مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

آموزش تجربی جفت زدن عروس هلندی ها(جامع)

عکسی از نمونه ی جفت اندازی عروس هلندی های بنده


یکی از رایجترین مشکلات دارندگان عروس هلندی، نحوه ی جفت زدن عروس هلندی هاشون است که توصیه می کنم به مطالب زیر دقت کرده و از نحوه ی جفت زدن آنها مطلع بشن....

قبل از آنکه از جفت زدن عروس هلندی حرف بزنیم بهتره نخست چند نکته ی مهم را همواره به یاد داشته باشیم:

1.در جفت خوردن عروس هلندی هامون هرگز عجله نکنیم، جفت خوردن آنها ممکنه از یک ماه تا یکسال و گاهی  بیشتر هم طول می کشه بنابراین،زود جفت نخوردن آنها دلیلی بر جفت نبودن آنها نیست....

2.قرار نیست همه ی عروس هلندی ها جفت بخورن، زیرا که اگر همه ی عروس هلندی ها جفت می خوردند، بنابراین هم عروس هلندی در بازار به وفور فنج و مرغ عشق فراوان بود و هم قیمتی در حوالی قیمت مرغ عشق ها و سهره سانان داشت..

3.علاوه بر مشکلات جفت زدن عروس هلندی ها، رسیدگی به جفت های مولد زمان و فرصت زیادی را می طلبه بنابراین ، این نکته را بدانیم که پرورش جوجه ها به اندازه ی جفت زدن عروس ها دشوار هست...بنابراین اگر حوصله و زمان و اعصاب مناسبی دارید...پس بهتره شروع به جفت زدن و تکثیر عروس هلندی هاتون بکنید...

 

حال چجوری عروس هامون را جفت بزنیم؟

قبل از اینکه به فکر جفت زدنشون باشم، بهتره عجله نکنم و چندین مغازه ی پرنده فروش را زیر نظر قرار بدم، همه ی عروس هاشونو به دقت بررسی کنم، در مورد عروس هاشون، یعنی سنشون، جنسیتشون، قیمتشون سوال کنم، در کنار عروس ها به پرنده های دیگر هم نگاهی بندازم و از سلامتی پرنده های اطراف هم اطمینان حاصل کنم تا مبادا عروس هایی که من می خرم ناقل بیماری خاصی باشن...و حتما به یاد داشته باشم که به کف قفس هم نگاه کنم و با بررسی کردن غذا و حتی دفعیات آنها تا حدودی از سلامتیشون آگاهی پیدا کنم...

بعد از اینکه تمامی پرنده فروشی هارو بررسی کردم،یک روز به خودم فرصت بدم، و تصمیم بگیرم که از کجا و از کدام نوع عروس خریداری کنم،

اگر جفت شده بخرم، خب باید قیمت بالاتری براشون بپردازم و از طرفی اگر فروشنده راستگو باشه و سرم کلاه نره باید چند ماهی صبر کنم تا بتونم ازشون جوجه بگیرم ولی در غیر اینصورت اگر درستکار نباشه، ممکنه در صورت آگاهی نداشتن من از جنیست و سن عروس هایی که خریدای کردم هم کلاه سرم بره و هم هیچوقت نتونم از عروس هام جوجه بگیرم...

پی بهتره راه درست انتخاب کنم...

نکته ی بعدی قفس عروسام هست، باید چه نوع قفسی بخرم؟؟؟

وقتی که وارد پرنده فروشی ها می شم، انواع مختلفی از قفس ها وجود داره، یک سری شون قفسایی هستن که توشون طوطی هایی مثل آرا و یا کاسکو می ذارن که ارتفاعشون بلنده، بعضی دیگه پهنترن...

پس باید چه نوع قفس را انتخاب کنم؟؟

اگر قصد دارم از عروسام جوجه بگیرم، باید قفس رو انتخاب کنم که هم فضای کافی برای جفت خوردن عروسامو داشته باشه، و هم جای کافی برای زندگی چند ماهه ی جوجه هام در کنار والدینشونو داشته باشه...

از طرفی یادم نره که قفسی رو انتخاب کنم که زمانی که می خوام لونه رو توی قفسم وصل کنم ، باز هم جای کافی و مناسبی برای رفت و آمد عروسام وجود داشته باشه...

بهتره قفسی که می خرم رنگی نباشه، اگر هم بود، کارخونه ای باشه تا رنگ شیمیاییش مشکلی برای پرنده هام به وجود نیاره...

راستی لونه چه نوعی بخرم یا اصلا خودم بسازم؟؟؟

توی پرنده فروشی لونه های مختلفی برای عروس هلندی ها برای فروش گذاشتن، بعضی شون بزرگ و پهن بعضی شون دو سوراخه و برخی تک سوراخه و....

من باید کدومشونو انتخاب کنم؟؟؟

بهترین لونه این هست که بتونه فضای مناسبی را برای حداقل سه عدد جوجه به همراه والدینشون را داشته باشه بنابراین این نکته ی مهمی هست که باید بهش توجه کنم...

اگر هم بخوام بسازم، می تونم از نوع ام دی اف یا اچ دی اف استفاده کنم، ولی خب این چوب ها هم عیبایی داره، مثل سنگین بودنشون، تهویه به طور کامل انجام نمی شه، ولی اگر هم ساختم مشکلی نیست و بهتره اندازه اش 30 در 25 در 20 باشه و بالاش هم جوری درست کنم که سقف متحرک داشته باشه تا برای تمیز کردن لونه مشکلی نداشته باشم...

برای میله ای که عروسهام روش می شینن بهتره از چوب استفاده کنم، والبته چوبش حتما تمیز باشه و هیچگونه سوختگی هم نداشته باشه...

راستی قبل از اینکه برم و عروسای مورد نظرمو بخرم حتما به فامیل و دوستام خبر بدم که اگر رفیقی و آشنایی دارن که عروس هلندی خونگی می فروشه،حتما بهم اطلاع بده، چون عروس های خونگی نسبت به عروس های مغازه ای هم سالمترن و  مورد اطمینانن...

بعد از اینکه با اطمینان کامل جفت عروسامو خریداری کردم

بهتره که بلافاصله پیش هم نندازمشون، (اصلا فکرشو بکن وقتی دو غریبه رو یک دفعه با هم روبه رو کنی چه واکنشی به هم نشون می دن؟؟)

پس یکی از جفت ها رو توی یه قفس که حداقل فضای کافی را برای تحرکش در قفس باشه، به مدت یک ماهی توی اون قفس می ذارم و عروس دیگرمم هم توی قفس اصلی می ذارم...حالا عروسامو از هم دور می کنم، یعنی اینکه فقط صدای همدیگرو بشنون...

ممکنه اولش نسبت به هم بی تفاوت باشن یعنی اینکه  به صدای هم جواب ندن، ولی بلافاصله متوجه ،عکس العمل صداهایشون به همدیگه می شیم...

یادمون نره که حتما رسیدگی کامل از نظر غذایی به هر دوشون به طور یکسان داشته باشیم...

یعنی حتما میوه جات، جوانه ی گندم، سبزیجاتی مثل کاهو، هویج...براشون استفاده کنیم...در کنارش هم توی ظرف آبشون روزانه سه قطره مولتی ویتامین بریزیم که هم تقویت بشن و هم شرایط جفتگیریشون فراهم بشه...و مولتی ویتامین را حداکثر تا دو هفته ادامه می دیم...

بعد از گذشت حداکثر 20 روز الی یک ماه، عروس ها رو به هم نزدیک می کنیم، نه اینکه یکدفعه توی یه قفس بذاریمشون...بلکه فقط همیدگرو ببینن...دو روز بعد هم با هم توی قفس اصلی می ندازیمشون...

راستی یادمون باشه:

عروس رو زمانی که می خریم به خاطر اینکه توی یک محیط جدید میاد..افراد و همه ی عناصر محیط براش ناآشنان...پس ممکنه یا نخونه یا کم غذا بخوره یا یه گوشه ی قفس کز کنه...ولی بهتره نگران نباشم و مطمئنا تا یه هفته این عادت کم کم برطرف می شه..

 

حالا که عروسامو پیش هم انداختم...بهتره زیاد کارشون نداشته باشم...یعنی اینکه فقط بیام آب و غذا و خوراکشون بذارم و تمام!

بهتره قفس را جایی از خونه بذارم که هم رفت و آمد کمتر باشه، نه اینکه اصلا نباشه.....و هم دمای اتاق راحت باشه...ضمنا هیجقوت قفسشون را جابه جا نکنیم و همون جایی که هست بهتره بمونه...وگرنه روز از نو و روزی از نو....

ممکنه برای بعضی هامون که می خوایم عروسامونو جفت بندازیم این مشکلات هم پیش بیاد که دقت کنیم:

1.همدیگرو مدام می زنن:بهتره در مورد جنیسیتشون اگر مطمئن نیستیم با متخصصی مشورت کنیم اگر هم غیر همجنس باشن اصلا مشکلی نیست و اوایل طبیعیه...

2.به هم بی تفاوتن...:اوایلش همینطورین...پس صبر کنیم...مگر اینکه هم جنس باشن..

3.یکیشون آماده و دیگر خیر:مشکلی نیست...احتمالا یکیشون به سن لازم برای جفتگیریشون نرسیدن...

بهتره بذارم پیش هم بمونن....

راستی یادم باشه که سن لازم برای جفت انداخت از حداقل دو سال شروع می شه...پس یه وقت جوجه نخرم که دیر تر جفت بندازم.....!

حالا چیکار کنیم؟؟؟

صبر می کنیم تا جفتگیری کنن...

ممکنه از یک ماه تا یک سالم طول بکشه...پس عــــــــــــــــــــحله نمی کنم....

وقتی که دیدیم حفت گیری کردن ،بهتره لونه ای که براشون خریدم یا آماده کردم رو براشون وصل کنم...

راستی یادم  می مونه که:

موقع جفتگیری بهشون نزدیک نمیشم...

و حداکثرش تا 20 روز بعدش ماده تخمگذاری می کنه...

نظرات 5 + ارسال نظر
ابوالفضل دوشنبه 4 اردیبهشت 1391 ساعت 15:22 http://www.iroption.com

سلام
با تشکر از توضیحات کاملت حامد عزیز
در مورد عروس ها خیلی چیزا یاد گرفتم من جداشون میکنم هر ۲ در یک قفس باشن و قفس هر کدوم رو میزارم رو سر اون یکی که همدیگه رو نبینن و صدای همو بشنون.
در مورد ویتامین تو سایت دیدم ویتامین معرفی کردید که به صورت قطره هست ممنون میشم اگر در مورد قیمتش هم اطلاع دارید و اینکه از داروخانه معمولی یا جای خاصی باید تهیه کنیم اطلاعت در اختیارمون بگذارید

مرتضی دوشنبه 4 اردیبهشت 1391 ساعت 22:46

سلام حامد جان

مرسی از مطالب کاملی که گذاشتی!

ولی تو جمله ی:
حالا که عروسامو پیش هم انداختم...بهتره زیاد کارشون داشته باشم...یعنی اینکه فقط بیام آب و غذا و خوراکشون بذارم و تمام!

یه حرف نون (ن) جا گذاشتید که کل معنی و مفهومش تغییر کرد!
بهتره زیاد کارشون نداشته باشم!

مرسی

رضا سه‌شنبه 5 اردیبهشت 1391 ساعت 13:16

سلام آقا حامد ببخشید دوباره مزاحم شدم
اگه یادتون باشه چند روز پیش عکس طوطی عروس هامو برات فرستادم که یکی خاکستری و یکی لوتینو بود.
درمورد جفت گیری اگه اشتباه نکنم تو مطالبتون گفتین 2 سال باید سنشون باشه.
طوطی عروسای من که دیدین 2 تا 3 ماه سنشونه و هنوز پرهاشونو نریختن و شما گفتید تا 3 ماه دیگه به بلوغ جسمی میرسن!. مگه به بلوغ جسمی برسن نمیشه ازشون جوجه گرفت؟! اگه اینطوره پس چرا میگین باید 2 سال سنشون باشه؟
گفتین میله داخل قفس چوبی باشه بهتره. تو قفس من که تقریبا بزرگه هم چوبی هست هم (آهنی) اشکال داره؟
راستی طوطی های من که هنوز جوجه ان باهم باشن بهتره یا جدا؟
ممنون

ارش سه‌شنبه 5 اردیبهشت 1391 ساعت 20:43

سلام اقا حامد...
میخواستم ببینم دادن کاهو در تخم نزاشتن عروس تاثیر داره؟
با تشکر

ابول دوشنبه 15 آبان 1402 ساعت 16:43

سلام من یکی نر دارم حدود ۲ سالشه خیلی مسته بادستم جفتگیری میکرد دستی هس
براش ماده وحشی گرفتم که جفت بشن
نرم میره زیر دل ماده خودشو لوس میکنه اما ماده بی توجه هست
اما الان براشون لونه گذاشتم ماده رفته تو لوله جا برای خودش درست کرده نر هم میره داخل لونه
اما نمیدونم چرا ماده ام خرده چوب میریزه بیرون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد