مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

خارش !!!!


خارش پدیده ای نادر در عروس هلندی ها میباشد ولی بهتر است کمی با این پدیده آشنا بشویم!!!

  


قصد داریم به سوالات زیر پاسخ دهیم؛

خارش در عروس هلندی ها به چه معناست؟

علت خارش در عروس هلندی ها چیست؟

عوامل مؤثر در بروز خارش چیست؟

چگونه خارش را در عروس هلندی ها درمان کنیم.



( شاید به ندرت برای برخی از دارندگان عروس هلندی ،پیش آمده باشد ، که در حال تماشای عروس هلندی خود بوده  و ناگهانی شاهد بروز رفتارهای نادر و عجیب از عروس خود می شوید ؛

مانند بی قراری ، پرخاش گری به جفت یا حتی خود شما، یا به طور کلی بروز پرخاشگری اتفاقی ،  پرنده با اندام های خود با وسواس رفتار می کند مانند تکان دادن ناگهانی اندام خود به صورت مکرر، پرهای زیرین و بالایی را تغییر می دهد، از وسایل داخل قفس برای این عمل ها ی خود کمک میگیرد.

این ها همگی مقدمه ای برای خارش شدید در عروس شماست!


خارش معلول چندین علت است که قصد داریم به آن بپردازیم :


یک. حساسیت و آلرژی

دو. غیربهداشتی بودن محیط

سه.رفتارو عادات غلط



مورد اول : حساسیت و آلرژی : به ندرت در عروس ها پدیده ی خارش در اثر حساسیت پیش می آید که این حساسیت ها می تواند ناشی از استفاده ی نادرست از غذاهایی با طبق گرم ( پست جامع در مورد غذاهای طبع گرم عروس هلندی در وبلاگ موجود هست) یا استفاده از وسایل نامناسب در داخل کلنی یا قفس های اجتماعی ( مانند استفاده از چوب های نامناسب برای نشیمن، استفاده از مواد و گیاهان آلرژی زا در کف کلنی یا قفس های اجتماعی ) و...

که همه ی این عوامل سبب شده پرنده یا پرنده های شما واکنش نشان داده و این واکنش به صورت خارش در حیوان دیده می شود. که معمولاً آنتی هیستامین ها موارد مؤثر بخشی در رفع یا کاهش این بیماری هستند که در اینجا میتوان به کلومیپرامین ( دارویی دارای دو جنبه ، ضد افسردگی  و هم ضد حساسیت) اشاره نمود.



مورد دوم : غیر بهداشتی بودن محیط : همانطور که از نام این بند پیداست، عدم رعایت بهداشت در محیط نگهداری پرنده که در اینجا می توان به آوردن جفت مریض و الوده تازه وارد ، نگهداری پرنده در کنار سایر حیوانات غیرهم سان و... اشاره نمود. ( اکثر حیوانات وحشی « غیر خانگی » در بدن خود دارای جانداران ریز میکروسکوپی هستند که در جلسات قبلی به آنها پرداختیم مانند مایت ها که میزان آنها حتی در مرغ عشق های خانگی به وفور یافت می شود که حتی وجود آنها برای سلامتی شما نیز خطرناک هست! راه حل و درمان کاملاً مشخص هست ؛به خود شما بستگی دارد؛ رعایت بهداشت محیط ، استحمام هفتگی پرنده  و...

در مواردی خارش در اثر بیماری های عفونی نظیر  کلامیدوفیلوز و آسپریلوزیس ) پدید می آید . از ویژگی های ظاهری این نوع خارش ها ، طولانی مدت بودن، تشدید آنها ،پوست ملتهب و...و در موارد بی توجهی صاحب پرنده، سبب مرگ می شود. که توصیه می گردد به جای استفاده از اسپری ها و آنتی بیوتیک های مختلف که خود آنها در مواردی سبب ریزش پر حیوان می شود، به دامپزشک متخصص مراجعه کنید.


مورد سوم : عادات غلط : رفتارهای ناهنجار در پرنده اکثراً در اثر پدیده ی شرطی شدن به دست صاحب خود ، شکل می گیرد. که اغلب در تک پرنده های خانگی دیده می شود. شاید افسردگی و عادت غریزی حیوان برای جلب توجه بتواند دلایلی بر این عادت غلط خارش پرها باشد و گاهاً به کچلی کامل بدن حیوان می انجامد.

بنابراین تصحیح رفتار خود با حیوان، نگهداری تک پرنده در جمع سایر هم نوعان سالم، وقت گذاشتن برای حیوان ، استفاده از اسباب بازی ( به پست جامع اسباب باری های عروس هلندی ها مراجعه شود) راه کار های مناسبی باشد و در موارد شدید استفاده از کلومیپرامین ، و یا ساختن گردنگیر برای پرنده ( طرز ساخت آن در جلسات آینده شرح داده می شود)  بتوان به مرور از این عادت غلط پرنده را محروم ساخت.


نکته : عارضه ی خارش را هیچگاه با حالات طبیعی پرخارانی اشتباه نگیرید.

در پرخارانی طبیعی ؛ عروس معمولاً  پس از هر بار تمیز کردن پرهای خود ، خود را پوش داده و یا میتکاند  و مشغول سایر فعالیت های خود میشود، بیقراری نمی کند، هنگام تمیز کردن و خاراندن معمولی ، صدای جیغ از حیوان شنیده نمی شود، حیوان همه جای بدن خود را می خاراند و تنها در یک ناحیه تمرکز نمی کند. این در حالیست که در عارضه یا بیماری خارش ، پرنده به طور مداوم تنها یک قسمت را با بخش نوک تیز نوک خود می خاراند. گاهاً زخمی می کند و یا خونی می کند و سبب جیغ کشیدن پرنده می شود. پرنده بی قراری می کند.گاهاً بی حس و بی حوصله و ژولیده در پایین ترین بخش قفس یا گوشه ها  و کف قفس  قرار میگیرد.


نکتۀ دوم : هیچگاه در مورد عادات خارش های مداوم کاکل پرنده، را با عارضه ی خارش اشتباه نگیرید. خاراندن کاکل و تقاضای مداوم پرنده از جفت خود جهت خارش ، نوعی روابط عاشقانه میان عروس ها تلقی می شود و گاهاً دیده می شود که جفت ها کاکل های یکدیگر را می کنند، که جای نگرانی نیست و غرائز و بخشی از طبیعت پرنده ست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد