مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات

مصطفی

باسلام وتشکر

دوتا سوال داشتم متشکرمیشم پاسخ بدید


یک جفت عروس هلندی دارم 4ماهی هست اصلا جفت گیری نمیکنن (قبلا در روز چندبار جفت گیری میکردن ولی تخم نگذاشت اصلا 4ماه پیش با وجود جفت گیری )  در  واقع الانم نره میخاد جفت گیری کنه ولی ماده فرار میکنه ازش خاستم بدونم علت چیه؟
مطلب دوم:ولی 1هفته ای هست ماده میره تولانه در روز ومیاد بیرون ولی بازم خبری ازت جفت گیری نیستش،به نظر شما جفت های من مشکلی دارن یا طبیعی رفتارشون؟

سلام آقا مصطفی گل

یک. عدم آمادگی ماده ،خواه به خاطر ناامن بودن محیط یا آماده نبودن یا به عبارتی مست نبودن ماده...که سن پایین و یا سن بسیار بالا می تونن دلایل این این گفته باشند.

از طرفی فصل تابستون و گرم شدن هوا با پرریزی پرنده ها همراه هست که اساسا و غریزتا پرنده میلی به جفتگیری پیدا نمی کنه مگر در موارد نادر.

امیدوارم که ازنظر تغذیه طبق ضوابطی که قبلا داخل همین وبلاگ در بخش تغذیه ی عروس هلندی ذکر شده...عمل کرده باشید و با اندکی حوصله حتما به نتیجه می رسید.


دوم.بارها در پاسخ به سوالات دوستان و داخل هر پست تکرار کردم و مجددا اعلام می کنم تا زمانی که اثری از جفت شدن ندیدین، لطفا لونه را نذارید...

در صورت گذاشته شدن لونه، لونه تنها نقش استراحتگاه و یا گاها محل تفریح ایفا می کنه و پرنده هیچوقت میل به جفتگیری پیدا نمی کنه...( فقط در مورد پرنده های قفسی)

پرنده های شما مشکل ندارن آقا مصطفی ، حتما از بخش جفتگیری عروس هلندی و تکثیر عروس هلندی ، مباحث را دنبال کنید..با کسب تجربه ی بیشتر ؛حتما به نتیجه می رسید.


صدف

سلام سلام!
آقای نجفی یه سوال فوری!
دوستم یه عروس هلندی نر داره که به نظر میاد هنوز بالغ نیست. یعنی فروشنده به اسم جوجه بهشون فروخته و وقتی خریدنش پرهاش کامل درنیومده بوده اما دون خور بوده.
دوستم دو هفته ای میره مسافرت. تصورش این بوده وقتی برمی گرده دیگه تمام پرهای عرویش باید دراومده باشه.
حالا که برگشته می بینه پرنده افتاده به پرکنی و خوردن پرهاش! می گه پرهای قدیمیش رو که خورده و کنده هیچ ، پرهای جدیدش رو که می خوان دربیان رو هم می کنه. یعنی هر جا نوکش می رسیده پرهاشو کنده...حالا فقط سرش پر داره!

به نظر شما چی شده؟ راه حلش چیه؟

سلام دوست عزیز

اخیرا چند پست در باب پرخواری و پرجوی طوطی سانان نوشتم...به شما و دوست گرامی شما پیشنهاد می کنم حتما پست ها رو مطالعه کنند.


حسین

سلام اقا حامد
ممنون از اینکه پاسخگوی سوالات ما هستین.
این عروسای من چهار تا تخم گذاشتن که دو تاش هفته پیش جوجه شدن دو تا دیگشم هنوز بیرون نیومدن .مشکلی که دارم اینه که نره موهای سر ماده رو میکنه اینقدر که قرمزیه لپاشم خالی کرده .غذاشونم سبزی و هفت تخم و ارزن و تخم مرغ و میوه میدم که خوبم میخورن(پودر استخون مرغ پیدا نکردم) .بنظرتون برای پرکنی چیکار کنم؟
بنظر شما پراش دوباره در میاد ؟
ایا برای اینکار قطره موضعی یا داروی خوراکی وجود داره؟

سلام دوست عزیزم

مورد اول : تخم های دیگه یا بی نطفه هستند  یا دارای نطفه ی مرده...لطفا تا قبل از بیست روزه نشدن جوجه ها به تخم های پیشین دستی نزنید.

مورد دوم: این نوع ناهنجاری ها غریزی هستن

مورد سوم: نیازی به هفت تخم نیست...در مورد پودر استخوان نیازی به خریدنش نیست...وقتی که در منزل خوراک مرغ تهیه می شه...لطفا استخوان های پاک شده رو دور نندازید..بذاریدشون مقابل آفتاب...بعد از یک هفته که کاملا خشک شدن بشکنید و بعد بکوبید و آسیاب کنید و همراه دون اصلی یا جداگانه براشون بذارید....

مورد چهارم: رفتار غریزی هست...و فعلا با توجه به شرایط فعلی و جوجه داری ، هیچ روشی رو نمی تونم خدمت شما ذکر کنم (جوجه ها که مستقل شدن مدتی حداقل یک ماهه نر وماده از هم جدا باشن، رفتار نر اغلب اوقات اصلاح می شه)

موردم پنجم: قطره ی موضعی یا اسپری تنها برای رفع التهاب پوست و یا از بین بردن مایت ها و حشرات ریز داخل پرها هستند. داروی خوراکی هم تنها برای رویش مجدد پرها هستش که چون جوجه دارن ...اصلا توصیه ای در قبال مصرفش ندارم و به ضرر جوجه هاست...


مصطفی

سلام آقا حامد
این عکس جوجه هامه که با راهنماییهای شما بزرگشون کردم.
از زحمات شما تشکر میکتم و اگه ممکنه جنسیت و نژادشونو بهم بگین.
فکر کتم خاکستریه ماده و اون یکی نره ولی نژادش نمیدونم.
تشکر.

سلام آقا مصطفی

لینکی به دستم نرسیده ...شما می تونید به ایمیل زیر ،پیامتون را ارسال کنید

cockatiels_site@yahoo.com


بهابادی

سلام
بسیار خوشحالم که هستند کسانی مثل شما که تجربیات و علمشون رو به راحتی در اختیار دیگران قرار میدند.
سوالی داشتم. به طور معمول چند جوجه در سال میشه از یک جفت عروس گرفت. یعنی چند مرتبه در سال؟ فاصله ی بین تخم گذاریها حداقل باید چند وقت باشه؟ منظورم در حالت اقتصادی هست و به شیوه ی سالن دارها.
ممنون
سربلند باشید.

سلام آقای بهابادی

متشکرم از نظر شما...

مورد اول : حداقل سه مرتبه  و حداکثر چهار مرتبه می تونید جوجه کشی کنید با احتساب دوره ی سه ماهه استراحت تابستانه بنابراین تعداد جوجه ها می تونن حداقل سه عدد در سال و حداکثر 15 عدد در سال باشه...(قابل تعیین نیست )

مورد دوم : اگر قصد داشته باشید استاندارد سلامت پرنده رو در نظر داشته باشید ، سه مرتبه درسال، اگر پشت سر هم جفت بزنید، تمام فصل تابستون استراحت بدین یا اینکه بین هر دوره تکثیر ، یک ماه استراحت در نظر بگیرید.

در شیوه ی سالن دار ها و چون هدف تنها تولید و کسب سود هست به سلامتی پرنده توجه چندانی نمیشه...چهار الی پنج مرتبه در سال جفت می زنن، جوجه های جوان و حتی دون خور نشده را از والدین جدا کرده و با استفاده ا زداروهای هورمونی پرنده ها را وادار به جفت زنی می کنن...(جوجه های مصنوعی) نتیجه ش هم میشه طوطی های وارداتی پاکستانی

ولی اصول کلی مواردی بود که در بالا ذکر شد.


mahdi

سلام و سپاس از زحمات شما
مدنی است قسمت انتهایی دم پرنده من -حدود شش ماهه-
تیکه تیکه کنده شده اصطلاحا کل کلی شده
چیکار کنم؟؟

سلام آقا مهدی

بهتر بود عکسی ارسال می کردین تا ببینم...

اگر جویده جویده شده...می بایست صبر کنید تا زمان پر ریزی که تقریبا نزدیکه...


تینا

سلام.گفته بودم که عروسه مادم صداهایی از خودش درمیاره که انگار سعی در آواز خوندن داره‏!شماهم فرمودین که یه عکس از عروسم براتون ارسال کنم تا از جنسیتش مطمئن بشید.اما متأسفانه امکان ارسال عکس رو ندارم‏!ولی میتونم بهتون اطمینان بدم که عروسه بنده ماده هست‏!خاکستریه و از سه ماهگی داشتمش الان یه سالو دو ماهشه و زیر دمش خال داره و زرده و زیر سینش هم خال داره.نکته دیگه اینکه صداهایی که درمیاره اصلا شبیه آواز نرها نیس.و فقط انگار داره بزور یه صداییو از ته حلقش درمیاره‏!و فقط هم وقتی بیرون میزارمش و گنجشکها رو میبینه‏!آیا این همون صدایه که موقع مستی درمیار؟البته اون جلو ما اینکارو نمیکنه ک من ببینم که خودوشو خم هم میکنه یا نه‏!

سلام تینا خانم

صدای زمان مستی ریزه خوانی ها پیوسته است...به عبارتی پرنده با صدای زیر پشت سرهم صداهایی رو از گلو (منقار بسته) تولید می کنه ،قسمت انتهایی بدن سمت بالا و قسمت جلوی بدن سمت پایین...در واقع ماده حالی رو با پرها  و بدنش ایجاد می کنه تا پرنده نر بتونه بر روی ماده ایستاده و عمل جفتگیری انجام بشه.

آرشیو بررسی می کنم...اگر صدایی در این مورد پیدا کردم ، آپلود می کنم.


شیوا_جیکو

سلام آقا حامد.کوکاتیل خوشکلم چند دقته که همش پاهاشو گاز گاز میکنه انگار که پاهاش میخاره.فلس های روی پاهاش سفید شدن مثل اینکه خشکه زده.میتونم از کرم واسه بهتر شدن پاهاش استفاده کنم؟شما چی پیشنهاد میکنید؟

سلام

کمبود ویتامین آ یکی از دلایل این عارضه هست...درصورتی که پرنده دچار التهاب پوستی نشده باشه (مثل قرمز شدن قسمتی از پوست یا خونمرده شدن)

شما می تونید به صورت موضعی از کرم ویتامین آ (کم خطرترینش...ویتامین آ چشمی هست که در همه ی داروخانه ها یافت میشه) تهیه کنید و به موضع بمالید...و بهتره ببندید و اگر مقاومت کرد...راحتش بذارید. تا دو هفته موضع موردنظر را با ویتامین آ چرب کنید.


صدف

سلام سلام
آقای نجفی
خیلی ها اعتقاد دارن خوبه که شاه پرهای عروس رو کوتاه کرد که اولن فرار نکنه ، دومن توی همین خونه اونقدر اوج نگیره که بخوره در و دیوار و وسایل خونه و خودشو زخمی کنه.
تا جایی که یادمه شما نظرتون خلاف اینه...
بالاخره چه باید کرد؟
برای خود عروس ، کدوم بهتره؟

سلام

بنده تنها سلیقه ی خودمو گفتم جهت از ریخت نیفتادن پرنده و مضطرب نشدن پرنده و زود عادت کردن پرنده به صاحبش...قطعا کوتاه کردن پرها باعث استرس پرنده میشه...و مدتی پرنده با صاحبش غریبگی می کنه ولی زودگذره...


مورد بعدی اینکه بارها توصیه کردم...پرنده رو فقط برای آموزش داخل یک محیط بسته قرار بدین و در سایر موارد لطفا داخل قفس بذارید...


اگر پرنده ی شما به شدت وحشی هست و قابل کنترل نیست و یا اینکه تنش زیادی داره مثلا با شنیدن صدای ناگهانی از ترس پرواز می کنه...حتما کوتاه کنید

در غیر اینصورت پیشنهاد می کنم...کوتاه نکنید

امیدوارم ، پستی که اخیرا جهت رفع ابهام گذاشتم مطالعه رده باشید.


افسانه

سلام  خسته نبا شید  . عروس هلندی من خیلی شیطون و  همش میخواد   از قفس  بیرون باشه ومن وقتی میزارمش توی قفس  خودشو مویزنه به قفس به نظر شما من  باید چیکار کنم

سلام

چند وقت گذشته ، پستی درباب همین موضوع منتشر شد و این هم لینکش :

http://cockatiels.blogsky.com/1391/05/14/post-595/

http://cockatiels.blogsky.com/1391/01/24/post-462/



رضا.م

خسته نباشید.
عکسی براتون فرستاده بودم و گفتید مادست.
چرا کاکلش کوچیکه؟
کی میتونم براش جفت بگیرم؟
چه نوع جفتی براش خوبه؟
با تشکر از شما

سلام آقا رضا

سن پایین یکی از دلایل کوتاه بودن پرهای تاجه و مورد بعدی پرریزی و رویش پرجدید که زمانی که به حداکثر رشدش برسه...بلند میشه

.آقا رضا به خاطر حجم سوالات...مورد پرنده ی شما در خاطرم نیست...ولی اگر از سنش مطمئن هستید...یا سنش خدمت شما گفتم...شما می تونید برای پرنده تون از یک سال دو ماه یا یک سال ونیم به بعد جفت تهیه کنید

رنگ و نژاد مهم نیست...اصل مهم سن پرنده که بهتره بالغ و جوان باشه حداقل یک سال و نیم...


افسانه

سلام عروس هلند ی من همش روی موهایم می شیند  به نظر شما در بدن او ممکن است که حشره ا ی باشد.

سلام

عروس هلندی ها برخلاف باجریگار یا همون مرغ عشق پرها و بدنشون فاقد مایت هست (موجودات ذره بینی) بنابراین اگر استحام میشه و نظافتش در خونه و قفسش رعایت می شه جای نگرانی نداره.



نظرات 12 + ارسال نظر
نازنین جمعه 10 خرداد 1392 ساعت 13:17 http://avazedohol.persianblog.ir

سلام آقا حامد
شما احیانا جوجه ی عروس لوتینو هم دارید؟

سرو جمعه 10 خرداد 1392 ساعت 20:45

سلام
ممنون بابت وبلاگ خوبتون
من یه عروس هلندی دارم که حدود دو ماه مریضه. تا الان پیش 4 دامپزشک متخصص بردمش هرکدوم یک تشخیص دادن تشخیص اول نیوکاسل بخاطر مجاورت دو هفته ای با یک گنجشک بود که با آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین اُ ار اس تقریبا خوب شد حدود 10 روز بعد نشونه ها با کمی تغییر از جمله تنگی نفس و اسهال و استفراغ برگشت پزشک تشخیص عفونت ثانویه به دلیل ضعیف شدن بدن رو داد و دوباره آنتی بیوتیک و مولتی ویتامین و سروم در حال حاضر مشکل عمده اش اسهاله که البته همیشگی نیست و عطسه که چند روزه شدیدا دچارش شده که البته بخاطر کولر هستش ولی بخاطر شرایط خونه و بی قراریه خود پرنده نمیشه توی جای گرم بزاریمش . حالا سوال من این هستش که با توجه به این حالت آلرژی و گرفتگی بینی امکان مرگ عروسم هست؟ چون شنیدم که گرفتگی بینی به مرور باعث مرگ پرنده میشه

Ho3ein khosravi یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 15:13

Salam Aghaye najafi
khaste nabshid
aghaye najafi man yek joft aroos khakestari balegh dashtam ke natonestam dasti konamesh vase hamin forokhtameshoon
man jamchenan montazere be foroosh gozashtan jeje haye shomam k betoonam azatoon bekharam
mitoonam bedoonam k chand modat dge jojehatoono vase foroosh mizarid va gheymat taghribish cheghad hast
mamnun az rahnamayi hatoon

رضا پنج‌شنبه 16 خرداد 1392 ساعت 14:21

با سلام
اخیرا یک ماده وایت فیس خریداری کردم که زیر بالها دارای لکه های سفید مشابه لکه های ماده لیتینو است
1- بنظر شما چه نری واسش تهیه کنم
2- آیا با نر لیتینو جوجه های وایت فیس ابلغ خواهم داشت

تینا سه‌شنبه 21 خرداد 1392 ساعت 08:04

سلام
من الان 3 ماهه که یک جفت عروس هلندی بالغ و مولد خریدم( البته به گفته فروشنده ) اوایل رابطه داشتند و همدیگر را تمیز میکردند ولی جفت گیری نداشتند الان یک ماهه لانه گذاشتم داخل خانه زیاد میروند و یک هفته است که جفت گیری کرده اند البته زیاد روزی 3-4 بار را من دیده ام ولی به نظرم درست نمی آید(موقعی که جفت گیری می کنند به صورت موازی نر روی ماده نیست بیشتر شبیه علامت + است )و در هنگام این کار صدای خاصی در میآورند مثل اینکه با دهان بسته صدا در می آورند . می خواستم ببینم می توانم منتظر جوجه و تخم گذاری باشم یا خیر؟ در ضمن یک روز در میان جوانه گندم میدهم
من بازهم از اینکه این سایت را طراحی کردید و پاسخگو هستید ممنون.

sadegh جمعه 14 تیر 1392 ساعت 17:37

Salam aghaye najafi
az site khubetoon mamnoonam vaghean..man ye joft aroose holandi daram..ke aroose nar 2saleshe...va aroose made 19 maheshe va az 8 mahegi ba aroose nar bude...alan 3 mahe ke joft giri mikonan..roozi chandin bar miran tooye loone..man tooye loone chizi nazashtam....ama harchi sabr mikonam khabari az tokhm nist..lotfan mano rahnamaiee konid merciii

sadegh جمعه 14 تیر 1392 ساعت 17:42

salam..bebakhshid man mitoonam khosoosi bahatoon tamas dashte basham...mikham biayn az nazdik ghafas va aroosamo vizit konid..hazinasham pardakht mikonam..mrciiii

حسام شنبه 29 تیر 1392 ساعت 14:27

سلام وخسته نباشید من میخواهم یک عروس هلندی بخرم که جوجه باشد تا به من عادت کند به نظر شما چند روزه بگیرم خوبه و به من عادت میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟

حسام شنبه 29 تیر 1392 ساعت 14:32

سلام و خسته نباشید من میخوام عروس هلندی بخرم میخواستم ببینم چند روزه بگیرم خوبه و به من عادت کند و دست اموز بشه؟

حسام شنبه 29 تیر 1392 ساعت 14:44

سلام من میخوام یک جوجه عروس بخرم به نظر شما چند سالش باشه خوبه و به من عادت میکنه؟؟؟

حسام یکشنبه 30 تیر 1392 ساعت 15:48

سلام میخوام یک جوجه عروس بخرکم چند ماهش باشه خوبه و به من عادت میکنه؟؟؟؟؟؟

چیکو جمعه 16 تیر 1402 ساعت 10:28 https://www.youtube.com/@MaryoChico/

سلام دوستان
تو یوتیوب یه صفحه دارم که فیلمای عروس هلندی خودمو توش میذارم
اسمش چیکو هست و نژاد ابلغ وایت، خیلی باهوشه
خوشحال میشم پییج منو دنبال کنید
https://www.youtube.com/@MaryoChico

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد