مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات کاربران به روز رسانی .2**

مرتضی

سلام حامد جان

به گفته ی شما عمل کردم، جوجه ی مرده رو خارج کردم از لونه و اون 2تخمی رو که جوجه نشده بود رو هم در آوردم یکیشون نطفه نداشت و یکی دیگه شون جوجه توی تخم مرده بود!!!

توی پاسختون گفته بودید که باید عمل کندلینگ رو انجام میدادم علت انجام ندادنم یکیش این بوده که اولین تجربه م بوده و دومی هم این بود که تقریبا همیشه یکیشون کنار تخمها بود منم جرات سرک کشیدن تو لونه و برداشتن تخمها رو نداشتم، اگه شما روشی دارید برای خارج کردن عروس از لونه و کندلینگ تخم ها لطف کنید و به ما تازه واردها هم یاد بدید!

و یه سوال: چه زمانی میشه گفت جوجه از آب و گل در اومده؟! از چند روزگی یا چند ماهگی؟!

مرسی!

سلام

خیلی ساده برای یک مرتبه هم می تونید با بیرون راندن عروس ها چه با غذا و یا چه به جبر تخم ها رو در 12 تا 15 روزگی کندلینگ کنین...و حالا که تجربه کردین ان شاء لله  دفعه بعدی طبق این رویه پیش برید...

یه جوجه به قول شما برای اینکه از آب و گل دربیاد ،  سن 3 ماهگیش هست...توی سه ماهگی جوجه غریزتا یاد گرفته  دون خورده و یا آب از آبخوری خورده و مثل یه عروس بالغ رفتار می کنه ولی اینو بگم که جوجه برای اینکه به خوردن تخمه عادت کنه تا 5 ماهگیش احتمال داره طول بکشه...چون نوکش قدرت شکستنشو نداره...و تقریبا این سن3ماهگی  به بعد مناسب ترین سن برای یادگیری تکلم براش هست...


ترکان

سلام.من دیروز بردمشون دکتر.طرف گفت تشخیص بیماریش سخته.چون هیچ علائمی نداره.فقط سیاهی و متورمی.گفت احتمال بیماری انگلی یا ویروسی یا یه ضربه که به پاش خورده باشه هست.گفت فعلا دلیل رو بر بیماری ویروسی میذاریم.اگه ویروسی باشه احتمال خوب شدنش 50  50 هست.و داروی تتراسایکلین برا جلوگیری از عفونت و یه داروی تقویتی ویتامین a  d  داد که کلا سیستم ایمنیش تقویت شه...
گفت تا یکشنبه مصرف کن ببین چی میشه.
تتراسایکلین رو بریز تو آب و ویتامین رو بریز رو غذاش.

انشاالله که خوب بشه.
باید به فکر یه ماده خوب باشم.
ماده خوب و اماده و جوان سراغ دارین شما یا خودتون دارین؟
اصلا میشه یه ماده دیگه با این نر جفت زد.
چون الان که جداشون کردم جفتشون خیلی کسل شدن و خاطر همدیگه رو میخوان.

سلام

پس خدا رو شکر که مشکل حادی نبوده...

متاسفانه الان ماده ی بالغ ندارم و بقیه جفت دارن...در پاسخ به سوال دومتون هم بله...چرا که نه؟

ولی ممکنه زمان ببره...و برای اینکار هم لازمه جفت قبلیش یا کنارشون نباشه...یا با فاصله از قفس اونها باشه...چون بحث وابستگی مطرحه...!!!


0423

سلام خسته نباشی می خواستم نظرتون رو راجبه این عروس که به اسم جفت خریدم بدونم فروشنده گفته قبلا بچه گرفتن و و تو مغازه جفت گیری می کردن من زیاد خونه نیستم و تا حالا جفت گیری شون رو ندیدم خاکستری ماده و ابلقه نر هستش هر دو هم می خونن ماده حتی زیادتر به فروشنده گفتم می گه از مستی می خواستم نظرتونو بدونم آیا راست  می گه

سلام

فرمت عکسهایی که شما گذاشتین..لینک مستقیم نیست به همین خاطر قابل مشاهده نیست...

لطفا لینک مستقیم عکس ها رو بفرستین یا به ایمیل وبلاگ پست کنین ...تا بشه درباره شون نظر داد...


محمد

سلام خسته نباشید آقا حامد عروسم 7 ماهشه دو روزه  پر سینه اش میریزه پر تازه هم هست به نظر شما چرا پر نازه میریزه این غیرعادیه یا طبیعیه و یک مدته نوکشو نیمه باز میزاره البته زیاد باز نمیکنه یک کم باز میکنه دلیل این کارش چیه ممنون از راهنمای های خوبتون موفق باشید

سلام

ریختن پر تو این سن طبیعیه...جای نگرانی نیست...ممکنه تا 2 ماه دیگه هم طول بکشه...

درمورد باز بودن دهانش هم در حالت طبیعی بیشتر دمای بالای محیط و کم بودن آب بدن پرنده دخیل هست.. حتما روزانه آبشون عوض کنین...و ازمیوه جاتی  و سبزیجاتی مثل سیب و خیار و هویج  و کاهو براش استفاده کنین...


ابوالفضل

سلام دوباره
من   عروس نر خاکستری دارم و یه عروس ماده گل باقالی   ماده 3 سال رو داره   اوایل میخواستم بخرمش از رو مستی صدا از خودش در میاورد اما از روزی  که اوردمش خونه هیچ خبری نیست از مستی دانه های گرم مثل کافیشه شاهدونه  تخم کتان و  جوانه گندم هم بهشون میدم 3-4 روزی بود تو یه قفس بودند بدون  لونه من لونه هم براشون گذاشتم بعد  دیروز لونه رو برداشتم تو این مدت هم نر و ماده تو لونه میرفتن  حالا نمیدونم چطوری جفتشون بندازم خواستم از هم جداشون کنم    ماده رو بردم تو یه قفس دیگه   با فاصله 1-2 متری رو به روش گذاشتم همدیگه رو میدیدن  اما ماده اینقدر تقلا کرد  میخواست بره پیش نر ناچار شدم انداختم تو یه قفس به نظر شما چیکار کنم جفت بخورن ؟ ممنون میشم کمک کنید...

سلام

چون نسبت به وضعیت عروس هلندی شما اطلاع دارم، بهتره..هر دوشونو توی یک قفس بندازین...

شما غذای عادی روزانه شونو براشون تهیه کنید...همانطور که در بالا مطرح کردین

مدتی صبر کنین تا پرنده ها همیدگرو بشناسن... و به سن لازم برای جفتگیری برسن...و صرف رفتن به لونه نمی تونه دلیلی بر آماده بودن آنها برای تکثیر باشه...وقتی که اولین جفتگیری رو دیدین  یا هر حالتی مثل غذا دادن جفت ها به همدیگه...بلافاصله لونه رو بذارین...

و در آخر هم لطفا عجله نکنین جفت خوردن عروس ها ممکنه از یک ماه تا یک سال هم طول بکشه...

موفق باشید...


رضا

سلام آقا حامد خسته نباشی
یه طرف قفس طوطی های من دیواره. دیوارو گاز میزنن و گچ دیوارو میخورن اشکال داره؟
قبل ازینکه عروس بیارم تو این قفس مرغ عشق بود که اونا هم گچ دیوارو میخوردن اما مشکلی واسشون پیش نیومده بود.
راستی هوا وقتی گرمه گندم خیس شده واسه پرنده ضرر داره؟

سلام

بله...گچ سمیه...در بلند مدت مشکل ساز می شه...چه برای مرغ عشق و چه برای هر پرنده ی دیگه ای...مثل اختلالات گوارشی...که شایعترینشون هست...

و در مورد گندم هم مشکلی نیست...می تونید استفاده کنین ولی سعی کنید مقداری را خیس کنید که حداکثر تا دو روز خورده بشه...


امیر

سلام اقا حامد
اول از شما بخاطر راه اندازی این سایت عالی و جیگر تشکر میکنم
من چند سالی هست از طوطی های مختلف نگه داری میکنم اما این سری ی جوجه عروس ناز گرفتم این تازه ی روزه اومده قاطی طوطی هام (ملنگو شاه طوطی کاکادو تاج پرتقالی مرغ عشق)اما ی جورایی به همه حمله میکنه به غیر از تامی(تامی اسم کاکادومه) اینم بگم همه طوطیهام ازادانه تو خونه پرواز میکنن ولی من بالای اینو کوتاه کردم نمیدونم چیکارش کنم تا حالا اینجوریشو ندیده بودم اگه ممکنه کمک کنید
بعدم این همیشه میلرزه ایا بخاطر طوطی های دیگمه یا طبیعیه؟؟؟؟
ممنون

سلام...ممنونم امیرجان

علت لرزیدن پرنده در حالت عادی...کمبود گروه ب هست...به همین خاطر از مولتی ویتامین حیوانی شامل این ویتامین استفاده کنید...(حداکثر به مدت یک هفته استفاده کنید)

در مورد رفتار عروستون هم بگم...متاسفانه طبیعیه...بهتره رامش کنید تا این وضعیتش بهبود پیدا کنه...و برای آگاهی از نحوه ی رام کردنشون حتما به مطالبی که توی وبلاگ در اینباره منتشر کردم توجه کنید..


مرتضی

سلام حامد جان

اگه وقتشو دارید یه پست کامل در مرود جوجه ها سرنگی بزنید که از کی بهتره جوجه رو جدا کرد از پدر و مادرش! غذا چی بهش داد! چند دفعه در روز ؟! به چه شکلی! و هر چیزی که خودتون مهم میدونید در اینباره! و باهاش درگیر بودید!
و در مورد این دو سرلاک هم که لینکشو پایین میذارم بگید که چطوره! خودتون استفاده کردید از اینها؟!

http://petstar.ir/shop/foods/871--orlux-handmix.html
http://petstar.ir/shop/mokamel/872--versele-laga-nutribird-a19.html

سلام

حتما...از پیشنهادتون ممنونم

در مورد استفاده از سرلاک...از مورد اول  کوتاه مدت  استفاده کردم ...موثره..ولی توصیه می کنم...جوجه رو با تغذیه طبیعی بزرگ کنید...و این دسته مواد استفاده نکنید...

در صورت قصد خریدشونو داشتید حتما به تاریخ تولید و انقضاشون دقت کنین...چون معمولا طرفداران کمی دارن...



پوریا

سلام.خسته نباشد.میخواستم بدونم امکان داره  پرهای عروس هلندی ناقص باشه و با در نظر گرفتن شرایط تغذیه ای خوب ترمیم نشه؟چون عروس نر خاکستری من یکسری از پر های بال و دمش یه کامل نیست.ممنون

سلام ...

علائمی که  شما بیان کردین تنها در دوران جوجگی  امکان پذیره و معمولا تا 5 الی 6 ماهگی این نواقص برطرف می شه...جای نگرانی نیست....


حسام

سلام آقا حامد
برادر من اگه بخوام سن و جنسیت عروسمو بدونم چه جوری باید عکسشو براتون بفرستم؟
و از روی عکس  بگید به تناسب سنش امیدی به اهلی کردنش هست یا نه؟

سلام

می تونید عکسشو به ایمیل وبلاگcockatiels_site@yahoo.com فرستید

یا در اپلود سنتری ، آپلود کرده و آدرسشو در همین قسمت طرح سوال برام بفرستین تا بررسی بشه...


0423

سلام عزیز فرستادم در ضمن به تازگی هر دو داخل لانه می خوابن شب ها ولی گفتم من نه جفتگیری شون رو دیدم نه دون دادن به هم ولی یک چند بار تمیز کردن پرهای همدیگر و دیدم آیا تو لانه خوابیدن یعنی آماده تخم گذاری هیتن و فقط اون خاکستری که میگم ماده هست به نر شباهت داره تا ماده ممنون می شم زود جوابمو بدین

سلام

عکس هاتون به دستم رسید...

با توجه به عکسی که شما برام فرستادین جنسیت ماده ازظاهر تقریبا درسته ولی ...توی ابلق ها امکان خطای دیداری هست ...به همین خاطر بهتره رفتاراشونم درنظر بگیرین...به عنوان مثال آیا ابلق آواز می خونه یا نه....و...

در مورد تو لونه ماندن و یا سرخاراندن نمی تونه از نشانه های قطعی جفت خوردن باشه...


نیما

سلام
خیلی مطالب جالبی گذاشتی ولذت بردم وامید وارم موفق باشی همیشه

سلام

ممنون نیما جان



بهرام

با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی.
استاد من چند سالیه که عروس نگهداری و پرورش میدم و تا به حال با مورد بی نطفه بودن تخم مواجه نشده بودم. به تازگی یه جفت جدید انداختم که 2 بار تخم کردن و تخمها بدون نطفه بوده.
2 چیز رو متوجه شدم
1- در جفتگیری ناشیانه عمل میکنند.
2- نرم ضعیفه و البته من خیلی بهش رسیدم و تازه رو اومده.
آیا ممکنه کلا عقیم باشه...
با سپاس فراوان.

سلام

احتمالا عقیم بودن در عروس هلندی ها خیلی کمه...ولی احتمالش هست...!

 به هر حال ممکنه به خاطر بی تجربگی جفت هاتون باشه..

ضمنا می تونید برای تکثیر موفق تر ، پرهای اطراف مخرج پرنده را کمی کوتاه کنید...


جاسم

من دیروز یه جوجه عروس سفید کاملا دستی و رام برام آوردن نیم ساعت باهاش بازی کردم بعد وقتی دو جفت عروس هلندی نیمه رام رو دید دوتا جیغ روش کشیدن پر زد و رفت گمش کردم دلیلش چیه که فرار کرده

سلام

دلیلش می تونه ناآشنا بودن پرنده نسبت به بقیه ی هم نوعان خودش باشه ...که معمولا در بیشتر تک جوجه های سرنگی شاهد این پدیده ایم...

به همین خاطر بارها تو وبلاگ عنوان کردم که حتی رام ترین عروس هلندی رو در فضای باز قرار ندید و احتمال فرار خیلی زیاده...


ترکان

آقا عروس ما روز بعد دکتر بدو مصرف دارو خوب شد.فقط ی مشکلی هست.اینا جدا هستن.دیشب که اومدم و چراغ رو روشن کردم ماده ی 30 ثانیه قاطی کرد و خودش میکوبوند به قفس.متاسفانه چند تا شاه بالاش شکست و خون افتاد.خیلی این ماده عصبیه.در ضمن مست هم نیست.یعنی بندازمش پیش نر؟؟؟
نره و ماده هم گاهی اوقات سرشونو میدن پایین و مدام پشت سر هم بال میزنن .مشکل چیه؟؟؟
چیکار کنم الان؟؟؟

سلام

در مورد جفت های شما...اگر حال ماده کاملا خوب شده...بهتره پیش هم بندازینشون...

ضمنا یادتون باشه...هیچوقت برای فضای پرندگان تون تاریکی مطلق را به وجود نیارید....

متاسفانه  برای بیشتر کاربران این مشکل پیش اومده و توصیه می کنم...حتما شب هنگام برای جفت یا تک عروس خودتون یک لامپ خیلی ضعیف چه کم مصرف و ...به عنوان شبیه ساز نور ماه نزدیک قفس بذارید...تا پرنده ها وحشت نکن و نسبت به محیط اطرافش اطمینان حاصل کنه..



اس ام اس

سلام حامد جان..داداش ..اینجا گیرم نیومد مولتی ویتامین...شما میتونی بگیری ...بفرستی...

سلام

متاسفانه امکانش نیست...


اس ام اس

با سلام.من نر یازده ماه دارم...زیادی لاغر شده..مولتی ویتامین می دم...ولی بازم لاغره...میوه نمی خوره ..

چه چیز مقوی به او بدم؟

آیا می تونم واکسنشو بدم دکتر بزنه؟؟؟

خطرناک نیست؟؟ببخشید اون همش کاغذ می خوره...

ممنون لطفا جواب بدید

سلام

برای بهبود وضعیت پرنده تون حتما براش از سفیده ی تخم مرغ ابپز استفاده کنید

و همچنین جوانه ی گندم و یا گندم نرم شده هم گزینه ی خوبی برای بهبود وضعیتش هست...

در مورد خوردن کاغذ...به استثنای روزنامه اگر کاغذ کاهی و یا کاغذ فاقد نوشته براش خطرناک نیست...

در مورد واکسن هم نیازی نیست...چون عاملی و علتی برای زدن واکسنش دیده نمی شه...


فرید

سلام حامد جان
سوالم اینه که گذاشتن لونه چوبی یا حصیری یا هر چیزی که محیط دنجی رو واسه یه عروس نر بدون جفت مهیا کنه آیا مناسب هست یا نه!؟
عروس من الان حدود یک سالگی رو گذرونده و قصد ندارم براش جفت بگیرم اما علاقه عجیبی داره به اینکه خودش رو این ور و اون ور قایم کنه و حالت حس مالکیت نسبت به اون فضا داره و ازش دفاع میکنه.
به نظرت از این لونه های خمره ای شکل که مثل حصیر بافته شده براش بگیرم که شب ها هم بره توش و بخابه!؟
ممنون میشم از راهنمایی ت.

سلام

بله ...مشکلی نداره...ولی به نظرم بعد ازمدتی می خوردتش...بهتره از یک لونه ی مناسب استفاده کنید...







نظرات 3 + ارسال نظر
حسام یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 ساعت 00:15

سلام آقا حامد
برادر من اگه بخوام سن و جنسیت عروسمو بدونم چه جوری باید عکسشو براتون بفرستم؟
و از روی عکس بگید به تناسب سنش امیدی به اهلی کردنش هست یا نه؟

بهرام یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 ساعت 15:40

با سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی.
استاد من چند سالیه که عروس نگهداری و پرورش میدم و تا به حال با مورد بی نطفه بودن تخم مواجه نشده بودم. به تازگی یه جفت جدید انداختم که 2 بار تخم کردن و تخمها بدون نطفه بوده.
2 چیز رو متوجه شدم
1- در جفتگیری ناشیانه عمل میکنند.
2- نرم ضعیفه و البته من خیلی بهش رسیدم و تازه رو اومده.
آیا ممکنه کلا عقیم باشه...
با سپاس فراوان.

ترکان یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 ساعت 22:41

آقا عروس ما روز بعد دکتر بدو مصرف دارو خوب شد.فقط ی مشکلی هست.اینا جدا هستن.دیشب که اومدم و چراغ رو روشن کردم ماده ی 30 ثانیه قاطی کرد و خودش میکوبوند به قفس.متاسفانه چند تا شاه بالاش شکست و خون افتاد.خیلی این ماده عصبیه.در ضمن مست هم نیست.یعنی بندازمش پیش نر؟؟؟
نره و ماده هم گاهی اوقات سرشونو میدن پایین و مدام پشت سر هم بال میزنن .مشکل چیه؟؟؟
چیکار کنم الان؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد