مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات کاربران (قسمت دوم )

حامد مهدوی نراقی

سلام باتشکر اززحماتتون من یه جفت عروس دارم که از عید تاحالا دوبار جوجه دادن باراول 2تاوالان 3تا .نربازهم مستی میکنه درحالی که بزرگترین جوجه جدیدشون 8روزست ومشکل اینه که فکرکنم ماده هم از 25روزگی همین کاروبکنه ودوباره تخم بگذارند بهترین راه حل برای جلوگیری از تخمگذاری مجددشون چیه؟تاضعیف نشند. 
جوجه های سری قبل جداکردم ودرقفسی درکنار والدین هستند کاکل ندارن چون نرکنده بوده وهنوز رشدنکرده ولی غذافقط ارزن وکمی تخم مرغ میخورن چی بدم که خوب چاق بشن اونا 60روزه هستند.ممنون اگه میشه به ایملم خبربدیدتاازپاسختون مطلع بشم نمیرسم هرروز سربزنم 25521

سلام آقای نراقی

متشکرم از لطفتون.

مورد اول : در حین رسیدگی به جوجه ها ، بهتره هفته ای یک بار با آبپاش والدین استحمام کنید، و سعی کنید فقط از غذاهایی مثل ارزن و تخم کتان« از هفته ی دوم به بعد» و همچنین ذرت و گندم خیس شده و تخم مرغ آبپز استفاده کنید و بعد از دو هفته شدن جوجه ها « میوه ها وسبزیجات هم وارد رژِیم غذایی کنید» و علت محدود کردن شما به این مواد غذایی به خاطر وضعیت پرنده های شماست ،همچنین بهتره زمان هایی که جفت شما قصد جفتگیری دارن، مانع بشید « مثلا با حضورتون در محیط یا راندنشون از هم»

در مورد رژیم غذایی جوجه ها ، چند وقت گذشته جدولی رو منتشر کردم که توصیه می کنم ، حتما مطالعه کنید.



wiki

سلام وقت بخیر 
یک جفت عروس دارم که سه سری تخمگذاری کردن اما هیچکدوم از تخمها تبدیل به جوجه نشده.عروس نر خاکستری و حدودا 2 سال سن داره. 
1-آیا ممکنه نر مشکل داشته باشه و تخمها نطفه دار نباشه ؟ 
2-اگر مشکل از ماده است با تغییر ماده مشکل برطرف میشه ؟ 
3-اگه مشکل از نر باشه راهی هست که این مشکل برطرف بشه؟ 
4-چه دارو و غذاهایی رو پیشنهاد میکنید ؟


سلام دوست عزیز

مورد اول: نمیشه به یقین گفت البته به شرط اینکه از نظر جیره ی غذایی استاندارد ها رو رعایت کرده باشین.

مورد دوم : کمتر پیش میاد که ایراد از ماده باشه، با این حال با توجه به برنامه ی غذایی  باید نظر بدم.

مورد سوم : توصیه می کنم ، قبل از هر گونه تصمیمی از رژیم غذایی درست بهره بگیرید  مثل این جدول 

و در مورد جفت شما ، حتما از تقویتی مایع که دارای ویتامین های A .D3.E باشه استفاده کنید « البته مخصوص پرندگان»

و اگر با انجام تمامی این اعمال ، به نتیجه ای نرسیدین...در وهله ی اول ، عروس نرتون تعویض کنید« با یک نر هم سن خودش»



ادم

کدوم رنگ از عروس هلندی ها بهتر حرف می زنن؟خاکستری یا زرد؟من گیج شدم کمکم کنید

سلام دوست عزیز

رنگ و نژاد عروس هلندی ها ، هیچ تاثیری در هوش و تکلم  عروس ها نداره ولی نکته ی مهم سن و جنسیت پرنده ست که بهتره جوجه زیر 5 ماه تهیه کنید و حتما جنس نر باشه!

نژاد خاکستری ،نژاد اصیل عروس هلندی هست و رنگ زرد هم از نژاد های جهش یافته ست....و به کل هیچ فرقی نمی کنه و اصل مهم حوصله و تربیتش توس شماست!



بهار

سلام 
من یک عروس هلندی دستی و رام رو 1 هفته ای میشه خریدم ولی خیلی کم غذا هست :( همش میخواد پیش من باشه و در نبودم ناآرومی میکنه بجز کمی کاهو سبزی یا میوه دیگه ای نمیخوره نگرانم اتفاقی براش بیوفته لطفا کمکم کنید ممنون

سلام دوست عزیز

کم غذا بودنش ، به خاطر وضعیت فعلی و جدیدش هست که ان شاء الله برطرف میشه ولی بهتره شما هم کوتاهی نکنید و از غذاهایی که در وبلاگ نامبرده شده بهره ببرید.

و اما در مورد وابستگیش نسبت به شما توصیه می کنم برای رفع این ناهنجاری ، حتما این لینک مطالعه بفرمایید.



حانیه

سلام 
یه جوجه عروسه۴ماهه خریدم که نره.روزه یک روز که از اودنش ب خونه میگذشت اصلا کاریش نداشتم.اما دیدم لب به غذاش نمیزنه برای همینم سقف قفشو برداشتم و اوردمش بیرون.بعد از یه رب کلنجار رفتن باهاش اجازه داد سرشو بخارونم و چند تا دونه ارزن خورد از دستم.وقتی گذاشتمش تو قفس بازم اصلا ارزن نخورد.روز بعد مجبور شدم بیرونش بیارم دوباره.دیگه بهمحیط تقریبا داره عادت میکنه و ترسش از ما خیلی ریخته و الان نیمه رامه و فقط از دست غذا میخوره و اصلا حتی رویه ظرفه غذاشم نمیره!نمدونم باید چیکارش کنم.قست دارم که ببرمش و عوضش کنم 
خیلیم کم هوشه.طوطیه قبلیم با اینکه دو ماهو نیم داشت اما تمامه خونرو زیر و رو میکرد.اون ماده بود.ولی این هرجا ولش میکنم میره رو قفسش و یا یه گوشه میشینه!علائمی از مریضی هم نمیبینم توش!وقتیم که غذا میخوره به مقدار کم میخوره.و میل به پرواز داره اما بالش قیچی شدس!تخم مرغم نمیخوره!درکل اصلا طوطیه خوبی نیس.جیغشم خیلی ارومه.نمیدونم شاید چون خلق و خویه نر و ماده ها باهم فرق داره و طوطیه قبلیم ماده بوده این برام غیر عادیه.اما الان بزرگترین مشکلم اینه که بهش یاد بدم که از ظرف غذاش دونه بخوره.کمکم کنین:(

سلام دوست عزیز

مورد اول : اشتباه اول شما اینه که ، پرنده ای رو که تازه 24 ساعت از آوردنش نگذشته ، قصد خوراندن غذا رو بهش دارید....و شما پافشاری و اصراری که انجام دادین و با ادامه دادن روش غذا دادنتون ، کاملا عادتش دادین که فقط از دست شما غذا بخوره.

تنها راه استفاده از قوه ی قهریه ست:

روش اول : غذاهایی که حیوان می خوره، کف قفس ریخته و نسبت به حیوان تا 24 ساعت بی تفاوت باشید « درصورت بد قِلِق نبودن، حتما از فرط گرسنگی خودش می خوره»

روش دوم : پرنده رو از قفس بیرون آورده و روی قفس بپوشونید ، مقداری غذا کف زمین ریخته یا اقسام نقاط محوطه بریزید تا خودش غریزتا و از فرط گرسنگی بخوره و چند بار تکرار بشه....از دست خوردن فراموش می کنه

روش سوم :پرنده تون حداکثر یک هفته داخل قفس یک عروس میزبان قرار بدین تا رفتارها و عادات از اون عروس یاد بگیره « که تو این روش زحمت شما کمتر میشه»

مورد دوم : سن پایین پرنده هست که باعث میشه ،حیوان رفتار آرومی داشته باشه ، هرچقدر که زمان بگذره...رفتارش تغییر می کنه.!



امیر

سلام استاد 
برای استراحت جفت ها بعد از جوجه دهی چه مدت باید جدا باشن و چه غذایی برای تقویت مجدد خصوصا نرها برای نطفه باید بدهیم


سلام امیرجان

اگر جفت های شما ، از اون دسته پرنده هایی هست که در صورت مقاربت، اقدام به جفتگیری می کنن، بهتره از هم جداشون کنید و اگر قصد دارید پشت سر هم جوجه بگیرید، حداقل یک ماه ، در هر دوره استراحت بدین یا اینکه سه فصل جفت بندازید و فصل تابستون « سه ماه کامل» استراحت بدین.

در مورد تقویت و نوع غذا حتما این قسمت مطالعه بفرمایید.



mohammad

سلام و خسته نباشید خدمت آقا حامد عزیز 
1.یه جفت مولد دارم میخوام بدونم کی به کی باید بهشون جوانه گندم بدم؟ 
2.یکی از دوستان بنده هم یک جفت دارند اگه بیارم خونه و در یک قفس جدا در یک اتاق با جفت خودم باشند مشکلی پیش نمیاد در جفت گیری و....؟ 
3.این جدول غذایی برای قبل از جفگیری و تولید مثل هست یا بعد از تولد جوجه ها: 
http://cockatiels.blogsky.com/1391/04/29/post-583/ 
با تشکر از وبلاگ عالیتون

سلام آقا محمّد

سوال اول شما: هر زمانی که قصد جفت انداختن پرنده هاتونو دارید ، مقدار مصرف جوانه ی گندم به حداکثر برسونید« مثلا هر روز» ولی در سایر ایام سال ، هفته ای دو روز هم کافی هست.

سوال دوم شما : خیر، مشکلی پیش نمیاد تا زمانی که در قفس های مجزا باشن!

سوال سوم شما : این جدول غذایی ، تمامی غذاهای مفید و موثر برای تقویت عروس ها چه به صورت تک نگهداری بشن و یا جفت باشن به کار می ره < قبل از جفتگیری > و اگر جدول غذایی جفت های جوجه دار می خواید به این جدول مراجعه کنید.


شاهس

سلام من قصد دارم یک جفت عروس هلندی بخرم به نظر شما بهتر جفت بگیرم یا دو پرنده که هنوز با هم جفت نخردن البته اینم بگم تا حالا از هیچ نوع پرنده ای نگهداری نکردم 
ممنون میشم بتونید کمکم کنید

سلام آقا شاهین

اگر فردی با حوصله هستین و خوش خلق ؛ می تونید طبق سلیقه ی خودتون و با اطمینان از جنسیت عروس هلندی های خریداری شده جفت بزنید « شاید یک هفته بعد جفت بخورن شاید یک ماه و یا شاید یک سال بعد»

در غیر اینصورت...توصیه می کنم جفت مولد از محل مطمئن خریداری کنید.



احمد

سلام من یه عروس لوتینو ماده گرفتم( 5روز پیش)اول حالش خوب بود وآب وغذا می خورد ولی از دیروز تا حالا غذا و اب نمی خوره و کسله مدفو عشم بخش عمدش سفید رنگ وبقیش سبزه گاهی هم کا مل سفید لطفا منو راهنمایی کنید که اون چشه

سلام دوست گرامی

امیدارم که پرنده تون گرما زده نکرده باشید و در محل با دمای مناسب نگهداری کرده باشید.

آقا احمد ، توصیه می کنم که حتما این برنامه ی غذای بخونید و از غذاهای موجود برای تقویت پرنده تون استفاده کنید « مطمئن باشید به خاطر جدید بودن غذاها ،بهشون لب می زنه»

اما اگر همچنان شرایط ادامه داشت، احتمالا به خاطر عفونت گوارشی باشه « ماجرای پرنده های وارداتی» که با مصرف یک سوم قرص تتراسایکلین در 150 میلی لیتر آب و درمان پنج روزه ی حیوان ، به نتیجه می رسید.


مهدی

سلام 
دوست عزیز من یک جفت عروس هلندی داشتم که جوجه ازشون گرفتم و بعد از مدتی عروس ماده مرد و عروس نرم تنها شد هرچی گشتم عروس ماده که خوب باشه پیدا نکردم بعد از چند روز یک عروس پیدا کردم که جفت داشت و روی تخم خوابیده بودش و منم انو خریدم و از نرش جداش کردم و با عروس قلبی نرم جفتش زدم حالا مدت یک سال هستش که هر چند وقت یک بار جفت گیری می کنن ولی تخم نمی زارن 
اینم بگم که عروس ماده ای که تازه خریدم توی قفس خیلی بزرگی بزرگ شده ولی حالا توی قفس های خونگی هستش و اینکه غذاهای چرب بهشون می دم هفت دانه تخمه کتان تخمه آفتاب گردان ارزن شاه دانه 
بنظر شما دلیل اینکه تخم نمی زارن چی هستش؟ 
بعضی از وقت ها با هم دعوا هم می کنند و با نک به نک همدیگه می زنن

سلام آقا مهدی

با در نظر گرفتن رعایت شما بابت رژیم غذایی پرنده هاتون، توصیه می کنم ، حتما یک مکمل غذایی <مایع> از پرنده فروشی ها خریداری کنید و براشون مصرف کنید و اگر نتیجه ای حاصل نشد، ایراد از ماده ی شماست که باید تعویض بشه!

هرچقدر در این قضیه متمرکز میشم  به یه ایرادی بر می خورم این که...اگر ماده ی شما مثمر بود، پرنده فروش ، از تخم بَرِش نمی داشت و کنار نر قبلی می ذاشت و گرونتَر می فروخت

اندازه ی قفس، در شرایطی که قبلا جفتگیری کرده باشن و تخم گذاری کرده باشن، اهمیّتی نداره  و از طرفی رفتار جفت با همدیگه نمی تونه دلیلی قاطع بر جفت نشدنشون باشه


صدف

سلام سلام. 
خوبی آقای نجفی؟ 
یه سوال دارم که اگر جوابش توی سایت هست من نتونستم پیدا کنم. 
من چطوری به صفا یاد بدم از ظرف آب استوانه ای آب بخوره؟ 

و اینکه 
من هر چند روز یه بار یکی از غذاهای مجاز رو کنار ارزن و تخم کتان که خیلی دوست داره می ذارم براش. اما بهشون توجه نمی کنه. این طوری پیش بره هیچ چیز جز ارزن و تخم کتان نمی خوره که :-(

سلام،متشکرم

ابتدا ، ظرف های آبی که به گوشه های قفس وصل میشن برای آبش استفاده کنید وبعد از اینکه به خوردن آب از اون عادت کرد، ظرف آب استوانه ای را در کنارش وصل کنید.

مطمئن شدین که از ظرف استوانه ای آب خورد، ظرف های آب قبلی رو کاملا بردارید.

 مورد دوم: پرنده را کمی گرسنه بذارید ، و بعد از غذاهای جدید مقابلش بذارید، اگر امتناع کرد، کمی از غذای مورد علاقه ش هم کنار غذای جدیدش بذارید، با چند بار تکرار ، عادت بدش برطرف میشه!


مهرادوند

سلام اقا حامد این سری 2 تا تخم از عروس های ما جوجه توش تلف شد و دیدم تخم سیاه و کدر شده بازش کردم دیدم جوجه توش مرده 2 تخم از یک جفت که همیشه تخمش جوجه میشده... 
دلیل مردن جوجه ها تو تخم چی میتونسته باشه؟ ایا کمبود رطوبت ؟ ایا میتونم سری بعد از دستگاه بخور استفاده کنم ؟ شب و روز روشن باشه یا خیر 2 روز مونده جوجه به دنیا بیاد ؟ لطفا در این مورد توضیح دهید

سلام مهندس

اگر یادم مونده باشه؛ قرار بود ، دوره ی درمانی رو شروع کنید ، آیا شروع کردید و به اتمام رسید و مجددا با این مشکل مواجه شدین؟

در صورت مثبت بودن پاسخ شما، امکانش هست از کمبود رطوبت یا نبود خاک اره در کف لونه باشه!

در مورد نحوه ی استفاده از دستگاه بخور....از زمان گذاشتن اولین تخم تا تولد آخرین جوجه بهتره ، حداقل روزی دو ساعت در زمان های مختلف روشن باش« مثلا یک ساعت صبح و یک ساعت عصر»

و اگر درمان شروع نکردین....حتما یک ماه رو به دوره ی درمانشون اختصاص بدین! « که قبلا ذکر شد»


مصطفی

سلام حامد جان. 
چرا مرجع تخصصی کوتوله برزیلی خالیه و هیچ مطلبی بازگذاری نشده. 
مشکلی داره سایت یا من تو باز کردنش مشکل دارم؟

سلام آقا مصطفی

حجم کاری بنده به من اجازه نمیده ، کار وبلاگ طوطی برزیلی شروع کنم، اگر بتونم،یه خرده در کار وبلاگ عروس هلندی صرفه جویی کنم که به وبلاگ طوطی برزیلی رسیدگی کنم.


علی

با سلام خسته نباشید به شما دوست عزیز.ایا میشه واسه عروس در سن 9 ماهگی جفت گرفت؟

سلام

می تونید تهیه کنید ولی عجله ای در جفت شدن پرنده هاتون نداشته باشید.


سارا

با سلام من یک جوجه عروس 22 روزه دارم که خودم بهش غذا میدم دیروز بهش کمی پودر پسته به همراه اب سیب دادم اما تا امروز نتونسته غداش رو هضم کنه و همش چرت میزنه لطفا بگین چیکار کنم نمیخوام از دست بدمش ببرمش دکتر؟

سلام دوست عزیز

این برنامه ی غذایی رو از کجا تهیه کردین؟!!!!!!!!!!!

چون سنش پایینه ، نمیشه کاری براش انجام داد.........شما حتما دامپزشک ببریدش...امیدوارم راه حلی برای درمانش پیدا کنن!


نسیم

سلام آقای نجفی 
خسته هم نباشین 
من یه عروس ماده خاکستری (ناخالص) دارم که 5 ماهشه و هنوز کامل رام نیست میزاره نوازشش کنم البته زمانی که خودش بخاد در بقیه موارد گاز میگیره دارم سعی میکنم با روش شما گاز گرفتنو ترکش بدم. الان دنبال خرید یه دوست یا جفت آتی براش هستم کی باید اقدام کنم و اینکه میشه از شما تهیه کرد چون شما رو قبول دارم که هم تجربه دارین و هم مهارت. 
با تشکر 
سلامت باشین

سلام خانم نسیم

بنده در حال حاضر پرنده ی بالغِ تک برای فروش ندارم! اگر مورد مطمئنی به دستم رسید حتما در وبلاگ اطلاع رسانی میکنم!


حانیه

سلام.خسته نباشید. 
چند تا سؤال:بهترین سن برای دادنه هفت تخم به عروس چه زمانیه؟ 
آیا میشه دو جنس مخالف عروس رو از سه ماهگی در یک قفس و به صورت دستی نگه داشت و بعد اونهارو جفت زد؟ 
اگه وبلاگی دارید که داخلش درباره لاو برد مطلبی مینویسید لطفا ادرسش رو بنویسید 
در رابطه با اون اطلاعیه گم شدن عروسمم میخواسم بگم که دیگه زحمتشو نکشید.خیلی ممنون 
اون عروس های لوتینویی که رویه بالشون یه قسمته خاکستری دارن ابلق محسوب میشن؟!!

سلام

مخلوط هفت تخم اکثر اوقات برای تقویت پرنده ها جهت جفت خوردن استفاده می شه ولی در شرایط عادی هم میشه استفاده کرد « مثلا حداکثر سه روز در هفته»

قطعا میشه نگهداری کرد ولی اینکه جفت بشن یا نشن....نمیشه به یقین گفت!شاید تا ابد برای هم دوست بمونن!

وبلاگ تخصصی لاوبرد تاسیس شده ولی متاسفانه کارهای خودم و کارهای این وبلاگ...بهم اجازه نمیده...مگر اینکه از رسیدگی به این وبلاگ ، تدریجاً صرف نظر کنم تا به وبلاگ بعدی برسم!

در مورد سوال بعدی شما هم : نِسبی هست و قطعی نیست....حتما باید دید تا گفت نر هست یا ماده!


jinoo

عروس من زمانی که شروع به خوردن سبزیجات کرد بروکلی ،اسفناج و کاهو می خورد أما الآن تمایلی به خوردنشون ندارد مگر به اندازه خیلی کم میانه خوبی هم با میوه جات ندارد فقط بعضی وقتها سیب به مقدار کم می خورد در عؤض عاشق حبوبات به صورت جوانه است لطفا راهنماییم کنید چطور میتو أنم بیشتر سبزیجات و میوه جات را وارد رژیم غذائی أش کنم؟ 
سپاس


با سلام

برای مدتی ، غذاهایی به استثنای میوه جات وسبزیحات استفاده کنید تا این یکنواختی غذاها ، فراموش بشن و کم کم در کنار غذاهای قبلی رژیم سبزیجات و میوه جات شروع کنید البته زیاده روی نشه!


نظرات 3 + ارسال نظر
زهرا چهارشنبه 2 فروردین 1402 ساعت 00:05

سلام خسته نباشید
یک روز هست که عروس هلندیم چیزی نمیخوره و کل روز انگاری خواب هست و مدام چشماش را میبنده وخودش را به من میچسبونه 3ماهشه ویک هفته هست که خریدمش چیکار کنم باهاش که غذا بخوره سرحال بشه؟

مریم شنبه 2 اردیبهشت 1402 ساعت 08:02 https://cockatiels.blogsky.com

سلام خسته نباشید
من حدود یکسال یه عروس هلندی نر لوتینو داشتم که خیلی بمن وابسته شده بود و وقتی تو خونه بودم اصلا از من جدا نمیشد و همیشه روی شونه من بود
برای همین یه ماده براش خریدم که سه ماهه بودتا بهش عادت کنه و از تنهایی دربیاد و وابستگیش بمن کم بشه
ولی متاسفانه اصلا ماده و قبول نمیکنه
برعکس ماده خیلی به نر علاقمند شده و هرجا نر هست اونم دنبالش میره جوریکه وقتی نرمیاد روشونه من ماده هم به زور میخواد بیاد پیشش بشینه و اون نمیذاره و میزنتش
موندم چیکار کنم نزدیک یکساله که قبولش نکرده
ممکنه بخاطر اختلاف سنشون ماده و قبولش نکرده باشه
موندم چیکار کنم اگه بخوام ماده و رد کنم میترسم بخاطر علاقش به نر آسیب ببینه
لطفا راهنماییم کنید ممنونم ازتون

مریم سه‌شنبه 5 اردیبهشت 1402 ساعت 20:03 https://cockatiels.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد