مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

نکات پس از خرید جفت مولد عروس هلندی


این روزها با توجه به تبلیغات گسترده از سوی وبلاگ ها و وبسایت های مختلف در زمینه ی عروس هلندی و شیوه های نگهداری از آنها سبب سوق  میل کاربران و مخصوصا قشر جوان به سمت تکثیر و پرورش این دسته از طوطی های شده است.

و آنان با صرف کردن هزینه های بالایی در خرید نژاد های گوناگون از عروس هلندی و طبع و میل و عجله ی آنها در تکثیر عروس هلندی سبب برخی مشکلات در این زمینه شده که به بررسی آنها می پردازیم.


در پست های قبلی در مورد نحوه ی تشخیص جفت های مولد پرداختیم که از این لینک قابل بازدید است.


پس ابتدا و قبل از خرید عروس هلندی لینک فوق را بارها و بارها خوانده تا خطای خود را در انتخاب جفت مولد به حداقل برسانید.


و اما پس از خرید جفت مولد عروس هلندی و سوالات شما که به هر یک پاسخ می دهیم:


1.جفتی که خریدم از زمان خرید تا الان لب به غذا ندن، چه کار کنم؟به یاد داشته باشید که شما یک جفت حیوان خریدین ، پس این حیوانات در هر فضایی که قرار می گیرند برای آنان نوعی محل زندگی تلقی شده و به آنجا عادت کرده و با صداها و فضای اطراف خود انس می گیرند ، حال تصور کنید که این جفت مولد شما بعد از عادت کردن به یک فضایی، شما آنها را خریده اید و وارد محیط جدیدی به نام خانه می کنید،حال از آنها چه انتظاری دارید؟؟!!!

پس لطفا حوصله کرده و مطمئن باشید که جفت شما بالاجبار و غریزتا غذا خواهند خورد.


2. جفتی که خریدم، از وقتی که آوردمش خونه مدفوع هر دوشون آبکیه ، چیکار کنم؟

استرس و اضطراب ناشی از ورود به محل جدید و کم غذایی و افسردگی کوتاه مدت که همگی به دلیل ورود آنها به محل جدید و متفاوت به محل قبلی از زندگی آنها بوده سبب این عارضه شده ، نگران نباشید،غذاهایی که در وبلاگ در مورد آن بحث شد..برای جفت خود استفاده کنید و به صورت پیشنهادی می تونم لینک های زیر رو به عنوان غذای جفت شما معرفی کنم:

http://cockatiels.blogsky.com/1391/04/29/post-583/

و بعد از عادت نمودن جفت شما به محل زندگی ، لیست زیر پیشنهاد می گردد:

http://cockatiels.blogsky.com/1391/06/23/post-629/


3. جفتی که خریدم، از وقتی که خریدم ، مدام دارن با هم دعوا می کنن، چکار کنم؟راهنمایی کنید.

شاید برای شما جالب باشد ، یک ضرب المثل قدیمی  (دعوا نمک زندگیه)، بالاخره پرنده های شما حیوان هستند  و ممکن است در کنار تولید مثل و جوجه داری هرازگاهی با یکدیگر دعوا داشته باشند که می تواند به علت هایی مثل:

دعوا به خاطر ورود غذای جدید و امتحان کردن آن

دعوا برای حفظ جان خود در مقابل ورود عامل بیگانه

دعوا بر اثر بی میل بودن ماده برای جفت شدن

دعوا به علت درد یا ناراحتی فیزیکی

پس به طور کلی ، زمانی که اقدام به خرید جفت مولد می کنید، این نکته را بدانید که پرنده ها و به طور کلی اکثر حیوانات در کنار تولید مثل قطعا منازعاتی خواهند داشت که ادواری بوده و برطرف خواهد شد.


4. از وقتی که جفت مولد خریدم، تخم نمی ذارن، با اینکه کلی بهشون می رسم و وقت براشون صرف می کنم، آیا واقعا اینا جفت مولد هستن یا فروشنده سر من کلاه گذاشته؟


ببینید،شما اگر مطالب قبلی در مورد خرید جفت مولد را مطالعه کرده و جفت خود را از محلی تقریبا مطمئن هم خریداری کردید، پس قطعا شما یک جفت مولد دارید ولی ...مجددا تکرار می کنم ، اینکه شما به تازگی آنها را خریده اید و نباید انتظار داشته باشید که فورا پس از ورود جفت مولد به محل زندگی خود ، آنها سریعا اقدام به تولید مثل و جوجه داری کنند ، و ممکنه آمادگی انها برای تولید مثل از دو هفته بعد از خرید آنها طول بکشد و یا گاها یک تا سه ماه طول بکشد و همه چیز بستگی به سن پرنده ، محل نگهدای آنها و میزان رسیدگی شما دارد.

پس لطفا صبور باشید، قطعا تخم گذاری خواهند کرد و برای کمک به آماده کردن آنها می توانید از رژیم غذایی ذیل استفاده کنید.

http://cockatiels.blogsky.com/1391/06/23/post-629/


5. از وقتی که جفت مولد خریدم ، غذاهایی که شما گفتین و غذاهایی که تو وبلاگای دیگه دیدم استفاده کردم ولی نمی خورن ،لطفا راهنمایی کنید چکار کنم؟

حتما زمان خرید جفت مولد عروس هلندی به یاد داشته باشید که از فروشنده بپرسید که برای تکثیر آنها از چه رژیم غذایی استفاده می کرده است.

به دو دلیل قطعا بپرسید زیرا

اگر مولد باشند و فروشنده از قبل تکثیر کرده باشد ، پس در خرید عروس هلندی مولد کاملا مطمئن خواهید بود و دلیل دوم اینکه در صورتی که فروشنده احیانا از غذاهایی استفاده می کرده است که در این وبلاگ معرفی نشده ، به شما کمک مطلوبتری خواهد نمود.

ضمنا ، در صورتی که شما پرنده های خود را کمتر از یک هفته ست خریده اید ، پس انتظار خورد و خوراک خوبی از آنها نداشته باشید ، به آنها فرصت دهید تا با فضای جدید آشنا شده و انس بگیرند ، قطعا غذاهای جدید را امتحان خواهند کرد.


6.جفتی که خریدم ، از من می ترسن،روی دستم نمیان و گاز میگیرن یا برعکس جفتی که خریدم رام هستن، آیا اینا مولد می تونن باشن؟


رام بودن یا نبودن هیچ ارتباطی به مولد بودن یا نبودن جفت شما ندارد ، البته بنده شخصا ترجیح می دهم که از جفت های وحشی استفاده کنم چرا که کمتر در ارتباط بودن حیوان مولد با انسان ها در تکثیر آنها کمک بسزایی دارد از این حیث :

تنها مونس آنها جفت آنها می باشد و مدام در کنار جفت خود بوده و عملیات جفتگیری بیشتری انجام خواهد شد و حتی گاها به مشکلات رها کردن تخم ها و یا شکستن تخم ها مواجه نخواهید شد، البته این جمله به این معنی نیست که تمامی افرادی که جفت مولد دارند دچار این دردسر خواهند شد؛خیر؛ در معدودی از جفت های مولد و یا تازه جفت زده شاهد این مشکلات بوده ام که تصمیم گرفتم در این مورد عنوان کرده باشم.

ضمنا در صورتی که شما قصد تکثیر دارید ، حتی اگر جفت شما مولد و رام هستن، از بیرون آوردن و بازی کردن با پرنده اجتناب شود ، در غیر اینصورت عملیات تکثیر ، زمان به زمان به تعویق خواهد افتاد.


7. در کنار جفت عروسی که تازه خریدم ، پرنده ی دیگه ای نگهداری می کنم، آیا وجود این پرنده مانع جفت شدن عروس های من شده؟


یادتان باشد؛جفتی که مولد هستند و شما خریداری کرده اید ، حتما در قفسی جداگانه نسبت به سایر پرندگان همسایه نگه داری کنید...

و آن دسته از کاربرانی که از پستانداران خانگی مانند گربه و سگ و میمون،یا خوکچه ی هندی نگهداری می کنند دو توصیه می شود:

یک. از خرید جفت مولد به طوری کلی صرف نظر کنید.

دو.جفت مولد نگهدای کنید ولی در مکانی کاملا مستقل از فضایی که حیوان پستاندار خود را نگهداری می کنید و هرگز به او اجازه ی ورود به محل نگهداری جفت مولد خود را ندهید


پس درصورتی که قفس جفت مولد شما جدای از قفس سایر پرنده ها می باشد، هیچ مشکلی نیست و کمی صبور باشید و با رسیدگی های مناسب خود  منتظر جفت شدن بمانید.


8.جفت های من بعد از هر تخم گذاری ، نر یا ماده تخم ها را می شکند، چکار کنم؟

این درست است که شما جفتی مولد خریده اید ولی ، یکی از جفت شما بدجنس است، که این سری پرنده ها نه تنها در عروس هلندی ها بلکه در مرغ عشق ها ، برزیلی ها و حتی فنج و قناری هم وجود دارد.

دو راه حل است:

اول.برای مدتی حداقل دو ماه پرنده ها را در کنار یکدیگر و در قفسی مجزا نگهداری کنید و سپس جفت بزنید به امید اینکه این اختلال برطرف شده باشد.

دو. پرنده ی بدجنس را با یک پرنده ی آماده ی جفت خوردن تعویض کنید.



9.آیا سر و صداهای بلند در جفت شدن پرنده های من تاثیر دارند؟


سرو صداهایی که به گونه ای بلند بوده به طوری که با هر بار اتفاق آنها ، سبب از جا پراندن پرنده ی شما می شود یا اصطلاحا ،پرپر می زنند، قطعا مانع جفت شدن آنها می شود.

در غیر اینصورت صداهای آنی و یک باره ای مانند رعد و برق تاثیری در جفت نشدن عروس های شما ندارد.

البته این نکته را فراموش نکنید که ، ترساندن ماده ای که در حین تخم گذاری و یا در حال آماده شدن برای گذاشتن تخم است ، سبب تخم ماندگی و در صورت حرکت های بسیار و ضربه سبب شکسته شدن تخم دربدن و کشته شدن حیوان می شود و به همین دلیل است که توصیه می کنم ، اگر حیوان پستاندار در خانه نگهداری می کنید هرگز جفت مولد نخرید.


10.جفتی که خریدم از حمام کردن استقبال نمی کنن، چکار کنم؟


به یاد داشته باشید، اگر ،قصد جفت زدن عروس های مولد دارید، لطفا حمام نکنید چرا که جفت شما رو از حالت مستی به تدریج خارج می کنه،اما در صورتی که قصد استراحت دادن به جفت خود را دارید ، استحمام ماهی یک مرتبه توصیه می شود.


11.جفتی که خریدم مدفوع ماده ش خیلی بزرگ و آبکی و حجمش زیاده و بد بوئه راهنمایی کنید.


به احتمال زیاد جفت مولدی که شما خریداری کردین ، قبل از اینکه به خانه بیارید ، طی چندین بار جفتگیری انجام دادن...به همین خاطر مدفوع ماده ی شما به این شکل دراومده و از هم اکنون لونه رو گذاشته و منتظر باشید که تخم گذاری انجام بشه.



12.جفت مولدمو با تخم هاشون خریدم ، لطفا منو در این وضعیت راهنمایی کنید.


در این مواقع زمانی که تخم ها بارور هستند و متعلق به جفت های شما باشند ، بهتر است جفت های مولد رو به همراه لانه و قفس خودشون خریداری کنید.

زمانی که به خونه میارید، محلی دائمی برای قفس مشخص کرده تا قفس برای همیشه آنجا بمونه و در مورد غذاشون هم می تونید طبق لینک زیر عمل کنید.


http://cockatiels.blogsky.com/1391/07/02/post-639/


13.از وقتی که عروسامو خریدم فقط یک گوشه ی قفس می شینن و چرت می زنن، پس کی تخم می ذارن؟


در صورتی که در زمانی کمتر از یک هفته ست که خریداری نمودین، کاملا طبیعیه...و به تدریج بهتر هم می شن

ولی در صورتی که بیشتر از یک هفته ست که گذشته بهتره :

یک. محلی روشن برای قفس در نظر بگیرید.

دو.حداقل یک مرتبه حمامشون کنید.

سه.در کنار جدول غذایی و غذاهایی که اشاره شد، از مولتی ویتامین جامع مخصوص پرندگان استفاده کنید.

ضمنا زمانی که پرندگان شما در زمان پرریزی باشن، ممکن است بی حال بوده و یا مدفوعی آبکی داشته باشن و یا کم خوراک باشن که ادواریست و برطرف میشه.


14. از وقتی که جفت مولد خریدم ، پرریزی داشتن به نظر شما پرریزی شون مانع جفتگیریشون می شه؟

در پست های قبلی به صورت مفصل در این مورد صحبت شد ولی...به صورت خلاصه وار:

پرریزی در جفت ها گاها به خاطر تغییرات آب و هوایی به صورت ناگهانیست مثلا محیط نگهداری خنک بوده و ناگهانی گرم شود و برعکس...

و در پرریزی نوع دیگر، به خاطر فقر مواد معدنی مورد نیاز پرنده ست که با استفاده از سبزیجات و میوه جات و همچینین استفاده از مینرال و استفاده ی دائمی از سنگ کف دریا پر ریزی به تدریج کم میشه.

و چون پر ریزی گاها در برخی جفت ها علائمی مثل:

مدفوع آبکی، کسلی و خواب آلودگی و کم خوراکی به همراه داره ، قطعا تا حدودی مانع تکثیر میشه.

پر ریزی زمان دقیق و مشخصی نداره و درهر دوره ای امکان اتفاق افتادنش هست.


15.جفتی که خریدم ، می لرزن، ایا سرما خوردن، لطفا راهنمایی کنید:


در اکثر موارد نشانه ی سرماخوردگی نیست بلکه به خاطر فقر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هست که باخرید مولتی ویتامین جامع و یا مینرال به همراه مصرف میوه جات و سبزیجات ،مشکل برطرف می شه.


16.من یه جفت عروس هلندی مولد خریدم، از کی براشون لونه رو بذارم؟


هر وقت که متوجه شدین جفت مولد شما به شرایط محیطی شون عادت کردن، لونه رو بذارین.


17.من جفت مولدمو به همراه تخماشون خریدم ، چجوری بفهمم تخم هاشون نطفه دارن؟

حتما لینک های زیر رو مطالعه بفرمایید.

http://cockatiels.blogsky.com/1391/04/07/post-562/

http://cockatiels.blogsky.com/1390/08/15/post-281/

http://cockatiels.blogsky.com/1390/08/12/post-270/


18.من تازگی جفت عروس مولد خریدم، کجا نگهشون دارم؟


شما می تونید جفت مولدتون هر فضایی قرار بدین به شروط زیر:

فضا، محل دائمی نگهداریشون باشه

کمترین مقدار مزاحمت براشون فراهم باشه.

مقدار دما بین 25 الی 27 درجه سانتگیراد باشه.

نور مستقیما به قفس نتابه.



امیدوارم این پست ،پاسخگوی سوالات کاربران باشه و مفید واقع بشه.


موفق باشید.






نظرات 6 + ارسال نظر
غریب شنبه 17 فروردین 1392 ساعت 16:43

سلام. 18 روز پیش یه جفت عروس هلندی گرفتم که همدیگه رو با نوک میزنن و شاید نوازش میکنن.علامت خوبیه؟ دارن جفت میشن؟

مهدی شنبه 17 فروردین 1392 ساعت 19:52

عروس هلندیم دور چشمش باد کرده چکار کنم.

تینا سه‌شنبه 27 فروردین 1392 ساعت 13:52

سلام اولا سال نو مبارک و ازاینکه با دقت و وسواس به سئوالات جواب می دهید متشکرم
مکن الان یک ماه که یک جفت مولد خریدم و الان برای آنها 2 روز است که لانه گذاشته ام ولی آنها اصلا داخل منزل نمی روند و فقط داخل آن را نگاه میکنند در ضمن کمی وحشی تر شده اندو قسمتهایی از چوب داخل قفس را می خورند میخواستم ببینم طبیعی یا نه؟ در ضمن من مولتی ویتامین هم مصرف نکرده ام آیا لازم است ؟و آیا با توجه به چوب خوردن پرنده ها آیا خاک اره مناسب داخل لانه است ؟
با تشکر و ممنون

حسین یکشنبه 1 اردیبهشت 1392 ساعت 11:01

من به تازگی جفت مولد خریدم ولی ماده از ناحیه پشت سر و گردن فاقد پر می باشد و فروشنده گفته به خاطر جفت گیری زیاد و ضعیف شدنه می خواستم بدونم درسته؟ و اگه درسته چیکارباید بکنم ؟آیا بازهم با این شرایط جفت گیری می کنند؟

حسین دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 ساعت 09:19

با سلام
من 5 روز یک جفت عروس هلندی مولد خریدم ولی عروس ماده از ناحیه گردن و فرق سر و گوشها فاقد پر می باشد و فروشنده می گوید به خاطر جفت گیری زیاد می باشد و اونها رو به مدت یک هفت است از روی تخم بلند کرده و متعاقباً به من فروخته است. اگه فروشنده درست می گوید چیکار کنم؟ ممکنه دوباره تخم بزارن؟ لطفا کمکم کنید؟

حسین غفاری جمعه 9 آبان 1393 ساعت 14:26

سلام من یه نر عروس خونه داشتم رنگش طوسی بود و یه دونه هم از ترکیه سفید خریدم خیلی زرنگ و باهوش بود دو روز در هتل موند بعدش اوردم خونه دو روز موند و صبح دیدم مرده علتش چی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد