مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

ویتامین های فوق ضروری برای عروس هلندی

my daughter


اغلب عکس هایی که از عروس هلندی کاربران به دستم رسید و یا عروس هلندی هایی که کاربران به صورت مستقیم به بنده نشون دادن در اکثر این طوطی شاهد ها شاهد سوء تغذیه و کمبود ویتامین های مهم و اساسی بودم که متاسفانه صاحبان آنها اهمال کرده بودن به همین دلیل تصمیم گرفتم یک پست کاملا تخصصی در این زمینه منتشر کنم و علت اینکه در پاسخ تمامی سوالات کاربران به ویتامین ها به طور مداوم اشاره می کنم را مشخص کنم، از کاربران در خواست می کنم، درصورت امکان این پست را در رایانه ذخیره کرده و یا اینکه پرینت گرفته و مدنظر قرار بدن!

کپی برداری از مطالب وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است

قبل از هر توضیحی خاطرنشان کنم که این پست تنها اختصاس به عروس هلندی نداشته و شامل تمامی طوطی سانان خانگی می باشد که عروس هلندی در راس آنها قرار دارد.


به یاد داشته باشید که ویتامین ها به دو دسته تقسیم می شوند که

 دسته اول محلول در چربی نام دارند که شامل ویتامین های (A.D.EوK)

 و دسته ی دوم محلول در آب نام دارند که شامل ویتامین های گروه B،C  و کولین می شوند.



یکی از مهمترین و اساسی ترین ویتامین های مورد نیاز طوطی سانان ویتامین A  می باشد.

همانطور که گفته شد کمبود ویتامین A در طوطی سانان شایع هست و از طرفی در طوطی هایی که تنها از دانه های معمولی (غذای اصلی) استفاده می کنند بیشتر می باشد. در حالی که نکته ی بسیار مهم اینجاست که طوطی سانان یا به طور کل پرندگان ویتامین A  مورد نیاز خود را از بتاکاروتن تامین می کنند که بهترین منابع آن که در ایران به وفور یافت می شوند عبارتند از : هویج، کلم بروکلی،کدو،برگ شلغم و زرد آلو....


یکی دیگر از مهمترین ویتامین های مورد نیاز و مهم برای طوطی سانان ویتامین D نام دارد که تحت تاثیر اشعه ی ماوراء بنفش آفتاب در بدن آنها  تولید می شود.بنابراین آن دسته از طوطی سانانی که در آپارتمان ها بسر می برند و یا در مکان های فاقد نور خورشید بسر می برند فقر این نوع ویتامین به طورشایع دیده می شود


یکی دیگر از فوق العاده مهمترین ویتامین های مورد نیاز طوطی سانان ویتامین E می باشد که موثر در فرآیند های متابولیکی بدن آنها می باشد که خوشبختانه در جیره های غذایی کنونی که استفاده می کنید یا بنده پیشنهاد می کنم به طور قابل توجهی وجود دارد


دیگر از ویتامین های پایه و مهم مورد نیاز بدن طوطی سانان ویتامین C نام دارد که در بدن آن ها ساخته می شود ولی باید توجه داشت در زمان هایی که طوطی شما بیمار است یا دچار تنش یا ترس و اضطراب است بدن وی به مقدار کافی آن را نمی سازد که برای تامین آن می توانید  از منابع غنی آن یعنی میوه جات یا پودرویتامین آن که انواع آنها در داخل وبلاگ معرفی شد و توضیح داده شد استفاده کنید.


مصرف طولانی ویتامین های محلول در آب که انواع آن در بالا ذکر گردید، تاثیر منفی بر روی بدن طوطی سانان نمی گذارد زیرا در صورتی که بدن با مقادیر قابل توجه و زیادی از آنها مواجه شود اقدام به دفع آنها می کند و مانع ضرر رسانیدن به بدن حیوان می شود این در حالی است که ویتامین های محلول در چربی عکس این مطلب هستند.


ویتامین های محلول در چرب که انواع آن در بالا ذکرشد به دلیل طبیعت شیمیایی آنها از بدن پرندگان مثل طوطی سانان یا عروس هلندی دفع نمی شوند بنابراین درصورت استفاده ی بیش از مقدار معین از آنها بدن پرنده حساسیت نشان میدهد.


طبق تحقیقات اخیری که در مورد دو پرنده ی عروس هلندی و طوطی برزیلی انجام شد نشان داده که جیره ی غذایی آنها برای اینکه دچار فقر ویتامین A  نشوند می بایست در هر کیلوگرم از غذای آنها مابین دوهزار تا ده هزار واحد بین المللی ویتامین A در آنها وجود داشته باشد و نکته ی فوق العاده مهم برای پرورش دهندگان این مقدار برای جوجه های جفت مولد از بدو تولد تا زمان استقلال یافتن چهار هزار واحد بین المللی تعیین شده است.

اما زمانی که همین پرندگان در غذای آنها ویتامین A به مقدار زیاد استفاده شده بود (صد هزار واحد بین المللی) ظرف سه ماه دچار مسمومیت شدند ، در حالی که آن دسته عروس هلندی هایی که به صورت عادی و رعایت  استاندارد مصرف این ویتامین پرورش پیدا کردند حتی بیشتر از دو سال هم دچار این مسمومیت نشدند.


وجود ویتامین A در زنجیره ی غذایی جوجه های غیر سرنگی و سرنگی اهمیت بسزایی دارد به طوری که در غذای جوجه هایی که این ویتامین کم بود و یا یافت نشد رشد طبیعی جوجه ها را با مشکل مواجه کرد.


و از طرفی مصرف کاروتنوئیدها (که در سبزیجاتی مثل هویج و گوجه فرنگی و...) وجود دارند درمصرف مداوم از ویتامین A مانع از مسمومیت حاصل از این نوع ویتامین شده اند.



نظرات 16 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 27 اردیبهشت 1392 ساعت 18:54

سلام
شما گفته بودی برنج خام یا پخته مضره
ولی تو این عکس پرندت داره برنج میخوره
شایدهم من اشتباه میکنم

علی شنبه 28 اردیبهشت 1392 ساعت 20:30

سلام اقای نجفی
شما طوطی ترجیحا لوتیو بالغ برای فروش ندارید
لطفا جوابتون رو به ایمیلم ارسال کنید
با تشکر

رضا.م شنبه 28 اردیبهشت 1392 ساعت 21:03

سلام خسته نباشید.
من یه عروس دارم. عکسشو آپلود کردم . براتون بفرستم.
بی زحمت نگاه کنید ببینید نره یا ماده؟
بعد بگید ج.چند ماهشه؟
با تشکر؟
http://upload7.ir/images/83323016535317867511.jpg
http://upload7.ir/images/02633526847962157361.jpg

میثم یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 ساعت 10:11 http:///cockatiels.blogsky.com

سلام حامد جان خسته نباشی عروس مادم از 20 روزگیه جوجه ها پراشونو میکند حالا که جوجه ها 27 روزشونه نرم شروع کرده به پرکنی لینک پر کنی رو هم خوندم خواستم ببینم راه حل دیگه ای واسه نجات جوجه ها به غیر جدا کردنشون از پدر و مادرشون هست؟چون نمیرسم اونقدر وقت بذارم که خودم بزرگشون کنم.
(در ضمن کلسیم هم دادام بهشون.امروز جفت گیریشونم دیدم.موهای سر جوجه ها رو دون دون کندن.
اینم نکات جا مونده بود)

hossein دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 ساعت 22:02


سلام
من دو تا عروس دارم که یکیش سفیده اون یکیشم خاکستری .قبلا براتون نوشته بودم که براشون کوزه گذاشتم البته شما فرمودید که لونه چوبی بهتره ولی تا بجنبم دیگه یه تخم گذاشته بودن و نشد.بعد از اون به فاصله هر چهار روز سه تا دیگه تخم گذاشتن .امروز وقتی اومدم خونه دیدم یکیشون جوجه شده .حالا سوالم اینه که چیکار میتونم براشئن بکنم تا پیفی این یکی بقیه تخما رو کثیف یا خفه نکنه.اگه راهنماییم کنین ممنون میشم.

محسن سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1392 ساعت 11:59

سلام آقا حامد عزیز
عروس نر کرجی دو سه روزی بعضی وقتها صبحها و بعضی وقتها دم غروب شروع میکنه به خوندن (ریتمی) اما ماده همچنان بی تفاوته البته گاهی سر و کله همدیگه رو میخوارونن اما هنوز از جفتگیری خبری نیس.
آیا بنظرتون اوضاع داره خوب پیش میره یا نه؟کاری هست که من انجام بدم تا بشه بیشتر کمکشون کرد.
راستی جفتهای قدیمی رو هم تخمشون رو برداشتم چون با کندینگ کردن متوجه شدم پوچ بودنفک کنم زیادی پشت سر هم تخم کرده بودن . دو و سه روزی هست که لونه شون رو برداشتم تا خوب تقویتشون کنم پسره شوع کرده به تعویض دم و مقداری هم از پرهای سه چهار سانتیش داره میریزه.به اینا چی بدم تا برای دوره بعد آماده بشن.
در آخر یکی از دوستانم برای استراحت دادن به جفت مولدش یه ماه لونه رو برداشت و حسابی بهشون رسید اما با قراردادن لونه هنوز تخم نکردن بنظرتون اون باید چیکار کنه و این مورد ممکنه برای عروسای من که بهشون استراحت دادم هم پیش بیاد؟

سمیرا سه‌شنبه 31 اردیبهشت 1392 ساعت 13:21

با سلام
جوجه عروس من 12 روزه است و چشماش باز شدن اما هنوز نه به طور کامل. نمیدونم چرا چشم راستش کمتر از چشم چپش باز شده. آیا این طبیعیه و چشماش به یک اندازه باز میشن یا مشکلی داره؟
لطفا جواب رو حتما به ایمیلم ارسال کنید با تشک
و در ضمن
مادر این جوجه همه نوع غذا میخوره و به این جوجه میده به نظر شما چکار کنم که هیچ کمبودی برای مادر و جوجه ایجاد نشه؟

hossein چهارشنبه 1 خرداد 1392 ساعت 17:44

سلام، عروسهای من حدود ۲۱ روز ه تخم گذاشتن(۴تا) دو روزه یعنی از روز ۱۹ به بعد نزدیک ظهر دو تایی از لونه میان بیرون حسابی جیغ و داد میکنن دیوونمون کردن امروز عروس نرم حسابی قاطی کرده بود بعد از چند ساعت دوباره یکم آروم میشن دوباره رو تخمها می خوابن بعضی وقتها عروس نر مستی میکنه از در و دیوار قفس بالا میره مرتب دو تایی رو چوب هی اینور و اونور میرن. نمیدونم طبیعیه کارشون یا نه ایا تخماشون جوجه میشه؟چیکار بکنم؟در ضمن قبلا پیش صاحب قبلیشون جوجه داده بودن.لطفا کمکم کنید

صدف پنج‌شنبه 2 خرداد 1392 ساعت 14:35

سلام
آقای نجفی من سوال فوری دارم ازتون که البته تو ایمیل هم پرسیدم.
ترنج شروع کرده به آواز خوندن. صدای پرنده های بیرون رو که می شنوه هیجان زده تر هم می شه. صداش شبیه نمونه آوازهاییه که شما خودتون تو این سایت برای دانلود گذاشته بودید.
بی تابی هم می کنه اما نه همیشه.

شما می گید ترنج نره؟ و بالغه و آماده جفت گیری؟
با اینکه گونه هاش نارنجی کمرنگه و صورتش زرد نیست و چثه اش به نظر کوچولو میاد!

Morteza شنبه 5 فروردین 1402 ساعت 04:41

Salam

فاطمه چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 ساعت 14:38

سلام
عروس هلندیم 10ماهشه پرهاش بدون دلیل میریزه موقع افتادن پرندم جیغ میزنه فک کنم درد زیادی داره دلیلش چیه

حامد بردبار چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 ساعت 13:17

سلام خوبی ببخشید یهسوال داشتم عروس هلندی چند روز یکبار احتاح به ویتمین دی دارند

رضاگلمحمدی سه‌شنبه 3 مرداد 1402 ساعت 03:15

درود وخسته نباشید من یه عروس خریدم انگار مثلا حمومش کردی وخشکش کردی تازه خشک شده یعنی نم انگارداره وصاحبش گفت این اروم و اینا هیچیش نیست ولی حیوون احساس میکنم ضعیفه اگه میشه راهنماییم کنید این دچار بیماری هست یانه واگرنیست چیا بدم که مقویش کنه

عباس چهارشنبه 11 مرداد 1402 ساعت 01:18

سلام تشکر میکنم از کمک های که به بچه ها میکنید تشکر از لطف شما

مریم جمعه 3 شهریور 1402 ساعت 10:30

سلام من ی عروس هلندی چهار ماهه دارم که تقریبا دوماهه خریدمش دو سه روز هست ک پرهای ریزش میریزه حالش هم خیلی خوبه اما پرهاش میریزه و سه تا از پر های تاجش هم ریخته طبیعیه یا ممکنه پرریزی یا پر کنی داشته باشه . یا از کمبود ویتامین هست

غافری سه‌شنبه 24 بهمن 1402 ساعت 19:29

با سلام یک ماه هست که من عروس خریدم خودش رو میخارونه نمی دونم تا چه اندازه ای طبیعی هست میشه راهنماییم کنی ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد