مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بررسی دریچه ی لانه برای عروس هلندی


یکی از مهمترین عوامل کمک کننده به جفت شدن و تخم گذاری موفق و سلامتی جوجه ها دریچه ی  لونه میباشد زیرا:


1. زیرا اگر تنگ باشد، ممکن است مانع تخم گذاری شود زیرا عبور و مرور را دشوار می سازد.

2. اگر بزرگ باشد، در مدیریت دمای داخل لانه تداخل به وجود آورده و در مواردی ،مخصوصا درجفت های تازه کار با مشکل کمبود دمای مورد نیاز تخم ها و مرگ نطفه رو به رو هستیم.

3. اگر در جای مناسب قرار نگیرد به مراتب مشکلات بالا را به همراه خواهد داشت

و....



پس دریچه ی یک لانه باید چه ویژگی داشته باشد؟


اندازه ی دریچه لانه با توجه به نوع لانه متفاوت است ، به عنوان مثال دریچه لانه های سفالی با لانه های چوبی متفاوت است و علت اصلی آن ، در نظر گرفتن تبادلات هوایی و دمای با فضای بیرون لانه می باشد.


به عنوان مثال ، در لانه های سفالی هر چند که جز یک راه (سر کوزه) راهی نیست و ممکن است تصور شود ،چگونه هوا در اینگونه لانه ها جریان پیدا می کند؟؟!! باید دانست که این لانه دارای محفظه ها و سوراخی های فوق العاده ریزی بوده  که در اطراف و انتهای سفال قرار داشته و جریان هوایی را کنترل می کند...

اما درلانه های چوبی و شبه چوبی و پلاستیکی شرایط کمی متفاوت است، زیرا باید دانست که سوراخ لانه تنها نقش ورود و خروج را تامین نکرده و در جریان های هوایی و تعدیل دما و رطوبت و به طور کلی در حیات نطفه ها بسیار موثر است.



بررسی بیشتر جزئیات دریچه ی لانه:


درلانه های سفالی : هنگام خرید لانه ی سفالی دقت داشته باشید که لانه ای تهیه کنید که حداقل گنجایش دو عروس هلندی بالغ را داشته باشد ، پس خرید یک کوزه ی سفالی کوچک را به تصور اینکه قرار است تنها یکی از دو والدین بر تخم ها بخوابد فراموش کرده چرا که گاها هر دو به کمک هم به تخم ها رسیدگی می کنند به عنوان مثال تخم ها را تقسیم کرده و جداگانه بر روی آنها می خوابند...

پس خریدن یک لانه ی سفالی کوچک نه تنها  مانع از رفت و آمد جفت به داخل لانه شده بلکه جریانات هوایی لازم برای تخم ها و والدین را با مشکل مواجه می سازد...تلاش کنید لانه ای خریداری کنید که در اندازه ی متوسط باشد،

هنگام قرار دادن لانه ی سفالی دقت کنید که سوراخ، به سمت پایین نباشد تا حالت سراشیبی پیدا نکرده و مشکلی برای تخم ها به وجود نیاید.



در لانه های چوبی و شبه چوبی و پلاستیکی:


پلاستیکی: به طور کلی هیچگاه توصیه نمی شود که برای پرندگان خود ، لانه ی پلاستیکی تهیه کنید، درست است که نظافت آن نسبت به سایرین ساده تر است ولی  به دلیل غیر استاندارد بودن لانه های پلاستیکی موجود در بازار هرگز توصیه نمیشود.



لانه های چوبی :پس از ساخت لانه ی چوبی با توجه به نقشه ی از پیش طراحی شده  و الگو ها...نوبت به سوراخ لانه می رسد...

1. سوراخ لانه حداقل چهارسانتی متر با سطح لانه فاصله داشته باشد تا مانع از افتادن تخم ها به بیرون از لانه شود.

2.محل سوراخ لانه را کاملا سمباده کشیده تا صاف و صیقل شده و آسیبو خراشی به پرنده ها و جوجه های آنها وارد نکند.



لانه های شبه چوبی(MDF ،HDF) :


این دسته از لانه ها با توجه به ضد رطوبت و حریق بودن آنها ، به عنوان نوعی لایه چوبی که به صورت عایق عمل می کند نقش ایفا کرده لذا توجه داشته باشید که:


1. در تهیه ی این لانه ها، زمان دریچه گذاری ... علاوه بر دریچه ی ورود و خروج ، سقف متحرک برای آنها ایجاد کرده تا بتوانید در زمان هایی مقداری از سقف را باز گذاشته  و عملیات جریان هوایی تداوم داشته باشد.

یا آنکه در این لانه ها دو دریچه ایجاد کرده و سقف ثابت باشد ...تا هوا دائما جریان داشته باشد.


2. دریچه لانه حداقل در چهار سانتی متری از سطح لانه قرار داشته باشد.

3. از تخته های ساده با حداقل رنگ و نقش و نگار و استفاده کنید ( این چوب ها طبق فرایند صنعتی تهیه می شوند و مواد آن تا حدودی سمی هستند)

4. از تخته های متوسط استفاده کنید تا لانه ی سبکی تهیه کرده و حمل و نقل و آویز  برای شما مشکل نباشد.


اندازه ی دریچه ی لانه ها:



حال با توجه به نوع لانه هایی که در مورد آنها بحث شد باید اندازه یا قطر دریچه یا  سوراخ لانه را تعیین کرد...


در لانه های چوبی و شبه چوبی با توجه به اندازه و ابعاد لانه حداقل قطر دریچه ی لانه میبایست 8 سانتی متر و حداکثر 12 سانتی متر باشد...

نظرات 4 + ارسال نظر
فرید چهارشنبه 2 اسفند 1391 ساعت 11:34

سلام حامد جان
خوشحالم که هنوز با قدرت پای وبلاگت هستی.
راستش من در مورد بیماری هلیکوباکتری در عروس میخواستم بیشتر بدونم. ظاهرا علائمی مثل خمیازه های عجیب و تکراری و همین طور تکون دادن سر و عطسه های تکرار شدنی در طول روز از نشونه های خاص این بیماری میتونه باشه.
کاش درباره ش توضیح بدی چون فکر میکنم عروس دو ساله من دچار این حالت شده و البته در عروس های دوستان دیگه هم چنین علائمی دیدم.
درباره درمان هم چه به صورت خانگی و چه زیر نظر دامپزشک نظرت رو بگو.
ممنونم ازت.

karim جمعه 4 اسفند 1391 ساعت 08:51

بسیار مفید بود واقعا ممنونم

samaneh یکشنبه 13 اسفند 1391 ساعت 14:56

امید شنبه 26 اسفند 1391 ساعت 21:13

با سلام
آقا حامد عزیز
بنده سه هفته ای هست که یک جوجه عروس خریدم و روز خریدش حدودا یک ماه داشت واز همان روز بیشتر بیسکویت مادر خیس شده بهش دادیم بعضی وقت ها هم سفیده تخم مرغ قاطی کردیم. غذا را فقط از دست میخورد و اصلا کتان و ارزن نمی خورد در مورد تخمه هم آن را می جود و ریز ریز می کند و اصلا نمی خورد دو روز هم هست که وقتی زیاد می خورد بعد از نیم ساعت از دهانش به همان شکل برمی گرداند نمی دانم در مورد این که بتواند خودش دانه بخورد چکا ربکنم لطفا مرا راهنمایی کنید خیلی ممنون می شوم اگر راهنماییمان بکنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد