مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات...

سعید

حامد جان سلام
پرنده هام در حال پر ریزین اما وقت رشد مجدد پر بعضی پرها حالت سوختگی(سیاه وخونی)میشه و میوفته.دلیلش چیه؟امکانش هست این پرها دوباره در بیان؟در نیان؟لطفا توضیح بدید.ممنون

سلام

پرها زمانی که از بدن پرنده رشد می کنند...در قسمت انتهای خودشون به بدن متصلند و تقریبا به اندازه ی سه میلی متر از بدن پرنده درونشون خون وجود داره که مثل سایر اعضای بدن، خون درون اونها عبور می کنه...و مواد معدنی مورد نیاز را به پرها می رسونه تا پرها مستحکم و سالم باقی بمونن...

حالا زمانی که میزان مواد معدنی بدن کم میشه...هم چنین به خاطر کمبود ویتامین D3 و اسید فولیک..پرها از ریشه ضعیف می شن و از بدن پرنده  شل شده..و علاوه بر آنکه مقداری خون ازانتهای پرها به بیرون ترشح می کنه...مقداری خون همچنان در انتهای پرها باقی می مونه و زمانی که خشک می شه به رنگ سیاه درمیاد...

مورد بالا توضیحاتی مختصر در مورد وضعیت پرهای پرنده ی شما بود..که بهتره با مواد معدنی مثل مینرال برای حیوانات...کف دریا..و استفاده از میوه های غیرترش...برطرف کنید..

ضمنا استفاده ی مداوم  و بی رویه از آنتی بیوتیک ها...می تونن باعث پر ریزی بشن...به همین خاطر همیشه باید مقدار استاندارد آنتی بیوتیک ها رو رعایت کرد.

ضمنا عروس هلندی هاتونو زیاد حموم نکنید...حداکثر ماهی دو مرتبه


پرهایی که ریخته شدن..بعد از دو ماه مثل قبلشون پر جدید تولید می شه..و نیاز نیست نگران باشید.


سلام
راستی از انروسین(فلوکساسین )جند روز بهشون بدم؟بعدش جیکار کنم؟

سلام

تعیین دز دارو بر اساس وضعییت و  وزن پرنده تجویز می شه...

ولی در حالت عمومی و کم خطر...

در صورتی که از قرص استفاده می کنید ربع قرص در صد میلی لیتر آب بریزید و بعد از هشت ساعت آب تعویض کنید. و این شیوه را حداکثر تا 5 روز ادامه بدین..

در صورتی که  نتیجه ی خوبی نگرفتید..اطلاع بدین...


ثمین

من عروسمو هفته ای دوبار حموم میکنم اما بازم بو میده دلیل خاصی داره درمانش چیه؟

سلام

بوی بد عروس هلندی دلایل مختلفی می تونه داشته باشه:

از جمله دلایلش عبارتند از:

1. اثر نوع  مواد غذایی که برای پرنده در نظر می گیرید...مثل غذاهای فیبری

2. کمبود آب بدن پرنده ناشی از مصرف کم یا عدم مصرف میوه جات و سبزیجات

3.بیمار ی  عروس هلندی از جمله بیماری پاپیلوماتوز


لطفا زیاد حموم نکنید..وگرنه  ممکنه ریزش پر  هم به مشکل قدیمی افزوده بشه...اگر قصد حموم کردنشو دارین...ماهی دو بار...



پیمان1

سلام
1.نظر شما درباره گذاشتن کوزه به جای لونه چوبی واسه عروس هلندی ها چیه؟( من رفتم از پرنده فروشی لونه چوبی بخرم گفت جای لونه چوبی کوزه بخرم چون لونه چوبی بعد از مدتی شپش مزنه)

سلام


هیچ فرقی نمی کنه..ولی نکته ی مهم اینکه لطفا یک کوزه یا یک لونه ی چوبی مناسبی بخرید...که هم امکان نظافتش  براتون مقدور باشه و هم دسترسی کامل به داخل لونه داشته باشید..و مهم اینکه بتونید لونه رو جای مناسبی از قفس وصل کنید...

در مورد لونه ی چوبی هم بهترینش نوع ام دی اف هستش که نیاز نیست نگران شپش زدنش باشید...

من خودم سال هاست از لونه ی چوبی  استفاده می کنم...و مشکلی نداشتم..!!

حالا خودتون مختارید!!!


مریم

یکی از عروس هلندیام چند وقته هم خیلی خیلی لاغر شده هم پراشو فر می ده. خیلی دوسش دارم لطفا راهنمایی کنید

سلام

قبل از هرچیزی لطف کنید یک عدد عکس واضح و  با کفیت از عروس هلندی تون برام ارسال کنید..تا وضعیتش راحتتر قابل دید باشه!!!

و بتونم راهنمایی تون کنم...

و در مورد  اینکه عروس هلندی شما به  وزن و  وضعیت مناسب برسه...یک جدول غذایی اخیرا توی وبلاگ گذاشتم...پیشنهاد می کنم تا یک ماه طبق جدول پیش برین...و  نتیجه را گزارش بدین


علیرضا

سلام
من یه عروس خریده بودم
دستیش کردم.الانم به من از همه بیشتر علاقه نشون میده!
...........................................................................
می خوام بهش صحبت کردن یاد بدم.الان حدودا 1سالشه!
ازتون می خوام بپرسم چی کار کنم که صحبت کنه!
اصلا میتونه صحبت کنه؟سلام

هرچقدر که سن پرنده بالاتر بره...امکان سخنگو شدن پرنده کمتر و کمتر می شه..و بهترین عروس هلندی ها برای تکلم..عروس های زیر 5 ماه سن هستن که هنوز به خوندن نیفتادن و خیلی راحتتر می شه تقلید صدا رو آموزش داد..

در مورد عروس هلندی شما...اگر خیلی رام و دستی باشه...به احتمال زیادی می تونید یادش بدین..

برای انجام اینکار...اوایل داخل قفسش زمانی که آرامه...مثل اوایل صبح یا عصر هنگام...نزدیک قفسش بشینید... حرف مورد نظرتون تکرار کنید و هر چند بار که تکرار می کنید بهش غذای مورد علاقه ش بدین...که ممکنه تخم آفتابگردون باشه، میوه یا هر چیز دیگه....


به مرور شرطیش کنید...یعنی چند حرف تکرار کنید و یکی بدین...بعد از مدتی منتظر باشید اون بگه و به عنوان پاداش بهش غذا بدین...

و با روش شرطی کردن...خیلی راحت می تونید پرنده رو سخنگو کنید که به این روش، شرطی کردن نوع اول گفته می شه...که نسبت به سایر روش ساده تره...

علاوه بر روش شرطی نوع اول، روش شرطی نوع ششم وجود داره که در گذشته...از این روش برای آموزش دادن کبوتر های نامه بر  و امروزه برای سگ ها استفاده می شه...که به خاطر خطرناک بودنش آموزش نمی دم...(  روش کاملا کاربردیه...ولی حیوون( عروس هلندی ) به خاطر نداشتن قوه ی تمییز  تلف می شه)

.........................................................................
اصلا بهتره به حرف بندازمش یا جفت گیریش کنم؟مسلما شما باید یکی از دو هدف انتخاب کنید...

اول توانایی خودتون و فرصت خودتون برای رسیدگی به پرنده ها رو بسنجید...اگر وقت کافی ندارید..

جفت بندازید...و اگر می تونید برای تقلید صدا وقت بذارید مثلا شاید روزی حداقل سه ساعت

.........................................................................
ممنون



امیر رضا

سلام
من امیررضا هستم
من 2تا عروس هلندی دارم
نر وماده امیدوارم که نر وماده باشن
دلم میخواهد ان ها جفتگیری کنند  اما نمیدانم چه طور
امید دارم شما کمکم کنید. ان هارا در بال کونه  خانه مان نگه میداریم.
من هروز بهشان سر میزنم  و باهاشون حرف میزنم. لانه هم دارند ( mdf ) .
رژیم غذاشون ( تخمه 2ظرف اب 1ظرف تخمه کتان 1ظرف).
2سال  پیش من سرم کلاه رفت و2تا عروس هلندی نر به من  دادند .
3مرداد ماه  من یکیشانرا عوض کردم  وحالا نمیدانم
برای جفتگیریشان  وتخم گذاری انها چه کار کنم 1391مردادماه

سلام

برای اینکه از جنسیت عروس هلندی هاتون مطمئن بشید ...لطفا یه عدد عکس واضح و با حجم مناسب ازشون برام بفرستید ...


در مورد آشنا شدن با نحوه ی غذا دادن و آشنایی با غذاهای عروس هلندی به بخش تغذیه ی عروس هلندی مراجعه کنید...و حتما برنامه غذایی شونو مطالعه کنید...


در مورد  روش های جفت انداخت عروس هلندی هم...چندین مطلب توی وبلاگ گذاشتم که می تونید از قسمت موضوعات...به بخش  جفتگیری و تکثیر عروس هلندی مراجعه کنید

مطالب دقیق بخونید...اگر نتیجه ای نگرفتید لطفا اطلاع بدین..


در مورد لونه  گذاشتن..تا زمانی که از جفت شدنشون مطمئن نشدین...براشون نذارید...

در مورد  گذاشتنشون توی بالکن خونه هم..توصیه می کنم نذارید...و اگر هم قصد دارید بذارید لطفا میزان گرمای محیط توی فصل تابستون و تابش نور آفتاب در نظر داشته باشید که پرنده ها تلف نشن...زمستون ها باید توی خونه نگهداری کنید...


سلام امیررضا ۱۲هستم
من باید پرندگانم ( عروس هلندی) را باید در خانه نگهداری کنم یادر بیرون ۱۳۹۱ مرداد ماه

سلام

اگر شرایط نگهداریشو داخل خونه دارین..حتما توی خونه نگهداری کنید...در غیر اینصورت بهتره عروس هلندی نخرید...چون از لحاظ بدنی حساس هستن..و سرما می خورن.!!!


مهرداد

سلام حامد جان ُطاعات قبول...

من عروس هام بعد از ۳ هفته تقریبا اولین تخمش جوجه شد میخواستم ببینم از لحاظ غذا و ویتامین و ....  به جوجه ها و جفت ها چی بدم ؟

و اینکه این جوجه ها تا کی باید پیش پدر و مادرشون باشن  که اذیتشون نکنن و برنامه دستی کردنشون چطوریه ...

ممنونم یا علی

سلام

متشکرم مهرداد جان

در مورد ویتامین دادن هرگز تا وقتی که جوحه ها  حداقل به یک ماهگی نرسیدن استفاده نکنید..

در مورد غذا لطفا به صورت روزانه

از تخم مرغ...تخم آفتابگردون...و غذای اصلیشون مخصوصا  ارزن استفاده کنید

بعد از  یه هفته شدن جوجه هامی تونید برای جفت هاتون میوه و سبزیجات بذارید...

و حتما به غذاها توجه کنید...که  یه وقت  تموم نشن جوجه ها گرسنه بمونن..توی این زمان جفتها بیش از هر وقتی  غذا می خورن...

در مورد جوجه ها.....هم تا زمانی که جوجه ها خوردن و آشامیدن یاد نگرفتن بهتره پیش  پدر و مادرشون بمونن...حالا ممکنه تا دوماه و یا شاید دو ماه نیم شدن..

ولی اگر قصد رام کردن و تقلید صدا دارید...بهتره از بیست و پنج روزگی تا یک ماهگی از پدر و مادر جدا کنید و خودتون بهشون به روش سرنگی غذا بدین


ترکان

سلام بر حامد گل.من همیشه پی گیر مطالب وب و سوالات دوستان هستم.

سلام ترکان جان

از لطفتون ممنونم








نظرات 3 + ارسال نظر
امیررضا دوشنبه 9 مرداد 1391 ساعت 11:38



سلام
امیررضا هستم.
از بابت پاسخ دقیق و مفید به سوالاتم ازتون یک دنیا ممنونم.براتون آرزوی موفقیت میکنم.


امیررضا ترابی 12 ساله.کرج

مرتضی سه‌شنبه 10 مرداد 1391 ساعت 00:22

سلام حامد جان

زمانیکه تخم تو شکم عروس تشکیل شده و آماده تخمگذاریه،بهتره از چه غذایی استفاده بشه؟! تا عروسها تقویت شن؟!

مولتی ویتامین بهشون بدم یا از قطره ad3e ؟! کدومشون واجبرته الان؟!

بعد از تخمگذاری تا زمان جوجه شدن تخمها چطور؟! اون زمان چه غذایی بهشون بدم؟!

بعد از تولد رو دیگه میدونم!

برای تامین رطوبت کافی چه زمانی اقدام کنم،شما خودتون از کدوم روش استفاده میکنید برای بالا بردن رطوبت؟!

مرسی از لطفت

گلچین سه‌شنبه 31 مرداد 1391 ساعت 20:47

سلام حامد جان...
اقا چند روزه در به در دنبال یک عروس وایت فیس نر جوون میگردم ولی متاسفانه پیدا نکردم.
اگه شما سراغ دارید تلفنتون بدید تا زنگ بزنم صحبت کنیم.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد