مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بیماری سالمونلوز

نمایی از عروس هلندی های بنده

متاسفانه یکی از بیماری های رایج میان پرندگان زینتی به خصوص طوطی سانان ،پس از پستیاکوز، بیماری سالمونلوز است...که اغلب در پرنده های وارداتی شاهد این بیماری هستیم و متاسفانه این بیماری ، یک بیماری مشترک میان انسان و پرندگان هست و در صورت هر گونه سهل انگاری ممکن است به آن مبتلا بشویم...به همین دلیل با توجه به گرم شدن هوا و واردات و فروش پرندگان مختلف حتی جوجه های رنگی ، تصمیم گرفتم یک پست اختصاصی در مورد بیماری سالمونلوز منتشر کنم و امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار بگیره...


سالمونلوز چیست؟

یک نوع بیماری باکتریایی واگیردار که بیشتر طوطی سانان حتی عروس هلندی را در بر می گیرد، عامل اصلی این بیماری، باکتری سالمونلا تیفی موریوم است که از دو طریق مدفوع و تخم از بدن پرنده دفع می شود و شیوه ی سرایت آن از طریق دهان می باشد، این باکتری سبب بروز عفونت در روده ها شده و پس از خروج این باکتری از بدن ،سبب آلودگی بسیاری از اندام های بدن پرنده می شود، از جمله عوامل موثر در تقویت این بیماری :ضعف سیستم ایمنی، پایین بودن کیفیت غذایی که برای پرنده ی خود استفاده می کنید و اختلال در فلور طبیعی روده هست و البته باید عنوان کرد که درصد بیشتری را تماس با پرندگان آزاد تشکیل می دهد...


این بیماری چه علائم و نشانه هایی دارد؟


مرگ ناگهانی پرندگان یکی از علائم بسیار رایج این بیماری هست(مانند مرگ ناگهانی عروس هلندی ها وارداتی از پاکستان) و در سایر پرندگان شاهد حالاتی همچون افسردگی ، اسهال سبز، بال های آویزان، بی حالی هستیم و پرنده بعد از گذشت چند روز تلف می شود....

گاهی پرنده ی مبتلا به این بیماری ممکن است زنده بماند و یا وضعیت آنها بهبود یابد ولی باید توجه داشت که آنان تا ابد حامل بیماری خواهند بود و برخی از آنها هر از گاهی نشانه ها ظاهری مانند اسهال دارند...


چگونه می توان این بیماری را تشخیص داد؟


بهترین راه آن است که درصورت خرید این دسته از پرندگان فورا به دامپزشک متخصصی مراجعه نمود و وضعیت پرنده را مورد بررسی قرار داد....

معمولا برای تشخیص این نوع بیماری با استفاده از رادیوگرافی انجام شده شاهد بزرگ شدن کبدف طحال و کلیه ها هستیم همچنین تورم بافت های نرم در مفاصل قابل مشاهده است...

همچنین از طریق آندوسکوپی های انجام شده ای که پس از مرگ پرنده انجام می شود نقاطی سفید رنگ نکروزه را در طحال و کبد می بینیم...


چگونه می توان این بیماری را درمان کرد؟


این بیماری در برابر اغلب آنتی بیوتیک ها مقاوم است و بهتر هست قبل از آنکه از هر آنتی بیوتیکی استفاده شود ، ابتدا آزمایش حساسیت نسبت به انتی بیوتیک ها انجام داد تا وضعیت بدن پرنده را سنجید...

از جمله آنتی بیوتیک های متداولی که برای این بیماری برای پرندگان مورد استفاده قرار می گیرد تایلوزین و انروفلوکساسین هستند که سبب کاهش نشانه ها و عوارض بیماری می شوند ولی این بیماری را به طور کامل از بین نمی برد...


ازطرفی علاوه بر نشانه های ذکر شده این بیماری برای پرندگان، با مبتلا شدن انسان ها به این بیماری شاهد عوارضی مثل تب، لرز، پیچش شکم، اسهال و استفراغ یا گاستریت شدید خواهیم بود...که حتما با مشاهده ی این علائم به یک پزشک متخصص مراجعه کنید...


دوستان عزیز و کاربران محترم....

به عنوان یک دوست و یک برادر به شما توصیه می کنم...حتما در خرید و انتخاب پرنده ی خود دقت کنید..

خرج مبلغ بیشتری پول بهتر از خرج کمتر ولی هدر رفتن هزینه و از دست دادن سلامتی شما و پرنده ی شماست...


لطفا هنگام خرید...حداکثر احتیاط را انجام دهید...


در صورت وجود هرگونه سوال و مشکلی درباره ی این موضوع حتما با مدیر وبلاگ در ارتباط باشید...


نظرات 4 + ارسال نظر
محمد چهارشنبه 23 فروردین 1391 ساعت 15:43

سلام خسته نباشید من جوجه عروسم 6 ماهشه و خیلی تو خانه آزاده فقط شب ها تو قفسه برا خوابش
ولی خیلی پرواز میکنه تا ازش دور میشوم به نظر شما چیکار کنم بالاشو بچینم یا نه و در ضمن چای هم خیلی دوس داره آیا براش خوبه یا نه ممنونم از کمک های بسیار عالیتون I love you hamed jon

محمد پنج‌شنبه 24 فروردین 1391 ساعت 00:51

1.با عرض سلام و خسته نباشید به دوست عزیزم شرمنده که این سوالو می کنم عروس من مدفوعش مثل مرغ عشق می مونه ولی عروس دوستم یه جور دیگس یعنی زرد و آبکی بود کدوماشون غیر عادیه.
2. عروس من یکم لاغره داروهاشم بهش می دم خوراکشم خوبه ولی نمی دونم چرا لاغر مونده
ممنون می شم کمکم کنی .

مرتضی پنج‌شنبه 24 فروردین 1391 ساعت 18:58

سلام حامد جان

ایول،قبل از اینکه پایین عکس رو بخونم فکر کردم از یه پرنده فروشی عکس گرفتی! عجب سیستمی داری!

حامد جان،الان عروسهام روی تخم میخوابن! فکر میکنم همون یه بار هر دو اومدن بیرون!
ولی یه سوال برام پیش اومده،عروس ماده ام زیر شکمش هنوز پف داره!! علتش چی میتونه باشه؟! آخه از 9ام شروع به تخم گذاشتن کرد و الان هم 5تا تخم داره دیگه از تخم خبری نیست! این حالت بعد از تخم گذاشتن طبیعیه؟!! در مورد عروس ماده هم باید بگم کهکسل نیست و غذاشم میخوره ،گلاب به روتون دفعشم مشکلی نداره!!! پس حدس مسزنید علت از چیه؟!
تقریبا یک هفتست که به همین شکله!

مرسی

rayka چهارشنبه 14 تیر 1391 ساعت 19:03

سلام چیکار کنم دارم دق میکنم عروس من اسهال سبز از دهانش اب میاد بیحال وغمگین منم جز گریه کاری بلد نیستم من دوسش دارم تورو خدا چیکار کنم نمیره چرا جواب نمیدی کجایی نکنه این بیماری رو داره// اره داره تو روخدا من دارم میمیرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد