مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

(عفونت ) چرک کردن یا چرک دادن چشم عروس هلندی


عفونت کردن یا چرک دادن چشم ها در میان بسیاری از پرندگان خصوصا از نوع وارداتی آنها ، متاسفانه امری شایع شده که در این پست قصد داریم به بررسی این ضایعه و درمان آن بپردازیم.


بارها ، برای بسیاری از خریداران بی تجربه در خرید عروس هلندی و سایر پرندگان زینتی پیش آمده است که به دلیل بی توجهی یا سهل انگاری و یا گول خوردن توسط پرنده فروشان ، اقدام به خریداری پرنده ی مورد نظر نموده و بعد متوجه می شوند که پرنده ی آنها در ناحیه ی چشم، شاهد قرمزی و تورم پلک ها ، سفید شدن دور پلک ، به وجود آمدن ضایعاتی در اطراف چشم و بیرون ریختن آنها از چشم هستیم به طوری که گاها سبب بسته شدن چشم پرنده ، نیمه باز ماندن و یا کوری حیوان میشود...


برای توجه بیشتر...لطفا به عکس های زیر کمی دقت کنید :





مبتلا شدن به این ضایعه ی عفونی علل مختلفی دارد که از جمله ی آنها می توان به:


1. آلودن بودن فضای نگهداری

2. در ارتباط بودن با پرندگان آلوده

3. در اثر درگیری و نزاع با هم نوعان خود



نشانه های این بیماری:


همانطور که ذکر شد این عفونت تنها دارای مشخصات زیر بوده و هر گونه آبریزش بینی و عطسه در پرنده مشاهده شد ، علائم سرماخوردگی بوده و با این ضایعه اشتباه گرفته نشود.


این بیماری به ترتیب پیش می رود :


  1. تورم با شدت پایین در اطراف چشم یا چشم ها
  2. شدت یافتن تورم و  جلو آمدن ناحیه ی چشم و اطراف آن نسبت به سایر قسمت های سر
  3. شروع شدن آبریزش چشمی به صورت خفیف تا شدید ( در پرندگان چشم ها کاملا خیس نمایان هستند )
  4. قرمز شدن گوشه یا اطراف چشم
  5. شدت یافتن قرمزی چشم و متورم شدن نواحی ملتحب
  6. شدت یافتن نواحی ملتحب و تغییر پیدا کردن آن به سفیدی
  7. تورم کاملا اطراف چشم و پلک را پوشانده و مانع دید می شود و سفید شدن نواحی ادامه پیدا کرده و احتقان به همراه دارد.
  8. درد در نواحی شدت پیدا کرده و حیوان را بی قرار می کند.
  9. پرنده ابتدا ناآرام بوده و به سرعت تغییر رفتار داده کسل و کم تحرک شده.
  10. گوشه نشینی اختیار کرده و کم آب و غذا شدن به دلیل افزایش  و پخش شدن عفونت در نواحی مختلف بدن.
  11. اختلال در تنفس و کم وزن شدن حیوان
  12. و......................مرگ

پس به یاد داشته باشید که این عارضه را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید....


برای آشنایی و درمان سرماخوردگی اینجا مراجعه کنید...


روش درمان:


از موارد رایج ، استفاده از قرص تتراسایکلین ( یک سوم قرص در 200 میلی لیتر اب حل شود ) ...و در موارد تشدید از اکسی تتراسایکلین به ترتیب گفته شده استفاده شود.


ولی روش سریعتر و موثر تر فقط در درمان  این بیماری .................






روش استفاده :


ابتدا پرنده را ثابت نگه داشته .برای این کار پرنده را از پهلو گرفته به طوریکه با انگشت شصت خود توانسته سر او را به سمت پایین ، ثابت نگه دارید و بعد یک قطره داخل چشم پرنده بریزید.

شما می توانید هر شش ساعت یک قطره داخل چشم پرنده بریزید و تا یک هفته دستور ادامه بدید.


نظرات 14 + ارسال نظر
میثم(رشت) چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392 ساعت 16:36 http://cockatiels.blogsky.com

حامد جان سلام.همین چند ماه پیش بود که یه عروس خاکستری نر گرفتم که بعد یکی دو ماه دیدیم آواز مستی سر داداه و اونو با لوتینو ماده دوستم جفت زدم و امروز از یه نری که دستی بود و کمی بد جنس و ماده ای که جوجه سوخته خونواده بود و جثه کوچکی داشت و اونم کاملا رام بود موفق شدم تو سری اول تخم گذاشتنشون دو تا جوجه بگیرم از چهار تا تخمی که گذاشته بود و اینو مدیون شما هستم چون مو به مو از تمامی مطالب وبلاگ استفاده کردم.خواستم تشکری کرده باشم به خاطر زحمتی که میکشی و وقتی که بدون منت در اختیار علاقمندان قرار میدی

ابوالفضل چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392 ساعت 17:51 http://www.iroption.com

سلام اقا حامد
داداش من یه جفت دارم 2 سری تخم گذاشتن هر 2 بار 5 تخم بعد از 25 روز نگاه کردم دیدم به به تخم ها نطفه دار بوده و جوجه ها تو سن مختلف تو تخم مردن هر 2 سری این اتفاق افتاد....
الان 1.5 ماهی میگذره از دفعه قبل باز دارن جفتگیری میکنن... لونه بسیار تمیز هست و خیالم از بابت تمیزی لونه راحت هست نمیدونم 2 احتمال میدم خودم 1 - عروس ها یکیشون مشکل دارن که نطفه ضعیف هست 2- عروسا به خوبی از تخم ها مراقبت نمیکنند چون چند بار دیدم عروس ها هر 2 بیرون هستند گاهی هم هر 2 توی لونه بودن...
بهم پیشنهاد کردن که دستگاه جوجه کشی بخرم و 5 تخم رو خودم بزارم تو دستگاه خیالم راحت باشه ... خیلی ها میگن دستگاه رو خدم میتونم بسازم و راحت هست ایا شما اطلاعاتی داری جفتم 3 بار تا حالا جفتگیری کرده فکر کنم ماده یه خورده باد داره تو این هفته شاید تخم بزاره , خواهشا کمک کنید

سحر راذ چهارشنبه 3 اسفند 1401 ساعت 13:14

سلام ببخشید من عروس هلندیم دیدم چشمش به زائده های قرمز شبیه گوشت ازش بیرون زده و ملتهبه با جستجو‌کردن دیدم شبیه عکسی که گذاشتید الان دوروزه قطره باکتی مایدو‌میریزم چشمش اما بهتر نشده اشتهاشم کم شده چکار کنم

آرمی پنج‌شنبه 17 فروردین 1402 ساعت 20:41

من یه عروس هلندی دارم رنگش سفید و زرده یکم اون قسمت سفید چشمش قرمز شده ولی اطرافچشمش مشکلی نداره از چشمشم آب نمیاد الان به نظرتون چشمش مشکلی نداره؟!

فریبرززندی پنج‌شنبه 7 اردیبهشت 1402 ساعت 22:39

سلام من یه نر داشتم رفتم یه ماده گرفتم ۱ماه میشه ولی جفت نخوردن تازه نره ماده رومیزنه به نظرتون چیکارکنم

Marjan دوشنبه 11 اردیبهشت 1402 ساعت 18:21

سلام وقت بخیر چشمای عروس هلندیم گوشه چشمش قرمز شده خیلی کم همون یدونه چشمشو نیم باز نگه می‌داره باید چیکار کنم خوب بشه

حدیث شنبه 6 خرداد 1402 ساعت 15:30 http://COCkatiels.blogsky

من یه جفت عروس هلندی دارم وقتی اومدم به عروس هلندیم برنج بدم یکی از چشماشو می‌بنده آیا ممکنه ماده زده باشتش چون قرمز و متورم نشده آیا عفونت کرده یا ن

سعید شنبه 3 تیر 1402 ساعت 23:01 http://Www.saeeid.ir

سعید یکشنبه 4 تیر 1402 ساعت 23:51 http://Www.saeeid.ir

سلام عروس هلندیم چند روز پیش ورم کرده بود بی حال بود بردم دکتر گفت سرما خورده دارو بهش داد تو ابش حل کردم یکم بهتر شد ولی دوباره بی حاله بالای چشماش غده زده سرشم خیلی باد کرده چیکار کنم ؟
ی عروس هلندی دیگه هم پیشش دارم ممکنه ب اونم سرایت کنه

زهرا دوشنبه 5 تیر 1402 ساعت 10:48

سلام من 3 تا جوجه عروس هلندی سرلاکی دارم بعد اینا باهم درگیر شدن ناخن پای یکیشون خورده به چشم اون یکی و درور چشمش و قرمز و ملتهب شده و چشمش هم آبکی شده و از شکل دایره ایی به بیضی تغییر کرده همه اینا توی یک روز اتفاق افتاد و یکمم گوشه گیر شده چکارش کنم

زهرا جمعه 9 تیر 1402 ساعت 15:28

سلام من یه عروس هلندی دارم که یکم اب توی چشم سمت راستش جمع میشه و نمیدونم چرا میشه شما بهم بگین؟

رونیا چهارشنبه 3 آبان 1402 ساعت 13:34

سلام من یه عروس هلندی دارم دو رزه یه سره چشماشو میبنده قرمز و ملتهب نیست فقط خیلی چشماشو مطبنده

ابوالفضل شریفی دوشنبه 6 آذر 1402 ساعت 01:59

سلام حامد جان من دوتا عروس هلندی دارم که دوتا جوجه 45روزه دارن شب اول که چهار تا عروس کنار هم خابیدن شب سر و صدا کردن و پرواز میکردن تو قفس ساعت 5شب صب پاشدم دیدم چشمشو میبنده و از دارو کلوبیتیک استفاده کردم وکمی بهتر شد ولی الان از دوباره چشمش از تو قرمز شده و اشک انگار جمع شده و یچیزایی از داخل چشمش بیرون میاد میشه بگین چیکنم؟؟؟

طاها چهارشنبه 25 بهمن 1402 ساعت 19:45

سلام خسته نباشید من یه عروس ماده لوتینو دارم یک چشمش یک حاله سفید افتاده دامپزشک هم بردم قطره و داروی خوراکی داد ولی تاثیری نداشته چکار باید بکنم؟؟ با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد