مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

نکاتی در مورد نظم و آرایش قفس

درپست های قبلی درباره ی نحوه ی انتخاب قفس و نوع قفس آن موضوعاتی بیان شد، و بنا به درخواست برخی کاربران لازم دونستم که یک پست اختصاصی در مورد نظم و ترتیب وسایل قفس منتشر کنم  و امیدوارم که مورد توجه قرار بگیره!!!


ما در پست قبل سه نوع قفس رایج را برای عروس هلندی ها معرفی کردیم که یکی قفس های همه کاره بودند که هم قابل استفاده برای عروس هلندی و هم پرندگان دیگری مثل مرغ عشق و قناری فنج و...بودند و قفس کاسکو که در آن هرچند اندازه های بین میله ها کمی زیاد بود ولی به خاطر ارتفاع زیاد آن مورد استقبال عروس هلندی ها قرار گرفت و قفس جوجه پران علاوه بر تناسب آن، برای کسانی که جفت های زیادی نگهداری می کنند می تونه نمونه قفس مناسبی باشه:


برای آغاز موضوع به قفس های زیر نگاه کنید:


قفس همه کاره، که معمولا سقف هلالی دارند:


قفس های کاسکو :


لازم هست که بگم هر دو قفس تقریبا مناسب هستند ، و برای تازه کاران بهترین و رایجترین قفس ها بوده و مشکلی در یافتن این سری قفس ها ندارند.


پس از معرفی قفس به میله های نشیمن می پردازیم:


علاوه بر رعایت نمودن چوبی بودن میله های نشیمن به نظم آنها در قفس می پردازیم:


تعداد میله های نشیمن در قفس عروس هلندی حداقل دو عدد و حداکثر سه عدد بایستی باشد


که میله اول به ترتیب در مقابل ظرف دون خوری که پرنده راحتتر نشسته و غذا خورده

میله ی دوم با فاصله ی بیشتر در راستای میله ی اول و در طرف دیگر قفس وصل شده تا پرنده بر روی میله ها گشت گذار بیشتر داشته و همچنین در قفس های کاسکو دسترسی به آب برایش ساده تر باشه.

و میله ی سوم در بالای قفس و در وسط قفس نصب شده ، تا پرنده با نشستن بر روی آن به تمام نقاط فضای داخل و بیرون قفس تسلط کامل را داشته باشد..


*زمانی که از دو میله ی چوبی استفاده می کنید میله ی دوم را می توانید برداشته و تنها یک میله به صورت طولی در وسط قفس قرار بدین.و میله ی سوم همچنان در قسمت بالای قفس باقی بماند..


یک نمونه از قفس خودم:

حالت سه میله ای


و نمونه ی دیگر: حالت دو میله ای



بعد از جایگذاری میله های قفس به ظرف آب و دون می پردازیم:


امروزه ظرف های دون خوری پرندگان زینتی در انواع و اندازه های گوناگونی تولید می شوند؛ به نمونه هایی از ظرف های دون خوری که بنده استفاده می کنم توجه کنید:


شما می تونید از هر یک از ظرف هایی که در تصویر بالا مشاهده می کنید برای عروس هلندی خودتون استفاده کنید...


نحوه ی جایگذاری:

همیشه سعی کنید ظرف های آب و غذا خوری را در یک قسمت قفس قرار بدین تا دسترسی به هر دو برای پرنده ساده تر بوده و میزان ریخت و پاش هر دو در یک ناحیه باشه.

در کل شما به سه ظرف ثابت در قفس نیاز دارین:

ظرف دون خوری ، ظرف آب خوری و ظرف تخمه خوری


گاهی می تونید ظرف آبخوری و دون خوری را در کف قفس قرار بدین تا میزان ریخت و پاش قفس کمتر باشه ولی در ازای آن باید توجه کنید که امکان آلوده شدنش به مدفوع پرنده غیر ممکن بوده و یا احتمال بسیار کمی داره..مثل نمونه عکس زیر:


**در قفس های کاسکو به ناچار می تونید دو ظرف آب و غذا را در جایگاه خودشون و با فاصله قرار بدین یا اینکه ظرف آب خوری جداگانه ای نزدیک دون خوری نصب کنید.

برای یادگیری بیشتر مطلب لطفا به قفس های خودم نگاه کنید:





گذاشتن اسباب بازیها:


قرار دادن تمامی لوازم قفس در جایگاه خودشون ، همگی بستگی به مقدار و اندازه های اسباب بازی هایی هست که برای پرنده های خودتون استفاده می کنید به عنوان نمونه به قفس های زیر توجه کنید:



نحوه ی قرار دادن لونه در قفس ها:


لونه را در قفس به دو شکل می شه جایگذاری کرد:


حالت اول بیرون از قفس:



حالت دوم:قرار دادن لونه در داخل قفس، که حجم زیادی از قفس می گیره!!!




و مطلب آخر: پارچه ی دور قفس:

برای اینکه از پاشیده شدن پرها و دون های درون قفس عروس هلندی به بیرون قفس جلوگیری شود، حتما دور قفس و کف قفس را با پارچه بپوشانید،

برای این کار، ابتدائا به اندازه ی کف قفس و دور قفس عروس هلندی پارچه به اندازه ی لازم تهیه کرده، سپس دور آن کش انداخته تا بتونید هر ازگاهی پارچه را به راحتی بیرون آورده و تمیز کنید و مجددا همانند شلوار کشی آن را برای قفس بپوشید...



درپایان به هر یک از دوستان و کاربرانی ه نظم قفس را رعایت نکردن، پیشنهاد می کنم ،اصلاحاتی انجام بدن، مثل عکس زیر که نیاز به اصلاح داره.درسته؟؟؟




نظرات 3 + ارسال نظر
مرتضی جمعه 19 خرداد 1391 ساعت 01:28

سلام حامدجان

ممنون از پستت،ولی خب من چندساعت پیش قفس رو آماده کردم 6تا از سیمهای قفس رو بریدم و قفس رو هم بیرون لونه گذاشتم! فکرکنم چیز خوبی ازآب دراومده حالا باید چند روز صبر کنم ببینم عروسهام نظرشون چیه!

جوجه عروسهام خاکستری 50روزشه و لوتینو 48! خاکستری تقریبا همیشه تو ظرف غذاست! امروز از سرکنجکاوی یه نوکی به آبخوری زد ویه مقدار خورد! همین میتونه باعث بشه که آبخور هم بشه؟! کی جداش کنم؟!

و اما لوتینو یه مقدار تنیل تشریف داره تا گرسنش نشد به خودش زحمت نمیده! و فکر میکنم به اندازه خاکستری نیمخوره! اگه گرسنش بشه طلب غذا میکنه؟! هنوز پیش پدرومادرشون هستن و چند ساعت پیش به قفس جدیدشون منتقل شدن!
هر دوشون رو میتونم روی دستم نگه دارم البته زمانیکه میخوام بگیرمشون گازم میگیرن! حالا شما میگی باید چیکار کنم اینا همچنان تحت تعلیم والدین باشن؟!

در مورد عکس قفس آخری هم که گذاشید هردو میله تو یه ردیفن یه میله باید بالاتر قرار بگیره و اینکه میله هام باید عوض شن و به جای پلاستیک از چوب استفاده شه با قطر مناسب! که اکثر قفسهای شما رعایت نشده!

مرتضی جمعه 19 خرداد 1391 ساعت 02:17

سلام مجدد

حامد جان،عکس تخم عروس با نطفه و بدون نطفه ندارید شکسته باشه یعنی از داخل تخم عکس گرفته باشید؟!
عکس که خودتون گرفته باشید و یا تو نت دیده باشید،اگه بذارید تو وبتون ،ممنونتون میشم!

یه بار تو نت دیدم ولی ذخیره نکردم!

محمد دوشنبه 6 شهریور 1402 ساعت 14:22 http://ندارم

خواستم بدونم قفس گرد بلند باقطر ۱۱۵وارتفاع ۶۰سانت آیامناسب یک دونه عروس هلندی هستش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد