مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

آموزش تکلم عروس هلندی (قسمت اول) بنیادین


از آرزوی هر یک از طرفداران این پرنده آموزش تکلم یا به عبارتی سخنگو کردن پرنده ی خود می باشد که در چند پست قصد دارم شما رو در این امر راهنمایی و یاری کنم و به امید اینکه به مقصود خود برسید...


قبل از اینکه به آموزش و مسائل اصلی بپردازیم، ابتدا از مراحل مقدماتی و اصول اولیه در تربیت و نگهداری پرنده ی خود شروع می کنیم.


برای اینکه یک پرنده ی سخنگو تربیت کنیم می بایستی به این نکات توجهی کافی داشته باشیم:


  1.  داشتن عروس هلندی با جنسیت نر
  2. داشتن عروس هلندی رام و دستی و جوان
  3. نگهداری عروس هلندی به صورت تک پرنده ی خانه
  4. توصیه می گردد حداکثر سن پرنده برای تکلم از دو ماهگی باشد.
  5. صبر و حوصله ی فراوان شما


مورد اول: عروس هلندی ها شما قطعا نر باشد، چرا که این نرها هستند که قابلیت تولید صداها و آواز های متعدد و یادگیری آنها را دارند در حالیکه ماده از بدو تولد بنا به غریزه ی خود تنها قادر به تولید صدا به صورت جیغ هستند، خلاقیتی در آواز نداشته و تنها رام میشوند و بیشترین کاربرد آنها در تولید مثل عروس هلندی است.


مورد دوم:یک عروس هلندی برای سخنگو شدن می بایست ،پرنده ای جوان یا به عبارتی بازه ی سنی آنها بین دوماه تا حداکثر چهار ماه باشد و داشتن عروس هلندی با سنین بالاتر به دلیل گذراندن دوران  بحران یادگیری که معمولا این سری پرنده ها در کنار والدین خود به سر برده اند ، خلق و خویی نیمه وحشیانه پیدا کرده و تنها می توانند رام شده و شیرین کاری ها مختلف یاد بگیرند.


مورد سوم : در ارتباط بودن عروس هلندی شما با سایر پرندگان مخصوصا پرندگان هم نوع ، اصطلاحا سبب اجتماعی شدن پرنده شده و با طبیعت خوی گرفته و نسبت به صاحب خود احساس غریبگی کرده و کمتر توجهی به او و آموزش ها او خواهد داشت ؛ در کنار این مورد باید به جفت نبودن پرنده هم توجه داشت، زیرا که توجه به جنس مخالف ،مانعی بزرگ در یادگیری پرنده ی شما می باشد. البته در اینجا می بایست به استثنایی اشاره کرد و آن هم در ارتباط بودن این پرنده با انواع پرنده های سخنگو می باشد که در سخنگو شدن پرنده ی شما می تواند نقشی موثر داشته باشد

و در مقابل نگهداری این پرنده به همراه پستاندارانی مانند سگ و گربه ، خوکچه هندی و...عاملی استرس زا برای پرنده بوده و زحمات شما کاملا بیهوده خواهد بود.


مورد چهارم : سن پرنده است که همانطور ابتدائا ذکر گردید ؛ بهتر است بازه ی سنی بین دو ماه و حداکثر چهار ماه می باشد.

استثناء: در صورتی که از قبل سابقه ی نگهداری از جوجه ی پرندگان را دارید، بهتر است جوجه ی این نوع پرنده را از سن 25 روزگی الی یک ماه از والدین جدا کرد و با خود مانوس کرده و بهتر و بسیار راحتتر می توان پرنده را سخنگو نمود.

و توجه داشته باشید، آغاز زمان تمرین با جوجه می بایست از دو ماهگی به صورت جدی و تدریجی آغاز شود.


و مورد پنجم هم؛ شمایید...؛بله،در صورتی که طاقت ادای یک کلمه رو بیشتر از دویست مرتبه  و در شرایط مختلف و گوناگون ندارید...بهتر است که در همین ابتدا انصراف بدهید...


مسئله ی نژاد ها: رنگ ،نوع و نژاد پرنده هیچ گونه ارتباط و تاثیر در سخنگو شدن پرنده نداشته و تعیین رنگ پرنده زمان خرید...همگی بستگی به سلیقه ی شما دارد ولی دقت داشته باشید که عروس نر خریداری کنید.


زمان تمرین:

تمرین با پرنده نیازمند زمان مقرری میباشد ، به عبارتی شما نمی توانید هر زمانی را به صورت اختیاری ، زمان آموزش در نظر بگیرید، به عنوان مثال ساعات ظهر، زمان استراحت پرنده هاست...که با حالت خستگی بر روی یک پا ایستاده و سر بر پشت گذاشته و استراحت می کنند و آموزش در این زمان کاملا بی تاثیر است.


پس به طور کلی بهترین و مناسب ترین ساعات تمرین می بایستی اوایل صبح نهایتا الی ساعت 10 صبح و عصرهنگام تا قبل از غروب آفتاب....

استثناء: در میان برخی عروس های خانگی ساعات پایانی شب، پرنده ی نر میل بسیاری به خواندن داشته که این زمان هم می تواند، وقت مناسبی برای تمرین ولی زمانی کوتاه باشد.


ترس و اضطراب:


میزان ترس و اضطراب در پرنده می بایست به حداقل مقدار ممکن باشد و به همین دلیل است که همیشه در پست های مختلف ذکر می گردد که ابتدا پرنده را رام و اهلی نموده و بعد آن را برای تکلم آماده کنید.

سعی کنید خود را با روش های و تمرین مختلف که در وبلاگ ذکر گردید، با پرنده مانوس کنید...

برای اطلاعات بیشتر و یادگیری در این زمینه لطفا به لینک های مرتبط در ذیل مراجعه بفرمایید.


http://cockatiels.blogsky.com/1390/08/02/post-218/

http://cockatiels.blogsky.com/1391/05/17/post-598/

http://cockatiels.blogsky.com/1390/09/08/post-353/

http://cockatiels.blogsky.com/1390/06/20/post-53/

http://cockatiels.blogsky.com/1390/07/13/post-132/

http://cockatiels.blogsky.com/1390/11/18/post-408/


و ده ها موارد دیگر که با جستجو در وبلاگ به مطالب بیشتری دست خواهید یافت.

و مورد دیگر عدم نگهداری پستانداران اهلی مانند سگ و گربه در محل نگهداری عروس هلندی است که در مطالب بالا به طور کامل توضیح داده شد.


ادامه ی مطالب در پست های آتی منتشر می شود.




نظرات 1 + ارسال نظر
سارا پنج‌شنبه 19 اردیبهشت 1392 ساعت 19:31

عروس هلندی من ماده است!
و تقریبا جهار یا پنج ماهشه
ولی برای خودش عین قناری اواز میخونه!
فک کنم عروس من هم قابلیت تکلم رو داشته باشه!
شما چی فکر میکنید؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد