مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بررسی تخصصی پرکنی و پر جوی در طوطی سانان(قسمت اول)


این مورد به ندرت در عروس هلندی ها یافت می شه و اغلب در کاسکو ،کاکادو،آرا ، طوطی برزیلی ،ملنگو و کانور ها دیده میشه...

با این حال به دلیل فقدان این موضوع در وبلاگ، تصمیم به طرح تخصصی آن گرفته و طی چند پست به بررسی علت های آن و درمان آن می پردازیم.

مقدمه

طوطی هایی که مبتلا به این عارضه هستند ، پرهای قسمت عمده سطح بدن آن ها از ریشه کنده می شود و مخصوصا در زیر شکم آنها فقدان پر را به طور محسوس می توان شاهد بود و حتی در مواردی فولیکول پر صدمه دیده و هیچ گاه آن قابل ترمیم نمی شود.


طوطی هایی که دچار این عارضه می شوند قادر به پرورش جوجه هم نیستند زیرا پری ندارند که به کمک آن جوجه ها و تخم های خود را گرم نگه دارند.



پرکنی چگونه رخ می دهد؟


شکل ظاهری پرکنی مانند پرریزی طبیعی هست ، درادامه فرایند طبیعی،پرریزی متوفق شده زیرا پرنده ها در حین این دوره به پرهای خود آسیب می زنند.

پرریزی طبیعی معمولا در اواسط بهار الی فصل پاییز رخ می دهد که در آن پرنده ، تمام پرهایش می ریزد ولی به گونه ای نیست که پرنده کاملا لخت شود مگر در موارد نادری ، جوجه هایی که  برای اولین بار دچار پرریزی شوند و این پرریزی اولیه همانطور که در پست های قبل توضیح داده شد از کامل ترین نوع پرریزی است که در آن تمام پرها و کرک ها و پوش های جوجه می ریزد ولی در اکثر اوقات هیچ گاه شاهد لخت ماندن گوشه از بدن پرنده نخواهیم بود.


پرجوی چیست؟

در پر جوی ،پرها حالت ژولیده پیدا می کنند زیرا توسط خود پرنده  یا جفت او گاز زده شده یا نامرتب شانه زده می شوند.پرجوی معمولا در پرهای بال ، دم یا پرهای سینه  دیده می شود.

در پر جوی پایه ی اصلی پر که به صورت میله ی سفید رنگی هست باقی مانده ولی پهنه های آن آسیب دیده یا کنده می شوند و در نهایت میله های سفید بدون پرز و پر بر روی بدن پرنده می بینیم .


سوال : چگونه پرنده ای توسط جفت خود ، دچار پرجوی می شود؟


جفت طوطی ها در زمانی هایی که مشغول دیگر آرایی و رسیدگی کردن به پرهای جفت مقابل خود هستند ، به طور غریزی اقدام به جویدن پرهای جفت خود می کنند ،که البته این مورد هم به نادر می توان یافت.


شیوه ی درمان پرکنی و پرجوی تقریبا یکسان هستند که در پست های بعدی در این مورد کاملا بحث خواهد شد ولی عوامل به وجود آورنده ی آن ، در پرنده های مختلف متفاوت است ،به عنوان مثال یک طوطی به محض ورود به محیط جدید و استرس دچار پرریزی می شود ...

نظرات 1 + ارسال نظر
حسین دوشنبه 6 خرداد 1392 ساعت 23:39

سلام اقا حامد
ممنون از اینکه پاسخگوی سوالات ما هستین.
این عروسای من چهار تا تخم گذاشتن که دو تاش هفته پیش جوجه شدن دو تا دیگشم هنوز بیرون نیومدن .مشکلی که دارم اینه که نره موهای سر ماده رو میکنه اینقدر که قرمزیه لپاشم خالی کرده .غذاشونم سبزی و هفت تخم و ارزن و تخم مرغ و میوه میدم که خوبم میخورن(پودر استخون مرغ پیدا نکردم) .بنظرتون برای پرکنی چیکار کنم؟
بنظر شما پراش دوباره در میاد ؟
ایا برای اینکار قطره موضعی یا داروی خوراکی وجود داره؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد