مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بهداشت پرریزی در طوطی سانان


همانطور که تمامی عروس داران مطلع هستند، عروس هلندی ها بنا به دلایلی که درپست های گذشته درج شده( اینجا ) دچار پررزی میشوند،حال در دوره ی پرریزی یک سری نکاتی وجود دارد که می بایست ما در قبال طوطی سانان یا عروس هلندی خود رعایت کنیم...

پر ریزی در طوطی سانان فرآیندی تنش آورد دارد و بهتر است که در این زمان از آنها مراقبت ویژه ای صورت بگیرد بنابراین مورد اولی که هر یک از شما صاحبان می بایست رعایت کنید :


رعایت زمان استراحت پرنده ی شماست،چرا که در این دوره بیشتر انرژی بدن پرنده صرف رویش پرها می شود و از طرفی از آنجایی که اغلب پر ریزی ها و به دنبال آن رویش پرها به همراه خارش می باشد که هم سبب کلافه شدن حیوان و آرایش مداوم پرها سبب خسته شدن او میشود،بنابراین رعایت زمان استراحت در این دوره ضرورت زیادی دارد، بنابراین دو راه حل در پیش و رو دارید:


1. طوطی (عروس هلندی) خود را با نور طبیعی پرورش بدین؛به این معنا که روز ها با طلوغ خورشید بیدار شوند و با غروب خورشید همانند دوره ای که در طبیعت به سر می برند،بخوابند.


2. راه حل دوم ،اغلب برای کاربران امروزی ،یعنی پرنده داران آپارتمان نشین و...استفاده میشود؛به این شرح که شما می بایستی زمانی آرام و تاریک به مدت 12 ساعت برای خواب آنها در نظر بگیرید.اگر فضای کافی ندارید و قادر به خاموش کردن نور محیط نیستید ،استفاده از یک پارچه ی تیره بر روی قفس پرنده کفایت می کند.


یکی دیگر از موارد رعایت در دوره ی پرریزی طوطی سانان (عروس هلندی) در نظر گرفتن شرایط استحمام برای پرنده ی خود می باشد، که معمولا اغلب کاربران در این زمینه کوتاهی می کنند.

بنابراین لطفا توجه داشته باشید که آب تنی یا استحمام طوطی ها یکی از روش های مرطوب کردن و به دنبال آن نرم شدن غلاف پرها می باشد و در نیتجه سبب می شود که پرها راحت تر افتاده که هم طوطی شما اذیت نمیشود و هم دوره ی پر ریزی زودتر به پایان می رسد.

پس فراموش نکنید که می بایست فقط در این دوره طوطی خود را آب استحمام کنید حتی برای نرم و براق نگه داشتن پرهای عروس خود در این دوره می توانید از لانولین( عبارتست از روغن پشم گوسفند که خواص گسترده ای دارد و طبیعیست و فاقد ضرر برای پرنده های شما) استفاده کنید.

در مورد آب تنی در پست های گذشته صحبت شد که روش های رایج استحمام عبارتست از:


1. استفاده از آبپاش:حتما از آب ولرم برای استحمام پرنده ی خود استفاده کنید وهیچوقت آب را به سمت سر پرنده ی خود اسپری نکنید.


2. استفاده از ظرف آبتنی: در روز های گرم سال با پر کردن ظرفی به عمق سه الی چهارسانتی متر آب (برای عروس هلندی) به پرنده ی خود اجازه ی آبتنی بدهید.



سوالات رایج کاربران در این حوزه:


1. آیا لازم هست خودمان در خاراندن پرهای طوطی مون کمکش کنیم؟

پرهایی که در حال رشد هستند ،به مراتب به دلیل تازه بودن ،غلاف حساسی دارند و نرم هستند،بنابراین هیچگاه برای این دسته پرهای جدید خاراندن توصیه نمی شود.

ولی در مورد پرهای قدیمی که برخی در حال افتادن هستند و گاها برخی از غلاف خونی هستند ،تنها برای کمک به طوطی خود ،ابتدا این پرها را شناسایی کنید و به آرامی توسط ناخن های  آنها را بخارایند(البته در اینجا بیشتر برای پرهایی توصیه می شود که در نواحی قرار دارند که پرنده قادر به خاراندن آنها نیست مانند پرهای سر و گردن وی.


2.آیا باید پرهای تازه و در حال رشد را برای جلوگیری از فرار کردن یا پرواز کردن طوطی خود قیچی کنیم؟

معمولا برای این دسته پرها هرگز چنین توصیه ی اشتباهی نمی شود زیرا که پرهای جدید بسیار حساس هستند و هرگونه سهل انگاری و اشتباه در قیچی کردن آنها سبب خونریزی می شود


3. آقای نجفی،من پرهای تازه ی عروس را قیچی کردم و الان خونریزی کرده،لطفا هرچه زودتر راهنمایی کنید؟!


روش های مختلفی برای مهار این دسته خونریزی ها وجود داره که شایع ترین این روش ها و متداول ترین این روش ها در بین افراد عادی :


1. استفاده از پودر انعقاد خون(که از داروخانه های می توانید خریداری کنید و در محل خونریزی بپاشید و بعد از مطمئن شدن از بند آمدن خون، ساعاتی بعد با آب سرد،محل را شستشو بدهید)


2.استفاده از آرد ( آرد گندم یا آرد ذرت) و علاوه بر ریختن آرد، با انگشت خود محل خونریزی را سفت نگه دارید تا طی چند دقیقه خون بند بیاید. پس از بند آمدن خونریزی پرنده را تحت نظر گرفته و بهتر است برای جلوگیری از عفونت در محل یک سوم قرص تتراسایکلین در 150 سی سی آب حل کرده و تا سه روز به طوطی خود بدهید.


توجه: درصورت حاد بودن خونریزی ، بلافاصله به دامپزشک مراجعه شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
رها چهارشنبه 1 خرداد 1392 ساعت 13:03

سلام جناب نجفی .من چطور میتونم جوجه عروسم رو رام کنم الان 63روزش حدود 5روزه ارقفس والدینش جداش کردم تو یک اتاق دیگس اما به زور میگیرمش وحسابی نوک میزنه اصلا رام نیست میشه رامش کرد یا نه از وقتش گذشته؟ تازه بمحض شنیدن صدای اونا شروع به جیغ کشیدن میکنه به جدا سازیش ادامه بدم یا نه؟ مرسی از راهنماییهای خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد