوشته

قرقاول لیدی آمهرت

قرقاوول لیدی آمهرت

Ladya mhersts pheasant

 

لیدی آمهرت گونه ای از قرقاوول سانان و از راسته ماکیان به شمار می رود، نام علمی آن (chrysolophus amherstiae) است، این نژاد قرقاوول بین مجموعه داران و فاروم های نگهداری قرقاوول و پرندگان زینتی در سراسر جهان، گونه ای شناخته شده است.

 

قرقاوول لیدی آمهرت در سال 1828 میلادی توسط حکمران بنگال به نام "آمهرت" به کشور انگلستان فرستاده شد و در دوره حکمرانی ناپلئون بناپارت به کشور فرانسه وارد شده است. علت نامگذاری آمهرت برای وی هم برگرفته از نام پادشاه بنگال (آمهرت) می باشد.

در ابتدا تنها فقط جنس نر قرقاوول لیدی آمهرت وارد بریتانیا شده بود، از اینرو اقدام به تکثیر لیدی آمهرت با ماده قرقاوول طلایی(بلژیکی) کردند. لذا بسیار معمول است که جنس ماده لیدی آمهرت را با جنس ماده قرقاوول طلایی اشتباه گرقته می شود. به طور کلی هیبرت (نژاد دورگه) قرقاوول لیدی آمهرت و طلایی در بین عموم مرسوم است که تقریبا قیمتی در حدود نژاد طلایی (بلژیکی) دارد، ولی قرقاوول لیدی آمهرت اصیل دارای خصوصیاتی همچون سینه سفید و تاج قرمز بر روی سر می باشد.

لیدی آمهرت ماده نیز نسبت به قرقاوول طلایی ماده، بزرگتر به همراه تاج کمرنگ قرمز بر روی سر، پاها به رنگ سبز و یا مایل به خاکستری است. در صورتی که پاهای قرقاوول چینی(طلایی) به رنگ زرد می باشد.

 

 

ادامه نوشته

دستورالعمل تكثير و پرورش پرندگان وحشي در اسارت

دستورالعمل تكثير و پرورش پرندگان وحشي در اسارت

 

خرداد 1387


کلیات:

در اجرای مواد 1 و 6 قانون شکار و صید مصوب 16/3/1346 و با اصلاحات مصوب 30/10/1353 و 25/9/1375 و نیز مواد 21، 31 و 33 الی 36 آیین نامه اجرایی همان قانون و نیز ماده 8 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 28/3/1353 و اصلاحیه 24/8/1371 با رعایت مفاد این دستورالعمل مجوز فعالیت تکثیر و پرورش پرندگان وحشی دراسارت برای متقاضیان صادر میگردد.

ادامه نوشته

دستورالعمل تكثير و پرورش پستانداران وحشي در اسارت

دستورالعمل تكثير و پرورش پستانداران وحشي در اسارت

 

خرداد 1387

 

 کلیات:

در اجرای مواد 1 و 6 قانون شکار و صید مصوب 16/3/1346 و با اصلاحات مصوب 30/10/1353 و 25/9/1375 و نیز مواد 21، 31 و 33 الی 36 آیین نامه اجرایی همان قانون و نیز ماده 8 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب 28/3/1353 و اصلاحیه 24/8/1371 با رعایت مفاد این دستورالعمل مجوز فعالیت تکثیر و پرورش پستانداران وحشی دراسارت برای متقاضیان صادر میگردد.

ادامه نوشته

اطلاعات جامع در مورد شرایط احداث باغ پرندگان

كليات ضوابط و معيارهاي احداث باغ پرندگان

مقدمه :

نگهداري از پرندگان وحشي در اسارت يا براي تكثير و پرورش آنها جهت استفاده از گوشت ، پر و ... مي باشد و يا به منظور مطالعه رفتار ، فيزيولوژي پرنده ، مشاهده زيبائيها ، صداي خوش و حتي حفاظت وتكثير يك گونه نادر صورت مي گيرد. بدين منظور بايد نگهداري از آنها در چهارچوب ضوابط و معيارهاي مشخصي انجام شود تا علاوه بر حفظ سلامتي و بقاي پرندگان محيطي مناسب و طبيعي براي مشاهده آنها فراهم گردد. در باغهاي وحش معمولاًمحوطه ها ويا قفسهايي با هدف نگهداري انواع پرندگان وجود دارد ولي بهترين حالت نگهداري از پرندگان رها سازي آنها در محيطي وسيع ولي سرپوشيده مي باشدكه باغ پرندگان ناميده مي شودو پرندگان مي توانند آزادانه در فضايي گسترده ولي سرپوشيده همانند زيستگاه طبيعي زندگي و پرواز نمايند. در چنين مكاني ارتفاع سقف بايد به صورتي باشد تا پرواز پرندگان دچار اختلال نگردد و تنظيم ميزان رطوبت ، دما و نور محيط تاحدامكان ميسر باشد و در صورت امكان از نور و جريان طبيعي هوا استفاده شود. البته جنس سقف، سازه ،ارتفاع ستونهاواجزاي محيط نيز بسيار مهم هستند كه در جاي خود به آنها اشاره خواهد شد.

 

ادامه نوشته

اردک آنقوت(اردک غازنما)

اردک آنقوت

 

اردک آنقوت (اردک غازنما) پرنده ای از دسته اردک سانان و از زیر دسته (اردکهای غازنما Tadorninae) است. نام علمی آن: (Tadorna ferruginea)، نام انگلیسی آن: (Ruddy Shelduck) و نام فرانسوی آن: Tadorne Casarca) ) می باشد. علت تسمیه وی به اردک غازنما شباهت ظاهری آن به غازها است، ولی از لحاظ صفات و خصوصیات نوعی اردک به شمار می رود. نسبت به دیگر اردک سانان وغازسانان پرنده ای خشکزی تری است و تمایل کمتری به آب نشان می دهد هرچند که شنا گران ماهری هستند، ولی بیشتر وقت خود را در زمین های خشک به چرا می پردازند.

  

 

ادامه نوشته

اطلاعاتی در مورد نژاد مرغ و خروس مرندی

اطلاعاتی در مورد نژاد مرغ و خروس مرندی

 

 

این مقاله توسط دوست گرامی جناب آقای بهنام آقاجانی نوشته شده است. ایشان پژوهش و تحقیق فراوانی در مورد نژاد مرغ و خروس مرندی انجام داده اند و تلاش بر آن دارند هرچند سخت و دشوار نژاد مرغ مرندی را از فرطه انقراض کامل نجات دهند.

آقای آقاجانی مدتی است به همراه چندی از دوستان اقدام به اصلاح نژاد و تکثیر انتخابی نژاد مرندی پرداخته اند.

 

 

ادامه نوشته

اردک ماندراین(چینی)

اردک ماندراین

Mandarin

 

اردک ماندراین زیباترین گونه اردکها به شمار می رود تا آنجایی که به وی لقب"ملکه اردکها" را داده اند. این گونه اردک به خاطر زیبایی بی همتا و رنگ آمیزی تند و با شکوه که در جنس نر "اردک ماندراین" مشهوت است،(رنگ پرها در جنس ماده از رنگ آمیزی و جلای کمتری برخوردار است) مورد توجه مجموعه داران پرندگان زینتی می باشد.

علت نامگذاری این گونه اردک به نام "ماندراین" وجحه تسمیه و شباهت و رنگ آمیزی پرهای بدن به میوه ای به نام ماندراین است.

اردک ماندراین نر و ماده نسبت به جفت خود وفادار بوده و همیشه در کنار جفت خود باغی می مانند، از اینرو سمبل "عشق و وفاداری" محسوب می شوند.

 

 

ادامه نوشته

مرغ و خروس نژاد مرندی

مرغ و خروس نژاد مرندی

marandi

 

مرغ و خروس نژاد مرندی جزء دسته مرغ های آسیایی و از بهترین و شناخته شده ترین نژاد مرغ بومی کشور ایران به شمار می رود. این نژاد توانسته خود را به خوبی با اقلیم سرد کوهستانی نواحی شمال غربی کشور، منطقه آذربایجان و به خصوص منطقه مرند وقف دهد، به طوریکه حتی رنگ پوشش پرهای بدن که به رنگ سیاه است خود نوعی انطباق با شرایط آب و هوایی سرد و سخت آن منطقه است، زیرا رنگ سیاه نسبتاً نور خورشید را بیشتر جذب و گرما را کمتر از دست میدهد.

 

خروس مرندی

 

ادامه نوشته

بلدرچین کالیفرنیا

بلدرچین کالیفرنیا

 

بلدرچین گونه "کالیفرنیا" زیبا ترین نژاد بلدرچین ها به شمار می رود و بین مجموعه داران پرندگان زینتی، دارندگان "باغ پرندگان" خصوصی و فاروم های نگهداری پرندگان نادر، در کنار طاووس، قرقاوول و... جز جذابترین گونه های ماکیان زینتی محسوب می شود. بنده در ایران به ندرت پرنده کالیفرنیا دیده ام و کلاً پرنده کمیابی است و با نامهای "کالیفرنیا" و "کبک کالیفرنیا" نیز شهرت دارد.

 

کالیفرنیای نر

 

ادامه نوشته

مرغ وخروس نژاد مرندی تنها گونه مرغ زینتی ایران

مرغ و خروس مرندی

 

مدت زیادی بود به علت بیماری و یه سری مشکلات نتونستم مطلب جدیدی پست کنم، چند روز پیش داشتم ایمیلم رو چک می کردم ایمیلی از آقای مهندس کیا انصاری فارغ التحصیل علوم دامی نظرم رو جلب کرد، نوشته ایشون در رابطه با مرغ و خروس نژاد مرندی که متاسفانه در حال انقراض بوده و تعداد کمی از نوع اصیل این نژاد یافت می شود بود.

 

 

ادامه نوشته

کبک دری

کبک دری

 

کبک دری گونه ای نادر از خانواده کبکها می باشد، این نوع ماکی دار جثه بزرگی نسبت به دیگر گونه های کبک دارا است، نام علمی آن Tetraogallus caspius است.

کبک دری از پرندگان بومی کشور ایران بوده، زیستگاه اصلی این نوع کبک مناطق وسیعی از شرق کشور ترکیه، کشور ارمنستان، سلسله جبال البرز و زاگرس از کشور ایران و کشور افغانستان را شامل می شود.

این پرنده خجالتی به ندرت از ارتفاعات پایین می آید زیستگاه آن ارتفاعات 1800 تا 3500 از سطح در یا است. این ماکی معمولاً به صورت جفت دیده می شود و در مواقع بروز خطر مسافت زیادی را پرواز می کند، نرها صدای بلندی شبیه به صوت زدن از خود تولید می کنند.

 

 

ادامه نوشته

مرغ و خروس نژاد فینیکس

مرغ و خروس فینیکس

 

مرغ و خروس نژاد فینیکس دارای جثه متوسط بوده، البته مرغان کوچک جثه تر نیز موجود هستند که از لحاظ استاندارد قابل قبول است. این نژاد ماکیان از نظر تولید گوشت و تخم مرغ توجیه اقتصادی نداشته و به عنوان مرغ و خروس زینتی مورد توجه قرار دارند، از جذابیت های نژاد فینیکس به عنوان مرغ و خروس زینتی می توان به دم بلند و بسیار زیبای خروسهای این نژاد اشاره کرد، دم در خروس های فینیکس در حدود 3فونت و حتی خیلی بلندتر در حدود 4 تا 5 فوت و داسی شکل می باشد به طور که از پشت به زمین می افتد.

 

z2123_4.jpg

 

ادامه نوشته

مرغ و خروس جنگلی قرمز

مرغ و خروس جنگلی قرمز

Red Junglefowl

 

مرغ و خروس جنگلی قرمز بومی کشور چین به خصوص استانهای یون نان، گوآنگری، گوآن دونگ، هاینان و کشور تایلند و در نواحی هند می باشد.

تحقیقات در مورد تاریخچه پیدایش مرغ های اهلی خانگی حاکی از آن است که منشاء مرغ و خروس خانگی، مرغ و خروس جنگلی خاکستری و به خصوص مرغ و خروس جنگلی قرمز است.

بنا به عقیده محققان مرغ و خروس جنگلی قرمز تقریباً در حدود 1000سال قبل در نواحی کشور تایلند توسط بومیان اهلی گشت و سپس طی قرون بعد به کشور ایران راه یافت و از آنجا توسط امپراطوری بزرگ ایرانیان و کشورهای تحت قلمروشان به کل دنیا توصعه و راه یافت.

 

 k1857_220pxRed_Junglefowl_.jpg

 

ادامه نوشته

مرغ و خروس جنگلی هندی

مرغ و خروس جنگلی هندی

Grey Jungle Fowl

 

مرغ و خروس جنگلی هندی همان طور که از نامش مشخص است بومی کشور هندوستان به ویژه جنوب و غرب کشور هند می باشد.مرغان جنگلی هندی با نام مرغ و خروس جنگلی خاکستری و مرغ خروس جنگلی بنگالی نیز شهرت دارند.

زیستگاه مرغ های جنگلی هندی بیشه ها، جنگلهای بامبو، مراتع، جنگلها انبوه و در نزدیکی دهکده ها می باشد.

 

 v523__.jpg

ادامه نوشته

مرغ و خروس نژاد سلطان

مرغ و خروس سلطان

 

مرغ و خروس نژاد سلطان از گران بها ترین، با ارزش ترین و نادر ترین نژاد های مرغ و خروس زینتی است.

موطن اصلی نژاد مرغ و خروس سلطان، کشور ترکیه می باشد و در زمان امپراطوری عثمانی مرغ و خروس سلطان بین سلاطین و پادشاهان عثمانی بسیار محبوب بوده و از آنها در کاخها و باغهای سلطنتی خود به عنوان پرنده اشرافی نگهداری می کردند از اینرو مرغ و خروس سلطان با نام (مرغ وخروس عثمانی) نیز شهرت داشته است.

 

 

 

ادامه نوشته

مرغ وخروس نژاد ژاپانیز

مرغ و خروس ژاپانیز

Japanese chicken

 

مرغ و خروس نژاد ژاپنی(ژاپانیز) از لحاط جثه و شکل ظاهری شبیه به مرغ و خروس نژاد مینیاتوری می باشد، پیدایش این نژاد به سال1700میلادی و به کشور ژاپن باز می گردد.                    

 

 

ادامه نوشته

دراج

دراج

 

دراج پرنده ای از راسته ماکیان و از تیره قرقاوول سانان است این پرنده بومی کشور ایران نیز می باشد.

دراج ها در 6 گونه در طبیعت موجود می باشند و زیستگاه اصلی آنها کشورهای ایران، ترکیه و عراق را شامل می شود.

 

دراج نر

 

ادامه نوشته

مرغ و خروس نژاد گردن لخت

مرغ و خروس گردن لخت

 

منشا نژاد مرغ و خروس گردن لخت به کشور مجارستان باز می گردد، این نژاد ماکیان بعدها در کشور آلمان تکامل و توسعه یافتند.

مرغ های گردن لخت فاقد پر در نواحی بیشتر گردن هستند، تقریباً شاید 3/2 گردن فاقد پر است، نام وی هم از این خصوصیت نادر(گردن فاقد پر)، بین مرغ و خروسهای نژادهای دیگر گرفته شده است.

گفته می شود علت لخت بودن گردن در این نژاد مرغ و خروس عدم وجود ژن قالب (feathering) می باشد.

 

 جوجه و مرغ وخروس گردن لخت

 

ادامه نوشته

تولید مثل در سگها

تولید مثل، بارداری و زایمان در سگها

 

مبحث بارداری و زایمان در سگها در ادامه مبحث فیزیولوژی تولید مثل در سگها می باشد، که پیشتر مطرح شد. در این پست سعی می شود به طور اجمالی به مباحث تولید مثل و جفتگیری، علائم بارداری و بارداری و زایمان در سگها بپردازیم.

 

 

ادامه نوشته

آبستنی کاذب در سگهای ماده

آبستنی کاذب در سگها

 

آبستنی کاذب در مورد بعضی از سگهای ماده که باردار نبوده ولی فکر می کنند که باردار هستند و علائمی مانند سگهای حامله از خود نشان می دهند به کار می رود.

به دنبال دوره فحلی و در مرحله (دی استروس) و معمولاً 6 تا 9هفته بعد از فحلی بعضی از سگهای ماده حتی اگر جفتگیری هم نکرده باشند حالتی از خود نشان می دهند که به آن آبستنی کاذب گفته می شود.

 

علائم آبستنی کاذب:

علائم آن شامل تورم غدد شیری همراه با ترشح مایعات آبکی، تورم و بزرگ شدگی شکم،  تولید شیر، سگ ماده بی قرار شده و سر و صدای زیادی می کند، اغلب بستر خود را برای ساختن لانه برای فرزندان خیالی خود در گوشه ای جمع می کند. در برخی مواقع دیده شده، عروسکی که برای بازی در اختیار او قرار داده شده را به لانه خود می برد و  مانند فرزند خود از آن مراقبت می کند و در صورت نزدیک شدن فردی به آن سر و صدای زیادی تولید می کند، درمواقع حاد و پیشرفته ابستنی کاذب ماده ها علاوه بر موارد ذکر شده افزایش وزن و ترشح غدد شیری، علائمی شبیه به زایمان طبیعی مانند شل شدن رباط بین لگنی و کم شدن درجه حرارت و فشار خون به منظور خروج جنین ها از رحم را نشان می دهند.

 

روش درمان آبستنی کاذب:

برای رفع آبستنی کاذب در حیوان ماده خود، سگ را تنها در لانه رها نکرده و او را به بیرون منزل و گردش ببرید و تا حد امکان سگ خود را سرگرم کنید.

در صورتی که علائم آبستنی کاذب خفیف است جای نگرانی نیست و به زودی رفع می شود، ولی در صورت تشدید علائم آبستنی کاذب و موارد شدید با دام پزشک مشورت کنید.

 

 

فیزیولوژی تولید مثل سگ

فیزیولوژی تولیدمثل در سگها

 

فیزیولوژی تولید مثل در سگ نر:

 

سن بلوغ و توانایی تولید مثل وجفت گیری در نژادهای مختلف سگ متفاوت است. به طور کلی معمولاً سگهای نر بعد از سن 6ماهگی بالغ می شوند و توانایی جفت گیری تا سن 9 تا 12 ماهگی کامل می شود.

البته درسن 6 ماهگی هم توانایی جفتگیری وجود دارد ولی به علت عدم رشد کافی و اینکه خود حیوان در حال بزرگ شدن، رشد و تکامل است جفتگیری توصیه نمی شود.

به طور کلی سن بلوغ و توانایی جفتگیری در نژادهای کوچک سگ، زودتر از نژادهای بزرگ می باشد.

قدرت تولید مثل، توانایی جنسی و جفتگیری از سن 6 تا 18 ماهگی و تا سن 8 تا 10 سالگی در سگهای نر ادامه دارد.

سگهای نر سالم در طول سال همواره آماده جفتگیری می باشند، بهترین زمان جفتگیری در سگهای نر در سنین بالای 2 سال و زیر 7 سال است.

ادامه نوشته

سگ نژادمالتز

مالتز

MALTESE

maltese puppy dog

نژاد مالتز سگ عروسکی و زینتی بسیار زیبا و باهوش، با موهای بلند ابریشمی مجلل و اشرافی است، این نژاد به خاطر ظاهر زیبا و نیز جثه کوچک و رفتار خوبش بین خانم ها بسیار محبوب می باشد.

موطن اصلی این نژاد سگ کوچک فانتزی و محبوب، کشور یونان می باشد وی بعدها به کشور ایتالیا راه یافت و با نژادهای سگ پودل و مینیاتوراسپانیل آمیخته شد تا سگ مالتز امروزی به وجود آمد.

 

a526_maltese.jpg

 

ادامه نوشته

طاووس سبز

طاووس سبز

Indian Peafow

 

طاووس سبز نام گونه ای از طاووس است که بومی میانمار و جاوه می باشد، این گونه طاووس بسیار کمیاب بوده و در کمتر باغ وحشی دیده می شود.

بیش از 5 گونه از طاووس های سبز تا به حال شناسایی شده که اکثر این گونه ها منقرض شده و یا در معرض انقراض کامل می باشد در موطن اصلی طاووس سبز وی  با نام اژدهای سبز نیز شهرت دارد.

 

 k6392_800pxPavo_muticus1.jpg

 

ادامه نوشته

طاووس جاوا

طاووس جاوا

Java Peafowl

 

طاووس جاوا گونه ای نادر و در معرض انقراض و از خانواده طاووس های سبز می باشد این گونه نسبت به دیگر انواع طاووس بلندتر ، کشیده تر و لاغر تر می باشد.

 

 x4512___green_java1.jpg

 

ادامه نوشته

طاووس قهوه ای(کامئو)

طاووس قهوه ای

Brown Peafowl

 

این ماکیان بزرگ قهوه ای گونه ای از خانواده طاووس ها می باشد و با نام طاووس کامئو نیز شهرت دارد.

نرهای این گونه طاووس سرو گردن تا زیر سینه و پشت کمر قهوه ای تیره که به سمت زیر سینه روشن تر می شود دارند، بر روی بالها بصورت زمینه کرم با رگه های قهوه ای، شاه پره ها به رنگ شکلاتی، دم قهوه ای روشن با گلهای چشمی شکل قهوه ای تیره که هرچه سن پرنده نر بیشتر می شود طول پرهای دم بلندتر می شود، بر روی سر دارای کاکل پرچمی به رنگ قهوه ای می باشد.

این گونه طاووس به علت تعقیراتی که در ساختار پرها نسبت به دیگر گونه های طاووس دارد برخلاف دیگر نژادهای طاووس توانایی باز کردن دم به صورت چتری و قوصی ونمایش پرها را ندارد.

 

 

ادامه نوشته

طاووس سرمه ای(مصری)

طاووس سرمه ای

Blue Peafowl

 

طاووس ها در طبیعت در2 نوع اصلی طاووس هندی(آبی) که بومی کشورهای هند ، پاکستان و سریلانکا است و طاووس سبز که بومی میانمار و جاوه است می باشند.

این گونه ماکیان زیبا روی دارای صدای بلند و گوش خراشی هستند که در تضاد با پوشش بدن زیبا و مصّور کننده اش است.

طاووس نژاد سرمه ای گونه ای جهش یافته از طاووس ها می باشد و حاصل آمیزش طاووس هندی(آبی) و طاووس سفید(سیلورIndian Peafow) است و بیشتر با نام طاووس مصری شهرت دارد.

البته اینجانب در بسیاری از سایتها دیدم به اشتباه طاووس سرمه را از آمیزش طاووس سبز با طاووس سفید دانستند ولی لازم به ذکر است حداعقل تا انجایی که من می دانم و تجربه در این ضمینه دارم طاووس سرمه ای حاصل آمیزش طاووس هندی با طاووس سفید است.

حتی طاووس سیلور(سفید) هم جهش ژنتیکی یافته و پرورش یافته از طاووس هندی است البته تاثیر داشتن طاووس سبز را در این دو گونه ها را رد نمی کنم.

البته اگر  کسی نظر خلاف بر این گفته من رو دارد حتما با مستندات علمی مرا مطلع کند.

 

e1387_300pxPeacock_display.jpg

 

ادامه نوشته