مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

روش جدا کردن جوجه ها از والدین (قسمت دوم)

شمایی از جوجه یک ماهه خودم

در قسمت اول به دو روش رایج جدا کردن جوجه ها یعنی ، جدا کردن در سنین 35 روزگی  که روشی بی دردسر...که در این قسمت پس از جدا کردن جوجه ها ، علاوه بر گذاشتن آنها در قفسی مجزا می بایستی ، خومان به مدت 5 الی 10 روز دیگر به آنها غذا داده ، تا مشکلی از نظر آب و غذا نداشته باشند..و همچنین روش دیگری که از نظر خودم نچندان ناشایستی را بیان کردیم که می بایستی پرنده را پس از آنکه از توانایی در خورد آب و غذا مطمئن شدیم ، او را در قفس جداگانه بیندازیم،


روش های بالا هرچند اثر گذار بودند و هستند ولی یک سری معایبی دارند که از جمله می توان به:

ضرر به جوجه ها از جمله بدنی و عاطفی(غریزتا)

مثل:

1.اقدام به خود پرکنی جوجه

2.اعتصاب غذا از سوی جوجه

3.منزوی شدن جوجه

4.صدمه زدن جوجه به خود مانند خراش دادن بینی به وسیله ی میله های قفس

یاگیر دادن بال های خود به گوشه و اطراف قفس جهت آزاد شدن از محیط جدید و ناامن خود


با این وجود بسیاری از افراد همچنان از این روش استفاده کرده و ضررهای آن را می پذیرند...


اکنون در قسمت دوم یا همان قسمت نهایی قصد دارم شیوه ی تجربی و بهتری را به شما آموزش داده تا این مانع را به سرعت هموار کنید...


در این روش سن جوجه برای جدا سازی مطرح نیست ، بنابراین شما می توانید جوجه را حتی از سنین چهار ماهگی به قفس جدید منتقل نمایید...

بدین منظور، در کنار قفس جوجه و والدین، قفس جدید را قرار دهید، در هر دو قفس را باز گذاشته و درگاه هر دو قفس را به یکدیگر بچسبانید...

پس از گذشت ساعاتی شاهد دخول و رفت آمد والدین و جوجه ها به درون قفس جدید خواهیم بود..

در این روش جوجه با محیط جدید بی دغدغه و بدون استرس آشنا می شود، حال پس از گذشت یک هفته ، یعنی زمانی که جوجه با قفس جدید خود انس گرفت، شما می توانید به تدریج قفس ها را از یکدیگر جدا کرده و در کنار یکدیگر قرار دهید... یا اینکه قفس ها را کاملا از یکدیگر دور نمایید..


نکته:

قفس های جوجه پران، یکی دیگر از قفس هایی برای انجام این عمل هستند، جوجه پران ها اغلب شامل مجموعه ای از چند قفس بوده که در یک ردیف و در کنار یکدیگر قرار گرفته، و همچنین برخی از جوجه پران ها تا چند طبقه خواهند بود...

ترتیب قفس های جوجه پران به این شکل هست که ، ما بین هر قفس یک دیوار متحرک قرار می گیرد که باعث جدایی بین یک یا چند پرنده با سایر پرنده های دیگر می شود، حال زمانی که می خواهیم از این دسته قفس ها استفاده کنیم، پس از آنگه اطمینان حاصل شد که جوجه خود توانایی خوردن و آشامیدن را دارد، با قرار دادن دیوار متحرک ما بین دو قفس ، می توان جوجه را از والدین خود جدا نمود...


 و در آخر

علاوه بر روش های بالا، روش های گوناگون دیگری هم برای جداسازی جوجه از والدین وجود دارد، که اغلب در شرایط و جاهایی کاربرد دارد که ما صاحب چند عروس هلندی دیگر باشیم

مانند این روش که یکی از ساده ترین روش ها است:

پس از اطمینان کامل از خوردن و آشامیدن جوجه ی مورد نظر، وی را از قفس والدین جدا کرده ، و وارد قفسی از مجموعه ی عروس ها کرده،و جوجه با وارد شدن به محیطی از هم نوعان خود به آن شرایط در زمان کوتاهی عادت خواهد کرد.......


در صورتی که شما نیز روش های دیگر و بهتری می شناسید لطفا عنوان کنید تا به ضمیمه ی این پست قرار گیرد..


در صورت قصد پرسش هر نوع سوال یا رفع مشکلی در این باب ، با مدیر وبلاگ در ارتباط باشید..

نظرات 7 + ارسال نظر
ehsan جمعه 5 خرداد 1391 ساعت 15:26 http://roozbarooz.blogsky.com

چه جالب

سلام
مرسی عزیزم..

nazanin یکشنبه 21 خرداد 1391 ساعت 23:18

سلام،
من یه عروس نر رام داشتم،براش یه جفت گرفتم،وقتی عروس دومی بزرگ شد معلوم شد که نر بوده،حالا مدام باهم میجنگن و دعوا میکنن
ازطرفی هم وقتی جداشون میکنم طاقت دوری همو ندارن،اگه بخوام یکیشونو بفروشم اونا از نظر روحی خیلی آسیب میبینن؟ چکارباید بکنم،چون شرایظ نگهداری هردورو ندارم

نازنین یکشنبه 21 خرداد 1391 ساعت 23:36

سلام
من یک عروس هلندی رام از جنس نر دارم
تصمیم داشتم براش جفت بگیرم
بعد از مدتی فهمیدم که جفتش هم نر هست و ماده نیست،
الان مدتیه که همش به همدیگه حمله میکنن و میجنگن!
ازطرفی طاقت هم ندارن که ازهم جدا بشن
چکارکنم؟

محمدحسین چهارشنبه 30 فروردین 1402 ساعت 11:14

سلام من میخوام یه عروس هلندی از دوستم بگیرم بهترین زمان کی هست تا از مامان باباش جدا کنم

مهدی سه‌شنبه 19 دی 1402 ساعت 16:10

بسیار عالی
من قبلاً قناری داشتم این مشکل را نداشتم ولی با طوطی یه سری موارد هست که باید دونست ممنون از تجربه های که دردست مان میگذارید

مصطفی شمس چهارشنبه 4 بهمن 1402 ساعت 02:27

سلام
عروس ماده من یسره جوجه هاش میزنه پرهای پششت سرش میکنه جوجه ها درد میکشن و جیق میزنن لطفا راهنمایی کنید جوجه ها رو جدا کنم یا ماده رو جدا کنم

محمد چهارشنبه 4 بهمن 1402 ساعت 09:03

سلام من دیروز دوتا عروس هلندی لوتینو گرفتم که زیرشم ۳تا جوجه داشت فروشنده بهم گف که اوردم خونه یا نر رو از جوجه ها جدا کنم یا ماده رو جدا کنم همدیگرو میزدن بعد که جدا کردم صبح دیدم جوجه ها گرسنن بعد دوتاشونو انداختم کنار هم ولی اصلا به جوجه ها غذا نمیدن اصلا لونه نمیرن . الان نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد