مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

رفع ابهام در مورد کوتاه نمودن پرها و نحوه ی انجام آن

از آنجایی که بنده تنها با توجه به تجربه و سلیقه ی خود روش های کوتاه نمودن بال های عروس هلندی جهت رام کردن آنها را در چند پست توضیح دادم، متاسفانه در ایمیل ها و نظرات شاهد برخی ابهامات بودم که تصمیم گرفتم در این پست روش اساسی کوتاه نمودن پر طوطی ها رو توضیح بدم تا پرده از تمام ابهامات برداشته بشه.

در مورد کوتاه نمودن پرهای طوطی سانان ، متخصصان و پرورش دهندگان نظرات یک سانی در این موضوع ندارند.

بخری معتقدند که این کار سبب خسارات فراوانی مانند جلوگیری اعتماد پرنده به ما و همچنین کاهش بالانس یا تعادل بدنی پرنده میشود.

در شرایط طبیعی پرواز برای بقای حیوان  ضروری است و برای مسافرت از محلی به محل دیگر فرار از دست شکارچی و پیداکردن غذا بکار می آید. در طوطی های خانگی مانند عروس هلندی این موارد کمتر مدنظر قرار میگیرند زیرا که توانایی پرواز ممکن است برای سلامتی و ایمنی آنها مضر هم باشد.

طوطی هایی که بال های آنها قیچی نمی شود، ممکن است به صورت اتفاقی از قفس یا خانه بیرون آیند و با مواجه شدن با شرایط آزادی پرها را گشوده و....

از طرفی آنها قادر به بازگشت به محل خانه و قادر به یافتن غذا و حتی قادر به تشخیص  تهدید های دیگر حیوانات مثل گربه و سگ و موش نیستندد بعلاوه در خانه نیز به خود خسارات واردذ می کنند برای یک طوطی بی تجربه یک آینه یا پنجره حکم یک دریچه باز را دارد و وقتی به سمت آنها بال می زند سبب آسیب و خسارت به خود می شود مثلا ممکن است گردن او بشکند و حتی بمیرد.


به همین دلیل است که در برخی پست ها به لزوم کوتاه نمودن پرهای عروس هلندی اشاره می کنم...


در  طوطی های جوان ، قیچی نشدن با ل موجب بروز مشکلات در تربیت آنها توسط صاحب جدید آنها می شود. از آنجا که طوطی ها باهوش هستند به سرعت یاد می گیرند که برای عدم اطاعت از صاحب خود می توانند به پرواز درآمده و فرار کنند. در این موارد قیچی کردن بال  آنها جهت کنترل فرایند آموزش آنها لازم است. می توان تا زمان استقلال طوطی ها آنها را قیچی نکرد. تنها فایده قیچی نکردن بال ها در ایام قبل از استقلال جوجه ها ، ایجاد مقاومت اضافی در آنها و توسعه ی عضلات قفسه سینه در زمان بال زدن می باشد. البته الازم است در این موارد از طریق باز تقویت مثبت ، مهربانی و تشویق به ایجاد اعتماد در آنها اقدام کرد. توسعه اعتماد به نفس زمانی متوقف می شود که پرنده دچار ترس شود.



چگونه قیچی کنیم؟

هرچند در پست های پییشین روشهایی ذکر گردید ولی مجددا روش اساسی کوتاه کردن بال ها را توضیح می دهم.


قیچی بال بچه ها طوطی ها را به گونه ای انجام می دهیم که توازن آنها به هم نخورد و در عین حال به گونه ای باشد که پرواز نکنند و پر و بال آنها به گونه ای باشد که تنها در زمان سقوط بتوانند از طریق بال زدن خود را نجات بدهند...مثل افتادن از کمد


در صورت رام بودن بچه طوطی و اعتماد او به انسان بهترین روش قیچی کردن بال این است که او را روی یک پیش خوان قرار داده و بال او را برای قیچی کردن در دست گرفته و از یک قیچی تیر برای بریدن آن استفاده می کنیم. در صورتی که طوطی سر سازگاری نداشته باشد ، روی تمام بدن او یک حوله انداخته و تنها یک بال او را برای قیچی کردن بیرون می آوریم .شش شاه پر اول بال طوطی ها ، پرهای پرواز آنها هستند.در طوطی های کوچک تر لازم است که یک جفت از پرهای ثانویه بال نیز قطع شود. شیوه ی چیدن پرهای بال :


همانطور که ملاحظه می کنید ،محل بریدن پرها از ریشه پر فاصله دارد، با توجه به تصویر زیر :


درقسمت زیرین بال ، تعدادی پر پوششی وجود دارد (فلش شماره یک)که روی پرهای پرواز را میگیرند. اگر این پرها کنار زده شوند، قسمت بالایی میله پرهای پرواز دیده می شود.

پرهای  در این مقطع بریده می شوند(فلش شماره دو)




این تصویر میله پرها را پس ا قیچی شدن نشان می دهند. برخی افراد تعداد کمتری ا پرها را با فاصله بیشری از انتها قائده کوتاه می کنند و برخی افراد تمامی پرهای ثانویه را می برند. این کار باعث می شود که کمر طوطی تحت تاثیر قرار بگیرد و توانایی تعادل آنها از بین برود. در صورت قطع شاه پرها ، طوطی همچنان می تواند توازن خود را حفظ کند و ضمنا ظاهر آنها زیبا بماند. چیدن پرها از پایه بخش میله ای یا نزدیک به آن سبب افتادن پرها از ریشه می شود.

.

نظرات 2 + ارسال نظر
صدف جمعه 10 خرداد 1392 ساعت 01:47

سلام سلام
ممنون آقای نجفی.
توی این چند روز اخیر من دو تا سوال از شما پرسیدم و شما پر حوصله و مفصل ، توی چند تا پست جواب دادید.
البته از بخت خوب من بوده که پرسیدن سوال هام هم زمان بوده با وقتی که شما تصمیم گرفتید به مبحث پرکنی و کوتاه کردن پرها ، به صورت مشروح بپردازین.

:-)

سلام
متشکرم

علی یکشنبه 12 خرداد 1392 ساعت 01:17

با سلام و خسته نباشید به شما دوست عزیز. ایا بعد از چیدن پرها مجدد پرها در میان یا باید انها رو کشید؟ با تشکر قبلی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد