مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات کاربران

یلدا محمد زاده

با عرض سلام خدمت شما در ابتدا از شما بابت مفیدتون متشکرم.
من دختر 2 ساله ای دارم که مثل خودم علاقه فراوانی به حیوانات داره از 1 سالگی متوجه شدم علاقه زیادی به پرنده ها داره در ابتدا براش ماهی خریدم هیچ روزی رو فراموش نمیکنه که باید به ماهی خودش غذا بده حالا هم می خوام براش پرنده بگیرم و عروس هلندی رو انتخاب کردم منتهی نمیدونم که جفت بگیرم یا تک و چون به الطبع خودم باید ازش نگه داری کنم نمیدونم از چه سنی بگیرم که هم دست آموز بشه و بتونه با دخترم ارتباط خوبی داشته باشه و هم از نظر نگهداری اذیت ( پرنده)نشه . اگر می تونید راهنماییم کنین .متشکرم.


سلام

خانم محمد زاده...توصیه می کنم برای خریدن پرنده ای مثل عروس هلندی خیلی عجله نکنید...با توجه به سن دختر شما...عروس هلندی و نگهداریش اصلا مناسب نیست و دلیل اصلیش هم...کرک و شوره های پرهای پرنده هست...

در کل و درهر صورت که قصد خرید عروس هلندی داشتین خرید عروس هلندی از سه ماهگی الی شش ماهگی بهترین سن برای تربیت پرنده برای افراد تازه کار هست...و در صورتی که قبلا تجربه ی خرید و نگهداری جوجه ی پرندگان رو داشتین...می تونید جوجه ی یک ماهه  عروس هلندی بخرید و  که در این صورت پرنده بیشتر و بهتر با شما و دختر خانم شما انس می گیره...ولی این نکته رو  متذکر بشم...ممکنه حداکثر ده روز بعد ، خودتون به جوجه با سرنگ غذا بدین...اگر وقتشو دارین...دست به کار بشین


میرحامد

سلام
راستش من یه عروس لوتینو ماده دارم وقتی خریدمش تو لک بود و سرش کچل شده بود به علت جفت گیری الان دوماه میگذره دو سوم کچلی سرش برطرف شده ولی حدود یک سانتش باز کجله
چیکار کنم موهاش یعنی پراش در میاد

سلام

رژیم غذایی مناسب که بار ها در وبلاگ در موردش نوشته شده...خودش کفایت می کنه....مثل رژیم میوه ها و سبزیجات...تخم مرغ آبپز و....

استفاده از مولتی ویتامین( مخصوصا اسیدفولیک ،کلسیم، ویتامین آ و د) حیوانی و  مینرال هم در رشد پرها موثره..

نگران نباشید...صبر داشته باشید..برطرف میشه


hamed7196

سلام
عروسم یه مقدار کوچک کچل شده چچچچچچچچچچچچچچچچچه کنم میترسم.

سلام

عروس هلندی بدون دلیل کچل نمیشه...

گاها بر اثر دعوا...گاها در زمان پر ریزی، گاها در زمان بلوغ و نهایتا در اثر بیماری های باکتریایی و قارچی....

لطفا شما علت و دلیلشو مشخص کنید تا راحتتر بتونم کمکتون کنم...

در کل اگر علت طبیعی باشه...در شرایط عادی استفاده از رژیم غذایی میوه جات غیر ترش به همراه سبزیجات  در کنار غذای اصلیشون در رشد پرها موثره...و بهتره نگران نباشید...و حوصله کنید.


علی

با سلام
میخواستم بدونم موارد استفاده پودر ویتاسید ( ویتامین و اسید آمینه ) چیست ؟
با تشکر

سلام علی جان

به نظرم در سوال های قبلی به سوال شما جواب دادم....به هر صورت...

داروی مورد نظر حاوی ویتامین ها( بستگی به نوع  دارو داره) جهت تامین ویتامین های مورد نیاز بدن پرنده من جمله کمک به تکثیر ،رفع سوء تغذیه و...

و اسید آمینه هم ،من جمله  پروتئین های ضروی جهت : رشد پرها ، ترمیم پرها ، تامین مواد مغذی بدن ، کمک به رشد پرنده و...




بیتا

با سلام. برای تعیین جنسیت در عروسها چه جوجه و چه بزرگ 1 راه وجود داره که 100% جواب میده. عروس رو در دست بگیرید و کمرش رو خیلی آروم نوازش کنید از قسمت پشت گردن تا انتهای دم بعد از چندین بار اگه عروستون نر باشه هیچ عکس العملی نشون نمیده اما اگه ماده باشه کمرش رو خم میکنه و شروع میکنه  صدای جیر جیر از خودش درآوردن.

من جوجه عروسهامو وقتی 1 ماهشونه از این طریق تعیین جنسیت میکنم.
موفق باشید.



هانیه

سلام.و یک تشکر صمیمانه بخاطر این وب عاااااالی
من یه عروسه ماده دستی دارم که چند وقت دیگه یه سالش میشه.میخواستم بدونم کی بهتره جفت بگیرم واسش؟
اگ بخوام تو دو سالگی براش جفت بگیرم ایرادی داره؟جفتش باید هم سنش باشه؟اگه جفتشم مثل خودش دستی باشه روش دور اشنایی بازم جواب میده؟

متشکرم از لطف شما

خریدن جفت برای پرنده تون علاوه بر سن پرنده ، بستگی به آمادگی بدنی حیوان که مبنای اون روش صحیح تغذیه هست...ملاک هستش...

در شرایط عادی تمام عروس هلندی ها...بهتره حداقل از یک سال ونیم خریداری بشه اما در بعضی از پرنده ها به خاطر شرایط بدنی مساعد ، امکان تولید مثل و باروری رو دارند.

اگر هم در دوسالگی خریداری بفرمایید ایرادی نداره بلکه پرنده آماده تر هم میشه...در مورد سن جفت ها...فرقی نمی کنه ولی توجه داشته باشید...هر جفت پرنده باید بالغ و جوون باشن...

اگر جفت رام باشن و چه یکی رام ،یکی وحشی...ممکنه کمی طول بکشه...ولی امکانش هست..و مشکلی نداره


هانیه


سلام دوست من یه عروس نر خاکستری چهار ساله کاملا دستی داره.چند هفته ایه که اقدام به کندن پرای خودش میکنه.علتش چی میتونه باشه؟(توجه دوستم به این طوطیش اصلا کم نشده و همیشه باهاش بازی میکنه و حرف میزنه)

سلام

نگهداری پرنده در فضای باز، کمبود آفتاب در محیط، ارتباط با پرندگان یا حیوانات آلوده مثل گربه و سگ باعث انتقال حشرات و موجودات ریزی به داخل پرهای حیوون شده و سبب التهاب و سوزش  و دنبال اون پرنده پرهای خودشو می کنه...

استفاده از مواد غذایی غیر استاندارد...استفاده ی مکرر در مصرف ویتامین ها شل شدن پرها و ریزش پرها رو به دنبال داره که پرنده ذاتا و غریزاتا با احساس شل بودن پرها ، اونها رو می کنه...

لطفا به دوستتو بفرمایید که شرایط بررسی کرده و گزارش کنن


عماد

سلام.من یک جفت عروس دارم و چندین جوجه ازان گرفتم.اما حدود 2 ماه پیش نرش مرد و با یک نر دیگه جفت انداختمش و 2 بار تخم کردن و نتفه نداشت، در صورتیکه دیدم دوبار جفت کاری کردن. آیا نر را عوض کنم؟ آیا عقیمه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

سلام

به خاطر تازه وارد بودن جنس نر...نیازی به تعویض نیست...بلکه بهتره هر چه بیشتر با استفاده از جدول غذایی که برای جفت زدن پرنده ها گذاشتم که داخل وبلاگ هست...نرتونو  تقویت کنید...

و اگر امکانش هست ، در صورت دسترسی..از پرنده فروشی ها یا دامپزشکی ها و یا داروخانه های دامپزشکی ...مولتی ویتامین مخصوص پرندگان رو تهیه  بفرمایید.


محمد

سلام برای ماده عروسم یک نر لوتینو گرفتم. 2بار تخم کردن ولی نتفه نداشته در صورتیکه جفت کاری کردن امکانش هست که عقیم باشد؟
لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم؟

سلام

بهتره هر چه بیشتر با استفاده از جدول غذایی که برای جفت زدن پرنده ها گذاشتم که داخل وبلاگ هست...نرتونو  تقویت کنید...

و اگر امکانش هست ، در صورت دسترسی..از پرنده فروشی ها یا دامپزشکی ها و یا داروخانه های دامپزشکی ...مولتی ویتامین مخصوص پرندگان رو تهیه  بفرمایید.


ابوالفضل مهرادوند

سلام
اقا حامد ابوالفضل هستم اگر یادتون باشه از یزد خیلی بابت عروس مزاحمتون شده بودم بالاخره عروس ها تخم  نطفه دار گذاشتند و جوجه دادن... همون جفت جوان که گفتید صبر کنم.... خواستم از زحماتی که کشیدید و به سوالام پاسخ دادید تشکر کنم. مرسی امیدوارم موفق باشید

سلام ابوالفضل جان

از خبرت خیلی خیلی خوشحال شدم

موفق باشی برادرگلم


سعید

1 یک عروس هلندی 7 ماهه گرفتم 1ماه در خانه ما است  و جوری با هم رفیق شدیم که وقتی دستم رو به طور مشت به درون قفسش می برم سرش رو میاره جلو وسرش رو میخارونم  ولی انگشتم میزنم به بالش و زیر شکمش میترسه -2 و وقتی پشت دستم رو با یک جوانه گندم می برم تو قفسش میاد رو دستم اما بدونه جوانه گندم نمیاد تازه چی کار کنم بیاد رو انگشتم  و به هیچ عنوان از دستم نترسد

سلام

بهترین به عادت دادن بیشتر به شما اینه که...در طرز غذا دادنتون ، نوعی تنوع به وجود بیارید...

به عنوان مثل من خودمو جای شما می ذارم...

امروز یه مشت جوانه گندم ریختم داخل دستم و اومد و روی دستم خوردشون...

ولی دفعه ی بعدی ....مقدار جوانه رو کمتر می کنم و دستمو بیرون از قفس گرفته و به پرنده اجازه ی خروج از قفس می دم... تا از بیرون شروع به خوردن کنه...

زمان بعدی...جوانه و یا غذای دیگری رو روی پاهام می ریزم... به این ترتیب پرنده در محیط و شرایط مختلف به شما عادت می کنه و عادت کردنش به شما...ترسشو می ریزه....

فقط یادتون باشه

1. زمان غذا دادن ، چون هنوز می ترسه، لطفا بهش دست نزنید

2.سعی نداشته باشید که پرنده رو با دستتون بگیرید..از این کار نفرت دارن...


به طور کلی پرنده کاملا به شما عادت کنه...این مشکل شما هم برطرف میشه و نکته ی مهم اینجاست که نیاز به زمان داره...عجله نکنید


ناهید

یک جوجه عروس هلندی لوتینو دارم که تقریبا 35 روز داره . هنوز با سرنگ بهش سرلاک انسانی ( گندم و میوه و شیر) و آرد ارزن و آرد برنج و کمی آرد تخمه آفتابگردان و هر سه روز یک بار سه قطره مولتی ویتامین هم میدم.
چون شنیده بودم که پودر پوست تخم مرغ برای زیبایی پرها و استحکام پرها و سرعت رویش پرها و استخوانها عالی است و اینکه میگویند پرنده پرهایش زیبا و زیاد میشود و برای پشت سر عروس لوتینو که کچل است عالی است برای همین تعدادی پوست تخم مرغ خانگی و محلی گرفتم و نیمساعت جوشاندم تا ضدعفونی شود و بعد از خشک شدن آنها را به صورت آرد درآوردم.
میخواهم هر وقت که سرلاک بهش میدم یک مقدار از این را در غذایش بریزم وبا سرلاک بهش بدم.
استاد من نمیتونم که سرلاک انسانی را قطع کنم چون فقط به این دسترسی دارم و شما لطفا با توجه به همین غذایی که بهش میدم جواب من را بدهید.
ولی اول منتظر جواب و تاییدیه شما هستم . اگر موافق هستید به چه مقدار و چند روزری یکبار بهش بدم؟
از شما متشکرم استاد.

سلام دوست گرامی

غذایی که تهیه می کنید...سرشار از منبع مواد معدنیه...و خیلی هم مفیده...شما می تونید ، وقتی که جوجه حداقل سه ماهه شد، این غذا رو به همراه پودر استخوان ران مرغ با غذای اصلیش مخلوط کنید وبراش بذارید...

در مورد مصرف سرلاک، خوشبختانه مشکلی پیش نیومده ولی بهتره همین که حداکثر 45 روزه شد...مصرفشو قطع کنید و به غذاهای خودش عادتش بدین که برای مقدمه بهتره...با سفیده ی تخم مرغ آبپز شروع کنید....نون لواش خشک شده رو پودر کنید و براش بذارید...حبوباتی مثل لوبیا و نخود بعد از چندساعت در آب موندن...آبپز کنید ، له کنید و بدین بخوره...

سویا رو  آبپز کنید و  ریز کنید و بدین بخوره...اگر به ذرت نرم  و تقریبا تازه( یخ زده یا کنسروی) بذارید بکنه و بخوره... و میوه جاتی مثل سیب به همین ترتیب...و در کنارش در گوشه و اطراف قفس ارزن و تخم کتان بذارید تا ببینه و بخوره و عادت کنه...


تخم آفتابگردون هم به تنهایی  از دو ماه و نیمه با تمرین کردن...قدرت شکستنشو پیدا می کنه ، لطفا کمکش نکنید..به ضررش تموم  می شه!!


آوا

سلام اقا حامد.من یک جفت عروس دارم فکرکنم ۲سالشون نشده باشه . حدود ۱ساله دارمشون  امامدتیه عروس مادم بنظرمریضه غذاش خوبه  اماپرهاش روی قسمت فوقانی بدن روی برامدگی بالها(زمانی که نشسته) مثل شکسته  یا خردشده بنظرمیاد گاهی قوز کرده میشینه . باهم جفتگیری دارن اماتاحالا تخم نکردن .بنظرتون چکارکنم چون باهم جفتن بخوام ماده روعوض کنم عروس نرم اذیت میشه

سلام دوست گرامی

توصیه می کنم که حتما بخش تغذیه ی عروس هلندی رو مطالعه بفرمایید و  به وضعیت پرنده تون هرچه زودتر رسیدگی بفرمایید ...

به نظرم اگر استاندارد و مناسب رسیدگی کنید...نیازی به تعویض نیست...

مواردی که ذکر فرمودین شایع ترین علل کمبود مواد معدنی و ویتامین د و آ هستند....


علیرضا

سلام من یه عروس هلندی دارم که یکی از چشم ها ش در گوشه چشمش قی قرمز بسته و توی چشمش کمی اب انداخته  و باید اشاره کنم غذا خوب می خوره برای خوب شدنش راه کاری دارید؟

سلام

ای کاش ..امکانش بود..عکسی برام می فرستادین...

ولی موارد رایج چنین حالتی علت عفونت چشمی در این پرندگانه...که با مصرف حداکثر 5 روز اکسی تتراسایکلین 100  (یک سوم در 200 میلی گرم آب) در اکثر اوقات چاره سازه و برطرف میشه.

لطفا به نظافت غذایی و محیطی پرنده هاتون بیشتر رسیدگی بفرمایید.



شیوا

سلام
خسته نباشید
من یه جوجه برزیلی دارم و به علت اینکه با عروسم نمیسازن و دعوا میکنن میخوام بفروشمش. میخواستم اگه زحمتی نیست آگهی کنین.
عکس و مشخصات رو ایمیل کردم

سلام

متشکرم..حتما آگهی رو می ذارم.




نظرات 3 + ارسال نظر
farrokh دوشنبه 7 اسفند 1391 ساعت 20:56

باسلام
من 1جفت عروس خاکستری خالص دارم که مولد هستن.الان 5 عدد تخم دارن که تقریبا از آخرین تخمشون تا الان 3 روزی میگذره.ولی نرم جدیدا وقتی مادش روی تخم خوابیده میره داخل لانه و اقدام به کندن پرهای ماده میکنه.هردوتاشونم تو لک بودن ولی تقریبادارن از لک درمیان.دلیل این کاره نر چیه ؟

امیر سه‌شنبه 8 اسفند 1391 ساعت 15:31 http://www.lmfao.mihanblog.com

سلام وخسته نباشید من یک جفت دارم که لانه دارند و جفت خورده اند سوال من این است که تا کی نر باید به لانه بره وبیاد وچرا وچند بار باید باهم جفت کنن باتشکر

رویا جمعه 18 اسفند 1391 ساعت 14:47

سلام....ممنون از سایت فوق العاده اتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد