مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات به روز رسانی 5

رامین

سلام اقا حامد
خواهشا اگه میشه تعیین جنسیت کنید همه موندن.

سلام

جای نگرانی نیست..عکس هاتون به دستم  رسید...عروس خاکستری نر ولی در مورد عروس ماده یقین بیشتری حاصل کنیم..لطفا یه ویدئو  با حجم پایین از لوتینو تون برام بفرستین تا دقیقا جنسیتشو بهتون بگم...


سپنتا

سلام ممنون از سایت خوبتون
راجب رام کردم عروسم می خواستم بدونم چطور باید با هاش برخورد کنم
16 روز که که پیش ماست حدودا یه سالشه  از تو دستم غذا می خوره  مدام می خواد با هاش حرف بزنیم تا دوره قفسش بدود وقتی ام که تنهاست انقدر سرو صدا می کنه تا بیام پیشش
ولی نمی زاره بهش دست بزنم  و فرار می کنه
بال هاشو کی باید کوتاه کنم ؟
از راهنمایی هاتون ممنون

سلام

راجع به این مورد بیش از چندین پست توی وبلاگ منتشر کردم که می تونید از اینجا مشاهده کنید و اگر به نتیجه نرسیدین حتما اطلاع بدین...

اگر قصد کوتاه کردن بال هاشو دارین از همین الانم می تونید کوتاه کنید که برای این کار می تونید دو عدد از شاهپرهای اصلی را نگه داشته و سایرین کوتاه کنید

در مورد عادت کردنش به شما زمان می بره تا عادت کنه و همه چیز بستگی به میزان توجه شما به اون و تربیت پرنده داره!!!



آوا

سلام مجدد.ببخشید این جیغ کشیدن عروس نرم به محض ورود به اتاقشون کم کم داره مارونگران می کنه .عصرهه به خصوص دائم حالت عصبی ونگران داره مثل اینکه بخوادازقفس بیادبیرون هی توقفس رژه میره ناراحته واین مارو هم ناراحت کردهبنظرتون ببرم دکتر؟

سلام

جای نگرانی اصلا نیست و علت اصلیش هم به خاطر اینه که پرنده به شما و فضای جدیدش عادت نداره و خیلی زمان می بره عادت کنه..به همین خاطره که بنده توی همه ی پستها همیشه گوشزد می کنم که لطفا جوجه عروس چه سرنگی و چه دون خور بخرید که با این مشکلا رو به رو نشید.

نیاز به دکتر رفتن نداره...اگر توانایی تحملش یا رام شدنشو ندارین براش یه جفت بگیرید و یا اینکه با یک جوجه نر تعویض کنید


نیما

سلام
آقا حامد الان حدود 8 ماه از گرفتن سانی (عروس هلندی) میگذره ، ابتدا که من خریدمش به گفته فروشنده 6 ماه داشت و نر بود منم  برای شما عکس فرستادم شما هم تایید کردین که نره ولی عادتاش تقریبا مثل ماده هاست ( نه آواز میخونه نه تقلید صدا میکنه فقط جیغ ممتد میکشه وقتی از چیزی میترسه بالهاش باز میکنه و سرش به سمت پایین خم میکنه از لحاظ ظاهری چون لوتینو هستش تقریبا مشخصات نرها رو داره تاج بلند و فاصله بین پاها کمه ولی دمش رنگ سفید و زرد در همه ، جلوی آینه هیچ عکس العملی نداره و فقط با شنیدن صدای دزدگیر ماشینها جیغ میکشه
حالا من موندم اگر نره نگهش دارم و اگر ماده است یا جفت براش بگیرم یا بفروشمش البته این رو هم بگم کاملا رام  رو دست میاد رو شونه ام میشینه خودش میاد بیرون و خودش میره تو اصلا مشکلی ندارم فقط با این نداشتن استعداد توی صدا درآوردنش مشکل دارم
ببخشید طولانی شد
ممنون

سلام

آقا نیما اگر براتون امکانش هست یه عکس واضح از الان عروس لوتینو تون برام بفرستین.. تا بتونم راهنمایی تون کنم یا یک ویدئو کم حجم ازش برام ارسال کنید یا ب ایمیل یا لینک دانلودش برام بفرستین

متشکرم



پوریا

سلام حامد جان خسته نباشید.میخواستم بدونم آیا امکان داره جفت نخوردن عروس ها ناشی از تفاوت سن اون ها باشه یعنی  مثلا اگه سن ماده بیشتراز سن نر باشه باز هم امکان جفتگیری هست؟این رو پرسیدم چون وقتی مرغ عشق داشتم سن ماده ام بیشتر از نر بود و نرم جوون بود ولی با این حال ماده به طور ناخواسته و با جفتگیری های ناقص تخم گذاشت که از هر 5تا تخمی که گذاشت هر 5تاش هرز بود.ولی وقتی نرم رو عوض کردم و یه نره پیرتر گرفتم تونستم ازشون جوجه بگیرم.ایا چنین  امری در مورد عروس ها هم صدق میکنه یا نه؟ممنون

سلام آقا پوریا

تنها زمانی می تونه ناشی از سن باشه که پرنده به حداکثر سن کهولت خودش رسیده باشه که توان حرکت لازم و عکس العمل خودشو از دست بده وگرنه تا زمانی که پرنده فعال باشه مشکلی پیش نمیاد...

در مورد مرغ عشق ها مبحث کمی فرق می کنه...

اگر کمی بیشتر دقت کرده باشین ما زمانی مرغ عشق ها را با هم جفت می زنیم که یه نر مست کنار یه ماده بندازیم...چه ماده مست باشه و چه ماده مست نباشه و اصلا مهم نیست..

در مورد نر جوون مرغ عشق مسلما به خاطر عدم آمادگیش بوده وگرنه قادر به جفتگیری هستند ولی در مورد عروس هلندی ها  با توجه به تجربیات مست بودن ماده در جفتگیری نقش بیشتری داره در غیر اینصورت امکان تکثیر فراهم نیست



اس ام اس: مجید از ساری

سلام داداش حامد

خسته نباشید.عروس نر من چند روزیه که نوکشو می زنه به چوب زیر پاش.غذاشو میاره بالا.و  دوباره می خوره یا می ریزه کف قفس.بعضی وقت ها هم مادهه بالا آوردشو می خوره!!!

دارم دیوونه می شم.خواهش می کنم بهم بگو چیکار کنم...


سلام مجید جان

بالا آوردن غذا علل متفاوتی داره:


گاهی به خاطر نوع غذایی هست که بهش می دین و گاهی هم به خاطر عدم تناسب غذایی هست که در اختیار پرنده می ذارید


همچنین بالا آوردن می تونه نشانه از مسمومیت غذایی باشه...پس لطفا به من بگین از چه غذایی براشون استفاده می کنید...

ضمنا رفتار و عکس العمل پرنده چطوره؟

غذا خوردنش؟

مدفوعش؟



گاهی هم به خاطر استفاده از مولتی ویتامین ها و داروهای شیمیایی..به صفری پرنده فشار وارد شده و جهت تخلیه محتویات غذا، هرچه غذا در داخل دستگاه گوارش وجود داره بیرون میاره و در این مورد خوشبختانه جای نگرانی نیست وممکنه چند مرتبه ادامه پیدا کنه ولی نشانه ی تصفیه ی صفراست و مشکل ساز نیست..


در حال حاضر اگر هم به جوابتون نرسیدین حتما به یه دامپزشک مراجعه کنید چرا که بعضی بیماری  ها مثل بیماری پاچگو  و اتساع پیش معده باعث استفراغ پرنده می شن و اگر زودتر رسیدگی نکنید پرنده تلف می شه...یه همین منظور بهتره پرنده معاینه ی مستقیم بشه تا زودتر مشکلشون حل بشه!!!


آرش

سلام حامد جون
عروسم اولین تخمشو 3 خرداد گذاشت و 3تا تخم داره، تا الان خبری نیست، اگه یادت باشه عکس کندلینگ رو فرستادم به ایمیلیت(و اون تذکر معروف)
تا کی منتظر بمونم؟ خودم امیدی ندارم

سلام

در فاصله ی از امروز تا پس فردا تخم اولش باید باز بشه...

منتظر خبرتون هستم!!!!!


سلام آقا حامد
چرا سوالی که در مورد سوار نشدن نر پرسیده بودم رو جواب ندادین!؟
نمیدونم چیکار کنم اگه کمکم کنید ممنون میشم.

سلام

عمل نر برای جفتگیری امری غریزیه و تنها کاری که ما می تونیم براش انجام بدیم میزان مستی نر با مواد غذایی که براش استفاده می کنیم بالا ببریم مثل استفاده از رژیم های غذایی با طبع گرم و همچنین استفاده از موادی مثل شاهدونه، گشنیز، جوانه ی گندم در غیر اینصورت به جز انجام این کار برای این امر غریزی نمی شه کاری انجام داد و باید منتظر باشید تا نر آمادگی جنسیشو به دست بیاره...


مرتضی

سلام حامدجان

خب جوجه عروس خاکستری 56 روزش شده و لوتینو 54،حالامیخوام جداشون کنم چون اونا غذا طلب نمیکنن از والدینشون ! و من براشون تخم مرغ و هویچ رنده و ارزن و تخمه آسیاب میذارم که خودشون میخورن ،با این تفاسیر میخوام جداشون کنم چون فکر نمیکنم بودن پیش پدرومادشون فایده ای داشته باشه براشون! نظر شما چیه؟!
خود شما زمانیکه وقت بزرگ کردن جوجه گوشتی رو ندارید حدودا از چند روزگی جدا میکنید جوجه ها رو؟!(میدونم که تو جوجه ها متفاوته ولی حدودی میخوام بدونم)

اول باید توی یه قفس جدا بذارمشون و یک هفته نزدیک به قفس پدرومادرشون باشن؟! (با توجه به 2پستی که در مورد جداکردن نوشتید)

عروس نرم مست شده و میخونه ولی از مستی عروس ماده خبری نیست و جفت گیری صورت نگرفته البته ممکنه من ندیده باشم! ولی اینم بگم که با چسب چوب چوبه رنده شده تو لونه چسبوندم اما اونا چند روزه مشغول کندن اونا هستن و میتونم بگم موفق هم هستن تو این کار! چیکار کنم؟! بذارم باشه چوبه رنده شده قبلا روی خاک رنده تخم گذاشتن! این میتونه به تاخیر بندازه جفت گیریشون رو؟!

در ضمن موضوع این پست رو به اشتباه زدید بیماری!

سلام

در پاسخ به سوال اول شما:

با تفاسیری که شما فرمودین بهتره جدا کنید و جفت هاتونو برای مراحل بعدی آماده کنید.

در مورد خودم؛ وقتی جوجه ها به سن دو ماه و یا دو ماه و خورده ای می رسن و مطمئنم که جوجه خودش همه کارا رو مثل والدینش می تونه انجام بده..جداش می کنم ولی چون جوجه به والدینش توی این مدت عادت کرده با روش هایی که گفتم، جوجه رو وارد قفس جدید می کنم.

در مورد جوجه های خودتون هم اگر می بینید که به پدر و مادرشون عادت کردن یعنی به طوری که اصرار و پافشاری برای موندن پیششون دارن بهتره از روش های درج شده توی وبلاگ استفاده کنید.


در پاسخ به سوال آخر شما هم:

هر چند که وجود خاک اره یا همون چوب رنده شده برای سلامتی جوجه ها و تخم ها ضروریه..ولی اگر پافشاری می کنند....خودش می تونه یه مانع برای جفتگیری های بعدی باشه...

توی جفت های خودم ، در زمان تخم گذاری و نشستن روی تخم ها، جفت ها خودشون ، بیشتر چوب ها رو به یه قسمت لونه هدایت می کنند و بعد از تولد جوجه ها ، تمامی چوب ها رو غریزتا به زیر و اطراف جوجه ها هدایت می کنند.

حالا شما هم در مورد جفت های خودتون می تونید ناچارا چوب ها رو از لونه بردارید...



آوا

سلام جناب نجفی من برای عروسم جفت ماده خریدم بعدش هم ایناحدود 3ماهه که باماهستن  قفسشو هم بزرگ کردم  ولی تازگی داره دادمیزنه وحالت حمله بخودش میگیره دیروزم موقع گذاشتن قفس دستم رونوک زد کند قبلا"رام ودستی بود حالاچش شده نمی دونم؟

سلام

زمانی که در کنار یک تک عروس یک جفت میاد..پرنده رفتارش180 درجه تغییر می کنه...البته زمان می بره تا حالش بهتر بشه ولی هیچوقت مثل حالت اولش نمی شه...و دلیلش هم به خاطر توجه و حواس زیاد پرنده به جفتش هست.

ضمنا در صورت تمایل عکسی از جفتتون به ایمیل وبلاگ ارسال کنید تا بررسی بشه.متشکرم


آرش

سلام
خسته نباشی حامد خان
امکانش هست که یک ماده در حضور نر(جفتش) اقدام به گذاشتن تخم پوچ کنه؟؟؟

سلام

بله امکانش هست..به شرط اینکه جفتگیری حاصل نشه...و یا جفتگری ها موفقیت آمیز نباشن..


مرتضی

راجع به فلفل تند و یا دلمه ای پستی زدید؟! که بررسی کنید خوبه یا نه کلا چه فایده ای میتونه داشته باشه؟!

اگه یه چندتا پست هم ارجع به نحوه آموزش به جوجه عروس بزنید ممنون میشم!

راستی امروز شاهد جفت گیریشون هم بودم!

سلام

فلفل تند برای پرنده ها مناسب نیست...ولی گوشته ی فلفل دلمه ای می تونه مناسب باشه...

در مورد آموزش به جوجه عروس ها..چند پست توی قسمت تربیت گذاشتم ولی حتما تکمیلشون می کنم

مورد آخر هم تبریک می گم...!


امیر

ا سلام و عرض خسته نباشید.

من چند روزیه که یه عروس دستی و باهوش گرفتم ولی این عروس یه مشکلی داره بعضی از نقاط بدنش مثل زیر نوکش یا یه قسمت کوچیک بالای سرش و یه قسمت کوچیکتر کنار بالش پر نداره، بعضی وقتا هم که با نوکش پرهاشو تمیز میکنه یه چیزای سفیدی از بدنش میریزه، نمیدونم ولی بیشتر شبیه پوست پره یا شایدم یه چیز دیگه،
خیلی نیاز به راهنماییتون دارم ممنون میشم اگه کمکم کنید. مرسی

سلام

نگران نباشید...همگی نشون از سن پایین پرنده داره و با گذشت زمان ترمیم و پر می شه..

در مورد کرک ها توی سن پایین در عروس ها زیاده و با گذشت زمان کم می شن ولی متوقف نمی شن

سلام

چطوریه شما که میگید نوک پرنده اینهمه باکتری داره ولی بعضیا ازش بوس میگیرن.
اصلا این واسم سوال شده وقتی داخل خونه این پرنده آزاده مدفوعشه محیطو از نظر باکتری و قارچ کثیف نمیکنه؟
یا مثلا وقتی پرهاشو جلوت تمیز میکنه و خورده هاش میریزه روی زمین یا روی بدنت، ( همه ی اینا واسم اتفاق افتاده و خیلی وقته که سوال شده )

عملی که خیلی ها انجام می دن کاملا اشتباست...

مسلما کثیف می کنه...فکر می کنید بیماری های پوستی و قارچی از کجا به وجود میان!!!؟؟؟

به خصوص در مورد کرک هایی که شما فرمودین..برای بچه ها ،خردسالان..کسانی که بیماری های تنفسی دارن..مسلما خطر داره!!!ولی کجاست این گوش شنوا!!!


آرش

سلام آقای نجفی
خسته نباشید
وقتی جفت هاتون جوجه دارند برای جلوگیری از مرگ و میر جوجه ها از داروی خاصی استفاده میکنید؟ منظورم آنتی بیوتیک هست.
اگه استفاده میکنید ممنون میشم راهنماییم کنید در مورد نوع دارو و دوز مصرفش.

سلام

در این زمان هیچوقت استفاده نمیشه چرا که بدن جوجه ضعیفه و خودش مبتلا می شه..!!!


آوا

سلام .می بخشیددرپست جدیدعلائم بیماریهارونوشته بودیدعروس نرمن گاهگاهی بیخودی می لرزه ولی ترشح نداره غذاش هم خوبه .من کلا"1جفت نروماده دارم ازوقتی قفس روعوض کردم احساس میکنم ازقفس جدید خوششون نیومده البته این خیلی بزرگتره ولی هنوزوقتی میان بیرون روقفس قبلی میرن بااینکه حدود1ماهه که عوضش کردم بنظرتون میشه احساس ناراحتیش به خاطرقفس باشه؟.مرسی ازراهنمائیهاتون

سلام

بله امکانش هست..ضمنا احساس استرس...کمبود گروه ب و د3، آ و کلیسم بدن هم می تونن باعث لرزش پرنده بشن که با مصرف میوه جات و یا مولتی ویتامین  به مرور برطرف میشه!!!


نظرات 6 + ارسال نظر
آرش چهارشنبه 24 خرداد 1391 ساعت 20:36

سلام حامد جون
عروسم اولین تخمشو 3 خرداد گذاشت و 3تا تخم داره، تا الان خبری نیست، اگه یادت باشه عکس کندلینگ رو فرستادم به ایمیلیت(و اون تذکر معروف)
تا کی منتظر بمونم؟ خودم امیدی ندارم

آرش چهارشنبه 24 خرداد 1391 ساعت 23:50

سلام آقا حامد
چرا سوالی که در مورد سوار نشدن نر پرسیده بودم رو جواب ندادین!؟
نمیدونم چیکار کنم اگه کمکم کنید ممنون میشم.

مرتضی پنج‌شنبه 25 خرداد 1391 ساعت 00:16

سلام حامدجان

خب جوجه عروس خاکستری 56 روزش شده و لوتینو 54،حالامیخوام جداشون کنم چون اونا غذا طلب نمیکنن از والدینشون ! و من براشون تخم مرغ و هویچ رنده و ارزن و تخمه آسیاب میذارم که خودشون میخورن ،با این تفاسیر میخوام جداشون کنم چون فکر نمیکنم بودن پیش پدرومادشون فایده ای داشته باشه براشون! نظر شما چیه؟!
خود شما زمانیکه وقت بزرگ کردن جوجه گوشتی رو ندارید حدودا از چند روزگی جدا میکنید جوجه ها رو؟!(میدونم که تو جوجه ها متفاوته ولی حدودی میخوام بدونم)

اول باید توی یه قفس جدا بذارمشون و یک هفته نزدیک به قفس پدرومادرشون باشن؟! (با توجه به 2پستی که در مورد جداکردن نوشتید)

عروس نرم مست شده و میخونه ولی از مستی عروس ماده خبری نیست و جفت گیری صورت نگرفته البته ممکنه من ندیده باشم! ولی اینم بگم که با چسب چوب چوبه رنده شده تو لونه چسبوندم اما اونا چند روزه مشغول کندن اونا هستن و میتونم بگم موفق هم هستن تو این کار! چیکار کنم؟! بذارم باشه چوبه رنده شده قبلا روی خاک رنده تخم گذاشتن! این میتونه به تاخیر بندازه جفت گیریشون رو؟!

در ضمن موضوع این پست رو به اشتباه زدید بیماری!

مرسی

اوا پنج‌شنبه 25 خرداد 1391 ساعت 12:29

سلام جناب نجفی من برای عروسم جفت ماده خریدم بعدش هم ایناحدود 3ماهه که باماهستن قفسشو هم بزرگ کردم ولی تازگی داره دادمیزنه وحالت حمله بخودش میگیره دیروزم موقع گذاشتن قفس دستم رونوک زد کند قبلا"رام ودستی بود حالاچش شده نمی دونم؟

آرش پنج‌شنبه 25 خرداد 1391 ساعت 23:15

سلام
خسته نباشی حامد خان
امکانش هست که یک ماده در حضور نر(جفتش) اقدام به گذاشتن تخم پوچ کنه؟؟؟

آرش شنبه 27 خرداد 1391 ساعت 00:19

سلام آقای نجفی
خسته نباشید
وقتی جفت هاتون جوجه دارند برای جلوگیری از مرگ و میر جوجه ها از داروی خاصی استفاده میکنید؟ منظورم آنتی بیوتیک هست.
اگه استفاده میکنید ممنون میشم راهنماییم کنید در مورد نوع دارو و دوز مصرفش.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد