مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات کاربران

خانم مشگل گشا

سلام  اقای  نجفی  خسته  نباشید  ی  اتفاقی  افتاد  از  روزی  که  رایکا  اود  رایکا  خیلی  میخوابه   هر  لحظه  خواب  داره    میره  ی  گوشه  یا  بغلم  میخوابه ؟؟  من  نگرانم  میترسم  مریض  شده  باشه   در  ضمن  رایکا همش  ازاد  اصلا  تو  قفس  نمیزارمش  قفط  شب  موقع  خوابش  نمیدونم  چرا  این  طوری  شد  غذا  گندم   ارزن  میدم  تخمه  افتابگردان  خیلی  میخوره  سبزی  هم  گشنیز  یا  جع فری  میدم  با  ساقه کرفس  میخوره  اونارو  هم  فقط  ساق ه  شو  میخوره  تخم مرغ  هم  در هفته  2  بار  میدم  هویج هم  خیلی  کم میخوره  ولی  من نگرانم  یعنی  تغذیه  اش  نامناسب؟؟؟  چرا  این قدر میخوابه   راستی   کاغذ  وگچ  هم  زیاد  میخوره  هر  کاری  میکنم  جلوش  بگیرم  نمیتونم   ایا  اینها  تاثیر  منفی  دارند  گچ  به  خصوص؟؟؟  از  روزی  که  پیداشد  اصلا دیکه  بیرون  نمیرم  وهمه  وقتم  پیش  رایکا   در  ضمن  من  موسیقی  میزارم  ولی  شاد  ندارم  ملایم  و  غمگین     ایا  این  باعث  خمار  بودنش  شد  ببخشید  من  میترسم  اون  ی  روز  که  نبود  بهش  چیزی  دادن   تورو  خدا  جوابم  تک  تک  بدید  اخه  شما یادتون  میره  بعضی  جوابارو  بدید  متشکرم   

باسلام

قبل از  راهنمایی در مورد مشکل پرنده تون عنوان کنم که امیدوارم پرنده رو به موقع میخوابونید...

برخی از کاربران پرنده هاشونو با  ساعات  خواب خودشون میخوابونن که امیدواریم این اشتباهشون برطرف بشه

در مورد غذاش تخم آفتابگردون کمتر کنید......

کاغذ خالی...بدون چاپ...مشکلی نداره..چرا که  اغلب پرنده ها علاقه ی زیادی به مواد سلولزی دارن و اگر این مواد سمی نباشند..مثلا فاقد جوهر باشن..براشون مناسبه و مشکلی پیش نمیاد

ولی در مورد گچ بیشتر مراقب باشید...در بلند مدت برای گوارشش دردساز می شه...

برای سرحالی و تحرک...حتما از جوانه ی گندم..از گشنیز یا تخم گشنیز یا ساقه ی گشنیز استفاده کنید

شاهدونه هم مقداری  به غذاش اضافه کنید...

محل زندگی پرنده رو  سرد نکنید و دما متعادل باشه و هفته ای دو الی سه مرتبه  از نور خورشید محرومش نکنید...

و اگر به  مولتی ویتامین حیوانی دسترسی دارین سه مرتبه در هفته تا یک ماه استفاده کنید.

مصرف میوه جات و سبزیجات هم فراموش نشه...

و لطفا پرنده رو در محل کم نور نگهداری نکنید...

در مورد استفاده از موسیقی  در روحیه ی حیوانات و گیاهان خیلی موثره مخصوصا هرچه شادتر باشه خیلی بهتره...به عنوان مثال من گاها خونه باشم حتما برای پرنده هام   موسیقی شاد می ذارم که باعث تحرک شون...و آواز خوندنشون..میشه...حتما از آهنگ های شاد استفاده کنید..مثل این آهنگ...

در مورد رسیدگی و جواب دادن به سوالات کاربران عزیز..از شما و کاربرای وبلاگ عذر خواهی می کنم و از سری به بعد..با  حداکثر پشتیبانی اینترنتی و تلفنی در خدمتم.



خانم شیوا

سلام عروس ماده ی من اصلا کم اشتهایی نداره که هیچ ولش کنن منم میخوره افسرده ام نیست به خاطر ارزن تو مدفوعش ببرمش دکتر؟راستی 1 سوال دیگه عروس های من لونه ندارن از اولشم نداشتن میخواستم ببینم لونه تو جوجه شدن تخم ها تهثیر داره؟اونا تو ظرف دونشون که کف قفس قرار داره تخم میکنن همونجا هم رو تخما میشینن چند بارم خاک اره ریختم ته قفس اما نر همه شونو انداخت بیرون تخماشون نطفه داره اما جوجه نمیشن بخاطر نداشتن لونست یعنی؟

سلام

پس اگر چنین علائمی وجود نداره...جای نگرانی نیست..و دلیلش هم...طبق گفته ی شما پرخوری  مداومه...اگر تکرار شد...یا علائم مشکوکی مثل مواردی که خدمت شما اشاره کردم...دیده  شد با من در ارتباط باشید..

در پاسخ به سوال دوم شما هم بگم...در نطفه دار شدن تخم ها تاثیری نداره ولی در تولد جوجه های سالم تاثیر بسزایی داره

جوجه نشدن جوجه ها می تونه رعایت نشدن موارد و عوامل مورد نیاز برای تولد جوجه ها باشه..

مثل نبود رطوبت کافی..گرمای کافی برای تخمها...عدم تغییر جایگاه تخم که تمامی موارد تنها در لونه برای پرنده ها امکان پذیره نه در جای غذاشون...


آقا مسعود

ممنون از راهنماییتون.چه عجب ی پرنده فروش صادق پیدا شد!! سنه عروس رو صحیح گفته بود!
حامد جان چطوری باید بهش حرف زدن یاد بدم؟کلا اگر باهاش کار کنم ب حرف میاد عروسم؟چطوری باهاش کارکنم؟
ممنون

سلام آقا مسعود..متشکرم از لطفتون

برای آموزش تقلید صدا از این هفته دارم مطالب و تجربیات خودم گردآوری و تایپ می کنم و تا آخر این هفته همه رو توی وبسایت می ذارم که توصیه می کنم مطالعه کنید و اگر جایی به مشکلی برخوردین اطلاع بدین...


ضیاء

سلام حامد جان .ممنون از فضایی که ایجاد کردی و راهنماییمون میکنی
من ۲ روز پیش.۲تا عروس جوجه هلندی که تقریبا ۲۵ روز سنشونه .پر کامل در اوردن و پرواز میکنن .پیشه مامان .باباشون بودن که بهشون غذا میدادن خریدم.همراه با این ۲تا خوجه یه جفت هم گرفتم که ۴ تا تخم کردن. همه رو ۵۵۰ گرفتم .همه هم لوتینو هستن
الان با مشکل مواجه شدو
۱. اول اینکه این ج.جه ها رو هنوزم با سرنگ تغذیه کنم.دستی هم نیستن .اینقدر دستمالیشون کردم که دیگه گازم نگرفتن.ولی هی پرواز میکردن و به در و دیوار میخوردن.
باید جداشون کنم.پرهاشون رو قیچی کنم یا نمی خواد.چطوری اهلی بشن.غذاشون رو چکار کنم لب به غذا نزدن ولی اونجا که با پدر مادرشون بودن تخم مرغ رو گاز میزدن.....لطفا راهنماییم کن
۲. ثانیا این جفتی که روی تخم خوابیدن روزه اول اصلا نیومدن بیرون از لونه ولی این ۲ روز هی میان بیرون و تا منو میبینن خودشونو میزنن به قفس و با حالت ترس دوباره وارد لونه میشن.هر وقت سر زده میام ببینم اروم میبینم داخل نیستن.اول شهریور تخم گذاشتن .حیفه تخمهاشون خراب بشه.چکار کنم اومتر بشن خیلی وحشت زده هستن .از اهواز اوردمشون خرمشهر.ممنون میشم راهنماییم کنی.اگه لطف کنی شماره تماس من ۰۹۳۵۹۲۱۷۰۷۱ یه پیام بده تا تماس بگیرم.تا حالا تجربه داشتن عروس هلندی نداشتم

سلام

متشکرم از لطف شما

جواب سوال اول تون: جوجه ها حداکثر باید تا چهل روزگی به صورت سرنگی تغذیه بشن..و بعد کم کم از غذای نرم و سهل الهضم براشون استفاده کنید...

برای این کار زمانی که جوجه ها گرسنه شونه...اول غذای سرنگ داخل یک ظرف یا بشقاب یا قاشق جلوشون خالی کن...و ببین واکنششون چیه...آیا شروع می کنن به خوردن یا نه...اگر نخوردن یه مقدار بده..بقیه رو جلوشون بریز داخل ظرف مسطح تا ببینن...یا از کف زمین با سرنگ بهشون غذا چون نمی تونن سرنگ بگیرن و غذا روی زمین می ریزه از زمین غذا می خورن...

و بعد کم کم نوع غذا رو براشون عوض کن تا مشکل تک غذایی و سوء تغذیه براشون به وجود نیاد...


جواب سوال دوم شما:

در مورد جفت های تازه ورود شما...متاسفانه هیچ کاری اساسی از دستمون برنمیاد چرا که پرنده ها با قفسشون وارد فضای جدید و در مقابل صاحب جدید هستن و این طبیعیه که بترسن یا مضطرب باشن..متاسفانه اغلب اوقات...در مرحله ی اول..تخم ها آسیب می بینن و بهتره از مرحله ی دوم تکثیر شروع کنید... و در حال حاضر تنها راه کار عمومی اینه که کمتر باهاشون در ارتباط باشید...و محل قفس خلوت باشه...


آقا آرمان

سلام حامد جان


من قصد خرید طوطی عروس هلندی رو دارم

من چند مغازه سر زدم

یه طوطی نر دیدم که فروشنده قیمتشو 130 و سنش 1 سال

اعلام کرد

به نظر شما مشکلی داره ؟ یهنی سن طوطی بالغ نباید بیشتر باشه؟

یا خسلی پرنده هاش تحک نداشتن این میتونه به خاطر جو اونجا باشه؟

ممنون

سلام آرمان جان

شما قبل از خرید پرنده عکسی ازش بگیرید برام ارسال کنید...تا ببینیم مشکلی نداشته باشه

ولی در کل اگر قصد خرید عروس یک ساله داشته باشید...یادتون باشه که تربیت و آموزش تقلید صدا مثل جوجه های چهار تا5 ماه نیست ولی به سختی می شه تربیتش کرد...

در مورد قیمت نمی تونم نظری بدم چون قیمت در اقسام نقاط ایران متفاوته..

در مورد تحرک پرنده ها..بستگی به غذا و موقعیت بدنی و شرایط جوی داره...


سوال فوری

سلام...
اقا حامد من یک جفت عروس مولد دارم که چند بار برام جوجه دادن اما این 2 سری وقتی تخم میذارن بعضی از جوجه هاشون بعد از 2 یا 3 روز یک ضایعه بر روی منقارشون در میاد و به مرور تلف میشن بعضی از تخم ها جنین توشون میمیره و به تولد جوجه ها نمیرسه بعضی از جوجه ها هم کاملا سالمن.
حالا یکی بهم گفت والدین بیماری ویروسی دارن!
اقا حامد من چندین پرنده پیش هم دارم و اگه این جفتم بیمار باشند اون ها هم حتما گرفتن حالا باید برای درمان چیکار کنم؟
قابل ذکر است که والدین کاملا سالمن و اشتهاشونم خوبه.

سلام

هرچند که والدین به ظاهر سالمن و مشکلی ندارن ولی متاسفانه ناقل بیماری هستن

برای اطلاع بیشتر در مورد این بیماری ..لطفا این لینک مشاهده بفرمایید

و حتما به صورت مستقیم...جفت تون به دامپزشک برای معاینه نشون بدین



آقا محمد

سلام حامد جان خسته نباشید .
حامد جان شرمنده  مدفوع عروسم دو هفته است که زرد رنگ شده و هیچ مشکلی دیگه ای ندارد باید چیکار کنم ممنونم از همکاریتون .

سلام محمد عزیز

احتمال زیادی داره که نوع غذایی که برای عروس هلندی تون استفاده می کنید باعث تغییر در رنگ مدفوع شده باشه..به عنوان مثال استفاده از گندم یا جوانه ی گندم باعث کرم رنگ شدن مدفوع یا روشن شدن رنگ مدفوع می شه...برای اطمینان به مدت دو روز تنها ارزن و تخم کتان و تخم آفتابگردون بذارید و و بعد از دو روز رنگ مدفوع بررسی کنید که آیا به حالت اولیه برگشته یا خیر!!!


آقا پیمان 1

سلام
عروسای من 1 ماهه هر روز جفت گیری می کنن ولی ماده اصلا تخم نذاشته دلیلش چی میتونه باشه؟
هر 2 شونم 13 ماه سنشونه

سلام پیمان جان

همونطور که خودتونم گفتین..سیزده ماهشونه...هر دو عروس حداقل 5 ماه دیگه برای رسیدن به سن جفتگیری نیاز دارن...


سعید

سلام حامد جان
من دو جفت برنده دارم که در هردو جفتم یکیشون لوتیونه.یکی ماده .یکی نر.اینا بعد دو دوره تخم گداری شروع به پرریزی شدیذ کردن نره دیگه پرریزی نمیکنن انا ماده هنوز در حال پرریزیه به حدی که بدنش داره لخت میشه و رویش مجدد پر کمه اگرم هست پرها سیاه شده ورشد نمیکننمخصوصا قسمت سر وگردن.راستی مدفوع ماده رزد وشل شده.راستی اینا مشکوک به سالموتلا بودن ب دستور دامپزشک ی دوره انروسین دادم چون جوجه هاشون تو تخم میمرد.هر هفته سه روز مولتی ویتامین.دان تقویتی وبلال میدم.با این توضیحات بنطرتون مشکل رویش پر و سوختن اونا از کجاست ایا حل میشه؟مدفوع ذرد ابکی چی؟مرسی

سلام سعید جان

با توضیحات شما...در مورد پر ریزی شدید...یکی از علت های اصلیش استفاده از آنتی بیوتیک هاست...که باعث ضعف بدن و یا تغییر در هورمون های بدن هر یک می شه و بعد از قطع شدن آنتی بیوتیک با گذشت زمان هر دو به حالت اولیه و طبیعی برمی گردن و جای نگرانی نیست...

در مورد تغییر رنگ مدفوع از علت های بارزش نوع غذایی هست که شما براشون مصرف میکنید به عنوان مثال مصرف خیار باعث شل شدن مدفوع پرنده می شه و یا استفاده از برخی غذاهای فیبری مثل ارزن باعث متمایل شدن مدفوع پرنده به رنگ سبز می شه

مگر اینکه در تغذیه ی پرنده ها شاهد تغییرات منفی باشیم...که در این صورت لطفا گزارش کنید مثل کم خوراکی یا بدخوراکی و...

در مورد برگشتن حالت اولیه  مدفوع بی دو تا سه روز از ارزن و کتان و تخم آفتابگردون استفاده کنید و از هیچگونه سبزی یا میوه جاتی استفاده نکنید تا مدفوع به حالت اولیه ش برگرده..


کیخا

سلام دوست عزیز
من یه لونه برای عروس هلندی هام دادم درست کنن ولی ابعادش یکم بزرگ شد 35*35
به نظرت خیلی بزرگه؟؟ باید عوض کنم؟؟
و اینکه راهنماییم کن سویا رو چطور برایشون درست کنم که بخورن
اگه عکس هم از سویا داشته باشی بذاری خیلی خوبه
تشکر
منتظرم

سلام

چندان بزرگ هم نیست...بهتره یه ارتفاع مناسب هم براش در نظر بگیرید چرا که عروس ها اغلب در بالاترین نقطه ی قفس به سر می برن تا پایین قفس...

در مورد تهیه ی سویا دونه ی سویا از خوار وبار فروشی خریداری کنید...آبپز کنید..خیلی نرم نشه..

بعد براش بذارید تا خودش  بکنه و بخوره...

در مورد عکس سویا در قسمت تغذیه...که پستی در مورد سویا منتشر کردم عکسشو گذاشتم...

اگر نیست..مشکلی نداره..مجددا عکس های دیگه می ذارم...!!!




نظرات 1 + ارسال نظر
شیوا سه‌شنبه 21 شهریور 1391 ساعت 21:45

سلام من برنامه ی غذایی پیشنهادیتون رو مطالعه کردم اما 1 سوال برام پیش اومد همه ی عروس هلندی ها قند دوست دارن؟ چون تو برنامتون اصلا حرفی ازش نزدید اما عروس های من هر روز قند میخورن میخواستم ببینم ضرری داره؟پرندگان هم ممکنه به دیابت مبتلا بشن؟
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد