مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

مشکل پای جوجه های سرنگی( در رفتگی)


این عارضه تنها مختص عروس هلندی نیست ،سایر جوجه ها از گونه های مختلف طوطی سانان به این عارضه دچار میشن...


برای اطلاعات بیشتر به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

ممکن است برای بسیاری از دارندگان جوجه سرنگی از عروس هلندی ، طوطی کوتوله ،ملنگو و حتی مرغ عشق داران این مسئله به وجود آمده باشد که پس از گذشت زمان معینی از تولد جوجه هاشون، بعد از مدت بسیار کوتاهی جوجه ی آنها دچار این عارضه می شوند،

بدین ترتیب که پاها در فاصله بسیار زیادی از هم دیگر قرار گرفته و گاها شاهد زاویه ی 180 درجه در میان دو پا هستیم و جوجه قادر نیست پاهای خود را در کنار هم قرار دهد تا بتواند حرکتی کند.


حال سوالی پیش می آید که علت این عارضه چیست؟

از آنجایی که جوجه های سرنگی با توجه به سن و جثه ی خود از توان بالا و استخوان بندی محکمی برخوردار نیستند، زمانی که به خاطر اهمال یا کوتاهی تکثیر کنندگان آنها ، فضای لانه ی آنها بگونه هست که فاقد پوشال و هر گونه مواد لازم داخل لونه بوده در نتیجه این جوجه ها قادر به نگه داشتن خود در این سطوح صاف  و لغزنده نیستند لذا به سادگی و در مدت زمانی فوق العاده کوتاه شاهد این نوع در رفتگی خواهیم بود.


بنابراین بهتر است که این مشکل را در اسرع وقت و زودتر درمان کنیم چرا که در غیر اینصورت و با بی توجه به شرایط جوجه ، استخوان های جوجه شکل گرفته و سخت و محکم شده و پس از آن هیچگاه نمی توان جوجه را تحت درمان قرار داد و جوجه تا آخر عمر خود به چنین نوع فلجی مبتلا خواهد بود.


روش درمان:


به محض اینکه جوجه ی خود را در چنین شرایطی ملاحظه کردید ، دست به کار شوید و شما می بایست جوجه را در وضعیتی قرار دهید که پاها در فاصله ی مناسب از همدیگر قرار گرفته و جوجه بتواند بر روی دو پای خود بایستد. برای انجام این کار چندین راه مختلف هست یا اینکه صاحب پرنده بسته به خلاقیت خود می تواند چنین عملی را انجام دهد.

بنا به نظر بنده ، صاحب پرنده می تواند با استفاده از  روبان یا تهیه کردن پارچه ای نواری شکل پاها را به یکدیگر نزدیک کنید. یا اینکه برای جوجه تکیه گاهی در نظر بگیرید به طوری که بتواند روی دو پای خود قرار بگیرد.

نکته: سعی نکنید به زانوی پای پرنده فشار وارد کنید بلکه گذشت زمان لازم است  که از حالت یک نواختی و ثبوت خارج شود.

نکته: توجه داشته باشید که پاها را محکم به هم نبسته تا خون در پاهای جوجه جریان داشته باشد.

نکته: حتما پاها را در یک راستا به هم نزدیک کنید ، چرا که هر نوع اشتباهی ، پس از گذشت زمان کوتاه و محکم شدن استخوان ها، دیگر راه چاره ای نیست و پای جوجه به شکل منحرف و کج شکل می گیرد

نکته: زمانی که متوجه شدید که پاهای جوجه به حالت طبیعی خود برگشته بهتر هست که هر چه زودتر نوار را از پاها جدا کنید.


دوره ی درمان این دسته جوجه ها معمولا یک هفته طول میکشد و البته باید توجه داشت که شدت فاصله ی پاها و سن پرنده ، در طول دوره ی درمان نقش مهمی دارند و ممکن است زمان مقداری طولانی تر شود.


نکته: درصورتی که والدین از تغذیه شدن جوجه امتناع می کنند ، این وظیفه بر عهده ی شما قرار دارد.

نظرات 2 + ارسال نظر
میثم سه‌شنبه 17 اردیبهشت 1392 ساعت 09:20 http://cockatiels.blogsky.comhttp://

سلام خسته نباشی حامد جان.داداش با مرور گرهای دیگه هم امتحان کردم ولی همونه قسمت آرشیو تا اسفند 90 وا میشه و بعد از اون دوباره بر میگرده به صفحه اصلی.نمیدونم شاید مشکل از سیستم منه؟!!!!!

محمد چهارشنبه 18 اردیبهشت 1392 ساعت 13:29

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت آقا حامد گل
حامد جان عروسم یک سالشه چند روزی هست خودشو میتکونه حالا هم کف پاش دانه های مشکی زده چیکار کنم برا چی اینجوری شده لطفا جوابمو زود بدین نگرانشم خیلی ممنون


برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد