مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

نکاتی در مورد بلوغ عروس هلندی ها

یک عروس دارنده ی بلوغ جسمی(اگر به زیر دم نگاه کنید، هنوز در جنس نر پرهای زرد رنگ دیده می شه بنابراین پرنده تنها به بلوغ جسمی رسیده و شرایط لازم برای تکثیر را نداره!)

آن دسته از کاربران و دوستانی که قصد خرید و یا جفت انداختن عروس هلندی ها رو دارن حتما به این پست دقت کنند تا به جواب سوالات خودشون برسن...


بلوغ در عروس هلندی ها به دو دسته تقسیم می شود،

1. بلوغ جسمی

2. بلوغ جنسی


بلوغ چسمی به چه معناست؟

بلوغ جسمی به معنای اینکه جوجه پس از رد کردن سن 5 ماهگی به تدریج علائم بلوغ جسمی در اون پدیدار می شه...

نشانه های این بلوغ اغلب در جنس نر پیداست و به سادگی قابل تشخیص هست؛

در بلوغ جسمی ، پرهای پرنده به تدریج از سن 5 الی 6 ماهگی شروع شده و ممکن هست تا یک سال طول بکشه...

در طی ریزش پرها، پرهای جدید جایگزین پرهای دوران جوجگی و قدیمی شده..و اغلب این پرها تغییر می کنند به طوری که در جنس نر شاهد روشنتر شدن پرها به طوری که در نژاد خاکستری نرها صورتی زرد رنگ پیدا می کنند و پرهای زرد سینه های آنها ریخته و پرهای خاکستری تیره جایگزین انها می شه...

و درجنس ماده از لحاظ ظاهر ریزش پر همراه بوده  و در نژادهای مختلف ماده رنگ پر خود را حفظ می کند..

و از لحاظ رفتار

جوجه های نری که به بلوغ جسمی میرسند..آواز خوان را ابتدا باریزه خوانی و ریزآوازهایی شروع می کنند و مدتها تمرین می کنند تا صداهای مختلفی را تقلید کنند که این سن بهترین زمان برای تقلید صدای عروس نر هست...

در ماده ها شرایط رفتاری همچون قبل ثابت بوده و ماده برخلاف نر آواز نخوانده و تنها در برخی زمان ها تنها جیغ زده و صداهایی فاقد ریتم تولید می کند


همانطور که  شاهد هستید...اینها همگی علائم بلوع جسمی در عروس هلندی هاست..که در این سن ، جنسیت پرنده قابل تشخیص شده و زمینه های تولید مثل از این دوره به بعد شکل می گیره..به طوری که در بلوغ جسمی پرنده قادر به جفتگیری نیست...زیرا از لحاظ جنسی آمادگی کاملی به دست نیاورده است...


بلوغ جنسی چیه؟


در بلوغ جنسی برخلاف بلوغ جسمی ، حداکثر تغییرات لازم در هر دو جنس انجام شده و هر دون جنس توانایی تکثیر و تولید مثل را به دست آورده و از این دوره به بعد به راحتی میشه پرنده را با خیال راحت جفت انداخت...


بلوع جنسی در هر دو جنس از یک سال و نیم شروع شده و در برخی پرنده ها ممکن است تا دو سال هم به طول بیانجامد.


حالا با توجه به توضیحات بالا در صورتی که قصد رام و تربیت کردن عروس هلندی را دارید حتما عروس هلندی غیر بالغ یا عروسی که به بلوع جسمی رسیده خریداری کنید


و یا اگر قصد جفت انداختن عروس هلندی ها رو دارین حتما عروس هلندی های دو سال به بالا خریداری کنید...


نظرات 15 + ارسال نظر
مرتضی سه‌شنبه 30 خرداد 1391 ساعت 23:28

سلام حامد جان

از خوندن پستهایی که میزنید لذت میبرم،امیدوارم سالها وبلاگ برپا باشه و ما همچنان به عنوان یوزر یا همون شاگرد پیش شما که استادید آموزش ببینیم! من عاشق طوطی سانان هستم!
فکر میکنم اینجا یه اشتباهی صورت گرفته!
بلوغ جسمی به معنای اینکه جوجه پس از رد کردن سن 5 ماهگی به تدریج علائم« بلوغ جنسی!!! »در اون پدیدار می شه...

بلوغه جنسیه؟!!!

نیما چهارشنبه 31 خرداد 1391 ساعت 10:38

سلام
خسته نباشید ، حامد جان من قبلا گفته بودم غیر از سانی یه کاسکو حدودا 2 ساله هم دارم. چند وقت یه دفه یعنی الان بار سوم که تو قفسش قطرات خون مبینم اول فکر می کردم که شاید مربوط به شکسته شدن پرهاش باشه ( چون تو قفس بال میزنه ) ولی دیروز موقعه ای که از سر کار رفتم خونه یه صحنه خیلی ناجور دیدم ، کاملا یه طرفش خونی بود و کف قفس خون شده بود ، بردمش حمام و شستمش هنگام شستن احساس کردم بالای ران پاش زخمی شده ولی نمیذاشت کامل لمسش کنم و فوق العاده عصبی شده بود
به نظر شما من چی کار باید بکنم تا دیگه اینجوری نشه در ضمن هیچ کدام از اسباب بازیهاش گوشه دار و یا تیز نیستش که بهش آسیب بزنه
ممکنه یه زخم قدیمی باشه؟
لطفا راهنماییم کنید

شیوا چهارشنبه 31 خرداد 1391 ساعت 12:53

سلام . خسته نباشین
من ده روز پیش یه عروس ماده دستی برای عروس نرم گرفتم.
نر مست بوده ، ماده هم همینطور . چون قبل از اینکه بگیرمش تخم گذاشته بوده. چند روز اول ماده خیلی میترسید از نر. اما الان ترسش کمتر شده ولی اصلا تمایلی نداره به نر .برعکس عروس نر خیلی سعی میکنه بره طرفش در حدی که نر که دستی نبوده میومد رو دست من و در واقع جفت گیری رو با دست من انجام میداد . که من اجازه نمیدادم این کارو انجام بده . دو سه روز پیش برای اولین بار دیدم دارن جفت گیری میکنن که خیلی برام عجیب . بود.چون ماده اصلا علاقه ای به نر نشون نمیده . یک بار دیگه هم دیدم در حال جفت گیری اند اما پرنده ماده سعی میکرد به صورت نر نوک بزنه .
میخواستم ببینم که آیا پرنده نر میتونه بدون رضایت ماده باهاش جفت گیری کنه ؟ در این صورت مشکلی برای ماده پیش نمیاد ؟
از وقتی جفت گیری کردن وقتی نر نزدیک ماده میشه بعضی وقتا ماده باهاش دعوا میکنه . کلا هم عصبی شده رو دست ما نمیاد گاز میگیره.
الان نر سعی میکنه بره سمتش تاج ماده رو میگیره اونم خوشش نمیاد سرشو میکشه عقب. دو تا از پرای تاجش کنده شده . یعنی کوتاه شده از ریشه کنده نشده .
چون ماده دستیه نمیره تو قفس ، و روزا آزادن .
الان به ماده شادونه و تخم گشنیز میدم علاوه بر ارزن و کتان. جوانه گندمم میدم اما نمیخوره.
لطفا راهنمایی کنین
من باید چیکار کنم جفت بشن با هم ؟

amir چهارشنبه 31 خرداد 1391 ساعت 17:22

سلام ببخشید من یک جوجه سرنگی دارم که داداشم بهش غذا دادش و ریختش روی پر هاش (سرلاک بچه) والان سفت شده چجوری پاکش کنم ؟

الان 21-23 روزشه

امید جمعه 2 تیر 1391 ساعت 20:47

سلام حامد
من جوجه عروسم بعد از 7 ماه به بلوغ رسیده یعنی رنگ زیر دم و سر عروسم مشخص شده(نر) اما آواز نمیخونه هیچ در صورتی که قبل از این که به بلوغ برسه آواز میخوند

مشکل می تونه چی باشه

امین یکشنبه 11 تیر 1391 ساعت 19:10 http://lorestanbike

بسیار ممنون که برا مردم وقت گذاشتی
مینا داشتم مرد. الان دوتا جوجه عروس گرفتم ایا به حرف میان می تونم رامشون کنم اما حرف زدن نمیدونم

ذوالفقار جمعه 16 فروردین 1392 ساعت 10:35

سلام حامد جان با تشکر زیاد از سایت فوق العادهتون یه سوال دارم من حدود 9ماهه یه جفت عروس هلندی گرتم اون وقت که گرفتم جوجه بودند تا حالا دو بار تخم گزاشتن هر بار 3 تا اما جوجه در نیومده چکار کنم لطفا راهنمایی کنید

یگانه جمعه 26 خرداد 1402 ساعت 00:33

سلام من یه عروس دارم که یا خیلی خرف میزنه و دیوونه میشیم یا اصلا حرف نمیزنه تازه یه هفتس اوردمش ولی نمیدونم دستیه یانه دستمو میبرم تو میره بالای قفس و از دستم میترسه میشه بهم بگید چطوری کنترلش کنم که نه زیاد حرف بزنه نه کم و اینکه بفهمم دستیه یا نه لطفا راهنماییم کنید باتشکر از سایتتون و خسته نباشید به نویسنده و دامپزشک مهربون ما

سانیا سه‌شنبه 14 شهریور 1402 ساعت 20:52

سلام عروس هلندی من تازه ۹ماه شده از وقتی ۶ماه شده همش دمشو میده بالا نمیدونم چشه صدای عجیب غریب خیلی اروم صدا جیک جیک میده اصلا مریض نیست چون بهش ماه ی یک بار مولتی ویتامین میدم به نظر شما ممکنه واسه بلوغ جنسی باشه؟ چی کارش کنم

لطفاً راهنمایی کنید چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 14:16

سلام ، عروس هلندی من بقل نوکش گوشت اضافه اورده ، چیکار کنم ؟

سعید دوشنبه 10 مهر 1402 ساعت 23:26

سلام.من یک هفته پیش یک جفت عروس هلندی گرفتم که با توجه به صحبت های فروشنده تازه جفت گیری کردن.لونه و پوشال هم براشون تهیه کردم ولی اصلا هر روزی که میگذره ماده نسبت به نر بی توجه تر میشه و خیلی به ندرت غذا بخوره.صبح ها صدای نفس کشیدنش انقدر بلنده که تو خونه میپیچه.با اینکه پرهاشو باد میکنه ولی اصلا تو لونه نمیره.نگرانم تخم پیچ شده باشه.راهنماییم میکنید

نسرین سه‌شنبه 2 آبان 1402 ساعت 15:02

دو تا عروس هلندی دارم که جوجه هاشون الان حدود 3ماهشونه و همگی تو یه قفس زندگی میکنن البته در قفس همیشه بازه .از جوجه ها یکیشون اواز میخونه و رفتارش نشون میده که نره.ایا امکان داره که با خواهر خودش جفت گیری کنه تو این سن؟چون گاهی میبینم که به تقلید از پدرش سعی در سوار شدن روی کمر خواهرش داره و براش اواز میخونه

ارام سه‌شنبه 9 آبان 1402 ساعت 21:52

سلام
پدر بزرگم امد عرپس هلندیم رو بکنه تو قفس پرندم نمیخواست بره بعد بال زد دمش کند
تو رو خدا بگین دم در میاره یانه

امیر یکشنبه 15 بهمن 1402 ساعت 00:02

من عروس هلندیم حدود یک سال و نیمش میشه هروقت خودش رو میخارونه احساس میکنم داره پرهاشو میکنه و همش جیغ میزنه وقبلا آواز میخوند ولی الان نمیخونه ترو خدا کمکم کنید نمیدونم چشه

آرتمیس رهنورد جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16:11

من یه عروس هلندی نر دارم ۱۶ ماهشه براش یه عروس ماده آوردیم ۱۴ ماهشه یعنی اشتباه کردیم باید صبر میکردیم؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد