مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

چگونه عروس هلندی خود را بر روی دست بیاوریم!



از خواسته و هدف هر یک از دارندگان عروس هلندی داشتن پرنده ای رام و مطیع می باشد و روی دست آوردن آنها مهمترین بخش این مطلب هست که در این پست به بررسی و آموزش می پردازیم.

روی دست آوردن عروس هلندی را می توان از هر سنی آغاز کرد و البته هر چقدر سن پرنده کمتر باشد ، به مراتب بسیار ساده تر است و با بالا رفتن سن پرنده و کم تحرکی وی ، زمان بیشتری می انجامد تا شما بتوانید پرنده ی خود را بر دستان خود بنشانید.


قبل از آموزش لازم بهتر است به نکات ذیل توجه بفرمایید


  • روی دست آوردن عروس هلندی هیچگونه ارتباطی به جنسیت پرنده نداشته و شامل  دو جنس نر و ماده می شود.
  • روی دست آوردن عروس هلندی در هر سنینی که پرنده در آن قرار دارد امکان پذیر است ولی میزان سن سبب به وجود آمدن فاصله ی زمانی تا آموزش دیدن پرنده می شود.
  • در آموزش این مطلب نیازی نیست پرنده ی شما وحشی یا رام باشد بلکه در هر دو شرایط این آموزش امکان پذیر است.
  • در آموزش این مطلب نیازی نیست که پرنده ، تک حیوان خانه ی شما باشد بلکه شما می توانید به یک یا چند پرنده که در کنار هم  و در یک قفس به سر می برند این عمل را انجام دهید.


ابتدا از گام اولیه شروع می کنیم، چرا که ممکن است تازه واردی و خریداری تازه ، وارد وبلاگ شده و قصد دارد عمل آموزش را شروع کند.


  1. گام اول: تازه خریداران توجه داشته باشند ، که قبل ازاینکه قصد روی دست آوردن عروس هلندی خود را داشته باشند ، بهتر است ، ابتدا به حیوان خود فرصت داده تا نسبت به محیط و اطرافیان و حتی پرنده های همسایه عادت کرده و شروع به غذا خوردن و تحرک استاندارد کرده و بعد  این آموزش را آغاز کنند
  2. گام دوم: برای روی دست آوردن پرنده ، وی حتما باید داخل قفس باشد ،پس هرگز او را از قفس بیرون نیاورید.سپس اجازه دهید پرنده بر روی میله ی نشیمین(نی خواب) ساکن شده و سپس  فقط انگشت اشاره ی خود را در راستای سینه ی او نزدیکش ببرید.کاملا عادیست که در مراحل اولیه ، پرنده یا راه فرار را بر می گزیند یا اینکه دفاع از خود آن هم به کمک نوک تیز خود، بهترین چاره برای اوست.در صورتی که پرنده گاز می گیرد اوایل، دست خود را از دسترسش خارج کنید ولی همچنان به پافشاری خود در نزدیک کردن انگشت اشاره به پرنده ادامه دهید؛توجه کنید که انگشت اشاره حتما باید در راستای سینه ی پرنده باشد ،پس هیچ گاه انگشت خود را به صورت اشاره، مانند یک مداد که از نوک به پرنده نزدیک می شود ،جلو نبرید، به طور راحتتر؛انگشت اشاره ی خود را برای عروس خود به منزله ی میله ی نشیمن فرض کنید.در صورتی که پرنده ی شما فرار می کندنترسید و ناراحت نشوید ( از شما اصرار و او اون انکار)
  3. در گام سوم، همچنان پافشاری و اصرار خود را ادامه دهید ولی این بار انگشت اشاره ی خود را به زیر سینه ی پرنده نزدیک کنید به طوری که فاصله ی طوطی با انگشت شما، به اندازه ی یک قدم او باشد.خواهید دید که پرنده از انگشت اشاره ی شما به عنوان یک میله یا عامل فرار استفاده خواهد کرد، چندین مرتبه ادامه دهید، حتی ممکن است پرنده خسته شود ، مخصوصا در عروس هلندی که بینی آنها از شدت تنفس صورتی میشود.خواهید دید در حالت خستگی  و در آخر پرنده بر روی انگشت شما زمانی طولانی تر می نشیند و بعد فرار می کند.
  4. در مرحله سوم بیش از نیمی از راه را رفته اید.این بار همانند گام  سوم هر از گاهی برای امتحان و عادت دادن پرنده انگشت اشاره ی خود را نزدیک او ببرید و بعد از اینکه مطمئن شدید که پرنده بر روی انگشتان شما می نشیند از دست دیگر خود کمک گرفته و دانه و غذایی را (از داخل قفس ، پس هیچ گاه پرنده رو از قفس خارج نکنید) در دست دیگر ریخته و نزدیک او ببرید...
  5. به این ترتیب مدتی کوتاهی ، این چنین با پرنده ی خود سیر کنید ...تا اینکه مرحله ی آخر یعنی نشستن روی دست به طور کامل؛ حال در این مرحله ، فضاهای نفوذی که احتمال می دهید پرنده از آنها فرار کند،مانند پنجره ، در ، کانال کولر و... را ببندید.پرنده را از قفس بیرون بیاورید. و اجازه دهید که بر روی سقف قفس خود بنشیند.در این مرحله هر چند گاهی انگشت اشاره ی خود را به آرامی نزدیک سینه ش کرده تا بر روی انگشتان شما بنشیند و در این حالت یعنی آزادی به نشستن روی انگشت شما عادت کند،ضمنا شما می توانید همانند شرایط داخل قفس با دست دیگر خود ، مقداری  غذای مورد علاقه ش یا غذای معمولی بدهید.
  6. در مرحله ی پایانی ، روی قفس را بپوشانید ، در این صورت پرنده دیگر خانه ی خود را نمی شناسد (بهتر است همراه پرنده و در نزدیک قفس بمانید) پرنده را بر روی پارچه یا بر روی کف زمین قرار دهید و آنگا انگشت اشاره را به سمت او ببرید و در کمال راحتی و ناباوری پرنده باآسایش کامل بر روی انگشت شما می نشیند.

نکته: توجه داشته باشد که پرنده ی خود را نسبت به کف زمین دو نکنید زیرا در پرنده ی های وحشی احتمال پرواز یا پرش می رود که در اینصورت گرفتن پرنده برای شما کمی مشکل خواهد شد.


از حالا به  بعد...به راحتی شما یک عروس هلندی تربیت شده ای دارید که برروی انگشتان شما می نشیند.


موفق و پیروز باشید.



نظرات 5 + ارسال نظر
یلدا پنج‌شنبه 12 اردیبهشت 1392 ساعت 14:51

سلام حامد جان
من یه سوال داشتم
من به عروسم اسفناج دادم و رنگ مدفوعش کمی تیره شد
لجنی رنگ تقریبا
و اینکه فرم مدفوعش هم رشته ای هستش
نگران کننده نیست.
ممنونم

میثم شنبه 14 اردیبهشت 1392 ساعت 10:03 http:///cockatiels.blogsky.com

سلام خسته نباشی حامد جان مشکل آرشیو وبلاگ درست نشده ها هنوز!!

ابوالفضل مهرادوند شنبه 14 اردیبهشت 1392 ساعت 12:01 http://www.iroption.com

سلام و درود بر شما
اقا حامد ایا نظرتون در مورد چیدن پرهای زیر معقد عروس چی هست ؟ بنده یه جفت خریدم سری قبل که 11 ماهشون بوده 6 تخم گذاشته و 4 تا جوجه شده بنده که خریدم ازشون منزل ما 4 تخم گذاشت هر 4 تا بدون نطفه بود. ضمن اینکه جفت خواهر برادر هستند
نمیدونم دلیل اینکه تخم نطفه نداشته ایا این هست که ماده به شدت پرهاش نامنظم هست همه شاه پرهاش ریخته 3-4 تا بیشتر پر نداره.... عروس نر هم کاملا بالغ نیست و پرهای زیر دم عروس نرحتی مثل عروس ماده هنوز 2-3 تا پر خط خطی داره... امروز لونه رو برداشتم ممنون میشم شما نظرتون رو بگید

طاها. سه‌شنبه 8 فروردین 1402 ساعت 16:59

سلام من عروس هام. میان زو دستم. ام اصلا. بیرون قفس. نمیاد. چند دفعه. اوردمش بیرون ام بی قراری. کرد. و خودشو این ور اون ور زد

اوا جمعه 4 اسفند 1402 ساعت 11:41

سلام.ببخشید دوتا عروس هلندی تازه گرفتم یکیش که ماده کلا ازم فراریه ولی یکی دیگش داخل قفس"فقط موقع غذا با اصرار که غذا رو میکشم می یاد رو دست و بعد غذا نیخوره فرار میکنه دو بار هم از قفس در آوردم و سمت قفس اصلا نیومده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد