مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بررسی تخصصی تغذیه ی طوطی سانان ( عروس هلندی ) در زمان پر ریزی


این پست در پاسخ سوالات بسیاری از دوستان منتشر میشود که متأسفانه به خاطر مشغله ی کاری ،زمانی برای انتشار این مطلب نبود که هم اکنون شاهد انتشار این پست می باشید و امیدوارم موثر واقع بشه و نکته ی مهم کپی برداری از مطالب وبلاگ با درج منبع بلااشکال می باشد!


  پر دارای 97 درصد پروتئین و 8 درصد آب و یک درصد چربی می باشد. بنابراین جهت رشد مجدد پرها ، نیازمند پروتئین و مواد مغذی هستند.در واقع هم تغییر جیره طوطی سالم از جیره فقیر به غنی ، سبب ایجاد پر ریزی می شود زیرا مواد مغذی لازم برای پر ریزی در اختیار آنها قرار گرفته است.

پرهای برای رشد نیازمند به دو اسید آمینه مهم می باشند که عبارتند از متیونین و لایزین.

منابع گیاهیی اسید های آمینه عبارتند از انواع لوبیاها و سویا و اضافه کردن ویتامین ها به غذای آنها در دوره ی پر ریزی سبب کاهش تنش آنها می شود.(همانطور که قبلا و در پست های قبلی توضیح داده شد،مولتی ویتامین هم می تواند سبب پرریزی شود و آن زمانی است که به صورت افراطی استفاده گردد ، همچنین استفاده ی نادرست از آنتی بیوتیک ها ،یکی دیگر از دلایل ریزش پر می باشد)


سوال: چگونه از مولتی ویتامین ها استفاده کنیم که کمترین ضرر را داشته باشند ؟

در پست های پیشین توضیح داده شد که ویتامین ها به دو شیوه مورد استفاده قرار می گیرند که یک روش مستقیم و مورد دیگر غیر مستقیم یا همان مخلوط کردن با آب پرندگان می باشد، ولی به یاد داشته باشیم که مکمل های ویتامینی و مواد معدنی اغلب مقداری قند همراه خود دارند که موجب رشد باکتری ها در آب می شود و درصورتی که ازتقویتی ،درون آب پرنده ی خود استفاده می کنید می بایست ظرف آب آنها را به صورت روزانه شستشو دهید مخصوصا در زمان های پرریزی و به یاد داشته باشید پس از خرید مولتی ویتامین مورد نظر بروشور یا موارد گفته شده بر روی جلد آنها را مطالعه کرده یا در اختیار بنده قرار دهید تا در مورد نحوه ی استفاده از آنها راهنمایی شده و با مشکلی مواجه نشوید.


ادامه ی مطلب:

اسید های چرب سبب لغزندگی بافت پوست و فولیکول ها می شوند، بنابراین سبب می شوند که پرها راحت تر از پوست بیرون بیایند. روش های مختلفی برای تقویت جیره ی طوطی سانان با اسید های چرب وجود دارد که در این پست به آنها اشاره می کنم:

بهتر است جیره ی مصرفی طوطی شما ( مانند عروس هلندی ) همواره دارای مقادیری از اسیدهای چرب اُمگا3 و اُمگا6 باشد. که به عنوان مثال تخم آفتابگردان و تخم گلرنگ ( که کافشه هم شناخته می شود) سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 هستند. از منابع سرشار امگا3 برای طوطی سانان می توان به تخم کتان اشاره کرد که خوشبختانه اغلب طوطی سانان ،مخصوصا عروس هلندی از آن استقبال می کنند.

همچنین  در کنار منابع فوق ، می توانید از روغن ماهی هم استفاده کنید که سرشار از اسید امگا3 می باشد.


تصویری از تخم کتان جهت آشنایی * سرشار از امگا3



سؤال: چگونه مصرف کنیم،آیا برای طوطی سانان مخصوصاً عروس هلندی مضر نیست؟

خیر مضر نیست ولی  بهتر است که روغن ماهی به صورت تازه به خوراک پرنده اضافه کنید تا ترش نشود.

در مورد نحوه ی استفاده ی آن، به ازای هر 100 گرم از وزن بدن پرنده ی خود دو قطره در غذای وی استفاده شود بنابراین برای پرنده ای مانند عروس هلندی ، دو قطره در غذایش کفایت می کند و همانطور که گفته شد؛ بهتر است در غذاهایی استفاده شود که شما ساعاتی بعد قصد برداشتن آن از قفس پرنده دارید، مانند میوه جات و ...بنابراین بهتر است که در غذای اصلی پرنده ی خود استفاده نکنید.


مطالبی که در بالا ذکر شود، موارد فوق العاده کمک کننده ای به کاهش دوران پرریزی پرریزی طوطی سانان و همچنین به داشتن پرهای زیبا و روشن و سالم آنها کمک شایانی می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد