مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

آسیب پای جوجه عروس هلندی

ممکنه این عارضه برای بسیاری از پرورش دهندگان و دارندگان جوجه عروس هلندی پیش اومده باشه،

و به همین دلیل تصمیم گرفتم پستی جدید در مورد این مشکل منتشر کنم و امیدوارم مورد رضایت کاربران محترم وبلاگ قرار بگیره!!!


این حالت چه زمانی به وجود میاد؟؟


در اغلب اوقات زمانی که جوجه به سن یک ماهگی می رسه...طبق غریزه ی خود..کنجکاو شده و علاقه داره به اطراف لونه و یا درون قفس و یا اطراف قفس سلانه سلانه حرکت کنه...و شما هم با توجه کردن به اینکه جوجه ؛آرومه و مشکلی براش پیش نمیاد جوجه را دقایقی به حال خودش رها می کنید تا حسابی برای خودش اطراف محوطه بچرخه...وبازی کنه و چیزهای مختلف روی زمین مز مزه کنه...

و با عدم اطلاع شما از ضعیف بودن این جوجه ،به خصوص ناحیه ی پای جوجه عروس هلندی ها...ممکنه جوجه از ارتفاع کوتاهی بپره و یا به خاطر تمرین پروازش از یک محل به محل دیگه با سرعت پرواز کنه و به اشیاء و وسایل مختلف اتاق برخورد کنه و بخوره زمین...و یا درون قفس از بلندترین میله ی درون قفس به سبب پایین اومدنش از میله ی بالا به طرف ظرف غذا و یا کف قفس خودشو به پایین پرت می کنه...



علائمش چیه؟؟


جوجه پس از سقوط خودش بر کف یا سطح زمین...مدتی بی حرکت وایمیسته..آرام و ثابت...و بی صدا...

که نشان از دردی ضربه ای داره که به پای پرنده وارد شده...


حال زمانی که جوجه قصد حرکت داره:


1. یا لنگان لنگان به اطراف حرکت می خوره یا اصطلاحا تلوتلو خوران حرکت می کنه

2.به علت درد شدید یک پای خودشو بالا گرفته و با کمک گرفتن از نوکش به اطراف حرکت می کنه

3.در صورت وارد شدن فشار به هر دو پا...از حرکت بازایستاده و قفط با نوک و بالش خودشو به اطراف می کشه!!


همچنین زمانی که پرنده حرکت نمی کنه...مدام پای آسیب دیده ش را بالا گرفته...انگشتای پاشو جمع می کنه و تنها روی یک پا می ایسته...


دیگه چه علائم فیزیکی داره؟؟

پای پرنده نسبت به پای قبلی خود رنگی نسبتا متفاوت و صورتی تند و متمایل به قرمز گرفته


چجور درمانش کنیم؟؟


از اونجایی که علت این مشکل پا، فشاری هست که به استخوان های ضعیف پای جوجه وارد شده ......اصطلاحا گفته می شه...مو برداشته...


تنها کار و مهمترین شیوه ی درمان اینه که پرنده ثابت باشه،یعنی:

کمتر حرکت کنه و برای انجام اینکار می تونید

آب و غذا و سایر نیازمندیهاشو بغل پرنده گذاشته تادر کنار آنها مونده و کمتر حرکت کنه

یا

یک قفس خیلی کوچیک تدارک دیده مثل قفس سهره...که پرنده کمتر حرکت کنه و با استفاده از غذای طبیعی مثل سبزیجات و میوه جات...و.... رسیدگی کرده تا وضعیت پرنده بهبود پیدا کنه


در صورت امکان می تونید زمین زیر پای پرنده را با استفاده از چوب رنده شده، پوشال و یا پارچه ای نرم نگه داشته تا فشار کمتری به پای دیگر پرنده وارد شده و همچنین پرنده به آسانی در محلش بشینه...


راه درمانی دیگه ای هم هست؟؟

راحتترین و بی خطر ترین راه درمان استفاده از روش درمان بالاست

بنابراین از دوستان خواهشمندم لطفا هیچگونه پارچه و پنبه و...برای بستن پای پرنده استفاده نکنید...و با این کار خودتون لطمه ی بیشتری به سلامتی پرنده وارد می کنید...

چون اغلب پرنده هایی که دچار این مشکل می شن جوجه های زیر دوماهه هستن

پس بهتره برای تقویتش تا قبل از دوماهگی از مکمل یا مولتی ویتامین خاصی استفاده نکنیم...

چون که بدنش فعلا توانایی هضم این دسته ویتامین های شیمیایی نداره...و علاوه بر شکسته شدنش پاش باعث مسمومیت پرنده و مرگش می شیم...


نقاهت پرنده تا چند وقت طول می کشه؟؟؟


همه چیز بستگی به میزان ضربه و فشاری  هست که به پای جوجه وارد شده...با توجه به تجربیاتی که خودم داشتم در بدترین شرایطش  یعنی زمانی که جوجه فقط توان داشته خودشو با نوکش و بالش به اطراف بکشه..نقاهت تقریبا تا یک هفته طول کشید و بعد از اون پرنده به وضعیت قبلی خودش برگشت...البته نوع رژیم غذایی که برای پرنده استفاده می کنیم هم نباید از خاطر برد...


راه های پیشگیریش چی هست؟؟؟


اگر لونه در بالترین قسمت قفس وصل شده..حتما کمی پایینتر نصبش کنید.. تا زمانی که جوجه به سبب کنجکاویش از لونه بیرون اومد و پرید بیرون..براش مشکلی پیش نیاد...


اگر می خواید جوجه نوپاتون محوطه ی قفس حرکت کنه...حواستون کاملا بهش باشه

لطفا جوجه را در جاهای بلند قفس ، اتاق و...نذارید...کف زمین بهترین جا برای حرکتشه...

اگر جوجه را دستتون می گیرید...حتما با دست دیگه تون از بالا نگهش دارید تا یه وقت بیرون نپره...

و...



پس بهتره نگران نباشید...حتما نوشته های بالا رو دقیق بخونید...تا اگر مشکلی برای پرنده های شما و یا پرنده های آشنایان و...پیش اومد...کلید درمان در دستاتون داشته باشید...


ارادتمند شما..حامد






نظرات 14 + ارسال نظر
مرتضی سه‌شنبه 30 خرداد 1391 ساعت 23:47

حامدجان

جوجه لوتینو خیلی شیطونه دائم کاسه آب رو میندازه و باعث میشه آب با کثیفیهای کف قفس(قفس سهره) قاطی شه و دم جوجه هام کثیف شن و دمشون هم خراب شده قبلا خیلی قشنگ و تمیز بود! شما میگید چیکار کنم برای اینکه دمشون به حالت قبل برگرده؟!
من که با این پستتون به سرم زد که کف قفس رو چوب رنده شده بریزم !این میتونه باعث بشه دمشون تمیز شه؟! رو جذب آب که مفید میتونه باشه!
راستی امروز که دقت کردم دیدم لوتینو هم ارزن پوست میکنه! اونم بالاخره دون خورشد!

تشکر

ehsan چهارشنبه 31 خرداد 1391 ساعت 18:57 http://facebook.com/aroos.holandi

حامد جان سلام خسته نباشی من احسانم ادمین صفحه طوطی سانان تو فیس بوک مطالب سایتت عالیع و بدردبخور و خواستم اینجا ازت اجازه بگیرم اگه بشه از مطالب سایتت تو فیس بوک استفاده کنم؟

مصی دوشنبه 15 اسفند 1401 ساعت 20:40

خیلی ممنون اقا حامد
مفید بود☘️☘️

علی سه‌شنبه 30 خرداد 1402 ساعت 08:26

جوجه از بلندی افتاده صداش در نمیاد چکار کنیم. گردنش را پایین میاره. پدرش نمیتونه غذابده چکار کنیم

هستی شنبه 3 تیر 1402 ساعت 10:33

خیلی ممنون از راهنماییتون.جوجه ی من یک ماهشه
یک لحظه پرواز کرد و بعدش افتاد .از اون موقع لنگ میزنه.

فائزه شنبه 17 تیر 1402 ساعت 20:15

سلام طوطی من یه دفعه ای بی جون شده و افتاده و فقط نفس میکشه چه مشکلی واسش پیش اومده لطفا جواب بدید:

matin جمعه 30 تیر 1402 ساعت 00:34

عروس من یک دفع رو پاهاش وای نمیسته چیکار کنمش

مصطفی براتی یکشنبه 8 مرداد 1402 ساعت 01:32

سلام، اوتینو دو ماهه تازه گزفتم تا امروز نکرانت این بودم که چرا اعلام گرسنگی نمیکنه، از سر شبی کمی توی قفس پرید، الان روی پایه و چوب نمیتونه ثابت وایسته مدام این پا اون پا میکنه، چکار کنم؟ هم نگران اینم دونخوره باید باشه تا الان هم نگران پاهاشم

سعید الماسی پنج‌شنبه 2 شهریور 1402 ساعت 20:14

خیلی ممنون از توجه شما بزرگوار

محمد سه‌شنبه 9 آبان 1402 ساعت 14:28 http://ندارم

جوجه عروس من تقریبا چهل روزش بایدباشه چن وقته متوجه شدم پای چپش میلنگه ووقتی می ایسته اونو بالا میگیره
چیکارکنم خوب بشه
درضمن سرلاک بهش میدم کمی دانه هم سعی میکنه بخوره

مهدی یکشنبه 24 دی 1402 ساعت 14:48

سلام من یه جوجه عروس دارم از دیروز روی پاهاش نمیتونه ثابت بمونه مثل ایکنه هی این پا اون پا میکنه یا رقص پا میره ،بعید میدونم از جایی هم افتاده باشه داخل حعبه ای هم کهنگهداریش میکنم خاک اره ریختم ولی اینقدر این پا اون پا کرده همه خاک اره ها رو زیر پاش خالی شده ،لط میکنید راهنمایی کنید که مسکلش چیه؟

Z.z سه‌شنبه 22 اسفند 1402 ساعت 12:56

سلام روز بخیر
مطالب شمارو خوندم خیلی مفید بود ممنونم
من چندتا جوجه عروس و برزیلی سرلاکی دارم که تقریبا ۴۰روزشونه ولی یکی از جوجه هلندیام دوروزه پاشو جم میکنه و لنگان لنگان راه میره ولی هیچ اثری از دررفتگی یا شکستگی یا زخم نداره تو یه کاسه که پوشال ریختم گذاشتمشون از اولین هفته هم خودم بهشون سرلاک دادم تو قفس و لونه نیستن بنظرتون خوب میشه؟!

حامد داداشزاده چهارشنبه 23 اسفند 1402 ساعت 02:20

سلام عروس هلندی من تازه دون میخوره بیرون از قفس بود رفته بودم بیرون اومدم دیدم یکم ازپراش سوخته در میاد نیاز هست ببرم دکتر

مهشید شنبه 25 فروردین 1403 ساعت 17:29

سلام پرنده من تقریبا دو سالشه زیر پا رفته و الان نمیتونه راه بره و خودشو روی زمین میکشه و پاهاشو دمشو دائم تکون میده اب و غذاهم نمیخوره اصلا چیکار باید بکنم؟:(

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد