مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات به روز رسانی 1

سعید

سلام اقا حامد
یک ساله توی کار پرورش عروسم که با ی جفت شروع کردم وبعد شدن 4 جفت والان 2 جفت دارم.جدیدا ی مشکل پیدا کردم که هرکار میکنم رفع نمیشه ی جفتم تخم میزاره وجوجه هاش تو روز اول یا دوم یا حتی توی تخم 21 روزه میمیرن اون ی جفتمم جوجه در تخم 14 روزه میمیره .هم لونشونو شستم وبا جرمی ساید ضدعفونی کردم هم بهشون تترا سایکلین ولوامیزول دادم.شما کمکم کنید.مرسی

سلام

متاسفانه با توجه به نشانه هایی که شما بیان کردین...میشه بیماری سالمنلوز پیش بینی کرد...

بنابراین...این بیماری از آنجایی که در روده و مجرای تخم بدن پرنده رخنه می کنه...در حال حاضر ضدعفونی کردن مد نظر ما نیست...

توصیه می کنم برای یقین قطعی به وجود چنین بیماری به دامپزشک مراجعه کنید...

و نظر بنده در مورد استفاده از دارو این هست که به جای استفاده از تتراسایکلین..از انروفلوکساسین استفاده کنید...

و اگر نتیجه ای نگرفتید..اطلاع بدین...!!!

و علت اصلی چنین بیماری هم ناقل بودن تعدادی از پرنده ها که این باکتری از طریق مدفوع گذاری و یا جفتگیری به جفت خودشون هم منتقل می کنند... و بقیه ی پرندگان هم قفسی هم از طریق خوردن مدفوع پرنده ی ناقل به این بیماری مبتلا می شن(( هر چی می کشیم از دست این پرنده های وارداتیه))


امید

سلام آقا حامد
من ۲هفته هست یه جفت عروس خریدم اما فقط ۲روز اول که خریدم آروم بودن اما الان هر وقت میرم کناره قفسشون ماده بلند میشه و خودشو میزنه به قفس و تا چند لحظه خودشو میزنه به قفس بعد آروم میشه .

الان من بهشون (ارزن کتان شاهدونه تخمه)مخلوط میکنم میدم خوبه

اگر ۷تخم بهشون بدم الان موردی نداره

سلام

در مورد تغذیه شون...دون های اصلی خوبن

هفت تخم هم متعادل بهشون بدین

ضمنا از سبزیجات و میوه جات غیر ترش براشون بذارید


در مورد حالات پرنده هاتونم..نگران نباشید...نیاز به زمان داره تا به شرایط جدیدشون عادت کنن


مهدی

سلام نوک مرغ عشق نر من سه روز پیش یه سوراخ کوچولو شد الان دیدم بزرگتر و پوسته تر شده حالا باید چیکار کنم؟درمان داره؟

سلام

علت چنین سوراخی چی بوده!!!! کدام قسمت نوک هست؟؟؟


در جواب کل :

از مینرال و مواد معدنی مثل کف دریا و همچنین ویتامین  د و کلیسم...براش استفاده کنید تا نوکش ترمیم بشه...

و همه ی این ها زمانی تاثیر مثبتی دارن که مرغ عشق شما جوون باشه...


در غیر اینصورت در مرغ عشق ها ضعف نوک در اثر کهولت سن به وجود میاد مثل ترک خوردن قسمت بالایی نوک...دراز شدن نوک پایینی...ترمیم نشدن نوک..و...



مهدی

سلام مرغ عشق ماده من بعد از به دنیا اومدن جوجش نرش رو خیلی زد طوری که زخمی شد و مجبور شدیم جداشون کنیم الان سیزده روز میگذره ما دو سه بار هم سعی کردیم برش گردونیم پیشش ولی باز هم دعواش میکنه حالا نمیدونم چیکارش کنم؟
قبلا از کمکتون ممنونم.

سلام

متاسفانه چنین رفتارهایی بین مرغ عشق ها خیلی شایعه...!!!!!!

بهتره تا بیست روز از هم جداشون نگه دارین و مجددا پیش هم بذاریدشون...

اگر نتیجه ی مثب حاصل نشد..چاره ای جز تعویض ندارید...

توی مرغ عشق ها نر ها اغلب ضعیف تر از ماده  و کتک خورن


ehsan

سلام حامد عزیز
من یه جوجه خاکستری 43 روزه دارم از چه زمانی میتونم جنسیتشو تشخیص بدم؟

سلام

بهتره تا 4 ماهگی پرنده صبر کنید..اگر آواز خوانی را کم کم شروع کرد..احتمال خیلی زیادی وجود داره که جوجه ی شما نره ...در غیر اینصورت ماده ست...!!!

لطفا یه عکسی از جوجه تون به آدرس وبلاگ ارسال کنید تا بهتر بتونم کمکتون کنم!!!


آرش(شیراز)

سلام و خسته نباشید
بعد از اینکه اون 3تا تخم اولی بدون نطفه بود
الان 1 ماه میشه که لونشون رو برداشتم
و با مولتی ویتامین هایی که خودتون معرفی کردید(avisol-avivit) و برنامه غذایی خوب بهشون رسیدم
نره حسابی مخونه و مست شده
اما ندیدم که جفت گیری کنن(شاید صبح ها که میرم سر کار جفت گیری میکنن)
حالا به نظرتون لونه رو بذارم؟؟یا هنوز زوده؟
ممنون از راهنمایی های خوبتون

سلام

اگر احتمال می دین که آمادن برای تولید مثل...حتما بذارین...

و صبر کنین تا باهم سازش پیدا کنن و به رفتار همدیگه عکس العمل نشون بدن


rayka

سلام  منم  به  رایکام  بدم؟؟ دراین  شرایط  البته  دیگه  خوب  شد  اما هنوز  مدفوعش  رنگ سالمی  نداره اما  ابکی نیست در ضمن پرنده  من  که دیدید  لاغر  بهش  بدم چاق میشه  براش  ضرر  نداره

سلام

بله..سویا مورد مناسبی برای عروستونه..ولی افراط نکنید...ابتدا با مقدار کم شروع کنید تا هم گوارش پرنده عادت کنه و سازگار بشه...و کم کم به صورت عادی براش بذارید

در مورد تغییر رنگ مدفوعش هم ...کم کم با خوردن دون های اصلی..به حالت اولش برمیگرده و نیاز نیست نگران باشین


میلاد

سلام آقا حامد عزیز
مرسی از وبلاگ مفیدت یه خواهش دارم اگه ممکنه تو بلاگت یه بخش بذار واسه فروش عروس که هرکی قصد فروش داره آگهی بده و مستقیم بفروشه تا هم احتمال بیمار شدن پرنده تو وضعیت بد پرنده فروشی ها نباشه وهم اینکه دست دلال و مفت خورا کوتاه شه. آخه نمیدونی تو شهرستانا چه خبره...

سلام

متشکر میلاد جان

در مورد این بخش خیلی وقته که هم توی وبلاگ و هم توی انجمن وبلاگ گذاشتم...

و فقط اینجا یه مشکل هست و اینکه بنده سلامتی پرنده های فروشی نمی تونم تضمین کنم چون نه دیدمشون و نه معاینه شدن!!!

شرایط دلالی پرنده ها توی تهران و البرز دست کمی از شهرستان ها نداره!!!!!!


امید

سلام آقا حامد
خسته نباشی الان ۳روزه عروس نر داره میره تو لونه امروز دیدم که ماده هم میره تو لونه ممکنه چند روزه دیگه جفت گیری کنن؟

سلام متشکرم آقا امید

چرا که نه!!!به ظاهر دارن آماده می شن...حتما براشون از جوونه ی گندم استفاده کنید...


رضا

سلام حامدجان خسته نباشی
درمورد جوجه کشی مرغ مینیاتوری و لاری از دستگاه میدونی دما و رطبوت چند نیازه؟

سلام

دما و رطوبت مورد نیاز تمامی نژاد طیور با هم یکسانه به استثنای ( پرندگانی مثل اردک و غاز و بوقلمون و...)


محمد

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوست عزیزم آقا حامد ممنون از وبلاگ خوبت    آقا حامد من جوجه عروسم50  روزشه  و تازه خریدمش به زور آب و دانه بهش میدم هیچی نمیخوره و فرار میکنه چیکار کنم نکنه مریض بشه و      چیکار کنم زودتر با من دوست بشه و نترسه بزارم یک مدت تو قفس باشه یا باهاش بازی کنم و بعد چه مدت باهام دوست میشه لطفا مطلب برا اینکه پرهاش کنده بشه و خونریزی کنه بنویسید که باید چیکار کنیم جلو خو نریزی گرفته بشه بازم ممنون انشاالله همیشه موفق باشی

سلام

متشکرم آقا محمد....

در مورد غذا دادن به جوجه های بین 40 روزه تا سه ماه اخیرا پست جدید منتشر کردم..اگر کارساز نبود اطلاع بدین...

برای دوست شدن با خودتون از الان دیگه وقتشه...

عروس هلندی ها عاشق تخمه ن...یک عدد دستتون بگیرین..به بهانه ی اینکه می خواید بهش بدین(نمی خوره چون توان خوردنش نداره) نزدیک بشن...

غذاشو تو دستتون بریزین...

هر از گاهی به آرامی توی دستتون بگیرینش و نوازشش کنید

ممکنه زمان کمی وقت ببره و به خاطر سن پایینش سریعا عادت می کنه!!!

در مورد زخم ها و خونریزی هم سه الی چهار ماه پیش مطلبی گذاشتم...ولی حتما مجددا به روزش می کنم...



ابوالفضل

سلام
من  امروز کندلینگ کردم  3 تخم عروسم رو  تخم ها رو 8  و 10 و 12 تیر گذاشتند  متاسفانه  هیچ کدوم از تخم ها  نطفه  نداشت ... 2 تا از تخم ها  توش زرده داشت اما  تو زرده  یا دور زرده  خبری از رگهای قرمز  نبود یکی هم که کلا  فاقد زرده هم بود اصلا  زرده هم توش  مشخص نبود  به نظرتون ایا تخم ها رو بردارم یا خیر ؟ ایا عروس نر مشکل داره ؟

سلام

از آنجایی که اولین تجربه شون هست ...احتمالا خیلی زیاده که تخم ها بی نطفه باشه...

و اگر مطمئنید که هیچ علائمی از نطفه وجود نداره...تخم ها رو بردارین...لونه رو هم بردارین...


مجددا رسیدگی کنید تا ان شاءالله دفعه ی بعدی زحمتتون به ثمر بشینه...


ترکان

سلام.حامد جان این عده عروس ما فکر کنم تو تابستون تموم نمیشه.آخه از یکی شنیدم که عروس ها تو تابستون کم پیش میاد که تخم بزارن.برا همین قصد کردم تا آخر تابستون نگهشون دارم.نظرت چیه؟
من ماده رو با چی تقویت کنم که این عده زودتر تموم شه؟
من هر روز دارم بهشون جوونه گندم میدم و ویتامین آ د و مینرال.البته ی روز مینرال ی روز ویتامین و هر روز جوونه گندم.
این عروسای من به جز جوونه و ذرت و نخود غذای مکمل دیگه نمیخورن.تخم مرغ رو اگه گشنشون بزارم میخورن.اونم با کراهت.
راستی این ماده ما دیوونس. آقا موقع پر آرایی  و خواروندن بدن خودشم پرای خودشو میکنه و جیغش میره بالا. انگار اصلا بلد نیست جایی رو بخوارونه هی سرشو میکنه تو بدنش که بخوارونه .بعد جیغ کوچیک میزنه ولی بازم سرش تو بدنشه بعد ی هو که پرو میکنه جیغش بلند میشه و سرشو میکشه بیرون.ماده ام کلا وحشیه و انگار یه تخته اش کمه.

سلام ترکان جان

عروس هلندی ها از آنجایی که امروزه پرندگان خونگی به حساب میان...فصل  و زمان تخم گذاری براشون مفهومی نداره و هر وقت که آماده باشن  جفتگیری می کنن و تخم گذاری می کنن

ولی از اونجایی که پرورش دهنده ها این فصل را به خاطر بالا رفتن دما...و شیوع بیماری ها و هم به خاطر  استراحت دادن به پرنده هاشون ...جفتشون نمیندازن...مسلما  عروس هلندی ها تو این فصل کمتر جفتگیری می کنن!!!

استفاده از دون ها و مواد غذایی با طبع سرد که قبلا توضیح داده شد...موارد طرح( عده) زودتر برطرف می کنه!!!

و با این شیوه ی ویتامین دهی تون  نشون دهنده ی اینه که دوباره می خواید جفتشون بزنید!!!

این مورد تنها توی جفت های شما وجود نداره...من توی خیلی از عروس هلندی ها چنین عادت پرکنی دیدم...!!!که خودشم جیغش درمیاد!!!!

در واقع نمی شه بهش گفت پرکنی ...چون اگر چندین بار در روز به همین روال پیش می رفت...بدن پرنده باید بدون پر و خونی می شد..!!

پس این  هم شیوه ای از نظافت بدنشونه...


ترکان

راستی حامد جان چطوره این جفت رو بخرم؟؟ چشممو بد جور گرفته.طرف جوجه رو میزاره رو دستش عروس ها میان بهش غذا میدن.اینقدر دستین

http://www.2t2t.ir/parrot/topic-t905.html
راستی میشه امید داشت که سری بعد 4 تا جوجه بدن؟؟

سلام

ماده ش جوونتر از نرشه...علائم جفت شدنون پیداست...ولی آینده ی جفت خوردنشون من نمی تونم تضمین کنم...چه بسا بارها دیده شده وقتی پرنده ها وارد محیط خاص و جدیدی می شن...یا جفت خوردنشون به تعویق میفته و یا ممکنه رابطه شون تغییر کنه!!!

در مورد امید به تعداد تخم ها...قابل پیش بینی نیست...بستگی به شرایط بدنی عروس ماده داره!!!و به نظر من کیفیت مهمه نه کمیت!!!

در مورد غذا دادن به جوجه...

وقتی که جوجه به سن بالای 30 روز می رسه...بنده خودمم بارها امتحان کردم و حتی جوجه رو جلوی جفت های وحشی بردم...

یادتون باشه...تا زمانی که جوجه طلب غذا از والدینش بکنه...جفتها به هر شکلی که شده به جوجه غذا می دن...

چه کف قفس..چه توی لونه ...چه بیرون قفس و....

ولی زمانی که طلب غذا به هر دلیلی قطع بشه...مثل بیماری شدن جوجه...آسیب دیدن جوجه و...در اکثر اوقات جفت ها دیگه به جوجه ی آسیب دیده و مریض غذایی نمی دن تا بمیره!!


ترکان

سلام بر مرد استاد عروس هلندی
این که میگی جفتشون نمیندازن یعنی جداشون میکنن؟؟ اونوقت اگه جداشون کردن چطور جفت گیری میکنن؟؟ نمیخوای بگی که عروس هلندی هم بکر زایی داره؟؟ اگه داره من برم 7  8  تا ماده تک بخرم بیم
حامد جان منظورتو از عده نفهمیدم؟؟  ما میگیم غذای گرم بدیم که عروسمون تخم کنه شما میگی باید عده اش تموم شه تا تخم کنه.بعد برای تموم شدن عده میگی غذای سرد بدم.الان قضیه چیه و عده یعنی چه؟؟ من میخوام این که تخته اش کمه تخم بزاره؟؟  آدم پرنده جفت میزاره که جوجشو ببینه نه که دو تا پرنده وحشی بخره که همینجور نگاشون کنه.
راستی مگه مال من جفت نبودن؟؟ پس ویتامین دهی من چه ربطی به جفت کردنشون داره؟؟یعنی پرنده ها ممکنه از جفت بودنم در بیان؟؟ فکر کنم باز منظورتو از جفت زدن نفهمیدم.فکر کنم منظورت اینه که دوباره جفت گیری کنن؟؟ نه بابا اون 7  8 بار جفتگیری برا ی عمر نطفه دهی بسه.فعلا تو این مرحله تخمشون رو میخوام.
کلا پیشنهادت برای اینکه ماده من راضی شه بره تو لونه و تخم کنه چیه؟؟؟...
در مورد اون جفت هم بهت بگم که یک بار جوجه دادند.پس جفتن دیگه؟؟  پس شما چطور اون دو جفتت رو به عنوان نیمه جفت خورده فروختی؟؟؟
خیلی حرف میزنم.قبول داری؟؟؟ هفته ای یک بار میام ولی میترکونم.خداییش صبرت قابل تحسینه

سلام

منظور من از عده یه شوخی بود( در واقع چون رشته ی اصلی خودم حقوقه...: ما دو نوع عده داریم؛ عده ی وفات و عده ی طلاق که عده ی طلاق 3ماه و عده ی وفات 4 ماه و ده روزه...و اگر مردی قصد ازدواج با خانمی را داشته باشه و زن هنوز در عده باشه عقد نکاح باطل و مرد تا ابد به زن نامحرم می مونه..عده ی زن باید سه طهر بگذره....و اصطلاحا زن پاک بمونه و غیره که اینجا جای توضیحش نیست))

در مورد ماده عروس هلندی شما منظورم اینه که علائم تخم گذاری در ماده تموم شده و شما اطمینان پیدا کنید که ماده تون قادر به تخم گذاری نیست...که فکر کنم تا الان باید به یقین رسیده باشید

منظور من از جواب قبلی ...تکثیر کننده ها همه ی عروس هلندی هاشونو توی فصل تابستون جفت نمیندازن...و فقط بعضی هاشونو به خاطر جوون بودن و شرایط مناسبشون  توی تابستون جفت میندازن...به همین خاطر تعداد کمی از همه ی جفت عروس هلندی ها توی فصل تابستون صاحب جوجه می شن...!!!

شما چون منظور بنده رو ازعده دقیقا متوجه نشدین..از من پرسیدین چیکار کنیم ماده از عده خارج بشه و بنده گفتم از غذاهای طبع سرد استفاده کنید که ماده از مستی خارج بشه...


در مورد جفتگیری  وحشی بودن جفت ها حتی دعوا کردنشون با هم هیچ ارتباطی به جفتگیری شون نداره...چرا که هر وقت هر دوشون مست باشن..به غریزه جفتگیری می کنند و اون زمان دعوا و منازعه براشون مفهومی نداره!!!


در مورد تاثیر ویتامین در جفت زدن..باید بگم صرفا می تونه 50 درصد نقش مهمی در جفت اندازی پرنده ها داشته باشه...به عبارتی زمانی که یه جفت از سلامت کامل به سر ببرند و مواد غذایی و جاشون مناسب باشه...پس غریزتا به فکر جفتگیری می افتن!!! و چون شما قبلش با ناامیدی به من گفتین که قصد دارین جفتتونو عوض کنید یا ماده رو عوض کنید ...به همین خاطر خدمتتون گفتم که از مولتی ویتامین استفاده نکنید...چون دیگه قصد جفت زدنشونو نداشتید!!!


در مورد بیرون اومدن جفت ها از جفتگیری (یعنی دیگه هیچوقت جفتگیری نکنند) ...بله امکانش هست که من تنها به نمونه هایی اشاره می کنم:

*انداختن یه ماده بالغ در کنار جفت عروس هلندی مولد

*تغییرات ناگهانی فضایی و آب و هوایی

*تغییرات هورمونی در بدن پرنده ها به واسطه ی استفاده از داروها و مواد شیمیایی به طور مداوم

و....


و پیشنهاد من برای آماده شدن ماده شما برای رفتن توی لونه و جفتگیری با نر اینه که طبق رژیمی که خدمتتون قبلا گفتم پیش برین...عجله نکنید..

جاشونم تغییر ندین...تا ان شاءالله نتیجه بگیرید...!!!و اگر بعد از امتحان روش ها بعد از چند دوره نتیجه ای نگرفتید یا ماده و یا هر جفت عوض کنید...


من وقتی که دو جفت از عروس های خودمو به نام نیمه جفت خورده فروختم دو دلیل داشتم:


*نمی خواستم ضمانت کنم چون هر دو جفت تازه کار و تازه نفس بودن و بی تجربه چون اونوقت مسئولیت مدنی گریبانگیر من می شد...


* دوم این که من علائم جفتگیری  توی هر دوشون دیدم و چون احتمال می دادم با ورود به فضایی جدید امکان داره مجددا دیرتر جفت بشن..به نام نیمه جفت خورده فروختم...که هفته ی پیشم یکی از همون خریدارا( اقا سبحان) قصد داشتن یکی از جوجه های لوتینو شونو با گل باقالی ازم عوض کنن!!! که منم شرمنده شون شدم...بگذریم!!!


از سوالاتتون ممنونم...و کنجکاوی شما قابل تحسینه!!!!













نظرات 3 + ارسال نظر
ترکان سه‌شنبه 20 تیر 1391 ساعت 11:01

سلام بر مرد استاد عروس هلندی
این که میگی جفتشون نمیندازن یعنی جداشون میکنن؟؟ اونوقت اگه جداشون کردن چطور جفت گیری میکنن؟؟ نمیخوای بگی که عروس هلندی هم بکر زایی داره؟؟ اگه داره من برم 7 8 تا ماده تک بخرم بیم
حامد جان منظورتو از عده نفهمیدم؟؟ ما میگیم غذای گرم بدیم که عروسمون تخم کنه شما میگی باید عده اش تموم شه تا تخم کنه.بعد برای تموم شدن عده میگی غذای سرد بدم.الان قضیه چیه و عده یعنی چه؟؟ من میخوام این که تخته اش کمه تخم بزاره؟؟ آدم پرنده جفت میزاره که جوجشو ببینه نه که دو تا پرنده وحشی بخره که همینجور نگاشون کنه.
راستی مگه مال من جفت نبودن؟؟ پس ویتامین دهی من چه ربطی به جفت کردنشون داره؟؟یعنی پرنده ها ممکنه از جفت بودنم در بیان؟؟ فکر کنم باز منظورتو از جفت زدن نفهمیدم.فکر کنم منظورت اینه که دوباره جفت گیری کنن؟؟ نه بابا اون 7 8 بار جفتگیری برا ی عمر نطفه دهی بسه.فعلا تو این مرحله تخمشون رو میخوام.
کلا پیشنهادت برای اینکه ماده من راضی شه بره تو لونه و تخم کنه چیه؟؟؟...
در مورد اون جفت هم بهت بگم که یک بار جوجه دادند.پس جفتن دیگه؟؟ پس شما چطور اون دو جفتت رو به عنوان نیمه جفت خورده فروختی؟؟؟
خیلی حرف میزنم.قبول داری؟؟؟ هفته ای یک بار میام ولی میترکونم.خداییش صبرت قابل تحسینه

ترکان سه‌شنبه 20 تیر 1391 ساعت 17:13

حامد جان چقدر آنلاین جواب میدی؟؟ اگه آی دیتو اد کنم که فوق آنلاینی.راستی میشه آی دیتو اد کنم که هر وقت سوالی داشتم و خیلی عجله داشتم بیام بپرسم؟؟
اون رژیم رو میشه برای ماده من بنویسی؟؟ یعنی تو هفته چیا بشون بدم.نگو طبع سرد یا گرم.روزای هفته رو بنویس با چه غذاهایی که باید بدم(چقدر پر رو هم هستم.علاوه بر کنجکاوی)
من نهایت تا آخر تابستون صبر میکنم.بعدش میبرمشون میفروشمشون.
الان باید بدن ماده من آماده تخم گذاری شه.چکار کنم برا آمادگیش؟؟
راستی اینا موقع غذا خوردن و خوابیدن همو میزنن.یعنی نمیتونن سر ی دیگ آش بخورن و نمیتونن تو ی تخت خواب بخوابن. فقط موقعی که نخوان بخورن و نخوان بخوابن میتونن کنار هم باشه.
علتش چیه؟ نکنه جفت گیری از رو مستی بوده و هنوز جفت نشدن؟؟
یکم جوابات پیچیده است.من نمیفهمم که چرا عروسی که جفت هست رو میشه جدا کرد و با ی عروس دیگه جفت کرد؟؟
مگه ماده مست تخم نمیذاره(ماده های تک از رو مستی تخم میزارن).پس چرا من ماده ام رو از مستی خارج کنم؟
هی میگی جفت زدن و نزدن من قاطی کردم.اینا جفت خوردن دیگه.منظورت از جفت زدن یا نزدن جفت گیریه؟
اینم عکساشون

http://iranparrot.ir/images/58hsxy2zom1ppw9u9ws.jpg

http://iranparrot.ir/images/9e2ncc7784g7whxh5d8z.jpg

http://iranparrot.ir/images/v15m8di7cyonczwbmgu.jpg

http://iranparrot.ir/images/ui99h1jaryahsv3qu78z.jpg

http://iranparrot.ir/images/i61oiz9m3669jafjvjd.jpg

میگم امکانش هست ماده من سنش بالا باشه و از باروری و تخمگذاری خارج شده باشه؟؟
راستی ی خصلت دیگه هم دارم.اونم صبرمه.صبر ایوبو دارم.

ترکان سه‌شنبه 20 تیر 1391 ساعت 17:17

راستی حامد جون تو رژیم پیشنهادیت در نظر بگیر که جفت من اصلا علاقه ای به سبزی و میوه جات ندارن.فقط جوونه گندم. نخود پخته و ذرت پخته و گاهی هم تخم مرغ.
راستی اینم بگو که اگه مثلا ذرت دادم دون خشک هم کنارشون باشه یا نه؟؟ راستی دستور تجویز ویتامین و دارو رو هم بگو.چقدر پر رو شدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد