مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

چگونه عروس هلندی های پیر را شناسایی کنیم ؟!!!


یکی از معضل های رایج برای تمامی طرفداران و متقاضیان عروس هلندی مشکل در تهیه ی عروس هلندی جوان و تمایز آن با عروس هلندی پیر می باشد. به یاد داشته باشید که خرید یک عروس هلندی جوان به مراتب بسیار بهتر از عروس های مسن می باشد که در ادامه ی مطلب به علل و دلایل خواهیم پرداخت.


  پست های بسیاری از سوی کاربران به منظور جفت زدن عروس هلندی ها خود یا مشکل در جفت زدن آنها و حتی اختلال در عادات و رفتار عروس هلندی های آن ها و یا بیماری ها رایج آنها داشتم به طور کلی تمامی این مشکل ها یک نقطه ی مشترک داشتند و آن ، "سن عروس هلندی " بود.


به یاد داشته باشید که زمان خرید عروس هلندی علاوه بر چک کردن عروس هلندی از نظر سلامتی ( برای دیدن این پست می توانید به این لینک مراجعه کنید ) حتما با دقت به بررسی سن عروس هلندی منتخب بپردازید.


وجه تمایز عروس هلندی پیز از عروس هلندی جوان :


قبل از ذکر تفاوت ها لازم به ذکر هست که منظور از عروس هلندی جوان " به عروس هلندی اطلاق می شودو که سنی حداکثر ما بین یک الی دو سال داشته باشد بنابراین به سن بلوغ رسیده است"  و منظور از عروس هلندی پیر " به عروس هلندی اطلاق می شود که حداقل سن آن ده سال می باشد"


عروس هلندی ها در طبیعت در نهایت قادر به ادامه ی زندگی تا 25 الی 30 سالگی هستند ولی در حالت اسارت (قفس) به مراتب به دلیل شرایط تغذیه و اجتماع پرنده ، از این مقدار سن کاسته شده و اکثراً به 15الی 18 سالگی و استثنائاتی تا بیست و دو سالگی می رسد ( که در شرایط حاضر بعید هست )


کاربرانی که قصد تکثیر عروس هلندی را دارند به یاد داشته باشند که عروس هلندی های نر ، در نهایت تا سن 14 سالگی قادر به تولید مثل هستند و عروس هلندی های ماده در نهایت تا سن 8 سالگی ... پس در تعیین سن کاملاً دقت کنید.


برای تشخیص سن عروس هلندی ، پس از انتخاب عروس هلندی سالم به جزئیات و ظواهر پرنده دقت می کنیم :


یک. عروس هلندی های مسن اکثر با جثه ایی لاغر اندام هستند.

دو. در عروس هلندی های مسن با وجود رسیدگی های غذایی شاهد لرزش خواهیم بود.

سه. گوشه گیری و خوابیدن ( استراحت) به صورت مدت های طولانی از دیگر ویژگی هاست.

چهار. داشتن صدای بلند در هنگام آواز

پنج.دفعات مست شدن بسیار پایین است

شش. پرها آشفته هستند ، مخصوصاً در صورت رسیدگی به پرنده ، مجدداً شاهد آشفتگی و حتی ریزش پرها درناحیه ی بال ها ، گردن و سر خواهیم بود.

هفت. در برخی سری های مسن ، شاهد زیاده خواری هستیم ( پرخوری ) غیرمثمر.

هشت. احتمال جفت خوردن آنها یک از بیست مورد است، اغلب جفت خود را دفع می کنند.

نه. کم نطفه یا بی نطفه بودن

ده.در سری های لپ دار ( قرمز گونه) رنگ قرمز لپ به مراتب به سایر نقاط سر سرایت می کند، به طوری که گاهاً شاهد رویش پری قرمز رنگ در میان پرهای سفید بالا چشم یا پشت سر  و... هستیم ( از خصایص دقیق)

یازده . زخمت بودن پاها و فاصله ی میان فلس های پاها

دوازده . ناخن های بسیار بسیار بلندتر از حد معمول ( البته این ویژگی دقیق نیست و بایستی از اوضاع و احوال پرنده متوجه شد چرا که استفاده از مواد معدنی گاهاً چنین عوارض خواهد داشت )

سیزده. دارای تاج های بلندتر از سایرین و به مرور همراه با ریزش

چهارده . تحلیل رفتن برآمدگی بینی

پانزده. کند شدن عکس العمل های پرنده


بنابراین به طور کلی در صورتی که در خرید عروس هلندی مورد نظر شرایط فوق را در نظر بگیرید هم جفت مولدی سالم خواهید داشت و هم درگیر بیمای های متعدد پرنده ی خود نخواهید بود.

نظرات 8 + ارسال نظر
مهسان سه‌شنبه 4 آذر 1393 ساعت 14:28

سلام آقا حامد.روز بخیر.من یه عروس نر دستی یکسال و نیمه دارم.ماشالله خیلی شیطونه.امروز یه لحظه اومد پشت سرم و من ناغافل پامو گذاشتم روش.البته کامل نه.چون جیغ کشید خودمم فهمیدم .و بعد پرید کمی ازم ترسید.بعدم خیلی نگرانشم دارم دیوونه میشم از احساس عذاب وجدان.الان ظاهرش چیزی رو نشون نمیده آروم شده.غذاشو میخوره.مدفوعش هم خوبه.حتا از میله ها هم خوب بالا پایین میره.اما آرووم شده .میخواد بخوابه.نگرانشم.چطور مطمین شم ک جایی اش درد نباشه یا چیز دیگه.خدایا خیلی میترسم.بیشتر از هرچیزی دوستش دارم.بهم بگید چیک کنم.فقظ اورزانسی جواب بدین لطفا

مهسان سه‌شنبه 4 آذر 1393 ساعت 16:42

سلام.جواب ندادید؟
راستی یه سوال دیگه انجمن mycockatiel.ir
که ب مدیریت بیتا خانووم بود چرا بسته است؟شما احیانا اظلاع ندارید؟چون تو ادد لیست شما هم بود.اگه ممکنه زودتر جوابمو بدین.چطور میتونم مطمین شم که مشکلی نداره عروسم؟

محمدصادق سه‌شنبه 4 آذر 1393 ساعت 21:31

سلام عزیز دل خسته نباشید.
من تقریبن چند ماهیست که یک جفت عروس خاکستری گرفتم که نر حسابی میخوند و بعضی اوقات دیدم که سر هم و مخاروندن و نوک به نوک میشدن و بعد از یک ماه ماده میرفت تو لونش و زیاد اونجا میموند و باز برای چند ساعت با نرش بود اما من جفت خوردنشون و هنوز ندیدم اما گاهی اوقاتم با هم بداخلاق میشن بیزحمت به من بگید با این اوصاف میتونم امید به جفت خوردن و تخم گذاریشون داشته باشم. البته تقریبن یک ساله هستن شاید یه دو سه ماهی بیشتر سن داشته باشن. غذاشونم حسابی بهشون میرسم. آیا من عجله دارم برای جفت شدنشون؟ با تشکر

سلام پنج‌شنبه 4 اسفند 1401 ساعت 22:28

لزههففخففپ

باران شنبه 13 اسفند 1401 ساعت 10:17 http://ل

عروس هلندی من پر های اشفته ای داره دوست نداره از قفس بیاد بیرون وقتی میرم دنبالش داد میزنه و فرار میکنه انگاری اهلی نمیشه وقتی دستمو داخل قفس میبرم گاز میگیره بعد خودشو به در و دیوار قفسش میچشبونه وقتی از قفس به زور میریش بیرون میره جلوی اینه بعدخودشو نگاه میکنه و هیچی نمیگه و فقط یه گوشه میشینه و قتی دنبالش میرم میره زیر پتو میره زیر ه کابینت و چیغ و داد میزنه عروس هلندی من مشکلی داره سه هفته س خریدمش ولی انگار عادت نکرده هیچ واکنشی هم
نشو ن نمیده میشه
بگین مشکل عروس هلندی من
چیه

چیکو جمعه 16 تیر 1402 ساعت 10:46 https://www.youtube.com/@MaryoChico

سلام دوستان
تو یوتیوب یه صفحه دارم که فیلمای عروس هلندی خودمو توش میذارم
اسمش چیکو هست و نژاد ابلغ وایت، خیلی باهوشه
خوشحال میشم پییج منو دنبال کنید
https://www.youtube.com/@MaryoChico

رزا پنج‌شنبه 27 مهر 1402 ساعت 18:28 http://rozo@333

سلام ببخشید منو ببخشید بخاطر حرف هایی که زدم اشتباهی رفتم تو بخش نظرات دیدم هیچ چیز نیست کلی بدو بیرا کردم مرسی ممنونم

رزا جمعه 28 مهر 1402 ساعت 09:26 http://rozo@333

سلام آقا دمتون گرم ببخشید کلی بد و بیرا گفتم اشتباهی رفتم تو بخش نظرات دیدم چیزی نیست عصبانی شدم ولی بعد دیدم مقاله دارید خیلی خوشحال و خیلی متاستف شدم عالی بود مقاله

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد