مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

آموزش فضله گذاری عروس هلندی

جوجه عروس نر 28 روز بنده


این مورد آموزش در عروس هلندی بسیار سخت تر و کمی زمانبر نسبت به سایر طوطی سانانی مانند کاسکو ،کاکادو و... می باشد...

با این حال با توجه به این موضوع که برخی کاربران عروس های خود را آزادانه در خانه رها می کنند، لازم دونستم پستی در این مورد منتشر کنم.

قبل از هر چیزی باید در نظر بگیرید که عروس شما در چه محلی میبایست فضله گذاری کند.

بنابراین هدف اصلی ما می بایست این باشد که به او یاد دهیم در جایی مدفوع گذاری کند کمترین آلودگی را ایجاد کند به عوان مثال توالت فرنگی ، یا در سینک دستشویی و یا روی روزنامه و...


آموزش فضله گذاری از مشاهده شروع می شود. اغلب پرندگان درست قبل از فضله گذاری طبیعی ، رفتارهای خاصی نشان می دهند. این رفتارها در شرایط اسارت  و شرایط طبیعی فرق می کنند. اولین علامت مدفوع کردن ؛چمباتمه زدن است. و به دنبال آن بالها را بالا آورده و یا حتی بر هم می زنند و سپس دست به کار می شوند.

اغلب پرندگان دوست دارند فضله آنها از ارتفاع بالا بیفتد و از دسترس خارج شود. پس اگر متوجه شدیم پرنده ی ما شروع به بالا رفتن کرده است ، می تواند نشانه ای از آماده شدن پرنده برای دفع دانست.


حال باید بدانیم در آموزش عملی آنها چه باید انجام دهیم.

باید تصمیم بگیریم چه کسی  این کار را انجام دهد، بنابراین قبل از اینکه آموزش را شروع کنیم باید دو عنصر مهم را در نظر بگیریم : 1. صبر و حوصله  2. ثابت قدم بودن در آموزش


حال زمانی که پرنده ی ما اقدام به مدفوع گذاری کرد ، خواه در داخل قفس یا روی میله و... باید به گونه ای او را تربیت کنیم که درک کند که منظور ما چیست.

پرنده ای که خود را برای فضله گذاری آماده می کند ، رفتار منحصر بفردی دارد. پس باید بررسی کنیم که این الگوهای رتفاری چیست. به ویژه این رفتارها در زمان بیرون یا درون قفس بررسی کرده و تفاوت آنها را در نظر بگیریم. اکنون زمان آموزش فضله گذاری است :


آموزش به همراه یک کلمه یا عبارت ساده انجام می شود. باید دانست از این عبارت به زودی تقلید کرده و در برابر دیگران آن را بکار می برد. به عنوان مثال عباراتی مثل PP یا دستشویی و..مناسب هستند.پس هر عبارتی که برای او بکار می بریم آن را یادگرفته و بعدا تحویل ما می دهد. پس باید در انتخاب این کلمه دقت کنیم. آموزش زمانی آغاز می شود که پرنده درون قفس است. منتظر بروز علائم شروع فضله گذاری باشیم. وقتی این علائم دیده شد ، او را به مکان مورد نظر می بریم و می گوییم : PP یا هر عبارتی که انتخاب کرده ایم. در صورتی که به حرف ما گوش کند، او را تشویق می کنیم و حتی او را بغل می کنیم. این عمل را برای مدتی دنبال می کنیم تا عروس ما شرطی شود. او به تدریج می آموزد که وقتی ، زمان مدفوع گذاری فرا رسید ما را خبر کند.


نکات:


آموزش فضله گذاری به عروس هلندی ها جوجه و جوان بسیار راحتتر از آموزش آن به عروس هلندی های بالغ و مسن می باشد.


این روش اغلب اوقات برای عروس های رام به کار می رود و نه عروس های وحشی و یا نیمه رام.


برخی معتقد هستند که آموزش فضله گذاری مستقیما در جهت منافع عروس هلندی نیست. به نظر آنها غیر طبیعی است که پرنده ای برای مدفوع کردن منتظر دستور کسی بماند. این برعهده ی ماست که تعیین کنیم این عمل را به آنها یاد بدهیم. باید توجه داشت که همه پرندگان در این زمینه به طور یکسان آموزش پذیر نیستند و برخی از آنها اساسا فضله گذاری را یاد نمی گیرند.




آموزش به صورت خلاصه و نکات کلیدی:


اول :در نظر گرفتن فضای مورد نظر برای آموزش

دوم:بررسی کردن رفتار پرنده قبل از زمان مدفوع گذاری و به خاطر سپردن عادت او

سوم: در نظر گرفتن کلمه یا حرفی مرتبط با مدفوع گذاری او که بهتر است کوتاه باشد تا پرنده زودتر بیاموزد

چهارم:به محض اینکه علائم قبل از مدفوع گذاری مشاهده شد،پرنده را به مکان مورد نظر برده و کلمه ی مورد نظر را برای او تکرار می کنیم.

پنجم: برای این عمل می توانیم تشویق در نظر بگیریم تا پرنده تمایل بیشتری به یادگرفتن کلمه ی مورد نظر و ارتباط آن با مدفوع گذاری خود داشته باشد.

ششم: زمانی که پرنده شرطی شد، از این پس حتی بدون شنیدن نام مورد نظر، زمان مدفوع گذاری به محل مورد نظر مراجعه می کند.



نظرات 4 + ارسال نظر
تینا چهارشنبه 8 خرداد 1392 ساعت 23:14

سلام.گفته بودم که عروسه مادم صداهایی از خودش درمیاره که انگار سعی در آواز خوندن داره‏!شماهم فرمودین که یه عکس از عروسم براتون ارسال کنم تا از جنسیتش مطمئن بشید.اما متأسفانه امکان ارسال عکس رو ندارم‏!ولی میتونم بهتون اطمینان بدم که عروسه بنده ماده هست‏!خاکستریه و از سه ماهگی داشتمش الان یه سالو دو ماهشه و زیر دمش خال داره و زرده و زیر سینش هم خال داره.نکته دیگه اینکه صداهایی که درمیاره اصلا شبیه آواز نرها نیس.و فقط انگار داره بزور یه صداییو از ته حلقش درمیاره‏!و فقط هم وقتی بیرون میزارمش و گنجشکها رو میبینه‏!آیا این همون صدایه که موقع مستی درمیار؟البته اون جلو ما اینکارو نمیکنه ک من ببینم که خودوشو خم هم میکنه یا نه‏!

صدف پنج‌شنبه 9 خرداد 1392 ساعت 14:38

سلام سلام
آقای نجفی
خیلی ها اعتقاد دارن خوبه که شاه پرهای عروس رو کوتاه کرد که اولن فرار نکنه ، دومن توی همین خونه اونقدر اوج نگیره که بخوره در و دیوار و وسایل خونه و خودشو زخمی کنه.
تا جایی که یادمه شما نظرتون خلاف اینه...
بالاخره چه باید کرد؟
برای خود عروس ، کدوم بهتره؟

رضا.م پنج‌شنبه 9 خرداد 1392 ساعت 16:07

خسته نباشید.
عکسی براتون فرستاده بودم و گفتید مادست.
چرا کاکلش کوچیکه؟
کی میتونم براش جفت بگیرم؟
چه نوع جفتی براش خوبه؟
با تشکر از شما

افسانه پنج‌شنبه 9 خرداد 1392 ساعت 16:15 http://bareshmiss@yahoo.com

سلام عروس هلند ی من همش روی موهایم می شیند به نظر شما در بدن او ممکن است که حشره ا ی باشد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد