مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

چه نکاتی را هنگام خرید عروس هلندی در نظر داشته باشیم؟ (قسمت دوم)


با توجه به نزدیک شدن  فصل تابستان و اشتیاق پیدا کردن گروهی از افراد،در هر سن و سالی به خریدن پرندگانی از دسته ی طوطی سانان مخصوصا عروس هلندی (با توجه به قیمت پایین آن نسبت به سایر طوطی ها ، شیرین کاری ها و به ساده رام شدن آنها) تصمیم گرفتم یک پست اختصاصی در این زمینه منتشر کنم، هرچند که سال گذشته پستی در این زمینه منتشر شد ولی به خاطر خلاصه بودن مطالب آن...لازم دونستم این پست را به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای منتشر کنم و به امید آنکه رفع ابهام بشود.

 

 گفته شد که عروس هلندی تقریبا بیست و پنج سال عمر می کند و نه تنها باید سطح تعهد و وظیفه شناسی در زمینه ی نگهداری پرنده ی خانگی را بدانیم بلکه پرنده ای ملایم  و خوش اخلاق را انتخاب کنیم.

بهترین منبع خریداری این پرنده از پرورش دهندگان حرفه ای و احیانا فروشگاه ها می باشد. در زمان خرید از پرورش دهنده به وضعیت والدین پرنده توجه شده و اطلاعات دست اولی در زمینه او به دست بیاوریم.

وقتی پرنده در حال غذا خوردن و در نتیجه فعال است به او توجه کنیم. عروس را دو هفته بعد از استقلال خریداری کنیم. در این زمان اندازه ی آنها شبیه والدین شان می باشد و کاملا مستقل هستند. اگر چه هنوز از نظر سنی جوان هستند. پرنده ی انتخابی جوان و دست آموز باشد. چنین پرنده ای در زمان آموزش ، هماهنگی و همکاری خوبی با انسان دارد. در ادامه لیستی از مواردی را که باید رد زمان انتخاب عروس هلندی در نظر داشته باشید ذکر می کنم:

  • عروس هایی که به تازگی به پرواز در آمده اند، یک لکه ی کجلی معمولا در پشت کاکل خود دارند  ، و مخصوصا در نژاد لوتنیو عروس هلندی ها به خاطر صورتی بودن پوست ، ازمیان خرده پرهای سر به راحتی قابل تشخیص می باشد که معمولا پرنده پس از اولین پرریزی خود ، و تولید پرهای جدید،کچلی سرش پوششی پیدا می کند.
  • قبل از سن شش ماهگی تعیین جنسیت آنها توسط افراد عادی (حتی پرنده فروش ها) قابل تشخیص نیست بنابراین هنگام خرید مطالبی که در مورد تعیین جنسیت داخل وبلاگ قرار داده شده ابتدا مطالعه شود و سپس با علم به خرید آنها اقدام کنید.
  • عروس هلندی های نر می خوانند  و ممکن است بهتر از ماده ها صحبت کردن را یاد بگیرند و در حالی که ماده عروس ها به راحتی رام می شوند . در صورتی که قصد خرید عروس هلندی برای آموزش تقلید صدا را دارید، جنس نر آنها را خریداری کنید.
  • عروس هلندی های سالم، زمانی که به آنها نزدیک می شویم، از این میله به آن میله می پرند،بنابراین اگر آنها خود را پوشانیدند، یا مریض هستند و یا عصبانی هستند و در نتیجه نمی توانند پرنده ی مناسبی برای شما باشند.

نکته: البته در فصول سرد سال و عدم رعایت دمای محیط نگهداری ،و سرد شدن آن ، سبب شده ، عروس هلندی ها برای گرم نگه داشتن خود، پرهای خود را پوش داده و رفت و آمد و حرکات خود را به حداقل برسانند که در این حالت هیچ گونه نگرانی در هنگام خرید وجود ندارد.

  • چشم های تمیز و گرد نشانه ی سلامتی آنها می باشد. همچنین شفافی ظاهر و باهوشی و فعالیت از نشانه های یک پرنده ی خوب است.
  • پرهای بدن نزدیک بدن و کامل باشند. با این وجود باید توجه داشت که در پرریزی بعدی پرها کاملتر می شوند و لذا نبود برخی از آنها جای نگرانی نداشته ، در حالی که نداشتن گسترده پرها جای سوال دارد!
  • پاهای آنها باید طبیعی باشد. بدیهی است عروس ها هم چون تمامی طوطی ها دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب دارند. قرمزی پنجه های پا نشانه جوانی آنها است . دمای پا مناسب و ناخن ها وضعیت خوبی داشته باشد.

نکات در مورد دمای پا: زمانی که عروس هلندی ها در حالت جنب و جوش و حتی بال زدن هستند ، اگر پاهای آنها را لمس کنید ، دمای بالایی دارد ولی در حالت عادی و بی حرکت دمای پای آنها هم دما با سایر نقاط بدن آنها می باشد.


  • معقعد آنها تمیز باشد و فضله ی آنها آبکی نباشد. رنگ فضله  پرنده سالم سبز تیره با رسوبات سفید در سطح آن می باشد.
  • صورت آنها کنترل شود. وجود هر گونه آبریزش و ترشح چشم و بینی و امثال آن نشانه ی بیماری است.
  • تنفس آرام و بی سرو صدا داشته باشند.

نکته: در جوجه عروس هلندی ها ،خواه سرنگی و یا معمولی ... گاها پشت سر هم غذا خوردن آنها به دلیل نداشتن تجربه در خوردن، در سرنگی ها باعث شده قسمتی از غذا از بینی بیرون داده شود و یا در عروس های معمولی پشت سرهم غذا گرفتن از والدین و یا اولین اقدام خود برای خوردن دانه ها ممکن است دانه ای وارد سوراخ بینی شود که در موارد مذکور ممکن است تنفس کمی با مشکل همراه باشد که جای نگرانی نیست و با گذشت زمان بدن پرنده مشکل را حل کرده ولی در صورتی بحرانی بودن شرایط...با من یا هر متخصص دیگری در تماس باشید.


  • عروس را که در کف قفس خود را قایم می کند ، خریداری نشود زیرا نشانه ی بیماری یا عوارض عصبی است.

نکته : به استثنای جوجه ها عروس هلندی ها...که به دلیل نا آشنا بودن محیط اطراف همواره چنین عکس العمل هایی از آنها به عمل می آید و نکته ی فوق العاده مهم اینکه زمانی که عروس را به خانه انتقال داده و متوجه این رفتار شدید، کاملا طبیعیست...زیرا این عروس خواه جوان و یا جوجه یا مسن باشد، وارد محیط جدید و درمعرض ارتباط با فرد جدیدی قرار گرفته است.


  • رنگ عروس هلندی ها در ایران معمولا نقش مهمی در قیمت آنها دارد و به دلیل موتاسیون های مختلف آن، تنوع رنگی فوق العاده ای در میان آنها وجود دارد. وقتی به خرید عروس هلندی های لوتینو می پردازید، رنگ آنها کنترل شود. رنگ عروس لوتینو سفید و به همراه پرهای زرد رنگ در اقسام نقاط مختلف بدن آنها می باشد.

نکته : پرهای زرد براق و درخشنده نر آنها نشانه ی سوء تغذیه و یا مشکلات کبدی است.


عروس هلندی های نر مرواریدی بعد از اولین پر ریزی به رنگ طبیعی خاکستری تبدیل می شوند. تنها ماده ها نشانه های مرواریدی خود را حفظ می کنند. اگر قصد خرید عروس هلندی مرواریدی را دارید (برای کسب اطلاع در مورد عروس هلندی مرواریدی به این لینک مراجعه کنید) برای تشخیص آنها برای افراد عادی راهی جز راه های آزمایشی نیست.


درصورت وجود پرندگان و عروس هلندی های دیگر در خانه ، بلافاصله بعد از وارد کردن عروس هلندی جدید به خانه ، به مدت حداقل ده روز و حداکثر یک ماه ، پرنده ی تازه وارد را قرنطینه کنید. درصورتی که یک عروس در قفس داریم ، عروس جدید را در کنار او نیندازیم ...زیرا ممکن است بلافاصله به یکدیگر حمله ور شوند. عروس هلندی ها قلمرو طلب هستند و این یک ویژگی غریزی در آنها می باشد.و پرنده ی  ای که در این حمله کم آورد در این موارد قادر به خوردن آب و دان نیست.

بعد از قرنطینه کردن پرنده یا پرنده های جدید، آنها را در قفس های جداگانه در کنار هم می گذاریم. آنها شروع به سوت زدن و یا چهچه زدن می کنند و سپس به بازی می پردازند. وقتی متوجه شدید که به آرامی و بدون مشکل به اریاش یکدیگر می پردازند، آنها را در دو قفس مشترک قرار بدهید . اگر در صدد تولید مثل آنها نیستید .می توانید دو جنس مشابه را درکنار یکدیگر نگهداری کنید.

نکته : روشی که در بالا ذکر شد، دور آشنایی نامیده می شود.در دور آشنایی ، مرحله ی اول ، دو پرنده می بایست از همدیگر فاصله داشته و تنها قادر به شنیدن صدای یکدیگر باشند که در آموزشی که در این پست ذکر شد، قسمت اول در دوره ی قرنطینه پشت سرگذاشته شده  و مراحل دوم به بعد ذکر شده است.


نکته : به زحمت می توان دو پرنده را همزمان رام کرد. پس اگر قصد رام کردن و تربیت عروس هلندی را دارید ، نباید دو پرنده را همزمان خریداری کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد