مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

اطلاعات عمومی درباره ی تخم های عروس هلندی

پس از خریداری عروس هلندی های جفت خورده و یا جفت زدن عروس هلندی،معمولا پس از گذشت 15 الی 20 روز از زمان اولین جفتگیری، عروس ماده اقدام به تخم گذاری در لانه کرده، تخم های تازه گذاشته شده دارای شمایی شفاف به طوری که مواد درون آن پیداست و رنگی سرخ دارد.

تخم ها با توجه به میزان آمادگی عروس هلندی ماده با فاصله ی یک روز درمیون گذاشته می شوند...و معمولا تا قبل آخرین تخم گذاری ،جفت ها به صورت مداوم بر روی تخم ها نمی شینند...

جفت ها به صورت هماهنگ و با همکاری و به کمک یکدیگر به تخم ها رسیدگی می کنند...

تعداد تخم ها در بیشتر عروس هلندی ها در حالت عادی بین سه الی چهار عدد هستند و البته باید توجه داشت که تعداد تخم ها بستگی به میزان آمادگی آماده و عملیات مناسب جفتگیری و آماده بودن عروس نر بستگی دارد...و تعداد مراحل جفتگیری هیچ تاثیری در تعدد تخم ها ندارد...


یک تخم عروس هلندی در حالت عادی(بدون در نظر گرفتن وجود نطفه):دارای ابعادی نسبتا بیضی شکل بوده و اندازه ی آن تقریبا به طول دو و نیم سانت (اندازه ی دور آن هفت سانتی متر) هست و این امکان وجود داشته که اندازه ی تغییر کند و باید دانست عوامل مختلفی در تغییر ابعاد آن تاثیر داشته که از جمله ی آنها:

1.تخم گذاری های مکرر ماده

2.ضعف بدنی ماده

3.سیستم بدنی ماده


البته عوامل مذکور نه تنها سبب تغییر ابعاد تخم می شود بلکه در تغییر شکل تخم نیز موثر خواهند بود.

به عنوان مثال ممکن هست برخی تخم ها کمی گرد تر و برخی کشیده و برخی دیگر دارای برآمدگی باشند...

و باید این را دانست که این نوع تغییرات معمولا نشانه ای قطعی از وجود و یا عدم وجود نطفه در درون تخم نبوده و همه چیز بستگی به شرایط جفتگیری ،جفت شما دارد...

نکته:برخی از تخم ها نسبت به تخم های عادی دارای ابعادی بسیار کوچک هستند که معمولا بیشتر آنها فاقد نطفه هستند...


زمان باز شدن تخم ها بستگی به فضایی داشته که جفت های شما درآنجا تخم گذاری کرده ولی در حالت عادی (دمای اتاق)  اولین تخم با گذشت 18 الی 20 از زمان گذاشته شدن آن باز شده و سایر تخم با فاصله ی زمانی دو الی سه ، یکی پس از دیگر باز می شوند...


دیده شده برخی از تخم ها پس گذاشته شدن، دارای مقداری مدفوع در اطراف خود هستند، (از تمیز کردن تخم ها خودداری کنید) تخم را به حال خود بذارید و معمولا اغشته شدن آنها به مقدار کمی مدفوع ارتباط مستقیمی به سلامتی جوجه ندارد....


برای تشخیص دادن نطفه دار بودن یا نبودن تخم ها کافی هست که تخم ها را پس از گذشت هشت الی ده روز از گذاشته شدن آنها، با دستکش از لانه برداشته و در مقابل نور مستقیم لامپ و یا نور خورشید به مدت چند ثانیه گرفته و به درون آن به طور دقیق نگاه کنید...

در این شرایط تخم ها سه دسته اند:

1.داخل آنها کاملا سفید و یا دارای مایعی زرد و روان درون آن: تخم فاقد نطفه هست،اصطلاحا هرزه نامیده می شود..و بهترهست از تخم های نطفه دار جدا شده..


2.برخی دیگر از تخم ها علاوه بر وجود مایعی زرد رنگ در آن،عشایی زرد رنگ و روشن وجود داشته به طوری که به راحتی درون آن دیده می شود،بهتر هست جدا شودو علت آن ضعیف بودن بدن جفت ها در تولید مثل هست و اصطلاحا گفته می شود تخم حاوی زرده هست

نکته:برخی از تخم ها به دلیل وجود بیماری در بدن ماده و یا الوده بودن محیط تخم گذاری دچارچنین شرایطی می شود؛نیاز به اثبات دارد...


3.برخی تخم ها حاوی رگ هایی قرمز در اطراف خود خود هستند و یا برخی دیگر علاوه بر وجود رگ هایی قرمز رنگ در اطراف آنها شاهد جرمی تیره رنگ در درون آن هستیم که این تخم نطفه دار بوده و بهتره سریعا به لانه برگردانده شوند...با گذشت هر مقدار زمان تا تولد جوجه ها از میزان این رگه ها کم شده و جرم درون آن وسعت می یابد...


برخی دیگر از تخم ها هرچند دارای جنین یا نطفه هستند ولی با گذشت زمانی بیش از موعد،جوجه ای از آنها متولد نمی شود...که در این حالت باید گفت که عوامل مختلفی در مرگ جنین داخل تخم دخالت دارند از جمله:


نامناسب بودن محیط تخم گذاری ، خواه از نظر دمایی و چه از نظر بهداشتی

وجود بیماری یا هرگونه میکروب در مجرای تخم گذاری ماده

ضعیف بودن نطفه...(اغلب در اولین تخم گذاری اتفاق می افتد)


نکات:

هرگز در باز کردن تخم به جوجه کمک نکنید

هرگز با تخم ها تماس مستقیم نداشته باشید...

حتی الامکان از خاک اره و یا چوب رنده شده برای شرایط بهتر تخم ها استفاده کنید...

پس از تولد جوجه ها، بعد از ده الی دوازده روز(زمانی که چشم جوجه ها باز شد) تخم های هرزه را از لانه بردارید..

از برداشتن پوست تخم های باز شده در لانه خودداری کرده زیرا که همان پوست تخم های باز شده، اولین غذای جوجه ها را تشکیل می دهند...


برای تولد همزمان جوجه های خود می تونید هر یک از تخم های گذاشته شده را در اولین زمان گذاشته شده برداشته و در یک محیطی عادی به عنوان مثال درون دان پرنده و...نگهداری کرده و پس از گذاشته شدن آخرین تخم ،سایر تخم ها را به تخم آخری اضافه کنید...

ولی توجه داشته باشید که با تخم ها تماس مستقیم نداشته باشد...و آن ها در یک فضایی با دمایی متعادل قرار بدید...

**دوستان توجه داشته باشند که انجام اینکار همراه با ریسک بوده ، چرا که برخی ازجفت ها از دستکاری شدن تخم های خود نفرت داشته و هرگز بر روی تخم های دست خورده نمی نشینند..**

نظرات 22 + ارسال نظر
babak پنج‌شنبه 17 فروردین 1391 ساعت 16:23

سلام حامد خان.جوجه هام حدودا یه ماهه شدن وجفتم دوباره جفتگیری میکنن میخوان تخم بذارن مولتی ویتامین یا پودرتقویتی براشون بذارم ؟

جعفر یکشنبه 7 اسفند 1401 ساعت 16:18

واقعا چرا بعضی ها به جوجه ها آسیب می‌زنند برادر بلد نیستی لا اقل گناه داره جوجه

مهرداد شنبه 13 اسفند 1401 ساعت 10:37

سلام.جفت عروس هلندی .۳تا تخم کردن‌العان ۱۱ روز گدشته.تخم هاهم گرفتن.اما امروز از صبح هرجفت از روتخما بلند شدن.هنوز نخوابیدن.
میخوام ببینم اشکالی پیش امده.یا طبیعیه.

رضا شبستری سه‌شنبه 16 اسفند 1401 ساعت 23:16

من یه عروس مولد خریدم
موقع خرید شیش تا تخم داشت که ۵تا تخم نر خوابیده بود روش یه دونه هم نر داده بود به ماده بشینه روش که شکست یعنی ۶تا تخم داشت پس از چند روز نگاهی کردم به لونه دیدم ۸تا تخم دارن یه دونه که دست ماده بود شکسته بود با اون نیشد ۹تا چجوری میشه ۹تا تخم کنه که الان ۸تاش هست همشونم رگه خونی دارن مگه عروس ماده چند تا تخم میکنه .اینم بگم نر خیلی جوجه دوست داره اصلا نمیزاره ماده بخوابه روش هیچ وقت من بیرون لونه ندیدم هر دیقه رو تخم خوابیده فکر کنم بازم برم ببینم تخم کردن باز یعنی عروس ماده چندتا تخم میتونن کنن ممنون

علی چهارشنبه 2 فروردین 1402 ساعت 16:35

چرا توخم
عروس سیا شده و بزرگ تر شده انگار

احسان دوشنبه 14 فروردین 1402 ساعت 14:16

سلام.عروس هلندیم سه تا تخم گذاشته.البته عروس هلندی نر نداشتم.قاعدتا تخمهای گذاشته شده بدون نطفه بوده و اونهارو از لونه برداشتم.بعد از چند روز براش جفت نر سرحال گرفتم و جفت خوردن.الان دو هفته هست.این پرنده کی دوباره تخم میزاره؟؟؟

محمد جمعه 25 فروردین 1402 ساعت 23:30

سلام عروس هلندی من چهار تا تخم کردن هر چهارتا جوجه شد همه را بزرک کردن من جدا شون کردم بعد آن تخم کردن ولی دیکه روی تخم نخوابیدن من تخم ها رو برداشتم چهار ماه کشید دوباره تخم کردن پنج تا ولی هیچ کدوم جوجه نشد ممنون

عباسم دوشنبه 25 اردیبهشت 1402 ساعت 08:03

مهدی سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 ساعت 00:42

آقا من یه عروس هلندی خریدم ولی نمیدونم چند ماهشه
موهای بدنش تازه داره میریزه
وهی خودشو میخاره
علتش چی میتونه باشه

امیر شنبه 24 تیر 1402 ساعت 08:48 http://cookatiels.blogsky.com

سلام .
عروس هلندی ماده من تا حالا سه تا تخم گذاشته اما دیشب دیدیم یه صدای پرپر زدن از دونه میاد رفتم چراغ هارو روشن کردم نگاهی به تخم ها کردم دیدم یه از تخم ها یه ضربه خورده بود و ترک کوچیکی هم داشت،حالا من با بقیه ی تخم ها چیکار کنم می ترسم بقیه هم همین بلا سرشون بیاد.
لطفا زود جواب بدین .ممنون.

سحر دوشنبه 16 مرداد 1402 ساعت 19:37

عروس هلندی هام ۱۰ ماهشونه و سه تا تخم گذاشتن. دوتاشون همزمان از روی تخم بلند میشن و میان بیرون غذا میخورن و دوتاشون هم همزمان میرن داخل. هنوز چند روزه گذاشتن. بنظرتون بعد از ۱۰ روز برشون دارم تا ببینم جوجه داره یا نه؟ اگه اینکارو نکنم چجوری بفهمم کدوم جوجه داره کدوم نداره تا جدا کنم؟؟

اردشیر جمعه 20 مرداد 1402 ساعت 09:00

سلام من جدیدا واسه عروس هلندی خودم یه نربالغ گرفتم الان۲هفته است باهم هستن ولی جفتگیری نمیکنن باتوجه به اینکه عروس هلندی من تخم هم میذاره لطفا منوراهنمایی کنید

سمیرا چهارشنبه 29 شهریور 1402 ساعت 19:44

سلام
عروس هلندی م ۱۱ تا تخم گذاشته بازم تخم تو شکمش هست
مدام تخم میزاره و معمولا عروس نر روی تخم ها میشینه
تعداد تخم ها زیاد و نمیتونه روی همشون بشینه

منم نمیشناسی بشناس::))::)) شنبه 1 مهر 1402 ساعت 20:37

هییی

سارا چهارشنبه 5 مهر 1402 ساعت 10:06

سلام سمیرا خانم دوست عزیز عروس هلندی هیچ وقت 11 تا تخم نمیذاره احتمالا احتمالا جفت شما هردو ماده میباشد و اون تخم ها هم همه بی نطفه میباشد عروس ماده هر وقت تخم میدارم حدود 4یا5 تا میذاره هنوز من زیاد گفتم بعضی ماده ها شنیدم هفت تا میذاره ولی خودم ندیدم الان من چندتا جفت دارم جوجه کشی میکنم هروقت تخم گذاشتن4تا داده 5تا هم داده ولی همش باز نشده حدقل یکی دوتا نفله شده شما هم ببر دامپزشکی یا پرنده فروشی احتمالا دوتا ماده باشند وسلام

Mahdi سه‌شنبه 2 آبان 1402 ساعت 01:07

سلام من یه نیومده دارم هردفعه ۱۰تا۱۱تاتخم گذاشته همشم جوجه میشن فقط جوجه ها از ۲۰روزی که میشن پاشونو میکنن چیکارکنم

امیر پنج‌شنبه 11 آبان 1402 ساعت 11:01

سلام من یه عروس هلندی دارم کا سه روزه ۳ تخم گزاشته وعروس هلندیم بانوک اونارو ترک میندازه باید من چیکار کنم

ناشناس سه‌شنبه 14 آذر 1402 ساعت 16:05

سلام من عروس هلندیم حدود 18 روزه که 3 تا تخم گذاشته و روشون خوابیده ولی الان 2 روزه که از روی انها پاشده و امروز تخم هاشون رو زیر چراغ قوه گرفتم ولی هیچ چیزی داخلشون نبود ولی یکیشون یک چیزی مثل سنگ توش بود و وقتی تکون می دادم تکون می خورد
ایا اون جوجه بوده؟

سمانه شنبه 18 آذر 1402 ساعت 02:20 http://NNNNNNNN

سلام ببخشید من یک جفت عروس هلندی دارم که حدود ۲۰ روز پیش تخم گذاشتن اما روزای اخر دیگه مادم نمیرفت رو تخما بخوابه حدود دوروز نرفت و تخما سرد شده بود
منم ورداشتم
الان بعد از دوسه روز باز جفت گیری کردن و یک تخم گذاشته میخواستم ببینم چیکار کنم مادم ضعیف نشه

یگانه شنبه 25 آذر 1402 ساعت 20:32

سلام عروس هلندی چند وقت یک بار تخم مبازره؟

امیر محمد جمعه 22 دی 1402 ساعت 13:09 http://کاشمر

سلام من یه جفت عروس هلندی دارم الان چهار روزه از روزی ک تخم گذاشته،گذشته و هنوز تخم نداشته
مشکلی داره

پرهام پنج‌شنبه 10 اسفند 1402 ساعت 01:24

مممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد