مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

آموزش عمومی تقلید صدا عروس هلندی ( مقاله ترجمه شده)


  

تقلید صدای انسان

تقلید صدا در عروس هلدی یک شانس یا یک تصادف است. اگر بخواهیم انگشت خود را روی دلیل خاصی بگذاریم  و بگوییم چرا یک عروس هلندی به تقلید صدای انسان می پردازد، بهترین توصیف این است : شانس

عامل مهمی که باید به یاد داشت این است که هیچگاه یک فرمول برای تمامی پرندگان و آموزش آنها در تمامی شرایط قابل استفاده نیست. روش ارائه شده در زیر روشی عمومی است که برای اینکه برای ما و عروس مان مناسب باشد باید مقداری ریوی جنبه های مختلف آن کار کنیم.برخی افراد تنها یک پرنده همراه می خواهند ولی ناگهانی روزی متوجه می شوند که او یک کلمه را آموخته و آن را بیان می کند. برعکس چه بسا افرادی که برای بیان یکی دو کلمه توسط عروس هلندی خود عمری صرف کنند و کوشش فراوانی به خرج دهند ولی عروس هلندی آنها به حرف نیاید. عروس هلندی توانایی حرف زدن زیادی ندارد. جنس ماده به مراتب توانایی کمتری دارد.

گونه های مختلف خانواده کوکاتوها توانایی تکلم متفاوتی دارندن ولی گاه یکی از آنها یک مرتبه شروع به حرف زدن می کند. کوکاتوی نخلی کاکل گوگردی ، چتری و کورلا کمتر و عروس هلندی، کوکاتو گوفن و سینه قرمز بیشتر حرف می زنند. نمونه های مختلف در درون یک گونه مشخص دارای توانایی تکلم متفاوتی بوده اند.

برخی از آنها به قدری هوشیا و باهوش هستند که حتی صداهای معمولی که در اطراف خود می شنوند تقلید می کنند. برخی از آنها صدای تلفن یا دیگر ابزار های خانگی و یا صدای روشن شدن اتومبیل را تقلید می کنند. در مواردی که پرنده از جوجگی پرورش داده شده و به طور کافی قادر به ایجاد پیوند با گله انسانی خود می باشد، به راحتی بیشتری قادر به تولید صداهای انسانی است. البته این یک قاعده ی مسلم و خدشه ناپذیر نیست. واقعی این هست که علیرغم کوشش های معین و روش های سیستماتیک برخی از آنها اساسا به سخن در نمی آیند . در این ارتباط باید یک گزاره را پذیرتف : هچیگاه قبل از اینکه تکلم را یاد پرنده بدهید، سوت زدن را یاد او ندهید.

پرنده ای که قبل از تکلم سوت زدن را یاد بگیرد، هرگز به حرف نمی آید. پرندگان نیز درست مثل انسان (دست چپ، دست راست) چپ پا و راست پا هستند. به طور کلی پرندگان راست پا قدرت تکلم بیشتری دارند.

پرندگان به دلایل متفاوتی به ایجاد صدا می پردازند. عمده دلیل ایجاد صدا در آنها ایجاد و حفظ ارتباط با دیگر افراد گله ، هشدار دادن در مورد خطر شکارچی و یا درخواست غذا از دیگران است. علاوه بر این نرها، برای جلب توجه ماده ها و نیز دفاع از قلمور به ایجاد صدا می پردازند. از همه مهمتر اینکه پرندگان به این دلیل به ایجاد صدا می پردازند که موجوداتی گروه و گله ای هستند و باید به ورت ثابت از طریق ایجاد صدا خود را به عنوا بخشی از گله تقویت کنند.

به دلیل این نیاز ذاتی ، پرندگانی که در شرایط اسارت به سر می برند، باید حس کنند که متعلق به خانواده انسانی هستند . وقتی در برابر صداهای صادر شده خود، عکس العملی از طرف انسانی خود مشاده نمی کنند، شروع به جیغ و داد می کنند .یکی از مهمترین پیش نیاز های آموزش تکلم این هست که پرنده احسا س کند در محیط گله ای قرار دارد.

در کنار احساس نیاز به گله نیازبه تامین مایحتاج آنها نیز اهمیت دارد. پرنده باید سالم  و عاری از پارازیت باشد. به خوبی خود را تیمار کند یا تیمار شود، بخوبی استراحت کند و .. پرندگان مسن همچون سگ مسن هستند و قادربه آموختن روش های رام شدن به آنها نیستیم. اینکه پرنده ما چه میزان و با چه تکراری صحبت کندف تابع سن پرنده است. هرچه پرنده کوچکتر و کم سن تر باشد، یادگیری تقلید او بیشتر است. پرندگان به یکی از سه طریق زیر به هم گله های انسانی خود پاسخ م دهند. این روشها به ترتیب سخت تر و وقت گیرتر می شود:

. تکرار ساده آنچه شنیده اند

پاسخ به شیوه شرطی شدن

پاسخ هوشمندانه

همانگونه که قبلا گفته شد، پرندگان به طور طبیعی در صبح و غروب به ایجاد سر وصدا می پردازند و بنابراین برای نتیجه گیری مناسب باید جلسات آموزش آنها را در این زمان ها برقرار کرد. انتخاب وعده صبح یا غروب بستگی به وقت آزاد ما دارد. برای سرعت بخشیدن به کار می توان از دو جلسه در روز  استفاده کرد. هر روز ده تا بیست دقیقه تمرین کافی است. محل تمرین نیز مهم و بهتر است هم برای پرنده و هم برای ما ایجاد تمرکز کند و محیطی آرام و هدایت کننده باشد. برای جلسه آموزش احتیاج به غذای تنقلی ، میله نشیمن و...می باشد. بهتر است جلسه آموزشی قبل از غذا دادن به او انجام شود.

باید توجه داشت که تقلید صدا توسط عروس هلندی به مراتب ساده تر از پاسخ دادن ادراکی به شما است. تقلید در پرندگان درست شبیه یادگیری کودک در اثر تکرار است . زیرا تنها تکرار های مکانیکی ثابت در آنها بکار میرود. برای آغاز کار از کلمات تک بخشی استفاده شود.

پرندگانی که ایجاد ارتباطات دو طرفه را تجربه کرده اند، کلمات را سریع تر فرا می گیرند. وقتی می خواهیم پرنده به تقلید از  خود وادار سازیملازم است چند مسئله در نظر گرفته شود:

الف. تکرار. از اهم امور است. تکرار ، درست همان چیزی است که او برای ایجاد ارتباط با گله خود از آن استفاده می کند و فکر می کند آنچجه شما از او می خواهید بگوید در واقع متعلق به فرهنگ لغات متعلق به ارتباطات اوست.

ب.استفاده از کلمات تداعی کننده : ترکیب یک عمل خاص به همره استفاده از تشدید صدا موجب تمرکز بهتر آنها می شود. برای مثال می توان یک آجیل در برابر او گرفت و گفت : آجیل و یا یک انگور در برار او گرفت و گفت : انگور

ممکن است گفتن اولیه کلمه توسط پرنده شما یک روز کمتر طول بکشد و یا حتی بعد از یک ماه هم آن را تکرار نکند اینکه با چه سرعتی تقلید خود را نشان می دهد تابع عوامل متعددی است.

ج. وقتی پرنده نزدیک به مرحله پاسخ دهی است. ، باید پرنده را با کلماتی عاطفی و تشویقی تحریک کنیم. وقتی او کلمه مورد نظر ما را با تشدید و تقویت خاصی بیان می کند ، لازم است پاداشی به او داده شود.

د. غذای تنقلی یکی از ابزار های آموزش است. غذای تنقلی در واقع چیزی است که پرنده آن را دوست دارد. البته باید این غذا موجب چاق شدن آنها نگردد. به محض اینکه پرنده عکس العمل مناسب و قابل قبولی نشان می دهد ، جایزه خوراکی دریافت کرده و همزمان با اینکه دست مان به جیبمان می رود که جایزه را در آوریم، با عبارات احساسی مناسب او را تشویق می کنیم. پرنده باید تشویق ، احساس و پاداش را بار فتار مطلوبی که انجام می دهد تداعی کند.

یکی از روش هایی که برخی تربیت کنندگان استفاده می کنند به کار بردن (نفر سوم) یعنی به جز عروس و صاحبش است. بهتر است نفر سوم کودک کمتر از ده سال باشد. کلیه مواردی که در دیگر رژیم های آموزش ی اشاره شد در اینجا نیز بکار می رود. دو نفر در برابر عروس می نشینند. عروس روی میله ی نشیمن قرار می گیرد. آموزش دهنده به کودک نگاه می کند. و یک دانه غذا درد ست گرفته و می گوید :تخمه و آنگاه کودک پاسخ می دهد : تخمه و جایزه به کودک داده می شود. در حالی که به آرامی به سر او ضربه زده می شود و همزمان عبارات احساسی و تشیوقی بر زبان آورده می شود و در نهایت به طور واقعی آجیل به کودک داده می شود تا آن را بخورد. اکنو همین کار را با پرنده انجام می دهیم. از آنجا که پرنده قادر به دیدن نتایج رفتار های صحیح میباشد، اغلب مشاهده شده است که پرنده سریع تر جواب میدهد.

وقتی موفق شدیم عروس اولین کلمات را بر زبان آورد، افزودن دیگر کلمات به فرهنگ لغات او ساده تر است. عروس هلندی سخنگوی خوبی نیست بنابراین اهداف متعالی برای او در نظر گفته نشود!

کاسکو از این نظر ظرفیت به مراتب بالاتری دارد. با این همه برخی تک نمونه های عروس ها از این قاده مستثنی هستند. اگر پرنده ما از این استثناها بود، می توانیم آن را به مراحل بالاتری برسانیم. دراین زمان آنها کارکرد یادگیری خوبی داشته و می توان از آن پس روش آموزشی مناسبی برای او و خودمان انتخاب کنیم.

ح. پرورش طوطی و بردباری از اجزای جدا نشدنی از یکدیگر هستند. اگرصبور نیستیم هرگز به دنبال اجرای روش های سستماتیک آموزش تکلم طوطی ها نباشیم، شاید یک ماه بگذرد و متوجه شویم که پرنده حتی یک کلمه نگفته است.

ترجمه شده از کتاب :

tracey R. spoon. 2006. parrot reproductive behavior....manual of parrot behavior. luescher. Andrew u. pp 49-59.

نظرات 4 + ارسال نظر
ادم سه‌شنبه 11 تیر 1392 ساعت 11:49

کدوم رنگ از عروس هلندی ها بهتر حرف می زنن؟خاکستری یا زرد؟من گیج شدم کمکم کنید

محسن.ازاراک شنبه 15 تیر 1392 ساعت 22:05

سلام .باتشکرازشما چند جفت عروس مولد ازکجا تهیه کنم

وحید دوشنبه 17 تیر 1392 ساعت 18:27

سلام
می خوام بدونم عروس هلندی اگه 2 تا بشن صداشون زیاد می شه

نسیم سه‌شنبه 18 تیر 1392 ساعت 00:22

دوباره سلام و خسته نباشین آقای نجفی
عروس هلندی دارچینی از چه ترکیبی حاصل میشه و اینکه اگه نر دارچینی باشه و ماده خاکستری ناخالص( فک کنم والدینش گلباقالین) بچه ها چه شکلی میشن حدودی؟
ممنون ازتون بخاطر جوابای صبورانتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد