مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

چکار کنم عروس هلندی هام زودتر تخم بذارند؟


یکی از رایجترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از دارندگان عروس هلندی به خصوص اشخاصی که به تازگی نگهداری از این دسته از پرندگان زیبا را شروع کرده پیش بیاد.

در کل باید گفت ، نگهداری و پرورش عروس هلندی به عنوان یک حیوان خانگی چندان هم سخت نبوده و همه چیز بستگی به صبر و تلاش شما دارد.

ما در این مبحث به طور کل به بررسی این موضوع می پردازیم هر چند که در بسیاری از پست ها قسمتی از موارد زیر شرحا بیان شده است.

اولین و مهمترین قدم: انتخاب جفت های سالم

داشتن جفتی سالم یکی از مهمترین قدم اولیه در تکثیر عروس هلندی هست.حال، جفت سالم به چه معناست؟

یا به عبارتی یک جفت سالم باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

از مهمترین و بارزترین مشخصات یک جفت سالم وضعیت ظاهری آنهاست:یک جفت سالم نباید دارای هر گونه نقص عضوی و یا بیماری هایی که معمولا در ظاهر آنها با حالاتی مانند تورم چشم و ترشح موادی در اطراف و گوشه های بینی و چشم و دهان باشد.یک جفت سالم حتی الامکان نباید دارای پرریزی های غیر عادی باشد زیرا که در این حالت بدن پرنده به طور کامل عاری از هرگونه پر بوده و نشان از بیماری انگلی بوده و علاوه بر مریضی جفت خود سبب بروز بیماری برای شما نیز خواهد شد.

عطسه های غیر عادی و حالات راه رفتن غیر عادی و یا کسل بودن غیر عادی پرنده به طوری که عروس برای مدت ها در گوشه ای از قفس نشسته و فاقد هر گونه حرکت باشد.

یک جفت سالم باید دارای تحرک کافی، بهرهمند از وضعیت تغذیه ی مناسب باشند.

نکته:رام بودن یا نبودن هیچ گونه ارتباطی به تکثیر و تولید مثل جفت ها ندارد.

قدم دوم: انتخاب دو عروس هلندی غیر همجنس

متاسفانه بنا به ناآگاهی و از طرفی کمبود عروس های ماده ، برخی از افراد عروس های نر را با توجه به بی اطلاعی خریداران به عنوان عروس هلندی ماده می فروشند، لذا از کاربران درخواست می شود ، قبل از آنکه اقدام به خرید هر جفتی نمایید ، حتما مبحث مربوط به تعیین جنسیت عروس هلندی را در وبلاگ برای چندین بار مطالعه فرمایند که باعث بروز اشتباه نشود.

قدم سوم:وضعیت و شرایط محیطی مناسب

قفس عروس هلندی ها و یا به عبارتی محل زندگی عروس ها باید محیطی دارای دمای مناسب بین 27 الی 30 درجه ی سانتیگراد بوده. و عوامل تاثیر گذار محیطی مانند رفت و آمد های مکرر ، سر و صداهای بلند و ناگهانی باید به حداقل خود برسند.

قدم چهارم: تغذیه

بعد از سلامتی عروس هلندی ها می توان عامل تغذیه ر ا در درجه ی دوم اهمیت قرار داد.(به عقیده ی برخی از متخصصان زمانی که تغذیه به اندازه ی کافی برای جفت ها فراهم باشد ، جفت ها ذاتا اقدام به تولید مثل خواهند کرد)

البته کار و تلاش شما نیز در فراهم آوردن غذای مناسب را برای آنها نباید نادیده گرفت....زیرا که تنها ارزن وتخم کتان نمی تواند یک مکمل غذایی مناسب برای تولید و پرورش عروس هلندی باشد.

چگونه غذای عروس خود را فراهم کنیم؟ برای انجام این امر لازم است که ابتدا لیستی از میوه های مناسب برای تغذیه ی عروس هلندی تون فراهم کنید که از جمله ی اونها می توان سیب ، خیار ، هویج ، موز و همچنین سبزیجاتی مانند جفعری ، گشنیز، کاهو را انتخاب کنید.و در هر بار مقدار کمی را در قفس گذاشته و ذائقه ی عروس هلندی خودتون را بسنجید.

سپس می تونید در کنار غذاهای اصلی عروس هلندی تون یعنی ارزن و تخم کتان ، از این دسته غذاها هم استفاده کنید.

نکته: تخم مرغ ؛ پوسته و سفیده ی آن تاثیر اساسی در سلامتی پرنده ها داشته لذا حتی الامکان هفته ای دو مرتبه از سفیده و پوسته ی تخم مرغ آبپز برای عروس هلندی هایتان استفاده کنید.

همچنین استفاده از جوانه ی گندم و جو نیز در کنار غذاهای اصلی نیز پیشنهاد می گردد ولی پیشنهاد می کنم افراط نکنید و به قدر متعارف استفاده کنید.

قدم پنجم: قفس و لوازم آن

قفس و لوازم جانبی آن هم در تکثیر عروس هلندی ها دخیل بوده به همین خاطر سعی کنید قفسی را انتخاب کنید که هم بزرگ بوده و هم پهنای کافی را برای نسل های بعدی جوجه ها داشته باشه.

در استفاده از لوازم جانبی هم نهایت احتیاط را رعایت کرده و در استفاده از چوب نشیمن گاه حتی الامکان از چوب فراهم کنید.

و در مورد لانه هم توصیه می کنم لانه ای تهیه کنید که فضایی مناسب را برای نگهداری حداقل سه جوجه عروس هلندی را داشته...(به مبحث لانه ها مراجعه فرمایید)و حتی الامکان از نوع چوبی آن استفاده کنید.

نظافت قفس یکی از مهمترین عوامل هست که باید رعایت شود.

قدم ششم:مکمل ها

از آنجایی که این حیوانات متاسفانه در قفس نگهداری می شوند ممکن است با توجه به غذاهایی که روزانه در اختیار انها قرار میدهید مقدار ویتامین مورد نیاز بدن آنها را فراهم نکند ، در نتیجه ممکن هست در جفت گیری و تولید مثل چندان موفقیت آمیز نباشد به همین منظور در کنار غذاهای اصلی و فرعی عروس خود مانند میوه جات و سبزیجات می توانید از مکمل های غذایی مختلف که با برند های مختلفی در بازار عرضه می شوند استفاده کنید.

قدم هفتم: صبر

این مورد که آخرین قدم هست ، این صبرو تحمل شماست تا منتظر نتیجه ی اعمالی که دربالا برای عروس هایتان انجام دادید باشید.

                         

نکات مهم:

هرگز از جفت های پیر در تکثیر استفاده نکنید...

مبحث عقیم بودن پرندگان جدا از مواردبالا بوده و معمولا زمانی قابل توجه هست که بعد از چندین بار تکثیر و رعایت موارد بالا ، شاهد پوچی تخم ها باشیم...

رنگ عروس هلندی ها هیچ ارتباطی به جفت خوردن آنها ندارد.

همچنین رام بودن و رام نبودن عروس هلندی ها نیز در تکثیر آنها بی تاثیرهست...

حتی الامکان سعی کنید عروس هلندی مورد نظررااز فردی قابل اطمینان خریداری کنید (تمامی پرنده فروشی ها نمی تونن کیس مناسبی برای خرید عروس هلندی سالم باشند.وهمچنین عروس هلندی مورد نظر را از مراکز عمده ی فروش پرنده ها خریداری نکنید زیرا که احتمال ناقل بیماری و یا بیمار بودن بسیار زیاد هست.

در هنگام خرید عروس هلندی ها عجله نکرده ودر مدت زمانی کوتاه سلامتی آنها را بررسی کنید.

اگر بار اول شما ست که اقدام به خرید عروس هلندی می کنید حتی الامکان از نژاد های خاکستری و دارچینی استفاده کنید.

نظرات 8 + ارسال نظر
پیمان یکشنبه 16 بهمن 1390 ساعت 01:56

سلام
من یه نر لوتینو و یه ماده خاکستری دارم هر 2 تو شرایط کاملا یکسانی هستن و هر دو 6 ماهه هستن شما گفتین نرها میتونن ریتمیک بخونن ماده ها نه ولی ماده من یه هفتس داره میخونه بلبلی میخونه ولی اصلا نره نمیخونه که هیچ هیچ نوع صدایی از خودش در نمیاره دلیل چی میتونه باشه؟

نفیسه سه‌شنبه 18 بهمن 1390 ساعت 09:11

سلام
من یک جفت رزیلا دارم که جفت خورده هستند، به همدیگه غذا میدن و برای هم آواز میخونن
الان حدود یکماه و نیم هست که براشون لونه خودشون رو که به گفته صاحب قبلی توش 2تا جوجه بزرگ کردن رو گذاشتم. داخل لونه رفت و آمد دارن و هنوز خبری از تخم گذاری نیست

تغذیه شون هم شامل ذرت. هویج .سیب .کرفس .بروکلی . سفیده تخم مرغ. آرد پوسته تخم مرغ. بلال. به همراه مکمل توتال و کلسیم از شرکت تابرنیل هست.

قفسشون هم انداره قفس کاسکویی هست ولی میله های نزدیکی داره.

توی یه اتاق جداگانه قرار دارن که رفت و آمدی نداره


ممکنه راهنماییم کنید چیکار کنم و چقدر دیگه امکان داره طول بکشه تا تخم گذاری کنن یا اینکه کم و کاستی دارن یا نه

Hossain پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 ساعت 01:23

سلام من یک جفت عروس هلندی لوتینو دارم اصلا داخل لونه نمیرن چیکارشون کنم برن داخل لونه لطفا راهنمایی کنید

بنیامین جمعه 10 شهریور 1402 ساعت 18:37

جفت عروس هلندی دارم تو لونه میرن غذا خوب دارن جفگیری میکنند خبری از تخم نیست

محمد یکشنبه 12 شهریور 1402 ساعت 01:23

سلام من عروس لوتینو دارم اولین باره ۱ماه خورده میشه جفت گیری کردن تو لونه هم پر میبرن ولی تخم نمیزارن لطفا میشه توضیح بدین

عرفان چهارشنبه 1 آذر 1402 ساعت 16:01

عروس هلندی باید دماش چقدر باشد

محمد دوشنبه 4 دی 1402 ساعت 22:19

سلام من ۱ دونه عروس هلندی ماده داشتم ۴ روزه فکر کنم جفت خریدم بسش جفت خوردن ۴ باری جفت گیری کردن لونه خریدم توی لونه میرن ولی بیشتر نره میره ولی خبری از تخم نیست تا چقدر صبر کنم میشه راهنمایم کنین ممنون

شیردل یکشنبه 26 فروردین 1403 ساعت 21:29

سلام من یه جفت دارم همه شرایط لازم هم موجوده بهشون مکمل آد۳ ای دادم چرا تخم نمیزارن
اصلا هم جفتگیری نمیکنن
قفس کاسکویی دارن بنظرتون از چیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد