مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

راه حل های مناسب بازگرداندن طوطی فراری


اقداماتی که قبل از فرار (پیشگیری)و بعد از فرار باید انجام داد:

بزرگترین علت معمولا مربوط است به باز گذاشتن درب و پنجره خصوصا اینکه نگهدارنده پس از ماه ها یا سالها به طوطی خود اطمینان کرده و با خیال اسوده او را ازاد می گذارد کنار پنجره یا در فروشگاه ها و اماکن تجاری درب قفس را باز می گذارند اما غافل از اینکه ممکن است یکباره طوطی تصمیم جدیدی بگیرد اما معمولا صاحب طوطی اشتباه نکرده بله طوطی او مایل به رفتن نیست بلکه معمولا یک حرکت سریع از طرف شخصی خصوصا غریبه و یا یک صدای ناگهانی و ناهنجار می تواند حالت ارامش پرنده را از بین برده و طبق انچه ذات طبیعی اش فرمان می دهد فرار را بر قرار ترجیح دهد.


از دیگر علل فرار در طوطی سانان معمولا بیرون بردن انها توسط صاحبشان است به طوری که طبق انچه به عنوان امار در این چند ساله رویت کردم همه ساله هنگام تعطیلات تابستانی و بهاری مشتری ها با اینجانب تماس می گیرند و موضوعی را مطرح می کنند که کاملا مسافرت شان را تحت تاثیر قرار داده و خراب کرده یعنی طوطی انها فرار کرده امیدواریم حداقل هرگز این مورد را تجربه نکنید زیرا به احتمال زیاد مجبور خواهید بود در شرایطی که طوطی خود را در بالای درختان یا نقاط دیگر هر روز می بینید شهر را ترک کنید زیرا انها در اکثر موارد التماس های جگرسوز و صدای شما که پی در پی از او درخواست می کنید بازگردد را نادیده می گیرد. یا معنای انها را نمی فهمد مگر انکه پیش تر به او رفت و برگشت روی دست را اموخته باشید منظور از رفت و برگشت اموزش پرواز و دور زدن و برگشتن روی دست است درست مثل پرندگان شکاری که شکار می کنند و روی دست معلم خود باز می گردند.

اموزش رفت و برگشت را به زودی در مجموعه بزرگ اموزشی تخصصی (چند دی وی دی) کاملا حرفه ای که چیزی به اتمامش و به بازار امدنش نمانده مشاهده خواهید کرد تهیه شده توسط سایت رسمی طوطی سانان می باشد و تابحال هزینه های زیادی در بر داشته.

فرار طوطی از قفس یا از خانه موضوع مهم و قابل بحثی است که باید بیشتر پیرامون آن بدانیم



صاحبان کم تجربه معمولا طوطی خود را دست کم می گیرند اما باتجربه تر ها معمولا چند قفل به درهای مختلف قفس می زنند حتی درهایی که در انها ظروف قرار می گیرند چون می دانند که حتی ممکن است طوطی با برداشتن ظرف اب یا غذا از درب کوچک مخصوص ظروف نیز خارج شود. طوطی ها خیلی سریع نحوه باز کردن درب قفس را می اموزند حتی در روزهای ابتدایی ورود به خانه که وحشی هستند اما قفس را جایگاهی ایمن تر از محیط بیرون قفس دانسته و معمولا تلاشی به جهت باز کردن درها نمی کنند.

مخصوصا اگر قفس طوطی خود را برای مدتی بیرون از خانه تو باغچه یا کنار پنجره قرار می دهید از غیرممکن بودن امکان باز شدن درب های قفس اطمینان حاصل کنید.

اما اگر با انجام تمامی موارد و رعایت همه نکات باز هم طوطی فرار کرد چه کنیم؟



اولا هیچ گاه موضوع بیرون رفتن طوطی از خانه را نباید فرار نامید بلکه طوطی ها معمولا از روی کنجکاوی و تنهایی تصمیم می گیرند دنیای جدید بیرون را بیشتر کشف کنند درست مثل روزهای اول اهلی شدن که فقط به روی قفس امدن رضایت می دادند و بعد از آن پارا فراتر گذاشته و سرتاسر خانه را با پیاده روی یا پرواز کنجکاوانه جستجو می کردند حال این محیط برای انها تکراری شده و معمولا طوطی هایی که بیش از حد ازادی دارند بیشتر فکر فرار به سرشان می زند تا با ناشناخته هایشان بیشتر اشنا شوند. انها با شنیدن صدای پرندگان دیگر مثل دسته های گنجشک ها هیجان زده می شوند و دوست دارند انها را در پرواز خصوصا صبح یا عصر همراهی کنند.

به هر حال اگر طوطی شما از قفس پریده بزرگترین اشتباه این است که به انتظار او کنار پنجره بنشینید بلکه فورا باید برای یک جستجوی طولانی مدت خود را اماده کنید و قول می دهم طبق تجربه به احتمال زیاد در شعاع ۳ کیلومتری از مرکز پرنده خود را خواهید یافت ممکن نیست تا ۱۲ روز اول از این فاصله فراتر بروند یعنی ساده تر باید گفت حتما در محل هستند و روی بوم ها یا شاخه ها می توانید او را پیدا کنید هرچه بیشتر وقت را از دست بدهید احتمال اینکه یکی از همسایه ها او را بگیرد و هرگز پس ندهد بیشتر می شود و فقط باید دعا کنید تا یک همسایه دلسوز که فقط جنبه مالی را در نظر نمی گیرد پرنده شما را پیدا کند.

اگر طوطی شما از گونه های دم بلند باشد مثل طوطی اسکندر فاصله های بیشتری دور خواهد شد و اگر از انواع دم کوتاه مثل طوطی خاکستری"کاسکو" یا طوطی لاوبرد باشد کمتر دور می شود. اما در هر حال هیچ کدام از محل انقدرها دور نمی شوند و هرگز گزارشی از اینکه طوطیمان را در منطقه ای دور تر یافتیم دریافت نکردم و خود تجربه نکردم پس در اکثر موارد در نزدیکی شما هستند.

از دادن اطلاعیه و اگهی و خودداری کنید از بیان کردن اینکه مژدگانی خوبی دریافت می کنید خودداری کنید و معمولا اگر پرنده شما دارای شناسنامه یا حلقه پا باشد بهتر می توانید مالکیت خود را ثابت کنید سعی کنید نامی که در شناسنامه برایش انتخاب کرده اید را بلد باشد.

فرار معمولا در روزهای گرم تابستان یا بهاری صورت می گیرد و در این روزها می توانید مطمئن باشید به خاطر شرایط اب و هوا نمی میرد.

احتمال اینکه پرندگان شکاری کوچک که کبوترها را شکار می کنند و کبوتربازان همیشه از انها متنفرند طوطی شما را هدف قرار دهند و یک غذای گرانقیمت برای جوجه های خود به اشیانه ببرند. که البته امیدواریم این اتفاق برای هیچ طوطی رخ ندهد.

در تعطیلات بیشتر مراقب باشید ممکن است یک کامیون با بوق خود موجب وحشت و پرواز طوطی شما به نقطه ای دست نیافتنی شود و یا پرنده شما با رفتن به وسط خیابان پس از برخورد با اتومبیل های در حال عبور حادثه ای تلخ و فراموش نشدنی برایتان رقم بزند.

با تمام این احوال پرهای پرنده تان را قیچی نکنید و فقط مراقبش باشید زیرا با کوتاه شدن پرها شادابی خود را از درون و برون مقداری از دست می دهد.

ضمنا اگر تصمیم گرفتید قفس خالی را با در باز در جایی مثلا کنار پنجره قرار دهید تا طوطی شما به قفس برگردد لطفا یک عدد گوجه فرنگی قرمز یا انار یا یک میوه قرمز رنگ هم داخل قفس قرار دهید این یکی از رازهای شکار طوطی ها در طبیعت توسط شکارچی ها می باشد انها می دانند که میوه های قرمز پرندگان را تحریک می کنند. حتی اگر گرسنه نباشند کنجکاو می شوند که انرا بجوند و یا بخورند به این صورت طوطی های زیادی را صیادان در تله های مخصوص قرار می دهند که این روش در ایران زیاد بکار می رود به جهت شکار طوطیان

منبع: امید شایگان

نظرات 16 + ارسال نظر
محمد طاها دوشنبه 14 فروردین 1402 ساعت 09:04

:خیلی ناراحتم که پرندم فرار کرده

کیارش پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 ساعت 23:10

محمد طاها مثل همیم

سارا چهارشنبه 31 خرداد 1402 ساعت 20:07

عروس هلندی من ۴ ماهشه و رام سرلاک خورده و حرف میزنند یک روز در باز بود از در رفت از پنجره راه پله رفت دور زد اومد جلوی در خونه داخل درخت نشست تا صداش کنم . اومدم صداش کردم گفتم چیکو گفت بدو بیا ما هم رفتیم گرفتیمش . راه و بلد بود . ❤️

Houra پنج‌شنبه 15 تیر 1402 ساعت 00:50

عروس هلندی من هفت ماهش بود متاسفانه امروز فرار کرد خیلی ناراحتم قفسش گذاشتم تو بالکن خدا کنه برگرده

آزاده جمعه 16 تیر 1402 ساعت 02:23

دیروز عروس هلندی قشنگمون از پنجره رفت بیرون من و پسرم خیلییییییییی حالمون بده خیلیییییییی کارمون فقط گریس برگرده فقط همین و می خواهیمگریه:

ملیکاصاحبجمع دوشنبه 26 تیر 1402 ساعت 08:08

دو عروس هلندی ما با امروز 15روزه که رفتن، خیلی تو این چند روز گریه کردیم، قفسم گذاشتیم روی پشت بوم و صدای مورد علاقه شونم گذاشتیم ولی فایدع نداشت، یه دوبار صداش اومد، و یه بارم یکیشونو دیدیم ولی پیشمون نیومد

ستایش پنج‌شنبه 19 مرداد 1402 ساعت 00:03

منم یک عروس هلندی دوست داشتنی داشتمیک روز از روی شونه ام پر زد و رفت سه روزه دارم سعی میکنم پیداش کنم رفته که رفته جفتش توی گوشه ای فقس فقط کز میکنه و میخوابه منم مثل اون شدم همش میخوابم که غم دوریش از پیشم بره میدونم یکی گرفتتش و مراقبشه ولی هر چه اگهی دادم موردایی که زنگ زدن پرنده ای من نبودن ولی اگه کسی اون پرنده رو مال خودش بدونه اینو بدونه که راضی نیستم ازش به جای من مراقبت کنه

محمد امین شنبه 21 مرداد 1402 ساعت 12:46

من هم دیروز پرندم ساعت 12 و نیم شب نشسته بود یه جا که ساکت بود بعد اون عروس هلندی رفته بود بالای قاب افتاد این عروس هلندیم فندق هم ارامشش بهم خورد و ترسید از در فرار کرد و رفت الان شب و روزم شده فق گریه

NM سه‌شنبه 7 شهریور 1402 ساعت 09:40

عروس هلندی گم بشه دیگه پیدا نمیشه....!!!

H چهارشنبه 22 شهریور 1402 ساعت 23:24

گرین چیک‌ من از بالکن رفت و فرار کرد امید وارم جاش امن باشه یا اینکه یکی گرفته باشتش ازش مراقبت کنه و ی اگ بمیره بدون درد و سریع انجام بشه وصد البته ک جاش تو بهشته اوم برا روحش ک اگ مرده باشه دعا کنید

Zahra سه‌شنبه 28 شهریور 1402 ساعت 00:58

فندقم امروز رفت.لعنت به من که در قفس وخونه رو باز کردم

بهناز یکشنبه 9 مهر 1402 ساعت 01:03

پرنده منم فرار کرد

Ln پنج‌شنبه 13 مهر 1402 ساعت 16:45

ینی امکانش نیس ک برگرده؟!خیلی ناراحتم ک چیزیش بشه

ساسان چهارشنبه 15 آذر 1402 ساعت 17:14

عروس من همین الان فرار کرد . حالم بده . نمیدونم چکار کنم

حلما یکشنبه 6 اسفند 1402 ساعت 10:47

من عروس هلندیم ۲۰روز که رفته و میگه بدو همین رو بلد صداش از بیرون میاد اما خودش نیست

زهرا سه‌شنبه 15 اسفند 1402 ساعت 20:39

سلام بچها منم امروز عروس هلندیم از در رفت بیرون ۳ماه بود انقد گریه کردم ناامید نشدم کلی دعای بازگشت پرنده خوندم و تلاش کردم رفتم پشت بوم از ۷صبح رفته بود بالخره دیدمش ک سریع رفتیم گرفتیمش سه تا کوچه اونور تر رفتع بود فقط باید تلاش کنید و بگردید هی اسمشو صدا بزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد