مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

جوجه شناسی(تشخیص عروس هلندی بالغ از نابالغ)

در این پست قصد داریم به نحوه ی تشخیص جوجه عروس هلندی ها از عروس هلندی های بالغ بپردازیم:

ممکن است برای بسیاری از خریداران عروس هلندی این مشکل به وجود آمده باشد که چگونه می توان عروس هلندی جوجه را از بالغ تشخیص داد...اغلب فروشندگان بنا به شغل خود، مهارت و تجربه ی کافی در تشخیص سن عروس هلندی ها ندارن...و برخی دیگر هم از بی اطلاعی خریدار سوء استفاده کرده و عروس هلندی های بالغ خود را به جای عروس هلندی جوجه به فروشندگان می فروشند...

و از آنجایی که بیشتر خریداران عروس هلندی ها هدفشون از خرید این پرنده آموزش تقلید صدا و رام کردن این پرنده ست...وقتی که با عروس هلندی بالغ رو به رو می شن...مشکل رام کردن و تقلید صدا برای آنها به مراتب سختتر و تا جایی که هرگز قادر به آموزش آنها نخواهند بود..از این رو بنا به درخواست کاربران عزیز وبلاگ تصمیم گرفتم یک پست اختصاصی در این زمینه منتشر کنم.

 

ویژگی جوجه عروس هلندی ها رو به دو دسته ی ویژگی  های ظاهری و رفتاری تقسیم می کنیم...

و قابل توجه دوستان که این ویژگی ها شامل تمامی نژاد های عروس هلندی می شود.

 

ابتدا به ویژگی ظاهری جوجه ها می پردازیم:

ویژگی ظاهری را در چند بخش مورد مطالعه قرار می دهیم:

 

1.کاکل پرنده: کاکل جوجه عروس هلندی ها برخلاف کاکل عروس هلندی های بالغ ، جوجه ها دارای کاکلی کوتاه و اغلب با مقدار کم و بدون هیچگونه حالات و کشیدگی به سمت بالا...و در اغلب  جوجه ها بنا به سن خود اغلب کاکل های خوابیده دارند.

2.چشم های پرنده: از آنجایی که جوجه هنوز جثه ای کوچک دارد، چشم های جوجه نسبت به جثه ی خود کمی بزرگتر دیده می شود در حالی که در عروس هلندی های بالغ...چشم نسبت به جثه تناسب دارد.


3.بینی پرنده: جوجه عروس هلندی ها اغلب بینی برآمده، فاقد هرگونه پوسیدگی، در بیشتر موارد رنگ روشنی داشته، و در اثر فعالیت های مکرر جوجه ملتهب و قرمز می شود در حالی که در عروس هلندی های بالغ، اغلب بینی ها همراه با پوسیدگی، پرهایی در اطراف بینی و حتی در میانه ی بینی پرهای کوچک رشد می کنند...رنگ بینی در بالغ ها نسبت به جوجه تیره تر می باشد.


4. نوک: نوک جوجه عروس هلندی ها  دارای رنگی روشن، فاقد پوسیدگی و خط و خراش..و شفاف می باشد به طوری که نور به سادگی از دورن نوک جوجه دیده شده و آن را ر وشن می کند و نوک جوجه ها نسبت به اندازه ی سر مقداری کوچک به نظر می رسد...در حالی که در بالغ ها نوک کمی تیره تر(به خصوص در نژاد های وایت فیس، دارچینی، و خاکستری)، نوکی تیز تر، نسبت به کله ی پرنده از تناسب کافی برخوردار است.


5.پرها: پرها در تمامی نژاد ها در جوجه ها دارای رنگی روشن بوده و در نژاد های لوتینو، خاکستری، دارچینی، ابلق ها، رنگ زرد مقادیر زیادی از بدن را می پوشاند که با بالغ شدن جوجه در نر ها رنگ های تیره جای خود را به رنگ زرد می دهند.

پرها در جوجه ها با اندازه ای کوچک تر...جوجه ها اغلب در زیر بالهای خود به جای پر کرک داشته و رفته رفته کرک ها ریخته شده و پرها جایگزین می شوند.


6. ناخن: در این موضوع تنها اندازه ی ناخن مطرح می شود نه تیزی آن، به طوری که در جوجه ها ناخن ها اندازه ای کوچک و فاقد قوس کافی ...و رنگ ناخن ها روشن هست( در نژاد های خاکستری، ابلق،دارچینی و وایت فیس قابل مشاهده است)


7. دم پرنده: اگر به دم جوجه نگاه کنید، جوجه ها دمی  کوتاه دارند، و دم کوتاه باعث کوچک شدن جثه ی آنها شده است...دم در جوجه ها ظریفتر و نرم تر و دارای رنگی روشن بوده و هرچقدر که جوجه وارد دوره ی بلوغ شود..دم ها همگی ریخته و دم های جدید ، کمی ضخیم تر و تیره تر جایگزین دم های اولیه می شوند.


 8.پاها: در این مقوله شاهد عدم تناسب پاها نسبت به سایر اعضای بدن هستیم به گونه ای که پاهای جوجه عروس هلندی نسبت به اندام های بدن بزرگتر دیده می شوند...در حالی که در عروس هلندی های بالغ چنین مورد وجود ندارد


ویژگی های رفتاری  جوجه عروس هلندی ها:


دوره ی اول: یک ماهگی تا سه ماهگی:


جوجه توان کافی در خوردن دون هایی مانند ارزن ندارد.جوجه زمان زیادی را به استراحت مداوم پرداخته و تنها زمان گرسنگی شروع به دون خوردن می کند.

جوجه نسبت به حرکات اطرفیان خود عکس العمل سریع و هوشیارانه انجام نمی دهد.و اغلب اوقات در یک قسمت قفس یا لونه ساکن می باشد

دوره ی دوم سه ماهگی تا شش ماهگی: حالت کنجکاوی جوجه غریزتا فعال شده، جوجه کمتر غذا می خورد و اکثر اوقات عادت داشته به امتحان کردن مواد غذایی و وسایل اطراف خود بپردازد.

جوجه در این دوره با صاحب خود آشنایی بیشتر ی پیدا کرده و به او بیشترین دلبستگی را دارد.

جوجه به تدریج توانایی شکستن تخمه و سایر دون ها را به دست می آورد.

جوجه خاراندن پرها، و آرایش خود را در این دوره شروع می کند و زمان زیادی را به تمیز کردن پرهای خود می پردازد و این زمینه ای جهت آمادگی جوجه برای ورود به سن بلوغ و ریزش پرها می باشد.

دوره ی سوم: از شش ماهگی تا یک سالگی:

جوجه عروس هلندی های نر ریزه خوانی را شروع می کنند؛ البته ممکن هست از 5 ماهگی ریزه خوانی جوجه نر آغاز شود.

جوجه نر صداهای مختلفی از خود تولید می کند تا بتواند آواز ها و صداهای اطراف خود را تقلید کند و کسانی که قصد آموزش تقلید صدا به عروس هلندی خود را دارند ، لازم می بینم که از 4 ماهگی جوجه با او تمرین نمایند تا در این دوره با مشکلی رو به رو نشوند

در جوجه های ماده؛ جوجه جیغ زدن ها را شروع کرده و سایر رفتار جوجه ماده همانند جنس نر می باشد.

جوجه ها اعم از نر و ماده در این دوره ی سوم پر ریزی آنها آغاز شده و پرهای جدید جایگزین پرهای اولیه شده و به تدریج جنسیت پرنده آشکار می گردد.

نظرات 2 + ارسال نظر
امید سه‌شنبه 27 تیر 1391 ساعت 21:17

سلام آقا حامد
عروسم امروز ۴تا تخم گذاشت رفتم تخم ها رو نگاه کردم دوره تخم رگ خونی نبود اما داخله هر تخم کمی زرد پر رنگ بود تخم ها نطفه دارن یا نه ؟ بزارم بمونه زیر پاشون یا بردارم

سمیرا دوشنبه 26 فروردین 1392 ساعت 10:36

سلام.چند روز می شه که عروس هلندی من هر سی ثانیه یه بار یه داد می زنه (انگار یکیو صدا می کنه) علائم بیماری هم نداره. چش شده آخه :((

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد